L_B_P 11 Anmeld indhold Skrevet January 21, 2012 Jeg har i slutningen af sidst år og her i starten det ny år, hvor jeg ofter høre dansker og deres familiemedlemmer, at folk føler de bliver diskrimineret når de har med de offentlige systemer at gøre her i Malmø. Det drejer sig typisk om: - Kan pludselig ikke få cpr nr. selvom familien lige har fået fuldt opholdstilladelse i 5 år. (Rettet da dette var lidt uklart skrevet) - Blanket helvede hvor det offentlige bliver ved med at sende de samme blanketter retur til udfyldelse, velviden de har modtaget dem og var de udfyldt. - Blanketter der pludselig man skal havde med når man går til tandlæge, velviden at EU reglerne foreskriver der ikke må gøres forskel. Dette har ikke været problem i de sidste mange år til min viden. - Der formentlig en del mere som jeg ikke har hørt i nu Er der nogen som ved hvad Svenskerne har gang i over for Danskerne? Jeg har desværre kun erfaring med Dansker som arbejder i Danmark og bor i Sverige. Formentlig er der ikke samme problemer for dansker som bor og arbejder i Sverige, da det så er Svenske regler man hører under og ikke EU regler. Hører gerne andre dansker og Deres erfaring. Tilføjelse: Sverige har i november 2011 indført en ny praksis, hvorefter der kræves dokumentation for sygeforsikring for vandrende unionsborgere, der er "personer med tilstrækkelige midler", samt deres familiemedlemmer. Det en formentlig del af forklaringen, at man i forholde til de foregående år hvor man har boedet i Sverige, pludselig skal igennem et bunke af blanketter og dokumentation. Dette hvad jeg personligt tror ligger til grund til, det som jeg starter hele mit indlæg med. Måtte en tur rundt på nettet og ind på gamle site for at finde en mulig årsag. mvh L_B_P Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret January 21, 2012 Jeg har ikke oplevet problemer. Hvad mener du med at man ikke kan få personnummer efter 5 år? Hvis man har boet her i 5 år har man vel haft personnummer i 5 år eller hvad? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret January 21, 2012 Oplever stort set ikke andet end åbne arme fra det svenske system herovre. Så er noget uforstående overfor din påstand. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Vicksen 10 Anmeld indhold Besvaret January 21, 2012 Hmmmm... Jeg har heller aldrig oplevet noget negativt i den retning. Da jeg flyttede herover for en otte års tid siden, gik jeg på kommunen og bestilte (på gebrokkent Svensk) et nyt personnummer. Der var absolut ingen problemer, kun imødekommenhed og smil. Jeg fik da også et ''Velkommen til'', med på vejen :th2: Tandlægen yder samme fine service, og jeg har heller ikke oplevet ''blanket helvede'' dér :) Måske bør du uddybe dine oplevelser?!!??! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret January 21, 2012 Oplever stort set ikke andet end åbne arme fra det svenske system herovre. Så er noget uforstående overfor din påstand. Samme her. Dog er Sverige meget bureaukratisk, og der er en masse papirnusseri/blanketter, men det gälder for alle, ikke kun for danskere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret January 21, 2012 Dog er Sverige meget bureaukratisk' date=' og der [i']er en masse papirnusseri/blanketter, men det gälder for alle, ikke kun for danskere. Absolut ja... Vi har været igennem en masse af den slags da vi blev forældre. Jeg syntes dog ikke det er så slemt, og hvis man bare udfylder de blanketter osv de gerne vil have så fungerer alt fint. Det er faktisk lige ved at det er værre i Danmark. Vi var på borgerservice for at bestille pas til vores datter - som jo ikke er registreret i Danmark da hun er født i Malmö. Første sted vi var startede den "søde" skrankedame med at oplyse mig om at man ikke kunne få dansk pas når man ikke var registreret i Danmark. Efter at have insisteret lidt på at det kan man bestemt godt når man er dansk statsborger fandt de på at ringe til nogen der måske vidste hvordan man gjorde. Og så blev det skam løst, det krævede dog et besøg på et andet borgerservice center hvor de havde kompetencen til at bestille pas til dem uden dansk personnummer. Anden gang lykkedes det så, men de brugte til gengæld adskillige medarbejdere og forsøg på at finde ud af hvordan man så lige gjorde. Lidt det samme med kirken i Danmark. Vi skal have hende døbt i Danmark. Der skulle de have en speciel faderskabsblanket for kunne døbe hende - den generelle vi har fået hvor der står at jeg er registeret som far og har forældremyndighed sammen med hendes mor var ikke "god nok". Et opkald til Familjerättsbyrån afstedkom at de fremsendte den ønskede blanket som vi fik med posten dagen efter - super fin service. Så-tja - alt i alt er det vist nogenlunde lige slemt/bureaukratisk :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bentper2 10 Anmeld indhold Besvaret January 21, 2012 Hej Det gik helt nemt for os. Ingen problemer overhovedet. Vi boede kun til leje det foerste halve aar. Det er 2009 vi flyttede over. Kan ogsaa kun rose Syge huset, jordmoder osv herovre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret January 21, 2012 Jeg har ikke oplevet problemer +1 :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pede 10 Anmeld indhold Besvaret January 21, 2012 Formoder ikke det skyldes diskrimination men vi har netop været igennem 6 måneders endeløst helvede for at få foräldrepenning og sagen er udelukkende afsluttet grundet vi har givet op og stillet os tilfredse med et latterligt grundbeløb. Der skal i den grad meget til jeg giver op men dette var noget der i den grad påvirkede os negativt så det var bedst for os at sige fuck dem og få det afsluttet. Vi var stillet i udsigt at der sagtens kunne gå indtil flere måneder hvis ikke flere før en endelig afgørelse var klar. Kender igen det med at de samme blanketter bliver sendt igen igen, hele tiden nye krav og ønsker fra deres side, umuligt at komme i kontakt med dem der rent faktisk behandlede sagen, sagen stillet i bero i næsten 2 måneder uden vi blev informeret herom grundet manglende dokument (som de ikke havde bedt om). Samtidig er vi blevet fejlinformeret vedr. børnefamilieydelsen fra DK som det nu viser sig vi skal beholde og ikke overflyttes til den svenske. Fik klarlagt dette via formidabel service hos Øresund Direct kontoret på Stora Torg. Sagsakterne vedr. dette ligger stadig og sejler et sted på EU-kontoret, som de hos Øresund Direct åbenlyst rystede på hovedet af. Dette kontor er jo iøvrigt en joke at komme i kontakt med. Alt i alt en temmelig skidt oplevelse med system Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret January 21, 2012 Formoder ikke det skyldes diskrimination men vi har netop været igennem 6 måneders endeløst helvede for at få foräldrepenning og sagen er udelukkende afsluttet grundet vi har givet op og stillet os tilfredse med et latterligt grundbeløb. Der skal i den grad meget til jeg giver op men dette var noget der i den grad påvirkede os negativt så det var bedst for os at sige fuck dem og få det afsluttet. Vi var stillet i udsigt at der sagtens kunne gå indtil flere måneder hvis ikke flere før en endelig afgørelse var klar. Kender igen det med at de samme blanketter bliver sendt igen igen, hele tiden nye krav og ønsker fra deres side, umuligt at komme i kontakt med dem der rent faktisk behandlede sagen, sagen stillet i bero i næsten 2 måneder uden vi blev informeret herom grundet manglende dokument (som de ikke havde bedt om). Samtidig er vi blevet fejlinformeret vedr. børnefamilieydelsen fra DK som det nu viser sig vi skal beholde og ikke overflyttes til den svenske. Fik klarlagt dette via formidabel service hos Øresund Direct kontoret på Stora Torg. Sagsakterne vedr. dette ligger stadig og sejler et sted på EU-kontoret, som de hos Øresund Direct åbenlyst rystede på hovedet af. Dette kontor er jo iøvrigt en joke at komme i kontakt med. Alt i alt en temmelig skidt oplevelse med system Sverige. Foräldrepenning kan man kun få, hvis man arbejder i Sverige eller er bosiddende i Sverige og arbejdsløs. Med hensyn til barnbidrag, så kommer det automatisk fra Sverige medmindre man ansøger om at, man vil modtage det fra Danmark (hvis man arbejder i Danmark). Man kan også modtage fra Sverige og få op til det danske bidrag ekstra. Det kunne den danske kommune absolut ikke finde ud af i mit tifælde, og det tog masser af emails etc. før jeg kom igennem. Nu er jeg spændt på om jeg modtager fra det kvartal, som jeg er berettiget til inden jeg begyndte at arbejde i Sverige. Forsäkringskassan har da udregnet, hvad jeg vil få i foräldrepenning pr dag for de 60 dage, som jeg har - det skete via min svenske arbejdsgiver. Jeg har absolut ikke haft nogle problemer med systemet her. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
L_B_P 11 Anmeld indhold Besvaret January 21, 2012 Skal lige sige jeg havde en meget positivt opfattelse af systemet herover, netop som mange andre, da alt forløbet glat siden 2009. Så det ikke så meget om mig selv jeg skriver dette på forrummet, men mere for at hører hvordan andre oplever det, da jeg snakker med en del Dansker her i Oxie og omegn. Kort resume af mig selv: Flytter til Sverige 2009 CPR nr. i løbet af 20 min, sagde jeg skulle bruge det til banken. Konen og datter fik 5 års ophold på 40 min alt papir arbejde var på plads. CPR nr. 20 min til kone og datteren, hvorefter vi havde papiprne 1½ uge senere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret January 21, 2012 Formoder ikke det skyldes diskrimination men vi har netop været igennem 6 måneders endeløst helvede for at få foräldrepenning og sagen er udelukkende afsluttet grundet vi har givet op og stillet os tilfredse med et latterligt grundbeløb. Der skal i den grad meget til jeg giver op men dette var noget der i den grad påvirkede os negativt så det var bedst for os at sige fuck dem og få det afsluttet. Vi var stillet i udsigt at der sagtens kunne gå indtil flere måneder hvis ikke flere før en endelig afgørelse var klar. Kender igen det med at de samme blanketter bliver sendt igen igen, hele tiden nye krav og ønsker fra deres side, umuligt at komme i kontakt med dem der rent faktisk behandlede sagen, sagen stillet i bero i næsten 2 måneder uden vi blev informeret herom grundet manglende dokument (som de ikke havde bedt om). Samtidig er vi blevet fejlinformeret vedr. børnefamilieydelsen fra DK som det nu viser sig vi skal beholde og ikke overflyttes til den svenske. Fik klarlagt dette via formidabel service hos Øresund Direct kontoret på Stora Torg. Sagsakterne vedr. dette ligger stadig og sejler et sted på EU-kontoret, som de hos Øresund Direct åbenlyst rystede på hovedet af. Dette kontor er jo iøvrigt en joke at komme i kontakt med. Alt i alt en temmelig skidt oplevelse med system Sverige. Det hänger da ikke sammen, färäldrepenning fra Sverige og börnefamilieydelse fra DK?? Lyder märkeligt Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pede 10 Anmeld indhold Besvaret January 21, 2012 Frivillig arbejdsløs (hvor vi ikke søgte om hverken understøttelse eller dagpenge da det som sagt var frivilligt fruen var arbejdsløs. Big big mistake - man SKAL åbenbart nasse på systemet) og 2 måneder senere på barsel. Derfor foräldrapenning fra Sverige. Bosiddende i Sverige. Ene forældre indtægt DK. Den anden uden indtægt (foräldrapenning regnes i denne sammenhæng ikke for indtægt). Derfor ingen indkomst for nærværende men tidligere indkomst i DK. At hun pt. Er socialforsikret i SE er uden betydning. Derfor børnefamilieydelse fra DK. Dette er en beslutning fra Øresund Direct. Mangler en endelig godkendelse fra Københavns kommune men foreløbig positiv tilbagemelding. Går den igennem vil det være helt super da vi jo alligevel flytter til DK om nogle måneder og derfor slipper for balladen med at flytte børnefamilieydelsen med over. Tillægs-forvirring: den svenske foräldrapenning følger med til DK. Ligeledes vil fruen være socialforsikret og skattepligtig i SE indtil hun stopper med at gå hjemme. Underlige regler. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
A.kurt 10 Anmeld indhold Besvaret January 31, 2012 Vi har også kun haft gode oplevelser og fået udbetalt foräldrepeening fra SE og børnepenge fra DK Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kim Andersen 10 Anmeld indhold Besvaret January 31, 2012 Kun gode oplevelser og en fantastisk hjælp. og et kanon naboskab i Oxie uanset om du er Dansk, Svensk eller noget helt tredje Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ahmad.dk 10 Anmeld indhold Besvaret January 31, 2012 Vi har også kun haft gode oplevelser og fået udbetalt foräldrepeening fra SE og børnepenge fra DK Altså lad mig forstå det rigtigt, får I begge dele?? Hvis kun den ene forældre arbejder i DK, mens den anden er arbejdsløs i Sverige så skal man søge begge steder? -Og får det??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret January 31, 2012 Nej, du kan ku få supplerende fra DK, hvis du får fra SE. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret January 31, 2012 Altså lad mig forstå det rigtigt, får I begge dele?? Hvis kun den ene forældre arbejder i DK, mens den anden er arbejdsløs i Sverige så skal man søge begge steder? -Og får det??? Nej man får ikke dobbelt op på børnefamilieydelsen. Man får den svenske, og siden den danske er lidt højere kan man søge om at få differencen fra Danmark, og den kan så udbetales 1 gang om året. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MunterHyrde 10 Anmeld indhold Besvaret January 31, 2012 Jeg har boet i mange lande i verden og det svenske system har absolut været det mest velfungerende og imødekommende. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
A.kurt 10 Anmeld indhold Besvaret February 1, 2012 Vi er flyttet tilbage til DK og min kone får stadig forældrepenning, mens vores børnepenge nu bliver 100% udbetalt af kommunen vi bor i. Børnepengene er hænger sammen med hvor moderen har bopæl, hvor forældrepenningen ikke skeler til dette. Forældrepenningen er baseret på din tidligere indkomst (maks loft findes) og det står frit får hvordan denne bruges (indenfor visse rammer). Så det er sandt at man ikke får dobbelt op, men det er sandt som du beskriver Ahmad at du skal søge om det begge steder. Herefter vil DK tage kontakt til Sverige og finde ud af hvor meget i er berettiget til, hvorefter de vil indbetale differencen på jeres nemkonto. Foräldrepenningen er vil i jeres tilfælde skulle søges i Sverige udelukkende. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret February 1, 2012 Vi er flyttet tilbage til DK og min kone får stadig forældrepenning, mens vores børnepenge nu bliver 100% udbetalt af kommunen vi bor i. Børnepengene er hænger sammen med hvor moderen har bopæl, hvor forældrepenningen ikke skeler til dette. Forældrepenningen er baseret på din tidligere indkomst (maks loft findes) og det står frit får hvordan denne bruges (indenfor visse rammer). Så det er sandt at man ikke får dobbelt op, men det er sandt som du beskriver Ahmad at du skal søge om det begge steder. Herefter vil DK tage kontakt til Sverige og finde ud af hvor meget i er berettiget til, hvorefter de vil indbetale differencen på jeres nemkonto. Foräldrepenningen er vil i jeres tilfælde skulle søges i Sverige udelukkende. Det hedder ikke længere "børnepenge" og det er ikke korrekt at det har noget med bopælslandet at gøre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
A.kurt 10 Anmeld indhold Besvaret February 1, 2012 Enig i at det ikke hedder børnepenge, men det var nu udtryk der var brugt i tidligere tråde. Hvis det ikke har noget med bopælslandet at gøre, så er det da underligt at svenskerne ikke vil udbetale penge hvis du flytter tilbage til DK. Den kommune du bor i vil som udgangspunkt udbetale pengene. Hvis du bor i Sverige og er grænsegænger vil du kunne modtage "Børne og ungeydelse" op til en værdi af 4266 (de første 2 år). Sverige vil udbetale x kroner efter deres egen sats og DK vil så supplere op til dette beløb. Svenskerne vil som sagt stoppe udbetalingen hvis du flytter tilbage til DK og det vil være den pågældende kommune man flytter til der vil skulle udbetale ydelsen. Angående foräldrepenningen er det som sagt uvedkommende hvor du bor når du først har opnået retten til denne. Ved ikke om reglerne er sådan (i det jeg ikke har nærlæst disse), men jeg taler bare af egne erfaringer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret February 1, 2012 Enig i at det ikke hedder børnepenge, men det var nu udtryk der var brugt i tidligere tråde. Hvis det ikke har noget med bopælslandet at gøre, så er det da underligt at svenskerne ikke vil udbetale penge hvis du flytter tilbage til DK. Den kommune du bor i vil som udgangspunkt udbetale pengene. Hvis du bor i Sverige og er grænsegænger vil du kunne modtage "Børne og ungeydelse" op til en værdi af 4266 (de første 2 år). Sverige vil udbetale x kroner efter deres egen sats og DK vil så supplere op til dette beløb. Svenskerne vil som sagt stoppe udbetalingen hvis du flytter tilbage til DK og det vil være den pågældende kommune man flytter til der vil skulle udbetale ydelsen. Angående foräldrepenningen er det som sagt uvedkommende hvor du bor når du først har opnået retten til denne. Ved ikke om reglerne er sådan (i det jeg ikke har nærlæst disse), men jeg taler bare af egne erfaringer. Det har ikke noget med bopælslandet at gøre. Det har at gøre med hvor man er socialt sikret, og det er man som udgangspunkt i det land man arbejder i. Det er en typisk vildfarelse du sidder med. Den anden typiske er de som tror det har noget med statsborgerskabet at gøre, men det har det altså heller ikke. Jeg vil henvise til mit indlæg i denne tråd, som dd. er korrekt: http://www.sunddebat.com/showthread.php?t=21036&p=229210#post229210 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret February 1, 2012 Vi har haft følgende problemer: Kørekort helvedet (mister et dansk kørekort pga tyveri og skal så have det nye fra Sverige - 7 måneders kamp) Flytte fra dansk a-kasse til svensk - ingen dagpenge pga uarbejdsløshed i DK. Det er som sådan jo ikke sveriges problem men 3 mdrs sagsbehandlingstid er sgu latterligt. Absolut ingen integration mellem DK og S Barnbidrag. Fruen skiftede i november til job i S. Får blanketter tilsendt fra forsikringskassen, og det har vi så fået 3 gange nu. Skal meldes ind i landet, meldes ud igen, meldes ind igen og ud igen og jeg brækker mig snart. Samme abe der sender alle blankettene men kan kun komme til at tale med uduelige "kundeservice" medarbejdere. og at lægesystemet så ikke fungere (vagtlæge og ventetider) gælder jo for alle - ikke kun danskere. Meeeeeen oplever dog ikke at det har noget at gøre med at jeg er dansker. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites