Jump to content
jolin

Hjælp! - gammelt lampeudtag

Recommended Posts

Jeg er ved at hælpe min mor med at hænge lamper op i hendes nye lejlighed. Det er et byggeri fra 60'erne så det er nogle gamle lampeudtag som jeg ikke har set før. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan jeg skal montere ledningerne. Jeg ved at blå skal i 0 og brun skal i M, men hvor skal ledningerne stikkes ind? Jeg ville jo mene at de skal ind i hullerne over skruerne (der hvor der stikker noget kobber ud - hvad laver det kobber egentligt der?) men det har jeg prøvet og de to skruer spænder ingenting i de to huller så ledningerne/kobberet jeg stikker ind sidder ikke fast på nogen måde. Det er heller ikke muligt at få ledningerne ind fra siden nogen steder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja der mangler en skrue på billedet. Den har jeg. Kan du uddybe hvor de "klemmer" du nævner er? Altså jeg skal virkelig have det skåret ud i pap for jeg kan ikke se hvordan jeg gøre det. Det jeg ikke forstår er skruerne. Så vidt jeg kan se spænder de ingenting. Jeg kan bare skrue dem ind og ud.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Den Blå ledning i Højre side og den brune i venstre side! De skal side inden under de to små skruer(hvor den ene mangler) og så tænd på afbryderen til sidst! ;)

Ja der mangler en skrue på billedet. Den har jeg. Kan du uddybe hvor de "klemmer" du nævner er? Altså jeg skal virkelig have det skåret ud i pap for jeg kan ikke se hvordan jeg gøre det. Det jeg ikke forstår er skruerne. Så vidt jeg kan se spænder de ingenting. Jeg kan bare skrue dem ind og ud.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Egentlig er det et spørgsmål om du overhovedet skal beskæftige dig med elektricitet, når du ikke ved mere om det - endnu. Men altså - du løsner de to skruer et par omgange - under hovedet på skruerne stikker du ca. 1 cm afisoleret ledning - bøj eventuelt først den afisolerede stump i en 90-graders vinkel, og stik stumpen ind "fra midten" - under skruen til venstre på billedet er det hensigtsmæssigt at placere den afisolerede del af ledningen "nederst" i billedet - under skruen til højre på billedet er det hensigtsmæssigt at placere den afisolerede del af ledningen "øverst" i billedet - så skruer du de to skruer på plads igen (drejningen af skruerne "med uret" hjælper til at holde ledningen på plads under skruen) - til slut kontrollerer du at skruerne er "rimeligt fastskruede" og at ledningerne sidder ordentlig fast Så er det bare at tænde for lyset :thumbup:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Egentlig er det et spørgsmål om du overhovedet skal beskæftige dig med elektricitet, når du ikke ved mere om det - endnu. Men altså - du løsner de to skruer et par omgange - under hovedet på skruerne stikker du ca. 1 cm afisoleret ledning - bøj eventuelt først den afisolerede stump i en 90-graders vinkel, og stik stumpen ind "fra midten" - under skruen til venstre på billedet er det hensigtsmæssigt at placere den afisolerede del af ledningen "nederst" i billedet - under skruen til højre på billedet er det hensigtsmæssigt at placere den afisolerede del af ledningen "øverst" i billedet - så skruer du de to skruer på plads igen (drejningen af skruerne "med uret" hjælper til at holde ledningen på plads under skruen) - til slut kontrollerer du at skruerne er "rimeligt fastskruede" og at ledningerne sidder ordentlig fast Så er det bare at tænde for lyset :thumbup:
+1 :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tiøren faldt på plads og lamperne er hængt op. Jeg takker for hjælpen :th2: ..... og dog. Jeg føler lige jeg må forsvare mig selv lidt her hehe. Jeg har sgu hængt mange lamper op og samlet mange stikdåser i min tid og jeg ved ikke en skid om strøm andet end at jeg ved hvor ledningerne skal hen, og jeg ved også godt at "den der med jord selvfølgelig skal i jord-stikket". Andet skal man vel ikke vide? Mit problem i dag var at jeg simpelthen aldrig har set sådan et gammelt lampeudtag og det faldt mig slet ikke ind at ledningen bare skulle klemmes fast ude i siden af skruen. Jeg kender kun til hvor du stikker ledningen ind i et hul og skruer skruen fast. Naturligvis blev der slukket ude ved sikringerne først :laugh: Jeg takker endnu end engang for at I hjalp mig se lyset (pun intended) :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites