Jump to content
Kim Andersen

Sverige VS Danmark

Recommended Posts

Nej er helt enig med Munterhyrde haha -men det kan også være det samme vores hunde er jo aldrig på samme dag (skal du på Malmö Int i år?)
Nej tror det ikke, har lige en aftale i Tjekkiet og Polen inden :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Svenskere og konfliktsky Jeg må tilstå, at jeg ikke helt forstår det her med at svenskere er konfliktsky. Skal det ses i forhold til, at danskere altid forventer at alle danskere er ens, hvilket betyder et meget indforstået sprog danskere imellem. Svenskere er langt fra ens, hvilket man især oplever når man rejser lidt længere op i Sverige. Når jeg oplever danskere i Sverige, så opfattes de ofte som "elefanten i glasbutikken" med manglende situationsfornemmelse. Svenskere er generelt velopdragne, hvilket især min kone har bemærket. Måske det velopdragne opfattes af danskere som konfliktsky? Tænker bare på skrift... :confused:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi vender nok ikke snuden mod DK' date=' da jeg absolut ikke er tilhänger af, at der ikke er plads til andre end danskere i DK. Den danske mentalitet har forandret sig utroligt meget de sidste 10 år, og det er ikke noget, jeg vil byde mine börn.[/quote'] Wow! Bare wow. Du har tydeligvis ikke haft en ikke-EU borgers dagligdag i Sverige inde på livet. Allerførst læs Mohlin når hun skriver "Sen tycker jag bättre om Danmark som land. Det är inte så jäkla mesigt, alla måste inte vara överens hela tiden, svenskarna är otroligt konflikträdda och försiktiga." Du har ikke set og følt hvorledes de åh så tolerante svenskere helst holder kameraafstand når de hører et fremmed sprog, hvorledes der er grimasser og vrede blikke men aldrig et ord, hvorledes regler for almindelig høflighed på en eller anden måde sættes ud af kraft når det gælder udlændinge, hvorledes visse udlejere (ja, jer "Svenska Hus" og "Espace" i Landskrona) pludselig kan finde på at nægte at de nogensinde har tilbudt en lejelejlighed når de finder ud af at der kom en enkelt udlænding med i pakken, og hvorledes man aldrig er i tvivl om at svensken inderst inde synes at svensken er nummer 1. Jeg kan fortælle dig at udlændingen i min familie MASSIVT foretrækker at bevæge sig rundt i Danmark. For her er hun nogenlunde sikker på at hvis nogen synes hun er til ulempe, så åbner de munden og siger til. Hun kan være ret sikker på at hvis folk bekvemmer sig til at tale med hende, så får hun ikke den kolde skulder ud af det blå. Hun behøver ikke at føle sig socialt stigmatiseret, bare fordi hun tilfældigvis ikke er født i Norden. Luften i "det racistiske Danmark" er renset, og det er rart for en udlænding. Der er jo helt rene linjer. I Sverige er luften tyk og fordommene hænger tungt. Myten om det tolerante Sverige er falsk og forløjet, og er noget blændværk som politisk korrekte har siddet i elfenbenstårnet og fundet på. Realiteterne er fuldstændig anderledes, og de danske udflyttere bør virkelig indse at den svenske tolerance er begrænset til naboerne i Norden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Til gengæld er jeg FUCKING træt af hvordan svenskerne køre bil!!! Det jo helt vildt!!! Bar idag.. Jeg lå på landevejen i 50 zone bag en tumpe som ikke ville over 38km i timen... Da vi så kom til 70 zonen så ku han godt lige snige sig op på 50... Og de jo dybt mongoler til at sluk deres lange lys, det nærmest først når de kommer op til ens forrude de tænke ahhh kanske jeg skulle sluk mine 4 hella extra xenon projektøre??? De er så regelryttere herovre at kl 3 om natten holder de stadig en halv time ved et fuldt stop skilt, og det ku aldrig falde dem ind at nogen folk lige vil stræk benene lidt så fuck da om man kommer med 180 og er stort set på siden af dem, vi trækker da liiiiiige ud fordi vi køre jo 95 og lastbilen 93 så den skal vi da overhale og når vi så er kommet 10-15 biler foran lastbilen så kan vi liiiiiiiiigeså stille og roligt begynde en proces på ca 45sek med at få skiftet til inderste vognbane, og som prikken over i'et skal han liiige teste sine projektøre bagefter til ham som måtte stå på bremsen:) Sent from my AiiiiiiiiightPhone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tilbage til emnet. " Svenskere" siden Jan. 2008, Ahmad + Kone og 2 små piger på 2,4 og 0,7 :D Bor i Gullvik. (det eneste minus ved det hele er den skide bro som har monopol på bevægelsefriheden) Båbe for os herovre og for dem "hjemmefra" som gerne vil kigge forbi os)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

fdhin, Jeg er ikke enig i din betragtning, danskere er ikke så joviale som du prøver at give udtryk for. Luften er kun renset i den grad, at de lader de fremmede forstå, at de kun er velkomne om de opfører sig som danskere, og helst også tænker på dansk. Hvor fedt er det? Det irriterer mig grænseløst, at danskere altid forsøger at lave om på dem der stikker udenfor, det kan man ikke just beskylde svenskere for, og de ville heller ikke slippe godt af sted med det, for svenskere er ikke ens, det er landet ganske enkelt for stort til.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
fdhin, Jeg er ikke enig i din betragtning, danskere er ikke så joviale som du prøver at give udtryk for. Luften er kun renset i den grad, at de lader de fremmede forstå, at de kun er velkomne om de opfører sig som danskere, og helst også tænker på dansk. Hvor fedt er det? Det irriterer mig grænseløst, at danskere altid forsøger at lave om på dem der stikker udenfor, det kan man ikke just beskylde svenskere for, og de ville heller ikke slippe godt af sted med det, for svenskere er ikke ens, det er landet ganske enkelt for stort til.
+1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder med tårer i øjenkrogen! Det er bare LIGE sådan jeg ser på det og derfor er jeg bare SÅ træt af deres dobbeltmoral og pladder bræk om ingenting. En svensker siger aldrig noget konkret og kommer med en løsning....det er bare larm der kommer ud af munden på dem. Det er altid andre der skal løse deres lort for dem... Brækker mig!

Wow! Bare wow. Du har tydeligvis ikke haft en ikke-EU borgers dagligdag i Sverige inde på livet. Allerførst læs Mohlin når hun skriver "Sen tycker jag bättre om Danmark som land. Det är inte så jäkla mesigt' date=' alla måste inte vara överens hela tiden, svenskarna är otroligt konflikträdda och försiktiga." Du har ikke set og følt hvorledes de åh så tolerante svenskere helst holder kameraafstand når de hører et fremmed sprog, hvorledes der er grimasser og vrede blikke men aldrig et ord, hvorledes regler for almindelig høflighed på en eller anden måde sættes ud af kraft når det gælder udlændinge, hvorledes visse udlejere (ja, jer "Svenska Hus" og "Espace" i Landskrona) pludselig kan finde på at nægte at de nogensinde har tilbudt en lejelejlighed når de finder ud af at der kom en enkelt udlænding med i pakken, og hvorledes man aldrig er i tvivl om at svensken inderst inde synes at svensken er nummer 1. Jeg kan fortælle dig at udlændingen i min familie MASSIVT foretrækker at bevæge sig rundt i Danmark. For her er hun nogenlunde sikker på at hvis nogen synes hun er til ulempe, så åbner de munden og siger til. Hun kan være ret sikker på at hvis folk bekvemmer sig til at tale med hende, så får hun ikke den kolde skulder ud af det blå. Hun behøver ikke at føle sig socialt stigmatiseret, bare fordi hun tilfældigvis ikke er født i Norden. Luften i "det racistiske Danmark" er renset, og det er rart for en udlænding. Der er jo helt rene linjer. I Sverige er luften tyk og fordommene hænger tungt. Myten om det tolerante Sverige er falsk og forløjet, og er noget blændværk som politisk korrekte har siddet i elfenbenstårnet og fundet på. Realiteterne er fuldstændig anderledes, og de danske udflyttere bør virkelig indse at den svenske tolerance er begrænset til naboerne i Norden.[/quote']

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender jeg slet ikke til...oplever det ALDRIIIIIIIIIG .....

Til gengæld er jeg FUCKING træt af hvordan svenskerne køre bil!!! Det jo helt vildt!!! Bar idag.. Jeg lå på landevejen i 50 zone bag en tumpe som ikke ville over 38km i timen... Da vi så kom til 70 zonen så ku han godt lige snige sig op på 50... Og de jo dybt mongoler til at sluk deres lange lys' date=' det nærmest først når de kommer op til ens forrude de tænke ahhh kanske jeg skulle sluk mine 4 hella extra xenon projektøre??? De er så regelryttere herovre at kl 3 om natten holder de stadig en halv time ved et fuldt stop skilt, og det ku aldrig falde dem ind at nogen folk lige vil stræk benene lidt så fuck da om man kommer med 180 og er stort set på siden af dem, vi trækker da liiiiiige ud fordi vi køre jo 95 og lastbilen 93 så den skal vi da overhale og når vi så er kommet 10-15 biler foran lastbilen så kan vi liiiiiiiiigeså stille og roligt begynde en proces på ca 45sek med at få skiftet til inderste vognbane, og som prikken over i'et skal han liiige teste sine projektøre bagefter til ham som måtte stå på bremsen:) Sent from my AiiiiiiiiightPhone[/quote']

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det syntes jeg nu ik helt... Har oplevet flere svenskere som bar lukker helt ned når jeg nu prøver komunikere med dem på mit svensk/dansk og det uanset om det på posthuset, hos komunen eller whatever og det dybt frusterende at de ik engang gider prøve.. Når jeg har kunder i min bix som ringer eller kommer forbi som er dårlige til dansk så prøver jeg og forstå dem og evt sir om det bedre på engelsk eller noget så vi ka få løst det, men herovre gir de bar helt op, har oplevet 2x de endda har bedt en kollega overtage fordi de bar er blanke det så bedre end de bar gir op som de andre, men forhelvede altså hvor svært ka det være?? Ka forstår når jeg f.eks står med en araber eller albaner oki de ord ka jeg sku ik liiiiiiige få til at gi mening, men familepizza er kræftedme det samme som familjepizzor, men så alligevel ik ifølge min gamle pizzamand :D Sent from my AiiiiiiiiightPhone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Svenskernes iskolde jeg-taler-kun-med-dig-fordi-min-gode-opdragelse-siger-jeg-SKAL attitude fastholder en forestilling om at udlændinge er andenrangs. Mit familiemedlem påvirkes meget negativt af netop det. Og hvad er egentlig værst? Rene ord som man kan reagere på, eller en uudtalt modvilje som kommer primært til udtryk i kropssprog, stemmeføring og mangel på imødekommenhed? Ud over det vil jeg give dig ret i at der generelt er højere til loftet i Sverige på mange fronter. Bare ikke når det drejer sig om udlændinge, og hvis du ikke selv har oplevet det, så ved du nok heller ikke frygteligt meget om det. Personligt ville jeg have forsvoret at nogle af de oplevelser som familien har haft kunne lade sig gøre i Sverige, men jo, det kunne de fandt jeg ud af.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kører bare MEGA pænt....Det er mig James May blev inspireret af, da han fandt på Captain Slow..... Han spurgte i den forbindelse om han måtte låne Hiacen til den test med 400+ kmt i tyskland, men jeg sagde nej....så han spurgte Bugatti i stedet....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er 2 voksne og 2 hunde der bor i Malmö, Lindeborg. Hvis vi begge havde gode jobs i øresundsregionen så flyttede vi ikke. Jeg er pt. deltidsarbejdede (fuldtidsjobsøgende) og min kæreste er arbejdsløs/jobsøgende, og der opstår en del problemer med a-kasse/understøttelse/bistand. På det område ville det være lettere at bo i det land hvor man havde størst chance for at få job. Dog er dette problem langt det største for mig. Rejsetiden er for mig ikke meget anderledes hvis jeg havde boet i Nordsjælland eller Vestegnen. Plus så er øresundstoget i mine øjne langt bedre end S-tog eller S-busser. Derimod oplever jeg ikke svenskerne som værende meget anderledes en danskerne. Vi har selvfølgelig haft forskellige oplevelser som en nation og haft forskellige problemer, men menigmand på begge sider har langt mere til fælles. Hvis vi flytter tilbage så bliver det nok pga. job eller børn der skal tættere på familie og venner

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg må tilstå, at jeg ikke helt forstår det her med at svenskere er konfliktsky. Skal det ses i forhold til, at danskere altid forventer at alle danskere er ens, hvilket betyder et meget indforstået sprog danskere imellem. Svenskere er langt fra ens, hvilket man især oplever når man rejser lidt længere op i Sverige. Når jeg oplever danskere i Sverige, så opfattes de ofte som "elefanten i glasbutikken" med manglende situationsfornemmelse. Svenskere er generelt velopdragne, hvilket især min kone har bemærket. Måske det velopdragne opfattes af danskere som konfliktsky? Tænker bare på skrift... :confused:
Jeg må da indrömme at jeg også syntes at Svenskere er konfliktsky, tilgengäld brokker de sig ikke bare for at brokke sig. Men der er meget med: Er det sådan skal det nok bare väre sådan, det kan drive mig til vanvid.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Wow! Bare wow. Du har tydeligvis ikke haft en ikke-EU borgers dagligdag i Sverige inde på livet. Allerførst læs Mohlin når hun skriver "Sen tycker jag bättre om Danmark som land. Det är inte så jäkla mesigt, alla måste inte vara överens hela tiden, svenskarna är otroligt konflikträdda och försiktiga." Du har ikke set og følt hvorledes de åh så tolerante svenskere helst holder kameraafstand når de hører et fremmed sprog, hvorledes der er grimasser og vrede blikke men aldrig et ord, hvorledes regler for almindelig høflighed på en eller anden måde sættes ud af kraft når det gælder udlændinge, hvorledes visse udlejere (ja, jer "Svenska Hus" og "Espace" i Landskrona) pludselig kan finde på at nægte at de nogensinde har tilbudt en lejelejlighed når de finder ud af at der kom en enkelt udlænding med i pakken, og hvorledes man aldrig er i tvivl om at svensken inderst inde synes at svensken er nummer 1. Jeg kan fortælle dig at udlændingen i min familie MASSIVT foretrækker at bevæge sig rundt i Danmark. For her er hun nogenlunde sikker på at hvis nogen synes hun er til ulempe, så åbner de munden og siger til. Hun kan være ret sikker på at hvis folk bekvemmer sig til at tale med hende, så får hun ikke den kolde skulder ud af det blå. Hun behøver ikke at føle sig socialt stigmatiseret, bare fordi hun tilfældigvis ikke er født i Norden. Luften i "det racistiske Danmark" er renset, og det er rart for en udlænding. Der er jo helt rene linjer. I Sverige er luften tyk og fordommene hænger tungt. Myten om det tolerante Sverige er falsk og forløjet, og er noget blændværk som politisk korrekte har siddet i elfenbenstårnet og fundet på. Realiteterne er fuldstændig anderledes, og de danske udflyttere bør virkelig indse at den svenske tolerance er begrænset til naboerne i Norden.
Jeg oplever faktisk ikke Sverige sådan, det er själdent at jeg hörer Svenskere udtrykke noget dårligt om indvandrere. Men derimod hörer jeg meget ofte Danskere göre det. Det du skriver med lejlighed og en enkelt udländing med i pakken. Tja, der skal man måske lige tänke på at nogen andre udländinge har väret med til at ödelägge det. En jeg kender der har lejligheder udtrykker det at leje ud til udländinge sådan her: At leje ud til den söde unge pige der har väre nödt til at flytte til Sverige på grund af de Danske regler. Det er som at stoppe for en enlig blaffer , hvorefter der välter 10 mand op ad gröften!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Til gengæld er jeg FUCKING træt af hvordan svenskerne køre bil!!! Det jo helt vildt!!! Bar idag.. Jeg lå på landevejen i 50 zone bag en tumpe som ikke ville over 38km i timen... Da vi så kom til 70 zonen så ku han godt lige snige sig op på 50...
Så er det fordi du kun kører i Skåne. Her virker svenskerne til at være fuldstændig rædselslagne i trafiken. Jeg har i mit svenske job været snart rundt i store dele af Sverige og specielt længere oppe end Skåne. Så snart man kommer længere op, så kører folk klart hurtigere. I Norrland kan man dårligt følge med de lokale i deres ældre Volvoer og Saab'er. Der køres rigtig stærkt på de små landeveje, men der er chancen for at møde en polis nok mindre end at møde en elg :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gad vide, hvordan det er, hvis man ser det fra den omvendte vinkel. En svensker / et svensk par flytter til Danmark. Ikke nødvendigvis København. Gad vide, hvordan de opfatter det danske system. Jeg tror bestemt ikke det er let, at komme ind i det danske system, få CPR nummer, oprette bankkonto (vil danske banker låne ud), sygesikringsbevis og generelt komme ind i systemet. Men når man først er inde i systemet, så bliver man plukket. Hvordan opfatter danskerne svenskerne på job markedet i Danmark. Er det kun dem, der kommer og skal arbejde i butikkerne, fordi ingen andre gider? Hvordan opfatter naboerne deres nye beboere fra hinsidans. Jeg tror på det punkt er danskerne bestemt ikke anderledes end svenskerne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Wow! Bare wow. Du har tydeligvis ikke haft en ikke-EU borgers dagligdag i Sverige inde på livet. Allerførst læs Mohlin når hun skriver "Sen tycker jag bättre om Danmark som land. Det är inte så jäkla mesigt, alla måste inte vara överens hela tiden, svenskarna är otroligt konflikträdda och försiktiga." Du har ikke set og følt hvorledes de åh så tolerante svenskere helst holder kameraafstand når de hører et fremmed sprog, hvorledes der er grimasser og vrede blikke men aldrig et ord, hvorledes regler for almindelig høflighed på en eller anden måde sættes ud af kraft når det gælder udlændinge, hvorledes visse udlejere (ja, jer "Svenska Hus" og "Espace" i Landskrona) pludselig kan finde på at nægte at de nogensinde har tilbudt en lejelejlighed når de finder ud af at der kom en enkelt udlænding med i pakken, og hvorledes man aldrig er i tvivl om at svensken inderst inde synes at svensken er nummer 1. Jeg kan fortælle dig at udlændingen i min familie MASSIVT foretrækker at bevæge sig rundt i Danmark. For her er hun nogenlunde sikker på at hvis nogen synes hun er til ulempe, så åbner de munden og siger til. Hun kan være ret sikker på at hvis folk bekvemmer sig til at tale med hende, så får hun ikke den kolde skulder ud af det blå. Hun behøver ikke at føle sig socialt stigmatiseret, bare fordi hun tilfældigvis ikke er født i Norden. Luften i "det racistiske Danmark" er renset, og det er rart for en udlænding. Der er jo helt rene linjer. I Sverige er luften tyk og fordommene hænger tungt. Myten om det tolerante Sverige er falsk og forløjet, og er noget blændværk som politisk korrekte har siddet i elfenbenstårnet og fundet på. Realiteterne er fuldstændig anderledes, og de danske udflyttere bør virkelig indse at den svenske tolerance er begrænset til naboerne i Norden.
Jo, det har jeg faktisk - i over 10 år nu - både i DK og i Sverige, og jeg/vi ved godt, hvad vi foreträkker. I Danmark bliver man spyttet efter, det gör man ikke i Sverige. En anden ting, som bliver nävnt i et senere indläg er svenskernes "manglende forståelse" for danskere, der stadig taler dansk (og som tit har boet her i flere år uden at kunne sige 100 svenske ord). Endnu engang, Malmö er ikke en forstad til Köbenhavn, men en by i et andet land.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så er det fordi du kun kører i Skåne. Her virker svenskerne til at være fuldstændig rædselslagne i trafiken. Jeg har i mit svenske job været snart rundt i store dele af Sverige og specielt længere oppe end Skåne. Så snart man kommer længere op' date=' så kører folk klart hurtigere. I Norrland kan man dårligt følge med de lokale i deres ældre Volvoer og Saab'er. Der køres rigtig stærkt på de små landeveje, men der er chancen for at møde en polis nok mindre end at møde en elg :)[/quote'] Ja jeg køre kun hernede med mindre vi skal nogensteder deroppe af og så det jo "langtur" hvor man ik har travlt så der ligger man ik rigtig mærke til det ihvertfald ik hva jeg ka husk :) Sent from my AiiiiiiiiightPhone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så er det fordi du kun kører i Skåne. Her virker svenskerne til at være fuldstændig rædselslagne i trafiken. Jeg har i mit svenske job været snart rundt i store dele af Sverige og specielt længere oppe end Skåne. Så snart man kommer længere op' date= så kører folk klart hurtigere. I Norrland kan man dårligt følge med de lokale i deres ældre Volvoer og Saab'er. Der køres rigtig stærkt på de små landeveje, men der er chancen for at møde en polis nok mindre end at møde en elg :)
+1 flertallet er håbløse og burde tage bussen i stedet, hvor de ikke sætter nerverne over styr.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Til de mange, som synes, at Sverige og svenskerne er, ih, så fantastiske og meget dejligere end Danmark og danskerne, må I alle være københavnere (og når jeg siger københavner, mener jeg sgu alt lige fra Køge til Allerød :)). Jeg har boet det meste af mit liv i nordjylland samt en håndfuld år i østjylland, og her er folk venlige og imødekommende, udadvendte og flinke. Natur og grønne skove er der også masser af til dem, der er til den slags. Jeg er opvokset i en forstad til Aalborg og har haft den meste fantastiske opvækst gennem mere end 25 år. Skåne har på den front virkeligt intet yderligere at tilbyde mig. Bevares, de er da flinke nok, de svenskere :) men jeg finder dem nu ikke så meget anderledes end danskerne. For mig er det hip som hap, om vi bor i Skåne eller på Sjælland. Allerhelst ville vi bo i det jyske tættere bedsteforældrene, men i Kbh. kan jeg nærmest vælge og vrage mellem jobs; det kan jeg ikke på samme måde i Aalborg/Århus.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Til de mange' date=' som synes, at Sverige og svenskerne er, ih, så fantastiske og meget dejligere end Danmark og danskerne, må I alle være københavnere (og når jeg siger københavner, mener jeg sgu alt lige fra Køge til Allerød :)).[/quote'] Det var da en udtalelse af rang fra en jyde, normalt starter København jo nede omkring Korsør ved brofæstet ;) :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle vi danskere (jyder) ved jo udemærket, at Sjælland og Sverige er det samme. Det er jo derfor vi alle flyttede til Skåne fremfor Sjælland, da vi fik job på Sjælland ;) *skynder at dukke sig og springe i flyverskjul*

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites