Igelkottar 11 Anmeld indhold Skrevet February 26, 2012 http://politiken.dk/indland/ECE1551067/syge-fanget-i-nordisk-pengestrid/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thomas_lund 10 Anmeld indhold Besvaret February 27, 2012 Hele den historie er sgu lidt populistisk pladder i mine ører. Manden har boet herovre, og det lyder ikke som om han er grænsegænger. Dvs han har sagt farvel til Danmark og betalt skat i Sverige. Derfor har hverken han eller "hans datter som er skatteborder i DK" krav på at han frit kan bruge det danske system. Men det er så bare lige min mening. /T Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret February 27, 2012 Thomas - det er også sådan jeg har forstået det. At søsteren som skatteborger i DK er vel fuldstændig underordnet. Og manden har boet 2,5 år i Sverige - så når man siger "Når det gælder de nordiske lande, bør vi have så meget tillid til hinanden, at vi lader folk komme hjem på deres eget hospital" - er ens eget hospital så ikke der hvor man bor?? Altså hvis det offentlige skal til at betale for at syge bliver flyttet til hospitaler tættest på ens familie så er det nok en 7-800 andre ting jeg mener der bør prioriteres før det :) Det er da ikke anderledes end at hvis han havde valgt at bo i Aalborg og resten af familien i Helsingør. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret February 27, 2012 Enig med Thomas - hvis det er forstået korrekt at han egentligt bor og arbejder i sverige, så er det også i sverige han skal behandles. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret February 27, 2012 Det lidt specielle er at manden vist primært er i Sverige for at studere. Men han har boet i Sverige i 2 år uden at arbejde i Danmark, og burde således have haft rigeligt tid til at sætte sig ind i reglerne. Han hører jo ikke længere under det danske system, men under det svenske system. Det er vel ok at Sverige ikke bare sender ham til Danmark og samtidigt udsteder en blanko-check til det danske hospitalsvæsen. Men det er bare typisk dansk, ikke at have noget som helst styr på det, som folk i andre lande ved, at de skal gå højt op i: "Health Care Insurance" eller på dansk: "Sygeforsikring". Den almindelige dansker (+ danske journalister) er blevet så forkælet med det gule sygesikringskort at han/hun fuldstændig har glemt at tænke selv og slet ikke er klar over at folk i resten af verden betaler store summer for sygeforsikring, og at det især er noget man bør have styr på, når man passerer landegrænser. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
briped 10 Anmeld indhold Besvaret February 27, 2012 Men historien handler jo ikke om at manden ikke får behandling, det gør han (som jeg læser det). Historen handler om, at søsteren vil have at det offentlige (den danske eller den svenske regering) skal betale for sygetransporten fra Sverige til Danmark. Og på det punkt kan jeg da heller ikke se et problem. Hvis søsteren vil have ham til Danmark, må de vil betale, som alle andre, for at flytte tilbage til Danmark. Jeg tænker så. Hvad nu hvis de flytter mandens bopælsadresse til Danmark, med alt hvad det indebærer. Så hører manden jo under den danske sygesikring? I så tilfælde må det vil kunne køres under den standard rejseforsikring som jeg mindes er (var?) med i den standard danske gule sygesikringskort? Eller skal det være det der blå et? Jeg tror i ved hvad jeg mener. Slutresultatet med min tanke er, at så måtte det vil per automatik komme til at være Danmark der betaler for alle omkostninger, sygetransport og behandling, eller hvad? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret February 27, 2012 Men historien handler jo ikke om at manden ikke får behandling, det gør han (som jeg læser det). Historen handler om, at søsteren vil have at det offentlige (den danske eller den svenske regering) skal betale for sygetransporten fra Sverige til Danmark. Og på det punkt kan jeg da heller ikke se et problem. Hvis søsteren vil have ham til Danmark, må de vil betale, som alle andre, for at flytte tilbage til Danmark. Jeg tænker så. Hvad nu hvis de flytter mandens bopælsadresse til Danmark, med alt hvad det indebærer. Så hører manden jo under den danske sygesikring? I så tilfælde må det vil kunne køres under den standard rejseforsikring som jeg mindes er (var?) med i den standard danske gule sygesikringskort? Eller skal det være det der blå et? Jeg tror i ved hvad jeg mener. Slutresultatet med min tanke er, at så måtte det vil per automatik komme til at være Danmark der betaler for alle omkostninger, sygetransport og behandling, eller hvad? Bortset fra du kan ikke være tilmeldt folkeregisteret i DK uden at være faktisk bosiddende i landet... Og mon ikke myndighederne vil bestride det historien taget i betragtning... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret February 28, 2012 Bortset fra du kan ikke være tilmeldt folkeregisteret i DK uden at være faktisk bosiddende i landet... Og mon ikke myndighederne vil bestride det historien taget i betragtning... Må han egentligt ikke vælge at flytte til DK selv om han er syg? Hvis han opsiger sin lejlighed og flytter til DK (kan evt. være hos sin søster). Så kan det måske være at de må æde sygetransporten selv, men det kan måske være billigere end af rakke til Kalmar hver weekend? Men det er sgu et interessant dilemma. Hvis man havde valgt at arbejde i et land uden for EU (f.eks.) USA og var kommet til skade der ville jeg nok også have forventet at jeg kunne overføres til DK (hvis jeg ikke havde stiftet familie i det pågældende land) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret February 28, 2012 Hvis jeg havde valgt at "pakke sydfrugterne" og rykke mig selv og mit liv og arbejde/studie til et andet land ville jeg ikke forvente noget som helst fra den danske sygesikring... :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jpc 10 Anmeld indhold Besvaret February 28, 2012 gratis hjemtransport gælder kun hvis man tager ud og arbejder OG har en rejseforsikring for arbejde i udlandet. Er man flyttet, ja, så er man flyttet. Man kan jo flytte tilbage hvis man vil! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret February 28, 2012 Må han egentligt ikke vælge at flytte til DK selv om han er syg? Hvis han opsiger sin lejlighed og flytter til DK (kan evt. være hos sin søster). Så kan det måske være at de må æde sygetransporten selv, men det kan måske være billigere end af rakke til Kalmar hver weekend? Men det er sgu et interessant dilemma. Hvis man havde valgt at arbejde i et land uden for EU (f.eks.) USA og var kommet til skade der ville jeg nok også have forventet at jeg kunne overføres til DK (hvis jeg ikke havde stiftet familie i det pågældende land) Eftersom han er hospitalsindlagt kan han ikke påstå at være flyttet... Da han ikke er hjemvendt til landet som det kræves... Men hvorfor forventer du at kunne blive behandlet for statens regning i DK såfremt du har taget valget og er flyttet andetsteds hen? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret February 29, 2012 Hvis jeg havde valgt at "pakke sydfrugterne" og rykke mig selv og mit liv og arbejde/studie til et andet land ville jeg ikke forvente noget som helst fra den danske sygesikring... :) gratis hjemtransport gælder kun hvis man tager ud og arbejder OG har en rejseforsikring for arbejde i udlandet. Er man flyttet' date=' ja, så er man flyttet. Man kan jo flytte tilbage hvis man vil![/quote'] Kan se det måske var lidt forkert formuleret. Jeg mener at hvis jeg er forsikret igennem land eller virksomhed, at jeg så kunne vælge at blive behandlet hvorhenne jeg ville. Dog ville jeg være med på at transporten skulle jeg nok selv betale. Det er dog nok lidt naivt når det kommer til stykket eftersom en forsikringsvirksomhed nok vil insistere på at jeg bliver behandlet det sted som er billigst for dem (efter aftalen) mens nationel forsikring 'selvfølgelig' selvfølgelig vil insistere på at man bliver behandlet på landets sygehuse (som jo er oprettet til formålet). Ja danskere er nok lidt forkælet ;-) Briped foreslår de gør det sådan. Jeg foreslår at han rent faktisk flytter (ikke noget proforma eller andet), selvom han er indlagt må han vel godt vælge at flytte? Vi må jo også godt flytte til et andet land selvom vi ikke arbejder i det land =) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret February 29, 2012 Briped foreslår de gør det sådan. Jeg foreslår at han rent faktisk flytter (ikke noget proforma eller andet), selvom han er indlagt må han vel godt vælge at flytte? Vi må jo også godt flytte til et andet land selvom vi ikke arbejder i det land =) Men hvis manden er hospitalsindlagt og kræver specialtransport (vil jeg formode, siden de piver over DK ikke vil betale og siden de ikke bare sætter sig ind i en bil og kører) kan han jo ikke indfinde sig i DK og "tilflytte" en adresse her i landet... Derfor vil det være en proforma flytning som nok vil blive bestridt... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites