SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2012 Derfor ved jeg præcis' date=' hvordan Sverige adskiller sig fra eksempelvis Danmark, og hvis jeg selv engang skulle stifte egen virksomhed med ansatte en dag bliver det i hvert fald ikke i Sverige grundet vilkårene.[/quote']Ja, det er da også for galt at de ansatte skal have rettigheder... eller??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2012 Ja' date=' det er da også for galt at de ansatte skal have rettigheder... eller???[/quote'] Naturligvis, men det samme kan man jo sige for virksomhederne. De skal jo også sikres. Det går begge veje, og den svenske model er i mine øjne og med min erfaring ikke konkurrencedygtig. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
annaogmichael 10 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2012 Jeg kan godt afsløre for dig, at det ikke er det svenske arbejdsmarked og dets vilkår med hensyn til ansattes rettigheder, som har afgjort, at f.eks. Facebook slår sig ned i det kølige Nordsverige. Min egen kommentar udsprang såmænd på baggrund af, at jeg har haft emnet (ansattes rettigheder i SE vs DK) tæt inde på livet, idet jeg sidder i et selskab med ansatte i flere europæiske lande, herunder også Sverige. Derfor ved jeg præcis, hvordan Sverige adskiller sig fra eksempelvis Danmark, og hvis jeg selv engang skulle stifte egen virksomhed med ansatte en dag bliver det i hvert fald ikke i Sverige grundet vilkårene. Du overvejer måske Kina eller Indien ? Der skulle vist ikke være så meget vrøvl med de ansatte (Og så kom den debat vist ud på et sidespor :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2012 Du overvejer måske Kina eller Indien ? Der skulle vist ikke være så meget vrøvl med de ansatte (Og så kom den debat vist ud på et sidespor :) Næh, bare DK såmænd. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2012 Næh' date=' bare DK såmænd. :)[/quote']Hvad er forskellen egentlig? (Mere end at virksomheden i SE betaler sociale afgifter...?) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2012 Til debatten om hvordan der til tider bliver talt nedladende om folk der kommer fra et andet land og en anden kultur, kommer her min oplevelse fra de omgangskredse (venner, bekendte og kollegaer) jeg har fra Færøerne, Danmark og Sverige. Færinger: 70-80% (taler nedladende/negativt om især muslimer og danskere) Danskere: 70-80% (taler nedladende/negativt om især muslimer) Svenskere: 30-40% (taler nedladende/negativt om især muslimer og så hader min sommerhusnabo danskere :) Det spiller nok også en rolle, i disse totalt ubrugelige statistikker, at min Færøske/Danske omgangskreds til dels er påtvunget (Barndomsvenner/kollegaer) og at den Svenske nok er mere er tilvalgt ud fra, hvordan de er som personer ;) Så sent som i går havde jeg en samtale med en färing (forälder på dagis) om, at deres familie oplevede racisme i Danmark på trods af, at de er danske (färöerske), men at danskerne i Danmark, som de oplever i deres dagligdag, ikke mente, de var "danske nok", fordi de ikke talte flydende dansk, men at man kunne höre på sproget og udtalen, at de var "fremmede". Så de fölte sig meget mere tilpas i Sverige, hvor man igennem mange år har forholdt sig til minoriteter som en del af befolkningen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2012 Fordi enkelte dråber i et helt ocean er beskidte, blir hele oceanet ikke beskidt af den grund.... Inden du råber for højt, så tænk lige over den. Og send en hilsen til Mohandas Karamchand.... Fordi nogler er idioter, er alle ikke pr. definition idioter.... Danskerne er nok racister på nogle punkter, men det rækker som en skrædder i helvede i forhold til en svensker! De tør bare ikke sige det... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2012 Det gør jeg sådan set i den dyre svenske krone, den højre rente og den høje arbejdsløshed... Når man så oveni hatten ser det sammen med et arbejdsmarked der er meget lidt fleksibelt og har lange opsigelsesvarsler, så er man ilde stedet såfremt man skal sadle om hurtigt. Med henblik på Anders Borg og det går skide godt i Sverige, så tror jeg ikke på ham over en dørtærskel. Han ved lige hvor han skal skjule alle tallene for at få det til at se godt ud på overfladen. Lidt ligesom grækerne.... Han polstrer bankerne så de kan stå imod massive tab på fast ejendom. Jeg har også väret meget imod de lange opsigelsesvarsler. Men i virkeligheden er de ikke så meget längere end de Danske. Der skal bare väre forhandlinger först. De beskytter jo den ansatte. Men det er svärere at kaste noget overbord for at holde skibet flydende. Men ikke så meget svärere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2012 Så sent som i går havde jeg en samtale med en färing [...] fordi de ikke talte flydende dansk' date= men at man kunne höre på sproget og udtalen, at de var "fremmede". I skal sgu også lige have denne her med. Top humor fra Sverige. Hvad gør man, når man har inviteret en dansker til middag!? De får vist også kaffe til sidst! Den udlægning har jeg også hørt fra en islænding i København. Det er ligesom om at viljen til at prøve at forstå en kraftig dialekt og lige spørge en ekstra gang, ikke er så stor blandt os indfødte. På trods af at København må være islands næststørste by, så holder islændingene sig lidt for sig selv. Ærgerligt - de har ellers en hel del at byde på :) Følgende er Jón Gnarr, stand-up'er og senere Reykjaviks borgmester, der fortæller om sin frustrationer med at få en kop kaffe i Danmark! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2012 Fordi nogler er idioter' date=' er alle ikke pr. definition idioter.... Danskerne er nok racister på nogle punkter, men det rækker som en skrædder i helvede i forhold til en svensker! De tør bare ikke sige det...[/quote'] Hvis jeg lige må blande mig lidt hér. :) Nu tror jeg ikke det drejer sig om deciderede idioter, men mere om en trend og hvad man kan forvente som reaktion af den almindelige dansker. Min kone er ikke født i Danmark og stiftede bekendtskab med dansk som voksen. Hun taler ikke særlig godt dansk, kan jeg vidst godt tillade mig at skrive hér, da hun ikke læser denne debat. ;) Hendes oplevelse af danskere og svenskere er den, at danskere generelt ikke forstår og ikke ønsker at forstå en hvid kvinde med blå øjne der taler dårligt dansk. Svenskerne derimod forstår generelt det min kone siger (på dårligt dansk, da hun slet ikke kan svensk), og svenskere forstår endda når hun laver sjov - hvilket danskere generelt set slet ikke gør. PS. Dårligt dansk i denne forbindelse er danske ord udtalt med et andet sprogs udtale og dette sprogs grammatik - sidstnævnte kaldes også for at oversætte direkte fra et sprog til et andet, uden hensyntagen til omvendte ordstillinger o.lign. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret January 21, 2012 + Alt bliver dyrere i Malmö. sek/dkk snart 0,90 Kursændring slår næppe afgiftspolitikken i DK: http://epn.dk/brancher/foedevarer/article2670274.ece Og her lidt om kommende store boligudgifter i DK: www.bt.dk/danmark/saadan-rammer-boligskatten Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
A.kurt 10 Anmeld indhold Besvaret January 31, 2012 A.Kurt Flyttet fra Sverige til DK pga familie oprindeligt er fra jylland. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
leon 0 Anmeld indhold Besvaret February 24, 2012 Leon Kone og 2 børn på 7 og 3 som er født i Sverige. Flytter aldrig tilbage da vi her kan leve rigtig godt for en næsten alm dansk løn, samtidig med at stort set alt fungerer bedre i SE kontra DK. Vi bor i villa i Helsingborg på ottende år. Hygge Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret February 24, 2012 Flytter aldrig tilbage da vi her kan leve rigtig godt for en næsten alm dansk løn, samtidig med at stort set alt fungerer bedre i SE kontra DK. Hygge Så sandt som det er sagt! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lise Refsgaard 10 Anmeld indhold Besvaret March 10, 2012 Hej jeg bor her i Sverige med en datter på 10. Vi har boet her i et års tid og har bestemt ingen planer om og vende tilbage. Jeg pendlede i et halvt år til Kbh hverdag men har droppet pendleriet og søger nu job herovre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ARN 10 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2012 Herligt! Nu er trojkaen med Rikke Rost' date=' Sup3rior og Dannemare atter en gang ved at køre en tråd fuldstændig af sporet. Denne gang med erhvervspolitik, som senere vil gå over i socialpolitik, for tilsidst at blive rettet af med et velplaceret spark i nyrerne på fattig-Carina. De vil alle blive rørene enige om at det hele er ad helvede til, og Rikke Rost/Brian kommer til den erkendelse at han ikke skal flytte til 8-tallet på Amager, men helt forlade norden og søge "asyl" i Schweiz! :)[/quote'] +1 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites