Jump to content
Kim Andersen

Sverige VS Danmark

Recommended Posts

... og der er flere muligheder med hund.
Af ren interesse, hvad mener du med "flere muligheder med hund"? Altså jeg ved at Sverige er bedre end DK, da den lovgivende forsamling her ikke er hunderacister, men det er vel ikke det du mener eller?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Af ren interesse' date=' hvad mener du med "flere muligheder med hund"? Altså jeg ved at Sverige er bedre end DK, da den lovgivende forsamling her ikke er hunderacister, men det er vel ikke det du mener eller?[/quote'] Der er vel 5-6 kæmpe områder i malmö hvor man må lufte sin hund uden snor, 45 hunderastgårde, ingen racer er forbudte og så må man fremvise hunde med kuperede ører.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Bor i Malmö/Lindeborg, siden 2007 september sammen med kone og 2 børn. Man kan ikke sige aldrig men ihvertfald flytter vi ikke tilbage til DK de næste 10år. For at slippe bro og pendling så har jeg fået arbejde i Sverige, konen arbejder i KBH. derfor hun tager toget hver dag. Årsagerne at jeg bliver boende her er nok svenskerne og generelt priserne ( eks. 1200skr for 2 børn i dagis) prøv det samme i DK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tog til Hyllie hver halve time! Snart hver 20 min!
jow jow, men det er jo stadig i teorien! Og så skal han jo bytte tog! Hvordan passer de sammen? Og stå og vente på et forsinket tog kl. 6:30 om morgenen? Stakkels ham siger jeg bare :) Samboen blev sindsyg af togene da han pendlede fra Svågertorp til Kastrup- det var 1!!!! station, og selvom det er nogle år siden efterhånden har jeg ikke hørt fra nogle at togsituationen skulle være blevet bedre -snarere tværtimod. Trist ja! men da vi flyttede herud havde vi begge som krav at vi aldrig mere skulle være afhængige af de offentlige transportmidler, det har ingen af os desværre tålmodighed til! :-(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der er vel 5-6 kæmpe områder i malmö hvor man må lufte sin hund uden snor' date=' 45 hunderastgårde, ingen racer er forbudte og så må man fremvise hunde med kuperede ører.[/quote']Egentlig er der jo kun "koppeltvång" i meget begrænsede dele af Malmö... Ellers skal de jo "bare" holdes under opsyn... Tilgengæld må du i Malmö ikke have din hund med på legepladser, græsområder som bruges til leg/motion/rekreation og på markeder, det vidste jeg personligt ikke. Og jeg skulle formode at bor man i Jylland/ude på landet, kan man også finde kæmpe områder hvor man kan gå med sin hund løs... Udstilling af hund med ørekuperinger er vel også en sandhed med modifikationer... Kommer jo både an på hvornår hunden er født (hund født efter 2008 er jo IKKE tilladt) og om det var tilladt på det tidspunkt i det land kuperingen foretogs... Ellers er vi enige, Sverige er et dejligt land :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Blev du så det?
Ja, i november:) Og klarede mig også igennem min værnepligt her i Sverige :) Men jeg er ikke kommet ud i min gruppe endnu, skal på hjemmeværner-intro snart. Desværre sagde vores politifører-sporinstruktør på uddannelsen at vi ikke vil blive brugt så meget til samfundstjenester (lede efter forsvunde personer) hernede i Skåne, som man ellers gør længere oppe i landet, da de har rigtig mange politihunde hernede, så det synes jeg er lidt ærgeligt, så det bliver vidst mest til at være med på øvelser og kunne finde fjenden hvis denne ligger gemt ude i en skov :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Egentlig er der jo kun "koppeltvång" i meget begrænsede dele af Malmö... Ellers skal de jo "bare" holdes under opsyn... Tilgengæld må du i Malmö ikke have din hund med på legepladser, græsområder som bruges til leg/motion/rekreation og på markeder, det vidste jeg personligt ikke. Og jeg skulle formode at bor man i Jylland/ude på landet, kan man også finde kæmpe områder hvor man kan gå med sin hund løs... Udstilling af hund med ørekuperinger er vel også en sandhed med modifikationer... Kommer jo både an på hvornår hunden er født (hund født efter 2008 er jo IKKE tilladt) og om det var tilladt på det tidspunkt i det land kuperingen foretogs... Ellers er vi enige, Sverige er et dejligt land :)
Hvis hunden er født efter 2008 og den er kuperet i et land hvor det var lovligt må den gerne deltage kuperet: Dogs born on 1 January 2008 or later: • Dogs born in a country where ear cropping was permitted when it took place may participate in a trial, competition and dog mental health description

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja' date=' i november:) Og klarede mig også igennem min værnepligt her i Sverige :) Men jeg er ikke kommet ud i min gruppe endnu, skal på hjemmeværner-intro snart. Desværre sagde vores politifører-sporinstruktør på uddannelsen at vi ikke vil blive brugt så meget til samfundstjenester (lede efter forsvunde personer) hernede i Skåne, som man ellers gør længere oppe i landet, da de har rigtig mange politihunde hernede, så det synes jeg er lidt ærgeligt, så det bliver vidst mest til at være med på øvelser og kunne finde fjenden hvis denne ligger gemt ude i en skov :rolleye:[/quote'] Fedt! Hvor godt er dit svenske? (tænker på hvor god man skal være til det for at kunne klare sig i forsvaret, politiet osv. herovre)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis hunden er født efter 2008 og den er kuperet i et land hvor det var lovligt må den gerne deltage kuperet: Dogs born on 1 January 2008 or later: • Dogs born in a country where ear cropping was permitted when it took place may participate in a trial, competition and dog mental health description
Ja dvs. til prøve, konkurrence eller mentalbeskrivning! IKKE udstilling (læs punktet ovenover...)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fedt! Hvor godt er dit svenske? (tænker på hvor god man skal være til det for at kunne klare sig i forsvaret' date=' politiet osv. herovre)[/quote']Mit svenske er okay (jeg er ret kritiskt anlagt), jeg arbejder herovre, så taler efterhånden mere svensk end dansk. Meeeen jeg havde da mine sprogproblemer under min værnepligt -men spørgsmålet er om det ikke mest af alt var pga militærsproget, tror også jeg havde været et stort spørgsmålstegn nogle gange hvis det havde været i DK :) Min erfaring er at man lærer sig alle de specifikke termer på svensk (jeg går også meget op i hundetræning (lydighed/brugs) og kan også kun dette på svensk; det samme gælder mit arbejde..) og så klarer man sig fint! Forsvars"befälen" nævnte aldrig noget om mit sprog, men i ligestillings-sverige går de jo også så højt op i at man ikke må diskriminere nogen.. Tilgengæld måtte jeg høre en del fra mine med-værnepligtige, men det måtte pigen fra Gotland også, og det er jo kun sjovt:) Så gør man et forsøg klarer man sig nok :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har boet her siden 06, har svensk kæreste - flytter ikke tilbage lige med det samme. Arbejder for forsvaret Danmark, skal 1½ år på skole i Sturup ( Fælles Nordisk Flyvelederskole ) fra på mandag, så lige nu kan det ikke være mere perfekt at bo herovre. Når jeg engang er færdig og 'de' smider mig til Skrydstrup el. Karup må vi se på det. Har i snart 2 år pendlet til Karup på ugentlig basis, og det har fungeret fint ( kun Mercerens km-tæller klagede, så den blev skiftet ud ).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
KAN også være en ændring i de nye regler fra i år jo' date=' det skal jeg ikke kunne sige :)[/quote'] Det tror jeg ikke, for har lige læst de nye regler der netop er kommet ud her 1. januar. Det skulle jeg nok have gjort før jeg importerede en show hund med kuperede ører :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det skulle jeg nok have gjort før jeg importerede en show hund med kuperede ører :lol:
Hmm ja hvis den er født efter 2008, så er det selvfølgelig skidt :( Men hva, hunden ved vel ikke den er showhund, så du kan jo bare dyrke prøver, konkurrencer og mentalbeskrivninger i stedet :laugh: :-/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
jow jow' date=' men det er jo stadig i teorien! Og så skal han jo bytte tog! Hvordan passer de sammen? Og stå og vente på et forsinket tog kl. 6:30 om morgenen? Stakkels ham siger jeg bare :) Samboen blev sindsyg af togene da han pendlede fra Svågertorp til Kastrup- det var 1!!!! station, og selvom det er nogle år siden efterhånden har jeg ikke hørt fra nogle at togsituationen skulle være blevet bedre -snarere tværtimod. Trist ja! men da vi flyttede herud havde vi begge som krav at vi aldrig mere skulle være afhængige af de offentlige transportmidler, det har ingen af os desværre tålmodighed til! :-([/quote'] Jeg får ham heller ikke til det, haha. Men togene begynder på et tidspunkt at köre med 20 mim imellem. Er de så 20 min forsinkede opdager man det jo ikke... 06,30, så tidligt er det ikke, så det kan ikke väre så slemt:laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Får jag vara med? Tror att jag är den enda här inne som gjort precis tvärtom, alltså som svensk flyttat till Danmark. Det gjorde jag för 10 år sen, pga att jag träffade - och gifte mig med - en dansk man. Vi bor i Sengeløse, Høje-Taastrup. Anledningen till att det blev Danmark är att vi ville ut på landet och då ska man 3-4 mil utanför Malmö, och kostnaden och tidsåtgången att köra så pass långt varje dag gjorde att var inte intressant att bo i Sverige. Vi jobbar båda i Dk (vi träffades på SAS). Dessutom hittade vi det perfekta platsen att bo. Till ett bra pris. Sen tycker jag bättre om Danmark som land. Det är inte så jäkla mesigt, alla måste inte vara överens hela tiden, svenskarna är otroligt konflikträdda och försiktiga. Malmö har dessutom genomgått en negativ förändring, det är inte samma stad som jag växt upp i. Trist, men det visste vi givetvis inte när vi köpte huset.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er også meget sjovere.. :thumbup:
Aiii Zzzzz LOL Heldigvis er der også muligheder udenfor Sverige, hvis man gider, men der er nok ikke så mange udstillingstosser her på debatten, sådan lige udover mig selv :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt med på de argumenter dér!

Får jag vara med? Tror att jag är den enda här inne som gjort precis tvärtom' date=' alltså som svensk flyttat till Danmark. Det gjorde jag för 10 år sen, pga att jag träffade - och gifte mig med - en dansk man. Vi bor i Sengeløse, Høje-Taastrup. Anledningen till att det blev Danmark är att vi ville ut på landet och då ska man 3-4 mil utanför Malmö, och kostnaden och tidsåtgången att köra så pass långt varje dag gjorde att var inte intressant att bo i Sverige. Vi jobbar båda i Dk (vi träffades på SAS). Dessutom hittade vi det perfekta platsen att bo. Till ett bra pris. Sen tycker jag bättre om Danmark som land. Det är inte så jäkla mesigt, alla måste inte vara överens hela tiden, svenskarna är otroligt konflikträdda och försiktiga. Malmö har dessutom genomgått en negativ förändring, det är inte samma stad som jag växt upp i. Trist, men det visste vi givetvis inte när vi köpte huset.[/quote']

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Bor i Löddeköpinge, flyttede i august sidste år med mand og 4 børn. Grunden var at flytte tættere på mandens arbejde (Kbh) da vi boede i Jylland før. Samt at komme tættere på familie. Jeg er ikke overbevist om vi bliver boende, men vi giver det en chance på min. 1 år. Er selv på barsel og synes ikke det er supernemt at opbygge et spændende liv herovre, så jeg savner DK en del. Men om nogle mdr går jeg i gang med at søge job herovre og så tager vi den derfra :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Aiii Zzzzz LOL Heldigvis er der også muligheder udenfor Sverige, hvis man gider, men der er nok ikke så mange udstillingstosser her på debatten, sådan lige udover mig selv :-)
Nej er helt enig med Munterhyrde haha -men det kan også være det samme vores hunde er jo aldrig på samme dag (skal du på Malmö Int i år?)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har boet her siden 2003, så der er snart 10-års jubiläum :) Vi vender nok ikke snuden mod DK, da jeg absolut ikke er tilhänger af, at der ikke er plads til andre end danskere i DK. Den danske mentalitet har forandret sig utroligt meget de sidste 10 år, og det er ikke noget, jeg vil byde mine börn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites