Jump to content
briped

Høj vs. lav indkomst. Hvilke fradrag?

Recommended Posts

Jeg har en lille venlig diskussion med nogen familiemedlemmer, omkring hvorfor personer med høj indkomst (ikke) skal betale en højere skatteprocent, end personer med lav indkomst. Følgende udtalelse fra artiklen "Enhedslisten åbner for lettelse i topskatten", foranledigede diskussionen.

Men vores forudsætning er' date=' at de rigeste danskere skal betale mere i skat, og de laveste indkomster skal slippe billigere[/quote'] Forsimplet, giver jeg dette eksempel, til at de "rige" allerede betaler mere end de "fattige": Her starter debatten så, om at de "rige" kan få flere fradrag end de "fattige". Og så mit spørgsmål: Hvilke fradrag kan en "rig" person få, som en "fattig" person ikke kan få? Større fradrag på renter, pga. mulighed for at stifte større gæld? Fradraget er da, så vidt jeg ved, mindre end renteudgiften. Så vidt jeg har forstået idéen med fradrag, så er de alle foranlediget af en udgift man har, og udgiften er (så vidt jeg ved) altid større end det fradrag, som udgiften foranlediger. Misforstår jeg det bare helt og aldeles?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Lad os sige det på den her måde, i dag kan det aldrig betale sig at have et fradrag (det er billigere ikke at have udgiften/tabet man får fradrag for, der er sikkert en der kan komme med en undtagelse) Skattesystemet er det eneste system hvor man bliver straffet med en negativ mængde rabat... det er der ikke mange andre steder hvor man får... jeg vil gerne købe en liter mælk pris 8kr jeg vil gerne købe 500 liter mælk pris 7kr jeg vil gerne købe 50000000 liter mælk pris 4kr jeg vil gerne betale skat af 200000kr, pris 40% jeg vil gerne betale skat af 300000kr, pris 48% jeg vil gerne betale skat af 1000000kr, pris 58% Tænkt eksempel, men set med mine øjne er det det der dræber vilje og initiativ, hvilket er derfor at man forsøger at få mere i "løn" men uden at det er penge eller andet der bliver snuppet af skattevæsnet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder og tænker, at det eneste (ret mig hvis jeg tager fejl) som en "rig" person kan udnytte bedre, end en fattig person, er f.eks. skattefrie indbetalinger til en pensionsopsparing. Altså en "rig" person kan sætte en (større) sum skattefrie penge til side, til når man er gammel og gråhåret, end en "fattig" person kan. Det er vel den eneste "positiv" ting jeg kan se. Og eneste argument (igen ret mig hvis jeg tager fejl) jeg kan se, til at man skal samle på fradrag, er for at undgå at ramme topskatten?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites