Jump to content
PJKB

Dæktryksovervågning - ej tjekke?

Recommended Posts

Tja - kommer nok an på systemet. I min BMW skal der ret meget forkert tryk til ift det man har indstillet før den advarer. Så jeg checker det løbende. Hvis det er et af de systemer som måler og viser det konkrete tryk i hver enkelt dæk så er der nok ingen grund til at checke manuelt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tja - kommer nok an på systemet. I min BMW skal der ret meget forkert tryk til ift det man har indstillet før den advarer. Så jeg checker det løbende. Hvis det er et af de systemer som måler og viser det konkrete tryk i hver enkelt dæk så er der nok ingen grund til at checke manuelt.
Jeg har læst en artikel om emnet, og der skrev de, at det er en stor fejltagelse, at folk generelt ikke checker dæktryk, når de har overvågning. Der skal nemli ret meget til for at systemet melder fejl, og i den tid forbruger motoren både mere brændstof, ligesom dækkene slides forkert...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har læst en artikel om emnet, og der skrev de, at det er en stor fejltagelse, at folk generelt ikke checker dæktryk, når de har overvågning. Der skal nemli ret meget til for at systemet melder fejl, og i den tid forbruger motoren både mere brændstof, ligesom dækkene slides forkert...
Vores erfaring - også vores mekaniker - er at den er meget følsom - atså lampen vises ved det mindste..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Vores erfaring - også vores mekaniker - er at den er meget følsom - atså lampen vises ved det mindste..
Min erfaring er at trykket skal under 75% af det jeg har sat som reference før den advarer. Men det kan sagtens være at VAG er anderledes :) Hvilket jeg egentlig syntes er helt OK, men bliver altså lige en smule stresset når det pludelig melder "Tyre Air Pressure Loss". Men nu tager det altså også mindre end 10 minutter lige at rulle kompressoren ned på p-pladsen og checke at det er OK.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa. Nu er dæktryksovervågning en sjov ting. På bmw og nogle VAG´er (seat blandt andet), så registrere den ikke trykket i dækket, den registrere hjulets omkreds ved hjælp af abs-føleren, og ved et pludseligt tryktab registrere føleren at hjulet pludselig er blevet lidt mindre, og alarmen går. Men det vil også sige at hvis man har en langsom "siver" så bliver det ikke registreret af overvågningen. Så det er bestemt ikke nogle helt dum ide at kontrollere dæktrykket på gammeldags manér. I de fleste Audi´er (undtagen den helt nye A6) så fungere det ved en føler i ventilen som registrere trykket, så de burde på et eller andet punkt være lidt bedre. Men sådan en elektronikdims som rotere rundt i skiftende temperature og bliver rystet godt hver gang der er en ujævnhed skal nu nok gå i stykker på et tidspunkt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det passer altså ikke at BMW's føler ikke kan registrere hvis luften langsomt siver ud. Når man har monteret nye dæk / skiftet sommer-vinter dæk / ændret tryk skal man i computeren sætte "normal trykket". Hvis trykket herefter - enten pludseligt eller langsomt ændrer sig - ændrer hjulets omkreds sig også. Og det trigger så alarmen. Det virker fint - og det virker også ved punkteringer hvor det tager flere dage før trykket er kritisk. Men der skal blot et ret stort fald i trykket til før det registreres. Hvis normaltrykket er fx 2,6 bar kan det sagtens være faldet til 2,2 uden at alarmen går. De gange jeg har fået alarmen har trykket været nede på vel cirka 50% af det indstillede tryk. Eller hvis jeg har skiftet fra sommer til vintervæk og glemt at kalibrere systemet. Så - det fanger ikke små ændringer i tryk. Men er dækket punkteret fungerer det absolut og man får en alarm når trykket er "lavt nok".

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er rigtigt lars at den registrere det hvis du over et par dage mister 50 % af trykket, men mister du 50% luft hen over en halv sommer, så registrere den det ikke. Og du ved jo lige så godt som mig at mange ikke kontrollere dæktrykket hver 14 dag. Nok nærmere hver 14 måned for de flestes vedkommende :-) Men som jeg ved du også har oplevet med 330´eren hvis ikke jeg husker meget fejl, så kan det system også sagtens give alarmer selv om der ikke er noget dæktryk..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jakob - det har du nok ret i. Jeg kontrollerer faktisk dæktrykket hver 4-8 uge - det er ret let lige at trille kompressor ned og checke efter på begge bilerne. Fylder efter hvis det behøves og opdager hvis noget siver meget langsomt. Så derfor ved jeg ikke hvad 50% på en halv sommer gør :) Dæktryks alarmen ER uanset hvad alt for tolerant til at man kan bruge den til at være sikker på at man kører med korrekt mængde luft i dækkene. Det var også derfor jeg skrev først at når man ikke kan se hvad der konkret er af dæktryk så vil jeg til enhver tid checke det periodisk. Det er rigeligt at skulle stole på det automatiske system der måler olieniveau og INGEN oliepind.. :p Og ja jeg har oplevet fejlalarmer med dæktryksmåleren! Det har nok været ifm skift fra sommer til vinterhjul hvor der faktisk godt kan gå noget tid og så syntes den pludselig at trykket er forkert hvis man glemmer at indstille den efter man har skiftet dæk. Hvis man HUSKER at sætte trykket efter skift at hjul osv så syntes jeg faktisk det fungerer rigtig fint og jeg har endnu ikke oplevet at den undlod at advare ved en punktering.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hejsa. Nu er dæktryksovervågning en sjov ting. På bmw og nogle VAG´er (seat blandt andet), så registrere den ikke trykket i dækket, den registrere hjulets omkreds ved hjælp af abs-føleren, og ved et pludseligt tryktab registrere føleren at hjulet pludselig er blevet lidt mindre, og alarmen går. Men det vil også sige at hvis man har en langsom "siver" så bliver det ikke registreret af overvågningen. Så det er bestemt ikke nogle helt dum ide at kontrollere dæktrykket på gammeldags manér. I de fleste Audi´er (undtagen den helt nye A6) så fungere det ved en føler i ventilen som registrere trykket, så de burde på et eller andet punkt være lidt bedre. Men sådan en elektronikdims som rotere rundt i skiftende temperature og bliver rystet godt hver gang der er en ujævnhed skal nu nok gå i stykker på et tidspunkt.
Det er ikke helt rigtigt at det er de fleste Audi'er som har en sensor i fælgen - det var kun A6, Q7 og A8 som havde det - resten har et indirekte system, som sider i ABS'en - og det er også det indirekte system de nye A6, Q7 og A8'er har i dag. I Audi's indirekte system beskrivelse står der hvornår systemet begynder at virke henholdsvis ved hurtig og langsom tryktab, efter en 'nulstilling' ved fx vinter/sommer skift af hjul:
After approximately 10 minutes of driving, it is already possible to detect a breakdown (rapid loss of pressure). Approximately 60 minutes of driving are required to detect diffusion loss (slow loss of pressure).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...