dan 0 Anmeld indhold Skrevet February 1, 2012 Gælder højre vigepligt som i DK, eller har man her reglen om at lille vej viger for mindre vej eller lignende? INGEN holder tilbage. Har godt været ved at ramme mange og de glor helt forundret når hornet går i bund Må cykler cykle i fodgængerfelter og skal man holde tilbage som bilist når der er en cykelsti lige ved siden af fodgængerfeltet der krydser vejen( fx på ystadvägen tæt på McDonalds) selvom der ikke er cyklist? Gælder et fodgængerfelt som "vigepligt" så hvis en bil kommer ud over fodgængerfelttil et kryds, så har han en slags "hajtænder" eller gælder det kun hvis der ER hajtænder/skiltning og ellers er det højre vigepligt? I et kryds hvor alle har samme vigepligt (fx ingen mærkdning) gælder så højre vigepligt eller at den som er kommet først, kører først? Rundkørsel - åh, jeg orker ikke engang at forsøge at redde ud hvad der gælder der. Jeg holder mig til det jeg lærte i DK - blink til højre når du skal ud, og skal du ud af første vej, blinker du allerede når du kører ind. Venstre blink skal man ikke - da man jo viser med sit højreblink hvornår man kører ud. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Troejborg 10 Anmeld indhold Besvaret February 1, 2012 Jeg kender ikke rigtig de eksakte regler herovre.. Men har nu lagt mærke til at her i SE bliver der altid blinket til venstre i rundkørslen - så de andre billister kan se man kører videre rundt... Jeg ved så ikke om det er en regel eller abre god "service" for de andre billister.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
briped 10 Anmeld indhold Besvaret February 1, 2012 Jeg ved at der er højre vigepligt i Sverige. Det er desværre langt fra altid at billisterne blinker til venstre i rundkørslen, for at vise at de kører videre rundt. Det er desværre også langt fra altid de blinker når de skal ud af rundkørslen :( Et par ting jeg ikke ved, men faktisk gerne ville vide, er om man skal holde til højre i Sverige, som i Danmark? Og om det er ulovligt at overhale højre om, som i Danmark? Billisterne herovre forstår ganske simpelt ikke konceptet at holde til højre, eller i det mindste køre fartgrænsen når de ikke holder til højre :( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MKE 10 Anmeld indhold Besvaret February 1, 2012 Et par ting jeg ikke ved' date=' men faktisk gerne ville vide, er om man skal holde til højre i Sverige, som i Danmark? Og om det er ulovligt at overhale højre om, som i Danmark? Billisterne herovre forstår ganske simpelt ikke konceptet at holde til højre, eller i det mindste køre fartgrænsen når de ikke holder til højre :([/quote'] Jeg vil vove den påstand, at *ingen* i trafikken - det være sig i DK eller S - gi´r en døjt for loven. Én ting gælder; dem selv. Mvh. Michael Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret February 1, 2012 Jeg blinker aldrig til venstre i en rundkørsel og det er efter min mening en utroligt dårligt vane hvis man gør det. Det er helt og aldeles unødvendigt og forvirrer mere end det gavner. Blink til højre når du skal ud, og skal du ud af vej nr 1, så blink inden du kører ind i rundkørslen. Ovenstående er måske farvet af, at jeg fik et rap over nallerne af min kørelærer de gange jeg blinkede til venstre i en rundkørsel indtil jeg fik lært at lade være. Jeg fik lært at lade være og jeg er helt enig med min kørelærer. :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret February 1, 2012 http://korkortonline.se/teori/vajningsregler/ Man skal väre opmärksom på at det er et hoved led. Det med mndre veje findes ikke her. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret February 1, 2012 En mere http://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
briped 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2012 Tak skallstorp, der fik jeg da svar på vigtigste punkter :) Utfart ur cirkulationsplats Du ska blinka ut (åt höger alltså) när du lämnar cirkulationsplatsen. Detta är ett måste enligt lagen. Troede faktisk ikke at det var lovkrav at blinke ud af rundkørsel, men lækkert nok (irriterer mig når billister ikke viser de svinger ud af rundkørsel). Vilket körfält du ska välja Grundregeln är att du ska välja körfältet längst till höger. I följande situationer får du dock välja det körfält som är lämpligast för din fortsatta färd: Minst 2 markerade körfält i din färdriktning och 70 km/h eller lägre hastighetsbegränsning. I detta fall får du även köra om till höger. Körfältsvägvisare eller körfältspilar finns. Motorväg Håll dig alltid i höger körfält, utom när du gör omkörningar. Omkörningsförbud På höger sida. Undantag 1: Tillåtet om körfälten leder till olika färdmål. Undantag 2: Tillåtet om det är tät kö i alla körfält. Undantag 3: Tillåtet om bilarna är i olika körfält vid en korsning. Undantag 4: Tillåtet om hastighetsbegränsningen är max 70 km/h och det finns minst 2 markerade körfält i samma riktning. Undantag 5: Tillåtet att passera till höger om ett fordon som tänker svänga vänster. Det var rart at vide. Har længe irriteret mig over billister der kører i venstre spor på 50, 60 og 70 km/t strækningerne i Malmö, selvom hele højre spor er frit så langt øjet rækker. Nu behøver jeg ikke have dårlig samvittighed over at overhale højre om de steder :) Så mangler man bare billisterne på motorvejen... Övergångsställe Övergångsställen är i första hand till för gående. Utöver de som går till fots räknas även dessa som gående: Personer i rullstol (om den framförs i gångfart). Rullskridskoåkare. Rullskideåkare. Sparkåkare. Cyklister och mopedister får använda övergångsställen, men bilförarna har ingen väjningsplikt mot dem. Så nej, men har ikke vigepligt for cyklister, med mindre man kigger på grundreglen. Ikke dermed sagt at man bare skal køre cyklisterne ned (selvom det i København er fristende, når de laver højresving, venstre om bilen, altså ind foran bilen). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2012 Jeg tog mit körekort herovre i SE, og da lärte vi, at en gylden grundregel er, at man skal väre tydelig i trafikken og vise, hvad man tänker at göre. Der var diskussion imellem körelärerne om, hvorvidt man skulle blinke til venstre i en rundkörsel, og de er stadig ikke enige. Det er ikke decideret et lovkrav (som at blinke til höjre, når du forlader en rundkörsel), men samtidigt er de "bundne" af den tydelighedsregel (som at vise, at man har til hensigt at fortsätte rundt til 3. avfart ved at blinke til venstre). Höjrereglen gälder! Hvis en billist kommer til et kryds, hvor der er fodgängerfelt/cykelsti, skal man holde tilbage, hvis der er fodgängere/cyklister - og herovre er det meget normalt med dobbeltrettede cykelstier i den ene side. Kommer du til et kryds med STOP og begge skal dreje, er det den, der kom först, der körer först (såfremt der er fri bane for begge). Ellers er det ligeud, som har forkörselsret. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mulde 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2012 Jeg synes at have bemærket, at der er mange, der i rundkørsler blinker til venstre, som var de besatte - og så bare holder op med at blinke, når de kører ud... Jeg har været udsat for at få en ordentligt båt i nakken af en bagvedkørende, engang jeg formastede mig til IKKE at blinke til venstre rundt i rundkørslen. Men det var selvfølgelig også frækt af mig - det kan jo godt variere lidt hvad retning man vælger at tage den i....(ironi off) Det synes mig også at være ret udbredt slet ikke at blinke - specielt måske når man skal til højre (altså også andre steder end rundkørsler). Tilpas udbredt til, at når jeg ser en dansk bil i DK gøre det samme, så tænker jeg: Det må være en svensk importeret bil - en af dem uden blinklys... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jpc 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2012 Man skal være opmærksom på "zebrareglen" som er skrappere end i DK: holde tilbage for cyklister og gående som SER UD TIL at ville krydse gaden. I DK ser folk sig for som gående, her går de bare ud - og det har de lov til! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Vicksen 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2012 I DK ser folk sig for som gående' date=' her går de bare ud - og det har de lov til![/quote'] Og lige præcis dét, tror jeg aldrig jeg vænner mig til. Det er SÅ langt ude at man ser voksne cyklister med børn - enten på cyklen eller på deres egne - bare køre direkte ud på kørebanen uden at se sig for. Men tak for oplysningen, har sgu længe undret mig over, om de blot har et dødsønske :fight:Jeg vil fremover forsøge at huske, at holde tilbage Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jpc 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2012 Og lige præcis dét' date=' tror jeg aldrig jeg vænner mig til. Det er SÅ langt ude at man ser voksne cyklister med børn - enten på cyklen eller på deres egne - bare køre direkte ud på kørebanen uden at se sig for. [/quote'] Fuldstændig enig. Ren dødsforagt! (også selv om det bare gælder ved fodgængerfelterne) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2012 Så nej, men har ikke vigepligt for cyklister, med mindre man kigger på grundreglen. Heller ikke når de trækker? Jeg har været ved at blive kørt ned et par gange mens jeg trækkede cykel over fodgængerovergang, men een gang var jeg MEGET tæt på. Situationen var: I Landskrona tæt ved Jysk er der en ret bred vej, indenfor bygrænsen dog, og der er en afmærket fodgængerovergang lige ved McDonalds. Jeg trækker cyklen ud til midten hvor der er en helle, og vil fortsætte over, men så skal jeg love for at der bliver dyttet af en bil i relativt høj fart. Ibrahim stikker derefter hånden ud af sideruden og saluterer mig med en langemand over de næste 150 meter mens jeg står og samler mig. Qua hans reaktion har jeg siden undret mig over om jeg egentlig havde ret i bare at vade ud, eller om der er et eller andet med at man skal vente på biler når vejen er tilpas bred (?). Ellers også er det måske bare sådan, at når man kommer med en ladcykel, så sker der en kortslutning i de skånske bilisters hjerner, hvor de i farten ræsonnerer "mere end to hjul = ikke cykel = han skal holde tilbage". I alle fald er det småfarligt at drøne rundt på christiania cykel her, også når man bare trækker den. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
briped 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2012 Heller ikke når de trækker? Jeg har været ved at blive kørt ned et par gange mens jeg trækkede cykel over fodgængerovergang, men een gang var jeg MEGET tæt på. Situationen var: I Landskrona tæt ved Jysk er der en ret bred vej, indenfor bygrænsen dog, og der er en afmærket fodgængerovergang lige ved McDonalds. Jeg trækker cyklen ud til midten hvor der er en helle, og vil fortsætte over, men så skal jeg love for at der bliver dyttet af en bil i relativt høj fart. Ibrahim stikker derefter hånden ud af sideruden og saluterer mig med en langemand over de næste 150 meter mens jeg står og samler mig. Qua hans reaktion har jeg siden undret mig over om jeg egentlig havde ret i bare at vade ud, eller om der er et eller andet med at man skal vente på biler når vejen er tilpas bred (?). Ellers også er det måske bare sådan, at når man kommer med en ladcykel, så sker der en kortslutning i de skånske bilisters hjerner, hvor de i farten ræsonnerer "mere end to hjul = ikke cykel = han skal holde tilbage". I alle fald er det småfarligt at drøne rundt på christiania cykel her, også når man bare trækker den. Når du trækker cyklen, er du jo ikke længere cyklist, men fodgænger, og har en fart som en fodgænger. Som jeg har fået det fortalt (godt nok i Danmark, om der så er hold i det, skal jeg ikke kunne sige), så er årsagen til at vigepligten ikke gælder for cyklister, at de er underlagt samme færdselslov som billisten, og de vil krydse en vej hvor de har ubetinget vigepligt. Du har jo f.eks. stadig vigepligt for en fodgænger der vælger at krydse 200 meter før en fodgængerovergang. At idioten dytter og rækker finger, giver ham ikke mere ret. Hvis en billist dytter af mig, når jeg går over en fodgængerovergang, så kan de få lov at vente lidt ekstra, mens jeg lige samler noget op jeg har "tabt" eller "binder mit snørrebånd". Husker jeg forkert, men er Jysk ikke ude i nærheden af stationen i Landskrona, og McD i den modsatte ende, ved siden af en statiol og Hemköp? Eller... Öob er lidt længere ude af den vej forbi McD, så vidt jeg husker. Er Jysk omtrent samme sted? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2012 Jysk og Öob er i samme bygning, og McD ligger vel 200m nede af vejen. Det er den brede vej der leder ind til centrum fra motorvejen. imho kører folk som om de stadig er på motorvej der. Men der er altså en afmærket fodgængerovergang. Formentlig fordi der er et bus stoppested også. Han var nogle få centimeter fra at ramme forenden af ladcyklen, hvilket ville have taget mig med siden jeg var på den modsatte side af cyklen. Hvis han havde bremset og dyttet, så havde jeg nok gjort ligesom dig. Jeg er enig med dig i at reglerne er sådan i Danmark. Men jeg er blevet overrasket før i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2012 Hvilket fantastisk link. Det bekræfter at der er højre vige pligt - undtagen når man kører ud på en hovedvej (markeret med hovedvejs tavel) (hvilket i øvrigt i DK altiv ville være markeret med hajtænder eller tavle) men også at det ikke gælder når folk kommer ud fra tankstationer og indkørsler osv. I går på Mobilias nye kaotiske p plads blev jeg nær torperderet af en mandsperson, som til mine oplysning om højre reglen blot sagde " parkering plats idiot - ingen regler.." og så kørte han videre i sin gamle lorte spand :-) http://korkortonline.se/teori/vajningsregler/ Man skal väre opmärksom på at det er et hoved led. Det med mndre veje findes ikke her. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2012 Perfekt - helt samme regler som i DK men den lille undtagelse at de godt kan lide at man blinker venstre hvis man skal videre rundt - dog er det ikke et krav. http://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2012 Uddybelse ønskes: Betyder det at jeg skal holde tilbage for en cyklist der krydser en vej tværs over min store brede ligeud vej i et fodgænger felt uden at stå af hvor der IKKE er en cykelsti ved siden af fodgænger feltet? Man skal være opmærksom på "zebrareglen" som er skrappere end i DK: holde tilbage for cyklister og gående som SER UD TIL at ville krydse gaden. I DK ser folk sig for som gående, her går de bare ud - og det har de lov til! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
briped 10 Anmeld indhold Besvaret February 19, 2012 Uddybelse ønskes: Betyder det at jeg skal holde tilbage for en cyklist der krydser en vej tværs over min store brede ligeud vej i et fodgænger felt uden at stå af hvor der IKKE er en cykelsti ved siden af fodgænger feltet? Du skal jo altid bremse op, hvis nogen krydser din vej ;) Du må ikke køre ind i personer eller køretøjer, bare fordi du har forkørselsret. Med det sagt, som jeg læser på køreskolens hjemmeside, har du forkørselsret, hvis cyklisten ikke er stået af cyklen og trækker den (og dermed er fodgænger). Men jeg kunne faktisk også godt tænke mig at få den uddybet, har været ved at få en cykel i siden en enkelt gang her i Sverige, hvor cyklisten helt bestemt mente at han var i sin ret til at cykle i fodgængerfeltet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites