Jump to content
STDK82

Fritagelse af skat af SU- Selvangivelsen

Recommended Posts

Hej, Jeg har desvaerre mistet det papir fra skat hvor der står instruktion om hvordan man retter til i årsopgoerelsen, at jeg ikke skal betale skat af min SU når jeg bor her i Sverige, er der nogle der kan hjaelpe mig? Er det rubrik 28 det ska fratraekkes i som pension eller? /Stine

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

det er nemlig rubrik 28 og de er ikke ret gode til at oplyse det på deres hjemme side! Jeg har godt nok også mistet mit papir men har selv indtastet i rubrik 28 og så passer pengene!!! ;) Skat SKRIVER: Udbetalinger fra Danmark, som Danmark ikke kan beskatte I visse tilfælde, i henhold til dobbeltbeskatningsaftalen mellem det land du har bopæl i og Danmark, skal du ikke betale dansk skat af en pension udbetalt fra Danmark. I disse tilfælde skal pensionen selvangives både i rubrik 16 og tillige i rubrik 28, dvs. både som en indtægt og som et fradrag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

ok. Har godt nok aldrig hørt at man skal udfylde rubrik 28. Min kone har modtaget skattefrit SU her i Sverige i et par år. Og sidste år udfyldte vi intet i rubrik 28 eller andre steder. Vi godkendte den bare. Hmmm så jeg forstår ikke rigtigt. ? :confused:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Skal man heller ikke betale skat i sverige af den danske su? Jeg har betalt dansk skat af min su i 3 år, uden at vide jeg kunne søge om skattefritagelse.
Med forbehold for at det måske skulle være lavet om siden 2008/2009, så nej du skal ikke betale skat af din SU i Sverige da Sverige ikke beskatter studiebidrag uanset hvor det kommer fra. Du skal dog være opmærksom på, at det kan være svært (næsten umuligt) at opretholde evt. grænsegænger-status da 75% af din SAMLEDE indkomst skal være dansk lønindkomst (og det er meget svært at få uden at skulle fravælge en hel masse SU og arbejde i stedet). Hvis ikke man har grænsegænger-status mister man mulighed for at trække renteudgifter fra i skat (og er det også fagligt kontingent?) Hvis ikke du har nogen gæld betyder det ikke så meget ikke at være grænsegænger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du søger rundt herinde kan du se at du har mulighed for at få den skat tilbage, som du betalt af din SU de seneste 3 år. Det er der en del folk, der har fået ;-) Langt det letteste er at tage ned på Sluseholmen og sludre med SkatØresund. Jeg er der et par gange om året, når SU-styrelsen fucker tingene op :-) Som også skrevet tidligere, så skal man regne på det om det kan betale sig at få skattefritagelsen af SU'en, for man kan ikke trække sine svenske renteudgifter fra, hvis man ikke er grænsegænger. Men hvis man ikke har nogle lån i SE, kan det godt betale sig :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites