Jump to content
Kim Andersen

Sverige VS Danmark

Recommended Posts

Natur og grønne skove er der også masser af til dem' date=' der er til den slags.[/quote'] Ser du, jeg har også nogle danske kolleger der insisterer på at fortælle mig hvor dejlig Danmark er, når jeg fortæller dem om vore ture i de svenske fjelde, nogle fjelde jeg skal køre lige godt 1.000 kilometer for at komme op til, gennem skove man kan fare vild i og forbi søer hvis modsatte bred man kun kan se fordi vi kører 400 meter længere oppe end søen, osv. osv. Min pointe er, at alt er relativt, og for mit vedkommende så er en tur i bil på et par timer, der næsten altid ender med at man næsten dratter i havet, ikke lige toppen af naturoplevelse og grønne skove. Og Skåne minder rigtig meget om Danmark, også hvad afstande angår, men husk på, at Sveriges største kommune, Kiruna kommun, arealmæssigt er på størrelse med Skåne, Halland og Blekinge tilsammen. PS. Og nu vi er ved naturoplevelser, så står Sarek Nationalpark ganske højt på min to do-liste.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ser du, jeg har også nogle danske kolleger der insisterer på at fortælle mig hvor dejlig Danmark er, når jeg fortæller dem om vore ture i de svenske fjelde, nogle fjelde jeg skal køre lige godt 1.000 kilometer for at komme op til, gennem skove man kan fare vild i og forbi søer hvis modsatte bred man kun kan se fordi vi kører 400 meter længere oppe end søen, osv. osv.
Er det et eller andet sted ikke fuldstændigt ligegyldigt, om man skal køre 1000 km fra Malmö eller 1050 km fra København, og det er for de fleste nok ikke en tur, man snupper hver weekend, så broudgiften for københavneren er nok ikke det, der spolerer det hele. Og bor man i Nordjylland er der nu heller ikke ligefrem langt til færgen til Göteborg, hvis det endelig skal være, og så er man trods alt allerede "langt oppe" og tæt på "ægte" svensk natur. Min sammenligning gik mere på Skåne kontra Nordjylland. Bl.a. Rold Skov gør sig aldeles glimrende holdt op i mod de bette skove i Malmö-regionen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
PS. Og nu vi er ved naturoplevelser, så står Sarek Nationalpark ganske højt på min to do-liste.
Ja, det er så nummer 5 her på kortet, og igen må jeg spørge: Er det med sådan en gigantisk afstand ikke pisseligegyldigt, om man kører fra Malmö, København eller Aalborg? :confused: For mig ville det i hvert fald være TOTALT underordnet. National_parks_of_Sweden_numbers.png

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var oppe hos en kunde i Rebild bakker igår og jeg må tilstå det var et meget tiltalende terræn. Tildels fordi man skal langt væk hernede fra for at finde den slags og derfor ville det være hip som hap om man boede i Kbh, Allerød eller Vellinge. Og fra Frederikshavn er der gode forbindelser til Norge og Sverige. Jeg kunne godt se mig selv i Jylland eller i Lejre. Alterntivt overvejer vi også Tyskland og Schweiz.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt og aldeles.....

Ja' date=' det er så nummer 5 her på kortet, og igen må jeg spørge: Er det med sådan en gigantisk afstand ikke pisseligegyldigt, om man kører fra Malmö, København eller Aalborg? :confused: For mig ville det i hvert fald være TOTALT underordnet. [img']http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/57/National_parks_of_Sweden_numbers.png

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gad vide, hvordan det er, hvis man ser det fra den omvendte vinkel. En svensker / et svensk par flytter til Danmark. Ikke nødvendigvis København. Gad vide, hvordan de opfatter det danske system. Jeg tror bestemt ikke det er let, at komme ind i det danske system, få CPR nummer, oprette bankkonto (vil danske banker låne ud), sygesikringsbevis og generelt komme ind i systemet. Men når man først er inde i systemet, så bliver man plukket. Hvordan opfatter danskerne svenskerne på job markedet i Danmark. Er det kun dem, der kommer og skal arbejde i butikkerne, fordi ingen andre gider? Hvordan opfatter naboerne deres nye beboere fra hinsidans. Jeg tror på det punkt er danskerne bestemt ikke anderledes end svenskerne.
Det vet jag allt om! Jag började med att arbeta i Danmark (IT), innan jag flyttade hit och då skulle jag ha danskt CPR och bankkonto. CPRnummer tog en halvtimme på folkeregistert, Handelsbanken (som jag hade i Sverige) fixade ett dansk konto på samma tid. Sygesikkringen kom automatiskt. När jag sen flyttade hit skulle jag upp på Høje-Taastrups rådhus för att ordna lite med permanenta papper (välja läkare osv). Danen som hjälpte till sträckte ut handen och sa "Välkommen till Høje-Taastrup!!". På jobb kan det vara lite svårare, men när man väl bevisat att man uppskattar dansk humor och satir och dricker öl så är det inga problem. :-) Svenskarna må vara flinke när man pratar med en utlänning, men jag har sällan hört så rasistiska uttalande som i Sverige, på ett värdshus efter ett par öl. "Släng ut de jävlarna. Fy fan". Jag tror att det beror på att man i media är så rädda för att kritisera något som helst som handlar om invandring, då blir man förklarad som rasist-faisct-nazist-xenofob och folk har alltså blivit uppsagda från jobb och utslängda från fackföreningar när det kommit fram att man röstat på Sveriedemokraterna. Tonen är kanske hårdade i Danmark, men den är ärligare. Det var heller inte förrän jag kom till Danmark som jag fick kolleger från andra länder och religioner. Sverige pratar fint om invandrare, men de ska helst hålla sig till sitt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er det et eller andet sted ikke fuldstændigt ligegyldigt' date=' om man skal køre 1000 km fra Malmö eller 1050 km fra København, og det er for de fleste nok ikke en tur, man snupper hver weekend, så broudgiften for københavneren er nok ikke det, der spolerer det hele. Og bor man i Nordjylland er der nu heller ikke ligefrem langt til færgen til Göteborg, hvis det endelig skal være, og så er man trods alt allerede "langt oppe" og tæt på "ægte" svensk natur.[/quote'] Når man foretrækker at bo i Sverige er det naturligvis fuldstændig ligegyldigt om man kører 1.000 km fra Malmø eller 1.050 km fra København, man bor i Malmø uanset. Om man bor i Nordjylland, så skal man huske at tage arbejdet med derop, så det er næppe dér jeg slår mig ned. Jeg foretrækker at bo i Malmø sålænge arbejdet ligger i København, men allerhelst ville jeg bo længere oppe i Sverige, hvis omstændighederne tillod det. Hvilke skove i Malmø-regionen? :) Prøv med Hallandsåsen, Linderödsåsen og Söderåsen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Svenskarna må vara flinke när man pratar med en utlänning, men jag har sällan hört så rasistiska uttalande som i Sverige, på ett värdshus efter ett par öl. "Släng ut de jävlarna. Fy fan". Jag tror att det beror på att man i media är så rädda för att kritisera något som helst som handlar om invandring, då blir man förklarad som rasist-faisct-nazist-xenofob och folk har alltså blivit uppsagda från jobb och utslängda från fackföreningar när det kommit fram att man röstat på Sveriedemokraterna. Tonen är kanske hårdade i Danmark, men den är ärligare. Det var heller inte förrän jag kom till Danmark som jag fick kolleger från andra länder och religioner. Sverige pratar fint om invandrare, men de ska helst hålla sig till sitt.
Måske kan du svare mig på dette? Er der ikke ligesom to kategorier af indvandre i Sverige? Der er dem fra balkan og Polen (samt et par andre østlande) som de fleste betragter som 'Svenskere' og så er der den anden gruppe består af folk fra mellemøsten og sorte. Og det er denne sidste gruppe som oftest står for skud og som får bemærkninger som svartskalle og lakridstomte med på vejen? Det er min oplevelse med svenskerne i Malmö.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
På jobb kan det vara lite svårare' date=' men när man väl bevisat att man uppskattar dansk humor och satir och dricker öl så är det inga problem. [/quote'] Ja, og at man spiser stegt flæsk med persillesovs. Det udelukker jo ligesom en hel del mennesker, så det er godt at du passede ind. Ser du, jeg er født og opvokset i Danmark med dansk familie. Men, fordi jeg ikke er ligesom alle andre danskere og siger og gør ligesom dem, så har jeg været ude for, at danskere demonstrativt er "danske" overfor mig. Nogle danskere fatter ganske enkelt ikke, at man kan være anderledes end dem, selvom man er dansk og ud af dansk familie. Og det ligger i tiden, det var slet ikke sådan for 20-30 år siden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har boet her siden oktober 2006, vi har to piger Alma som er født her i 2006 og Emma som er fra 2003, de går i skole og dagis her. Vi bor lige ved Värnhemstorget og kan ikke se hvad der skulle får os til at flytte til DK, jeg var som så mange andre super træt af bro og pendling så jeg skiftede mit arbejde ud med et tilsvarende svensk i november. Lidt en øjenåbner at gå ned ca 6000 brutto og samtidig gå op ca 700 netto i løn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Klagshamn siden 2007 og absolut ingen planer om at flytte tilbage til DK. Forstår ikke de danskere, der ikke er tilfredse med at bo her - hvorfor flytter de ikke bare tilbage??? Var rigtig glad for Sunddebat, da vi flyttede her over, men efter den blev "overtaget" af et par dumsmarte personer, er det sjældent den bliver åbnet. Måske kommer debatten tilbage på sporet igen i løbet af året ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Måske kan du svare mig på dette? Er der ikke ligesom to kategorier af indvandre i Sverige? Der er dem fra balkan og Polen (samt et par andre østlande) som de fleste betragter som 'Svenskere' og så er der den anden gruppe består af folk fra mellemøsten og sorte. Og det er denne sidste gruppe som oftest står for skud og som får bemærkninger som svartskalle og lakridstomte med på vejen? Det er min oplevelse med svenskerne i Malmö.
Mja. Balkan väl snarast betraktade som kriminella brottsiga invandrare, men jag förstår vad du menar. Det är mycket riktigt folk från mellanöstern (araber/muslimer) och somalier (afrikaner/muslimer) som folk talar mest illa om. Dvs de som kommer till Sveige och lever på bidrag. Det är på nåt sätt värer än de som skjuter på folk. Folk inanför EU är ok. De är ju som oss. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Klagshamn siden 2007 og absolut ingen planer om at flytte tilbage til DK. Forstår ikke de danskere, der ikke er tilfredse med at bo her - hvorfor flytter de ikke bare tilbage??? Var rigtig glad for Sunddebat, da vi flyttede her over, men efter den blev "overtaget" af et par dumsmarte personer, er det sjældent den bliver åbnet. Måske kommer debatten tilbage på sporet igen i løbet af året ;-)
Uden at vide med sikkerhed hvem du refererer til er vi da i løbet af sidste år sluppet af med nogle af de meget højtråbende personligheder herinde, mens andre har dæmpet retorikken :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi takker for den ro og fred det har bragt med sig...

Klagshamn siden 2007 og absolut ingen planer om at flytte tilbage til DK. Forstår ikke de danskere' date=' der ikke er tilfredse med at bo her - hvorfor flytter de ikke bare tilbage??? Var rigtig glad for Sunddebat, da vi flyttede her over, men efter den blev "overtaget" af et par dumsmarte personer, er det sjældent den bliver åbnet. Måske kommer debatten tilbage på sporet igen i løbet af året ;-)[/quote']

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Paul. Det jag menade med öl och dansk humor var skrivet med lite iroi. Det var inte bokstavligt talat. Tex äter jag inte stekt fläskk med persiljesås, däremot försöker jag införa rimmat stekt fläsk med löksås! Jag tror att när man flyttar till ett annat land så jämför man hela tiden de olika länderna. Hemlandets beteende blir tydligare när det hålls upp mot något. Nåt som man tagit för givet hela sitt liv kan man plötsligt se i ett annat ljus. Därför är det mer eller mindre omöjligt att ha nån diskussion om "vem har rätt", för vi kommer från lika sidor sundet och det so är gammalt och slitet för mig är ett nytt sätt för dig, och tvärtom. Jag gillar Danmark och trivs kanonbra. Men det är aldrig lätt att etablera sig i ett nytt land, jag hade dock erfarenhet, jag har bott i Nya Zealand också.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan indskyde, at jeg blev noget forbavset (på den positive måde), da jeg var på biblioteket med min datter og skulle låne läseböger og fandt ud af, at man i Sverige er kommet et skridt längere end DK, da den pågäldende bog handlede om en 1. klasse, og hovedpersonerne hed noget i retning af Hampus, Nils og Ahmad. 1-0 til SE.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ser du, jeg er født og opvokset i Danmark med dansk familie. Men, fordi jeg ikke er ligesom alle andre danskere og siger og gør ligesom dem, så har jeg været ude for, at danskere demonstrativt er "danske" overfor mig. Nogle danskere fatter ganske enkelt ikke, at man kan være anderledes end dem, selvom man er dansk og ud af dansk familie. Og det ligger i tiden, det var slet ikke sådan for 20-30 år siden.
Det samme oplever jeg, selv med mennesker jeg har "kendt" i 25-30 år og som ved hvor mange lande jeg har boet i.. De skal altid lige forsvare den danske måde som værende den bedste, alle andre lande er jo substandard i.flg. dem. :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har selv familie i Italien og prøv liiige at få den til at spise sovs og kartofler og se uden for støvlelandet. Tror de fleste er stolte af deres baggrund og hvor de kommer fra. Desværre er der nogle kulturradikale danskere der mener det er bagstræberisk og tenderende racisme at mene noget som helst positivt om DK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jag tror att när man flyttar till ett annat land så jämför man hela tiden de olika länderna. Hemlandets beteende blir tydligare när det hålls upp mot något. Nåt som man tagit för givet hela sitt liv kan man plötsligt se i ett annat ljus. Därför är det mer eller mindre omöjligt att ha nån diskussion om "vem har rätt"' date=' för vi kommer från lika sidor sundet och det so är gammalt och slitet för mig är ett nytt sätt för dig, och tvärtom.[/quote'] Nu drejer det sig heller ikke om hvem der har ret - iøvrigt en anden sjov ting ved danskere, der gerne står på sin ret - det drejer sig om at spotte forskellene, som du jo også kommer ind på. Jeg har selv tidligere boet i Tyskland og Baltikum, så jeg har en idé om hvilke forskelle der findes. Når jeg hagler danskerne igennem, så er det jo ikke fordi jeg slet ikke kan lide dem. Var det bare det, så havde jeg slet ikke blandet mig. Jeg påpeger det jeg ikke kan lide ved danskerne fordi det er noget danskrne har ændret sig til igennem de sidste mange år. Når jeg ser på Dronningen, som vi i dag og i går har set en hel del til, så ser jeg en dansker der er forblevet tro mod det Danmark jeg kan lide. Kald mig gammeldags, men jeg synes ikke danskerne har ændret sig til det bedre gennem de seneste 20-30 år. Noget af det gamle danske har jeg faktisk fundet i Skåne, hvor mange skåninger stadig tænker som man gjorde dengang det var flyvebådene der regerede Øresund. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu drejer det sig heller ikke om hvem der har ret - iøvrigt en anden sjov ting ved danskere, der gerne står på sin ret - det drejer sig om at spotte forskellene, som du jo også kommer ind på. Jeg har selv tidligere boet i Tyskland og Baltikum, så jeg har en idé om hvilke forskelle der findes. Når jeg hagler danskerne igennem, så er det jo ikke fordi jeg slet ikke kan lide dem. Var det bare det, så havde jeg slet ikke blandet mig. Jeg påpeger det jeg ikke kan lide ved danskerne fordi det er noget danskrne har ændret sig til igennem de sidste mange år. Når jeg ser på Dronningen, som vi i dag og i går har set en hel del til, så ser jeg en dansker der er forblevet tro mod det Danmark jeg kan lide. Kald mig gammeldags, men jeg synes ikke danskerne har ændret sig til det bedre gennem de seneste 20-30 år. Noget af det gamle danske har jeg faktisk fundet i Skåne, hvor mange skåninger stadig tænker som man gjorde dengang det var flyvebådene der regerede Øresund. :)
Vi oplever så afgjort Danmark og danskerne meget forskelligt. For søren da, du må have oplevet nogle negative ting. Du lyder jo næsten helt traumatiseret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi oplever så afgjort Danmark og danskerne meget forskelligt. For søren da' date=' du må have oplevet nogle negative ting. Du lyder jo næsten helt traumatiseret.[/quote'] *LOL* :laugh: Langt fra... Hvilket dog ikke ændrer min mening.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kald mig gammeldags' date=' men jeg synes ikke danskerne har ændret sig til det bedre gennem de seneste 20-30 år. [/quote'] Och jag tycker precis samma sak om svenskarna. Det beror väl på att världen har ändrat sig en hel del på 20-30 år. I synnerhet efter WTC så blev väl de flesta mer misstänksamma mot allt och alla.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I synnerhet efter WTC så blev väl de flesta mer misstänksamma mot allt och alla.
Tja, det er naturligvis en mulighed. Der er dog alligevel forskel på hvordan nationer bliver grebet af denne mistænksomhed og hvad der forstærker den.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites