Jump to content
MunterHyrde

LLO i Sverige

Recommended Posts

Er I medlem af det der tilsvarer LLO i Sverige, og hvorfor? Jeg kan ikke huske hvad organisationen hedder. Jeg spørger fordi at der har været nogle og spørge om jeg ville være medlem, og de blev tilsyneladende meget forargede over at jeg ikke gider. Der er varslet en årlig stigning i lejen på lige over 2%, hvilken er næsten nøjagtig det samme som inflationen. Derfor forstår jeg ikke helt hvorfor de er så utilfredse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er medlem af hyresgästföreningen. De har festlokaler og en trailer som jeg kan låne når jeg har lyst, og så kan de levere diverse rådgivning hvis man pludselig får en støjende nabo, eller der opstår disput med udlejer om hvor varmt der skal være i lejligheden og hvilke fornøjelser man nu ellers kan komme ud for som lejer. En anden ting er at de forhandler huslejestigninger med udlejerne. Jo flere lejemål de repræsenterer, jo stærkere står de. I forbindelse med de forhandlinger drejer det sig ikke bare om hvor mange procent lejen stiger med, men også om lejerne har grund til at kræve lavere leje i året der kommer, som kompensation for mangler, hvis der foreligger sådan nogen. Jeg vil opfordre dig til at finde din varme sammenholdsfølelse frem og melde dig ind, også selv om du mener du har dit på det tørre for nu. De håndører det koster klarer du nok.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er I medlem af det der tilsvarer LLO i Sverige, og hvorfor?
Ja, jeg er medlem af Hyresgästföreningen. Det er ikke så meget af fri vilje men blev overtalt da en aggressiv person bankede på min dør lige efter jeg var flyttet ind. Da jeg har en venlig udlejer har jeg ikke umiddelbart så meget behov af foreningen som andre. Det føles dog trygt at kunne få juridisk rådgivning og støtte. Som medlem får man også foreningens blad der man kan læse om rettigheder og om nogle af de problemer andre udlejere har. Betaler omkring 1000 kr pr år for att være medlem men har til gengæld foreningens hemförsäkring som er noget billigere og passer bedre til min situation end konkurrenternes. Med hensyn til sammenhold er det nok fornuftigt på de steder hvor udlejeren virker ligeglad med beboerne og lejlighedernes kvalitet. Der hvor jeg bor så jeg dog hellere at udlejeren fik rettigheder til at overvåge og agere mod de lejere som ikke holder rent i fællesområder og overholder vasketider. Nogle gange virker det dog som Hyresgästförening bekymrer sig mere om lejernes rettigheder end om at der skabes kvalitet og respekt, så jeg er ikke enig i foreningens politik. Hvis jeg boede et sted hvor der var udsigt til problemer med ejendommen eller udlejeren ville jeg nok blive medlem men ellers er det muligt jeg ville afstå fra at blive medlem.
Ham der kom her fik det til at lyde som om at MKB er ondskaben selv som vi må holde sammen om at nedkæmpe og chikanere med alle midler. Jeg er snarere glad for at de har ladet mig bo i en af deres dejlige lejligheder.
Det er ikke en af MKBs lejligheder jeg bor i, men har samme følelse over for min udlejer og Hyresgästföreningen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites