Jump to content
Mastha

Dansk pædagog i Sverige

Recommended Posts

Jeg står i den situation at min svenske kæreste har fået tilbudt et godt job i Lund og vi overvejer derfor at flytte til Malmö eller Lund. Jeg er 27, uddannet pædagog og har været på arbejdsmarkedet i 2 år i samme job, hvor jeg arbejder med udsatte unge. Er jeg det man betegner som förskollärare eller Behandlingsassistent/Socialpedagog. Sidstnævnte var et bud i en mail fra Øresunddirekt og andre steder jeg kigger på nettet tyder det på förskollärare. Men hvad er der af muligheder i Sverige indenfor mit felt, hvis ikke jeg er interesseret i at arbejde i en børnehave eller SFO? Synes det er svært at vurdere når jeg kigger lidt rundt i jobannoncerne. Der er også lige det dilemma, at jeg frygter at mine manglende svensksproglige egenskaber er en kæmpe barriere for heldet med at finde job indenfor mit fag derovre? Må indrømme at jeg gruer meget for mit "snakkefag" i Sverige - om jeg kan slå til de første år! Er der nogen der har noget erfaring med en lignende situation? Hvad gjorde I og hvordan? Venlig hilsen og på forhånd tak for svar!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan gå ind på www.skolverket.se under "utländsk examen" Der kan du se hvordan du får din uddannelse godkendt. Du har også krav på gratis svenskundervisning, tror det står på komvux hjemmeside. Som dansker her vil du opleve at det er lettere at føle sig velkommen trods de sproglige vanskeligheder end det er i DK. Jeg arbejder som lærer her. Held og lykke!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan låne et svensk-kursus med de mest gængse ord på bibilioteket på CD. Hør det i bilen og når du ellers har tid og øv dig. Så er du forholdsvis godt hjulpet lige i starten. Held og lykke. PS: Der er dejligt i og omkring Lund ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal ikke bekymre dig så meget over sproget, de er meget positive overfor dansk herovre -og du har tilmed en svensk kæreste som kan hjælpe dig med de sprogvanskeligheder der dukker op hen af vejen :) Bare vent -om nogle år har du stort set glemt dit danske sprog (på godt og ondt...) ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du kommer til at bo i Lund, er det altså ikke særlig svært at pendle til Sjælland, hvor du jo ikke har sprogforbistringer eller problemer med at få anerkendt din uddannelse. Toget fra Lund til København H tager fx bare 45 minutter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis du kommer til at bo i Lund' date=' er det altså ikke særlig svært at pendle til Sjælland, hvor du jo ikke har sprogforbistringer eller problemer med at få anerkendt din uddannelse. Toget fra Lund til København H tager fx bare 45 minutter.[/quote'] Det er en god ide at holde begge mulighedder åbne. Skyerne er ikke altid så lyserøde som nogen enkelte har oplevet

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er en god ide at holde begge mulighedder åbne. Skyerne er ikke altid så lyserøde som nogen enkelte har oplevet
Men det er BESTEMT heller ikke lyserødt at skulle pendle med det offentlige mellem sverige og DK!!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men det er BESTEMT heller ikke lyserødt at skulle pendle med det offentlige mellem sverige og DK!!!
Det er jeg enig i, men den skånske nepotisme på arbejdsmarkedet synes jeg er et dårligere scenarie. Medmindre hun allerede kan gøre sig ubehindret forståelig på svensk og kan svenske normer og standarder ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er jeg enig i, men den skånske nepotisme på arbejdsmarkedet synes jeg er et dårligere scenarie. Medmindre hun allerede kan gøre sig ubehindret forståelig på svensk og kan svenske normer og standarder ?
Jeg har i hvertfald ikke haft nogle problemer (en del synes tilmed at jeg ikke behøvede lære mig svensk, for jeg snakkede jo bare dansk og det forstod de jo (det gør de så ikke!:))) -der er trods alt ikke den store kulturelle forskel på DK og Sverige... MEN! selvfølgelig vil hun opleve forskelle. Af egen erfaring lærte jeg hurtigt at man ikke bander så meget i Sverige og at man ikke er så direkte i sin kommunikation (sidstnævnte irriterer mig stadig en del!). At hun tilmed har en svensk sambo taler yderligere til hendes fordel, da hun derved MEGET nærmere lærer sig sproget og kan lære sig at forstå de svenske normer og standarder som du kalder det -eller refererer du til noget andet? Jeg synes ihvertfald at "problemet" frem for alt er hvad man selv gør det til...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har i hvertfald ikke haft nogle problemer (en del synes tilmed at jeg ikke behøvede lære mig svensk, for jeg snakkede jo bare dansk og det forstod de jo (det gør de så ikke!:))) -der er trods alt ikke den store kulturelle forskel på DK og Sverige... MEN! selvfølgelig vil hun opleve forskelle. Af egen erfaring lærte jeg hurtigt at man ikke bander så meget i Sverige og at man ikke er så direkte i sin kommunikation (sidstnævnte irriterer mig stadig en del!). At hun tilmed har en svensk sambo taler yderligere til hendes fordel, da hun derved MEGET nærmere lærer sig sproget og kan lære sig at forstå de svenske normer og standarder som du kalder det -eller refererer du til noget andet? Jeg synes ihvertfald at "problemet" frem for alt er hvad man selv gør det til...
At hun har en svensk sambo er ved en pressentation/interview en hypotese som er oppe imod det fakta at den rekryteringsansvarlige med stor sandsynlighed kender et eller andet familiemedlem som skal bruge et job, allerede her taber man fordi hun skal komme med hårde facts som kan bruges i jobbet ikke de bløde værdier. Et muligt positivt scenarie er dog hvis der er mangel på Hennes kompetencer, så er hun et skridt foran kammerateriet. Check eventuelt http://www.jobkompetence.net/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
At hun har en svensk sambo er ved en pressentation/interview en hypotese som er oppe imod det fakta at den rekryteringsansvarlige med stor sandsynlighed kender et eller andet familiemedlem som skal bruge et job, allerede her taber man fordi hun skal komme med hårde facts som kan bruges i jobbet ikke de bløde værdier. Et muligt positivt scenarie er dog hvis der er mangel på Hennes kompetencer, så er hun et skridt foran kammerateriet. Check eventuelt http://www.jobkompetence.net/
Nu ved jeg ikke hvad du har været udsat for, men vi trods alt en del herinde efterhånden som har fået job herovre uden hjælp fra vores svenske kammerater...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu ved jeg ikke hvad du har været udsat for' date=' men vi trods alt en del herinde efterhånden som har fået job herovre uden hjælp fra vores svenske kammerater...[/quote'] Det er jo super at høre at der er nogen stykker herinde som lykkedes, men de her "nogen stykker" vil antageligt vis udgøre et meget lavt tal ud af helheden og ud af hvad som kunne betragtes som det potentielle - det er min stærkeste overbevisning. Man skal også tænke på at "bare nogen stykker" er jo helt naturligt efter som Sverige er et eksportland og man kan vel sige at svensk økonomi har været superstærk siden de kom op efter krisen, så hvor godt det end er og hvor glad jeg end bliver så forsvinder blomsterhistorien desværre ned blandt de naturlige forklaringer. Jeg sætter på ingen måde migselv i rollen som offer med forfærdelige oplevelser herover, men jeg har været med om nedture og opture på markederne i Sverige og når skidtet går ned så går svensken sidst og når skidtet går op så går svensken først! såddan er det bare. Nepotismen er i Sverige stærkere og mere udbredt end i Danmark. I Skåne har arbejdsløsheden det sidste årti været en smule højere end den Københavnske arbejdsløshed, og de svenske arbejdsgivere er mere forsigtige end de danske når de ansætter, så helt naturligt opstår nepotisme som en del af et samfund - alle vil jo gerne have sig et job. Jeg synes det ville være synd for den næste generation danskere i Skåne at ikke belyse emnet, for hvis de skal arbejde herover så må de da endelig ikke tro at man er lige så uafhængig som på det danske arbejdsmarked hvor du groft sagt altid har andre mulighedder. Fra HR folk herover ved jeg at der findes svenskere med kundekontakt og tilmed rådgivning til dansk marked og hvorledes deres kundskaber om dansk forretningskultur er helt i bund imens deres danske sprogfærdighedder kan betegnes som lav til moderat, man kan uden at have egentlige dokumentationer ved hånden roligt konstatere at den danske resource som findes herover ikke udnyttes optimalt og jeg synes egentlig at det er lidt synd, men såddan er det når de kun tænker på det som står lige frem. (læs. lemmingmetoden) Så findes der tonsvis af jobs der du ikke sidder i kundekontakt feks. lagararbetare, dagispersonal produktions-nånting osv osv. Ja tilmed mere akedemiske funktioner og her kan HR-ansvarlige så stadig vælge en dansk eller en svensk med samme høje/eller bare rette kompetencer og hvem vælges der så ? Det er jo klokkeklart i min terminologi det er Svenskeren eftersom han jo allerede er "socialt kompetent":rolleyes: Tilbgage til Mastha's tråd. Nu er der jo tale om Mastah allerede har et job og dermed noget at opgive for derefter at gå på eventyr. Har man allerede job og er eventuelt lidt bundet i lån til bil, hus mm og har familie så havde jeg nok tænkt mig meget grundigt om inden jeg rev teltpløkerne op og flyttede. Men er man relativt nyuddannet og ikke føler at man giver afkald på noget vigtigt som sikkerhed/tryghed så er det bare om komme afsted, så er alle erfaringer brugbare og herregud det er jo bare Sverige!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har din overbevisning, jeg har min! Du må få noget mere konkret på bordet, hvis du skal overbevise mig om at du har ret i dine beskyldninger... Indtil videre har ingen af os nogle tal på bordet jo, så mer end som så kommer vi nok ikke "sandheden"... Og nej, jeg tror ikke mere på dig end du tror på mig :) Til Sveriges fordel kan jeg tilmed nävne (i det trådskaber er kvinde) at de har tankerne MEGET mere på ligestilling -ja de er tilmed gået over gevind (min personlige holdning!) over kvindernes forhold, så det efter hånden er misfortsået ligestilling hvad gälder kvindernes situation (jeg har fx. större fordel ved at väre kvinde når jeg söger om flere penge til min ansättelse, det ser godt ud for min afdeling at jeg bliver ansat fordi jeg er kvinde osv.-grotesk ja!). Og taler om barselsforholdene hvis det blir aktuelt -ja der er det jo en fordel med svensk ansättelse i langt de fleste tilfälde BÅDE for mänd og kvinder! Men min pointe fra start var såmänd bare at jeg aldrig nogen sinde ville anbefale nogle at pendle med de offentlige mellem DK og SE -folk må meget gerne rette mig hvis situationen er blevet bedre (=til at holde ud) :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og nej' date=' jeg tror ikke mere på dig end du tror på mig :) QUOTE'] Jamen jeg tror da på dig og at vi kunne komme langt :th2: Men at fiske tal og dokumentation frem, det erkender jeg at jeg ikke kan - hvor meget jeg end så gerne ville. Men et tal som kan nærme sig stof til eftertanke og alligevel være langt fra rellevans, det er de her -6% pendlere som Øresundsbron er gået ned med i Q3-2011. Man skal ikke komme og fortælle mig at så mange mennesker udelukkende er flyttet tilbage pga. bropriser, for er det det, så har de nok også forsøgt med at skaffe et job i Sverige først. Ej heller tror jeg på at det udelukkende handler om fordelen i at sælge i Sverige og købe i Danmark lige nu, for det er kun de første pioneer fra 2000 og før, som rigtigt kapitallisere på dette. (naturligvis også et par få stykker efter 2000) Det skal blive spænnende og se tallene fra Q4 2011 fra broen, jeg er ikke overrasket hvis det er en nedadgående trend.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror vi skal til at lave nogle polls herinde :) det kunne väre lidt skägt... For jeg tror faktisk at broafgifterne har STOR betydning for at folk flytter tilbage -SAMTIDIGT med at huspriserne i DK er sänket enormt! Hvis folk nu kan köbe et hus for normale midler i DK, men broen begynder at väre RIGTIG dyr -hvorfor skulle folk så forsöge at skifte deres job i DK ud (som jeg antager at de er glade for) med et arbejde i Sverige??? Jeg tror folk flytter tilbage til DK fordi de ikke er blevet fuldt integrerede her (hvad så end det vil sige... jeg mener bare at fordelene ved DK i så fald (venner,familie, fritidsinteresser mm) er större) ikke fordi de ikke kan få job her. Men dette er gisninger fra min side! Andre har måske input?? P.S. dertil kommer at folk måske godt ville kunne få et tilsvarende jo her, men ikke til tilsvarende lön! Dermed er det ikke fordi de ikke KAN få et job, men fordi de ikke vil...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tror vi skal til at lave nogle polls herinde :) det kunne väre lidt skägt... For jeg tror faktisk at broafgifterne har STOR betydning for at folk flytter tilbage -SAMTIDIGT med at huspriserne i DK er sänket enormt! Hvis folk nu kan köbe et hus for normale midler i DK, men broen begynder at väre RIGTIG dyr -hvorfor skulle folk så forsöge at skifte deres job i DK ud (som jeg antager at de er glade for) med et arbejde i Sverige??? Jeg tror folk flytter tilbage til DK fordi de ikke er blevet fuldt integrerede her (hvad så end det vil sige... jeg mener bare at fordelene ved DK i så fald (venner,familie, fritidsinteresser mm) er större) ikke fordi de ikke kan få job her. Men dette er gisninger fra min side! Andre har måske input?? P.S. dertil kommer at folk måske godt ville kunne få et tilsvarende jo her, men ikke til tilsvarende lön! Dermed er det ikke fordi de ikke KAN få et job, men fordi de ikke vil...
En kombination af højere bropriser og lavere boligpriser i Danmark kan jeg sagtens følge logikken i, men når jeg gør det så vender jeg lige min egentlige opfattelse til 180 grader og konstaterer at så er 6% tabte pendlere i pricippet et meget lavt ciffor og bør være højere og synes defor ikke at det hænger sammen. Ivørigt så er 6% tabte pendlere ikke equal med at de er flyttet tilbage til DK det kan i teorien være 2% som flyttede tilbage og 2% som fandt et job i Sverige og 2% som mistede sit job. En Poll besvaret fra alle broens ex-pendlere havde været intressandt, men vil formegentlig aldrig se dagens lys.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ivørigt så er 6% tabte pendlere ikke equal med at de er flyttet tilbage til DK det kan i teorien være 2% som flyttede tilbage og 2% som fandt et job i Sverige og 2% som mistede sit job. En Poll besvaret fra alle broens ex-pendlere havde været intressandt, men vil formegentlig aldrig se dagens lys.
Nä, men jeg tänkte nu også mest på polls fra folk herinde, eftersom det nemt kan laves på dette forum :) (og de der "nogle stykker" som jeg ved har fået arbejde herovre, som jeg lige kan huske er: jeg selv, Palle (som dog er flyttet til det store udland nu), Credde, Skallstorp, jpc og fdhin (?) -bare lige så det står klart at det ikke er noget jeg har fundet på...) kiggede lidt på SCB's hjemmeside...Desvärre har de ingen tabeller (sådan umiddelbart) over danske statsborgere i Skåne -kun i hele Sverige og ingen statistik over "danskere som arbejder i Skåne/Sverige" (+"er uden arbejde/pensionist"), men det har jeg nu spurgt dem om om det findes :) Men i 2010 var vi totalt 40458 danske statsborgere i Sverige; i 2005: 32885. (i 2010 skiftede 485 danske statsborgere til svensk statsborgerskab; i 2005: 329.) i 2010 invandrede 4962 danskere til Sverige -5195 udvandrede (2010 var förste år den danske udvandring var större end invandringen!); i 2005 invandrede 5008; 3341 udvandrede.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men min pointe fra start var såmänd bare at jeg aldrig nogen sinde ville anbefale nogle at pendle med de offentlige mellem DK og SE -folk må meget gerne rette mig hvis situationen er blevet bedre (=til at holde ud) :)
Hvis du ser på antallet af forsinkelser anført på eod.dk/f/ så er det faktisk blevet væsentligt bedre, efter at Veolia har taget over fra DSB First. Derimod er det stadig et problem med korte tog og dermed manglende siddepladser.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg arbejder pt. i Danmark, men jeg har arbejdet i 2 større svenske virksomheder. Begge med engelsk som officielt koncernsprog. De havde brug for det jeg kunne, men det var min klare opfattelse på begge steder, at hvis man skulle gøre sig nogen som helst forhåbning om forfremmelse, eller være med i eftertragtede projekter eller lignende, så skulle man helst begå sig på svensk i hverdagen. Det er OK at man er dansk, men man skulle altså tale svensk til møderne osv. De gad ikke skifte møderne til engelsk på trods af at det var koncernsproget. Tyndt hvis du spørger mig, men sådan var det. Det her er iøvrigt ikke noget jeg siger fordi jeg på noget tidspunkt følte mig "vraget". Jeg var ikke interesseret, men jeg overværede flere gange at det var den bedste svensk-sprogede der blev hevet ud til en opgave, på trods af at der sad et bedre bud som ville nødvendiggøre at en del af arbejdsflowet blev på engelsk. Hvis man vil arbejde i Sverige vil jeg tilråde at man tager det Svensk för Indvandrere kursus der er specielt rettet mod danskere, og så ellers giver den en skalle med sproget. Og så ja, rent faktisk lære det. Man får ikke så mange point for forsøget i Sverige som man gør i Danmark. Det er mere resultatet der tæller.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites