Henrikz 10 Anmeld indhold Skrevet January 18, 2012 Jeg starter i næste uge som it-konsulent i Gøteborg området foreløbigt i 10 mdr., skal bo der på hverdagene, og tager hjem til Danmark i weekenden. Jeg tænker derfor på at købe en svenskindregistreret brugt bil, men er det overhovedet muligt for mig som dansk statsborger? Jeg kan se på skats danske hjemmeside, at jeg kan søge om at måtte køre en svenskindregistreret bil mellem grænsen og til min bopæl, og det indikerer, at det skulle være muligt. Er der en der ved noget om det? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
PSAUSA 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2012 hvis du bor i Gøteborg i hverdagene kan jeg ikke se a der skulle være noget problem i det! Du er jo bare på "besøg" i DK i weekenderne! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2012 Jeg starter i næste uge som it-konsulent i Gøteborg området foreløbigt i 10 mdr., skal bo der på hverdagene, og tager hjem til Danmark i weekenden. Jeg tænker derfor på at købe en svenskindregistreret brugt bil, men er det overhovedet muligt for mig som dansk statsborger? Jeg kan se på skats danske hjemmeside, at jeg kan søge om at måtte køre en svenskindregistreret bil mellem grænsen og til min bopæl, og det indikerer, at det skulle være muligt. Er der en der ved noget om det? Så længe du er bosat i DK og så længe dit 'liv' er i DK så må du ikke køre en udenlandsk indregistreret bil inden for DKs grænser. Derimod kan du købe en svensk bil og bruge den til at køre i alle andre lande end DK. F.eks. kunne du tage toget til Malmö og køre op til din arbejdsplads, men det ville måske være lettere og mere behageligt at tage toget. X2000 til Göteborg er ret snappy :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
annaogmichael 10 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2012 Jeg starter i næste uge som it-konsulent i Gøteborg området foreløbigt i 10 mdr., skal bo der på hverdagene, og tager hjem til Danmark i weekenden. Jeg tænker derfor på at købe en svenskindregistreret brugt bil, men er det overhovedet muligt for mig som dansk statsborger? Jeg kan se på skats danske hjemmeside, at jeg kan søge om at måtte køre en svenskindregistreret bil mellem grænsen og til min bopæl, og det indikerer, at det skulle være muligt. Er der en der ved noget om det? I december var jeg på kursus i Sturup. Der var vores 3 undervisere Danskere. De er bosat i Danmark, men kører i Svenske biler. De fortalte at alle på deres hjemmeadresse må køre bilen i Danmark. Derimod sagde de, at hvis bilen kommer på værksted, så må de ikke tage en Svensk lånebil med til Danmark. Kan ikke huske de eksakte detaljer i fidusen, men det er noget med at arbejdsgiveren leaser bilen. De køber i hvert fald ikke selv bilen, men om det også er en mulighed, ved jeg ikke Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2012 ^^ kunne det være leasing af en svensk bil i Danmark? http://www.nfl-ab.se/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
annaogmichael 10 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2012 I december var jeg på kursus i Sturup. Der var vores 3 undervisere Danskere. De er bosat i Danmark, men kører i Svenske biler. De fortalte at alle på deres hjemmeadresse må køre bilen i Danmark. Derimod sagde de, at hvis bilen kommer på værksted, så må de ikke tage en Svensk lånebil med til Danmark. Kan ikke huske de eksakte detaljer i fidusen, men det er noget med at arbejdsgiveren leaser bilen. De køber i hvert fald ikke selv bilen, men om det også er en mulighed, ved jeg ikke Rettelse. Man kan via skat Danmark søge om at få lov til at køre i en svensk registreret firmabil i Danmark. Kravet er at bilen er i Sverige mindst 186 dage om året, og at mindst 50% af kørslen er arbejdsrelateret. Alle i husstanden må køre i bilen i Danmark Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2012 Ansøgning om tilladelse til kørsel i Danmark med udenlandsk registreret køretøj: http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1716067 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2012 Alle i husstanden må køre i bilen i Danmark Jeg ku godt tænke mig at se et link som dokumentation på dette, fordi det lyder helt utænkeligt IMO (i andre sammenhænge betinger lovgivningen, at ejeren ska side ved siden af). De forhold jég kender til, må kun den officielle "bruger" af køretøjet køre bilen i DK. Det behøver iøvrigt ikke kun at omhandle firmabiler, som du skriver - der kan nemt være tale om en privatbil... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2012 I december var jeg på kursus i Sturup. Der var vores 3 undervisere Danskere. De er bosat i Danmark, men kører i Svenske biler. De fortalte at alle på deres hjemmeadresse må køre bilen i Danmark. Derimod sagde de, at hvis bilen kommer på værksted, så må de ikke tage en Svensk lånebil med til Danmark. Kan ikke huske de eksakte detaljer i fidusen, men det er noget med at arbejdsgiveren leaser bilen. De køber i hvert fald ikke selv bilen, men om det også er en mulighed, ved jeg ikkeRettelse. Man kan via skat Danmark søge om at få lov til at køre i en svensk registreret firmabil i Danmark. Kravet er at bilen er i Sverige mindst 186 dage om året' date=' og at [b']mindst 50% af kørslen er arbejdsrelateret. Alle i husstanden må køre i bilen i Danmark - http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1716067 En tilladelse kan gives til personer, som har bopæl i Danmark, men arbejder udenfor Danmark på alle ugens hverdage. Tilladelsen gælder til kørsel fra en grænseovergang til bopælen i Danmark og retur i forbindelse med weekend- og ferieophold. Køretøjet kan ikke benyttes til yderligere kørsel i Danmark.Så at de siger husstanden må køre i den i Dk...tja - det er noget af en chance at tage ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Henrikz 10 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2012 Egentligt går mit spørgsmål på, om jeg ud fra de givne forudsætninger - dansk statsborger, bosiddende i Danmark, arbejder og overnatter 5 dage om ugen i sverige - kan købe en bil i Sverige. Problemet ligger, såvidt jeg kan se, i. at man skal have et svensk personnummer for at få den lovpligtige ansvarsforsikring, så spørgsmålet er nok mere præcist. om jeg under de givne forudsætninger kan få et svensk personnummer, så jeg kan forsikre bilen? Jf. de danske skatteregler kan jeg, når jeg har en 5-dages arbejdsuge i sverige, efter ansøgning få tilladelse til at føre en svensk en svensk indregistreret bil mellem den grænsen og min adresse i Danmark. Der er ikke noget problem i det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2012 Du kan ikke få et svensk personnummer - men et samordningsnummer, som du kan benytte til din forsikring. http://www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/707.4.39f16f103821c58f680007997.html Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
newport 10 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2012 Egentligt går mit spørgsmål på, om jeg ud fra de givne forudsætninger - dansk statsborger, bosiddende i Danmark, arbejder og overnatter 5 dage om ugen i sverige - kan købe en bil i Sverige. Problemet ligger, såvidt jeg kan se, i. at man skal have et svensk personnummer for at få den lovpligtige ansvarsforsikring, så spørgsmålet er nok mere præcist. om jeg under de givne forudsætninger kan få et svensk personnummer, så jeg kan forsikre bilen? Jf. de danske skatteregler kan jeg, når jeg har en 5-dages arbejdsuge i sverige, efter ansøgning få tilladelse til at føre en svensk en svensk indregistreret bil mellem den grænsen og min adresse i Danmark. Der er ikke noget problem i det. Når du køber bilen får du et samordnings nummer (præcis som hvis du købte sommerhus, så du kan betalte ejendomskat) er det samme som et fiktivt personnummer. Du skal dog have en svensk c/o adresse regninger kan sendes til - men det kan du vel fixa Vejverket sørger for at skabe samordningsnumret. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
newport 10 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2012 PS, har en ven der bor i Tønder og arbejder i Süderlügum, og kører i Tysk reggat bil, samme situation Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
chaospilot 10 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2012 Du kan vel helt lovligt flytte din bopælsadresse til göteborg da du skal være der det meste af tiden. dermed mener jeg ikke det er forkert at købe en svensk bil og pendle i den. Når de 10 måneder er gået skal du dog flytte din bopæl tilbage til helvedes forgård, og så må du nok sælge bilen og nøjes med en fiat punto fra 87. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Henrikz 10 Anmeld indhold Besvaret January 20, 2012 Tak for svarene Mange tak til alle der har bidraget med svar på dette spørgsmål. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites