Jump to content
larscph

SamKnows

Recommended Posts

Er der andre som har forsøgt sig med at tilmelde sig SamKnows (www.samknows.eu)? Jeg har lige fået deres "Whitebox" så må vi se... Til en start ser det - som lovet - ud til at den ikke gør noget slemt ved performancen på min forbindelse. Og fint dashboard man får hvor forbindelsens performance kan studeres - ikke så meget data endnu dog :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fra deres website: Hvor sikkert er udstyret? Giver det jer adgang til mit netværk? Som standard giver udstyret ikke fjernadgang til det. Når der skal løses problemer, kan vi blive nødt til at bede om din tilladelse til at få adgang til udstyret via en sikker SSH-tunnel. Dette vil ikke give os adgang til dine hjemmecomputere. Mmmmkay, det giver ikke fjernadgang, men de kan alligevel godt lave ssh forbindelse til det. ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fra deres website: Hvor sikkert er udstyret? Giver det jer adgang til mit netværk? Som standard giver udstyret ikke fjernadgang til det. Når der skal løses problemer, kan vi blive nødt til at bede om din tilladelse til at få adgang til udstyret via en sikker SSH-tunnel. Dette vil ikke give os adgang til dine hjemmecomputere. Mmmmkay, det giver ikke fjernadgang, men de kan alligevel godt lave ssh forbindelse til det. ;-)
Præcis, eftersom Hr. og Fr. Svensson jo typisk vil være i stand til at slå sådan en feature til og fra så er den jo ikke slået til som standard og derfor kan de sige at de ikke har fjernadgang til den ;) Jeg skulle satme ikke have noget fremmed grej ind i mit hus...
Sam = Uncle Sam? ;)
Sjovt nok laver de vidst nogenlunde det samme i USA, så mon ikke de under de fine terrorbestemmelser som gælder i det amerikanske kan blive tvunget til at udlevere hvad de ved om dig ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har placeret den efter min Telia SmartStart dims og før min router ind til mit netværk så den kan ikke rigtig nå andet end hvad man ellers kan få via den offentlige IP adresse. Derfor er der heller ikke nogen mulighed for ekstern SSH til deres box med mindre jeg eksplicit sætter en regel op der tillader det i Telia SmartStart'en. Selvklart har de en let mulighed for at lytte specifikt på min trafik og logge den, så kan man jo være paranoid og tro at det gør de selv om de skriver de ikke gør. Og skulle de gøre det - og være underlagt de amerikanske regler kan jeg vel få en ø eller to i erstatning for svie og smerte... :p Det er jo et dataopsamlingsprojekt som EU funder - det man "får" ved at have den er en fin oversigt over hvordan ens linje performer. Jeg syn's det er en sjov feature - så derfor fik jeg den - og samtidig er jeg ikke specielt hysterisk med at der kan lyttes på min forbindelse - det gør Telia jo alligevel og de er endda retsligt forpligtiget til at udlevere logdata....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Selvklart har de en let mulighed for at lytte specifikt på min trafik og logge den, så kan man jo være paranoid og tro at det gør de selv om de skriver de ikke gør. Og skulle de gøre det - og være underlagt de amerikanske regler kan jeg vel få en ø eller to i erstatning for svie og smerte... :p
Du er vist ikke bekendt med "The patriot act" hehe. Men det er ligemeget. Du har lige meldt dig ind i den verserende cyberkrig mellem USA/Europa på den ene side og Kina på den anden side, og din forbindelse kan nu bruges af en eller anden millitær efterretningstjeneste som proxy for hvad som helst. ;-) Spøg til side, så kan jeg egentlig ikke finde nogen officiel side hos EU som omtaler "SamKnows" og dermed blåstempler det. Det er jo et privat firma.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
så kan jeg egentlig ikke finde nogen officiel side hos EU som omtaler "SamKnows" og dermed blåstempler det. Det er jo et privat firma.
Jeg har heller ikke hørt om det før i dag. Og jeg synes ellers jeg følger rimeligt godt med :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe.... Nuclear missile launched through Malmö command station 1. Det skal nu nok blive sjovt :) Nå men hvis de endelig proxy'er ting igennem min forbindelse så kommer der endelig noget brugbart ud af loggen hos Telia.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har placeret den efter min Telia SmartStart dims og før min router ind til mit netværk så den kan ikke rigtig nå andet end hvad man ellers kan få via den offentlige IP adresse. Derfor er der heller ikke nogen mulighed for ekstern SSH til deres box med mindre jeg eksplicit sætter en regel op der tillader det i Telia SmartStart'en.
For boksen kan jeg ikke selv lave en tunnel ud, der tillader returkommunikation ;)
Selvklart har de en let mulighed for at lytte specifikt på min trafik og logge den, så kan man jo være paranoid og tro at det gør de selv om de skriver de ikke gør. Og skulle de gøre det - og være underlagt de amerikanske regler kan jeg vel få en ø eller to i erstatning for svie og smerte... :p
Velkommen til "The Patriot Act"... Virksomheden som udleverer dine data får ovenikøbet forbud mod nogensinde at fortælle dig om det, så du opdager det først den dag du brummer den efter en ferie i det amerikanske fordi du overtrådte en eller anden obskur lovgivning derovre (hvilket man vist med rette kan påstå de har en del af)...
Det er jo et dataopsamlingsprojekt som EU funder - det man "får" ved at have den er en fin oversigt over hvordan ens linje performer. Jeg syn's det er en sjov feature - så derfor fik jeg den - og samtidig er jeg ikke specielt hysterisk med at der kan lyttes på min forbindelse - det gør Telia jo alligevel og de er endda retsligt forpligtiget til at udlevere logdata....
Korrekt, men at du kan retsforfølges i det land du er bosiddende i er der ikke noget odiøst i... Hvis du ville slippe for slags skulle du jo købe en trope-ø og flytte derud permanent ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Korrekt, men at du kan retsforfølges i det land du er bosiddende i er der ikke noget odiøst i... Hvis du ville slippe for slags skulle du jo købe en trope-ø og flytte derud permanent ;)
En ø alllá Saltholm?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay - klart - ja.. Jeg kan også godt tænke en løsning frem hvor de får æsken til at etablere en tunnel ud fra sig selv. Og så vil man kunne misbruge min IP adresse. Den 'risiko' kan jeg godt leve med. At de - igen teoretisk - har mulighed for at sniffe med på min linje er altså ikke noget stort problem. Men mindre firmaet lyver så logger/indsamler de ikke data om brug. Med mindre selv klart - at en ond efterretningstjeneste tvinger dem til at gøre det :p

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Okay - klart - ja.. Jeg kan også godt tænke en løsning frem hvor de får æsken til at etablere en tunnel ud fra sig selv. Og så vil man kunne misbruge min IP adresse. Den 'risiko' kan jeg godt leve med. At de - igen teoretisk - har mulighed for at sniffe med på min linje er altså ikke noget stort problem. Men mindre firmaet lyver så logger/indsamler de ikke data om brug. Med mindre selv klart - at en ond efterretningstjeneste tvinger dem til at gøre det :p
Det er ikke et spørgsmål om at de lyver, det er et spørgsmål om at loven giver dem mundkurv på ;) Derudover finder jeg det en smule spøjst at de for at måle hvordan din linje opfører sig, opfordrer folk til at boksen skal sættes ind mellem ISP router og deres egne hjemmecomputere... Hvilket formål tjener det når det "blot" drejer sig om at måle hastighed, latency med videre på din forbindelse...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I forhold til blot at sætte den i min router internt mener du? De skriver at det er fordi de har styr på når der er load på linjen, og dermed kan undgå at køre målinger der. Desuden syntes jeg det er en fordel at den er placeret i et andet net end mit interne hvor der er mere eller mindre fri adgang til resourcer på min NAS, andre computere osv. Når den er placeret hvor den er kan man hvis man hacker deres box fx ikke umiddelbart nå videre ind. Mundkurv? Hvis deres dims intet logger så er der jo intet at udlevere.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I forhold til blot at sætte den i min router internt mener du? De skriver at det er fordi de har styr på når der er load på linjen, og dermed kan undgå at køre målinger der. Desuden syntes jeg det er en fordel at den er placeret i et andet net end mit interne hvor der er mere eller mindre fri adgang til resourcer på min NAS, andre computere osv. Når den er placeret hvor den er kan man hvis man hacker deres box fx ikke umiddelbart nå videre ind. Mundkurv? Hvis deres dims intet logger så er der jo intet at udlevere.....
Placering i en DMZ når det drejer sig om fremmed udstyr er altid en god idé :) Men om den logger noget eller ej ved vi jo reelt set ikke... Lad os så sige at den ikke gør (andet end det de skriver den logger anyways), så ville det jo ikke være første gang at der sker fejl i sådanne overvågninger (se bare Google der ved en fejl scannede hvad folk lavede på deres WIFI når de kørte rundt med deres Maps biler)... Disse data bliver så qua lovgivningen jo tilgængelige for nysgerrige myndigheder...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Præcist :) Dérfor den sidder meget godt hvor den gør - selv om du selvfølgelig har en pointe i at man burde lave et helt seperat netværk og sætte den der hvor min egen internet trafik ikke kommer... Nå jeg lever med risikoen, syn's stadig det er en sjov gadget at få et lille dashboard med min linjes performance.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites