Jump to content
bentper2

Økologisk Grøntsage og Kød uden farlige kræftfremkalende Emærker som e249 e250 e251 ?

Recommended Posts

Vores ica maxi har også en del kød og er også begyndt at have øko-kylinger, men ved ikke om det er specielt billigt. Pålæg har jeg ikke rigtigt set så meget af. De har lidt grønsager, men det er ikke meget. Ibland har jeg også set at netto har haft lidt, men tror ikke det er fast som i DK. Ellers er der www.arstiderna.com, eller måske en af boderne på møllevangstorvet - så 2 svenskere stå ved en bod da jeg var forbi sidst, men ved ikke om det var økologisk. Jeg ved at der var øko-bønder på bondens marknad i sommers, men mener ikke at de var specielt billige (og har ikke længere en seddel med navnet på dem - det kunne være at de havde gårdbutik) - men måske andre kan huske hvad de hed...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vær opmærksom på at økologi i Sverige ikke er det samme som i Danmark - fx tillader man E250 i økologiske kødprodukter i Sverige :rolleye: Idioti på højt plan!!
Har aldrig interesseret mig for emnet, men nu blev jeg alligevel lidt nysgerrig og googlede E250. Fandt denne artikel: http://www.ecoweb.dk/artikler/20060331.htm Aner ikke om kilden er pålidelig, men heri står: Nitrit bliver tilladt i økologisk kød Den årelange konflikt om brug af nitrit i økologisk produkter endte torsdag i sidste uge med, at Danmark blev stemt ned i EU. Dermed bliver det om halvandet år lovligt til tilsætte nitritsalt til økologiske pølser og andre kødprodukter. Danmark stod sammen med Belgien alene med kravet om, at nitrit skulle forbydes i økologiske fødevarer. Beslutningen betyder, at grænseværdien for nitrit nedsættes fra 250 mg/kg til 50 mg/kg, men til gengæld bliver det tilladt i hele EU. Betyder det så ikke, at E250 faktisk også er tilladt i DK i økokød (grundet tvang fra EU)?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Apropos E-numre lader det til, at flere end 40 E-numre refererer til, at produktet kan indeholde fedt fra en gris. Det er ikke sikkert, at det er tilfældet, men det kan meget vel være det, og f.eks. chokolade bør vegetarer og muslimer (i hvert fald de muslimer, som er bange for gris) således slet ikke indtage. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er crazy.. De farlige man skal holde sig fra som de har indrømmet giver kræft: Vi lever ikke i 80erne mere. E249-252 - Typisk er i Spegepølse , pølser, kød osv. Sødestoffer E 950 - 967 - Cola Zero - Tyggegummi - Søde piller til kaffen osv. Smagsforstærkere - E 620 - 640 - I boillun - Chips - nødder med smag - Kina retter nudler med krydderi - engangs retter osv. Der er selvfølgelig mange der er helt ligeglade med de offentliggjorte resultater om at det er farligt og ligeglade hvad de giver til deres børn. Men for min skyld må de spise alt de kan af det. Det er helt komisk at være sammen med diætister der er så sunde også fylder de sig med cola zero og en ordently omgang aspartame sødestof. Prøv at google det. Hvis man giver det til rotter dør de. Var for nyligt sammen med en diætist til et selskab der var gravid! Og hun hældte bare cola zero ned.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man giver rotter nok aspartam dør de - ja... Hvis man giver et menneske nok vand dør man af det. Jeg skal ikke kloge mig op hvor sundt aspartam er eller ikke er men blot fordi du kan slå en rotte ihjel ved at give den tilstrækkelig store mængder betyder det ikke i sig selv at det er farligt for mennesker ved "normal dosis".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Betyder det så ikke' date=' at E250 faktisk også er tilladt i DK i økokød (grundet tvang fra EU)?[/quote']Der er i hvertfald ikke noget nyt i at nogle E-numre og en vis mängde spröjtegifte er tilladt i "ökologiske" födevarer -og det gälder BÅDE DK og SE, så jeg tvivler stärkt på at der skulle väre forskel på dansk og svensk ökologi -ret mig gerne hvis jeg tager fejl :) I bund og grund er jeg stärk tvivlsom til ökologiske produkter fra specielt sydeuropa (og hvor ökologisk er det fx lige at KÖRE ökologiske appelsiner hertil fra Spanien???), vil man väre god ved naturen -köb närproduceret! (ja, og så må man spise äbler i stedet for appelsiner;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis man giver rotter nok aspartam dør de - ja... Hvis man giver et menneske nok vand dør man af det. Jeg skal ikke kloge mig op hvor sundt aspartam er eller ikke er men blot fordi du kan slå en rotte ihjel ved at give den tilstrækkelig store mængder betyder det ikke i sig selv at det er farligt for mennesker ved "normal dosis".
+1!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites