Jump to content
Kim Andersen

Sverige VS Danmark

Recommended Posts

Kim & Karina med sønner Allan og Michael vi bor i Oxie kyrkeby med udsigt til naturen siden 2007 Vi bor her pga. naturen, skolesystemet og naboskabet Mdr. kort til tog og Bus for 2 voksne pr. mdr. til KBH 3400,00 Danske Hus på 175 m3 7600 danske pr mdr. EL forbrug hos Eron 3100 danske pr kvatal Husforsikring 386 danske pr mdr

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bor her stadig, i Vellinge Vi bor her fordi der er mere plads, mere natur, venligere mennesker og bedre trafikale forhold (når man kører i bil). Og stadigvæk billigere end et tilsvarende hus, lige så attraktivt beliggende, i Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvem er tilbage på Øresunds Debatten og som bor i Sverige ????
Er vi fleste ikke det??? Men okay: Sanne, Skurup. Årsag: Ved ikke hvorfor jeg skulle flytte til DK... (uddybende: jeg arbejder i Sverige! Er tilmed blevet svensk statsborger... (uddybende: jeg ville være hundefører i forsvaret))

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, vi bor stadig herovre - siden 2010.. Vi bor her pga. landet, folket, flere udfordringer og så er det ærligt at sige, at man får mere for sine penge.. Vi bor godt nok i bunkeflo... Men på sigt kunne vi godt tænke os et lille hus med have til vufferne.. Flytter ikke til DK - vi er simpelthen så glade for at være herovre...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kira - har boet her i 6 år. Har boet i Borgmestergården, Söderkulla og nu Bara. Flytter sikkert aldrig tilbage, føler mig godt tilpas og har lært mange skønne mennesker at kende, og så er vores hunde forbudt i DK, så DK er ikke så fedt for os lige pt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Bor i Rydsgård. Har boet i Sverige siden 1996. Har mit hjem her. Arbejder og går i skole her. Jeg kan da indimellem önske at bo i DK, men det er nok bare fordi min far er meget syg. Ungerne kan ikke skrive Svensk, vi ville have et mögsystem i DK til vores Aspergersön. Der er mange årsager til at blive. Og nå ja, har da også 2 udflyttede börn der bor herovre, og vennerne forresten, haha.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men det er ingen hemmelighed at jeg er led og ked af benzin og broregningerne!! Men har forgäves prövet at få min mand til at tage toget' date=' men han glor bare märkeligt på mig:rolleye:[/quote'] Med det offentlige fra Rydsgård er nok heller ikke det mest spændende :P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Christian bor i Hököpinge ved Vellinge. Har boet her siden 1/1 2004 og flytter aldrig tilbage til DK - i så fald bliver det et andet land længer sydpå :love2: Alle mine venner bor her både gamle og nye, som jeg har blandt andet har lært herfra og via fodbolden, jeg arbejder nu også i Sverige (så ikke mer pendleri over broen), har svensk kæreste og en søn som snart fylder 1 år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men det er ingen hemmelighed at jeg er led og ked af benzin og broregningerne!! Men har forgäves prövet at få min mand til at tage toget' date=' men han glor bare märkeligt på mig:rolleye:[/quote'] Jeg skar 4000kr af brændstofbudgettet pr måned ved at skift til en lupo som pendler bil ;) Sent from my AiiiiiiiiightPhone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har boet her siden 07 i klågerup.. Ku godt tænk mig selv og byg et nyt hus herovre på et tidspunkt men nu må vi se.. Kan aldrig se en grund til at flyt tilbage til dk, sure mennesker med ondt i røven og stikker mentalitet hele bundet... Sent from my AiiiiiiiiightPhone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi har boet her siden 07 i klågerup.. Ku godt tænk mig selv og byg et nyt hus herovre på et tidspunkt men nu må vi se.. Kan aldrig se en grund til at flyt tilbage til dk, sure mennesker med ondt i røven og stikker mentalitet hele bundet... Sent from my AiiiiiiiiightPhone
igen mangler der en synes godt om knap :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft en lejlighed herovre siden 2006 og var en af de mange boligboble flygtninge, der ikke var vanvittig nok til at købe bolig i København. Ligesom mange andre herinde, synes jeg også at svenskerne er meget høflige og flinke. Desværre har jeg ikke lært så mange af dem at kende, da de har været i skarp konkurrence med venner, job, familie og sport ovre på københavnersiden. :) Jeg kunne sagtens flytte tilbage til DK hvis det var. Men uanset hvad, så bliver motivationen ikke frustration med et eller andet herovre i Sverige - andet end broen selvfølgelig ;). Transporttiden er f.eks. ikke slem - det er ikke værre end at bo i Greve og dagligt arbejde i København.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, vi har jo boet her siden november 2005. Har sidenhen fået 2 uger, som er så heldige at gå i en fantastisk dagis kun et stenkast fra vores hus. Alt i alt er vi jo egentligt meget glade for at bo i det svenske, men transport og udgifter hertil trækker i den gale retning. Jeg kan ikke udelukke, at vi bor i DK inden for de næste 10 år (og måske flytter nærmere vores børns bedsteforældre i det jyske).

Rikke og Brian Bor i Vellinge siden 2003 og vi har ikke boet andre steder. Begge børn er i dagis og skole. Planlægger en tur tilbage i løbet 2012. Er træt af svenskere og broen.
Skal raketten så på danske plader? Lyder som noget, der kunne være møj dyrt. :scared: :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

har boet her siden feb 2007 og vi er da glade for det med 2 unger der går i dagis herovre. Konen trækker dog imod danmark og jeg vil da indrømme at kursen (som dog kun lige er røget over 84) samt diverse prisstigninger, især på broen, gør at jeg nok er blevet/bliver lidt nemmere at overtale fremadrettet. Jeg synes boliger i DK er blevet acceptable prisleje da man jo indregner broen i den lidt dyrere driftsomkostning som et dansk hus vil afstedkomme (alle de afgifter kunne de godt proppe et sted hen)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg skar 4000kr af brændstofbudgettet pr måned ved at skift til en lupo som pendler bil ;) Sent from my AiiiiiiiiightPhone
Vi ville så ikke spare så meget, han arbejder bare hver anden uge. Så skal måske ikke klage:flov: Og Lupo vil han ikke have, har også foreslået en el-bil

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Bor i Bengtsfors i Dalsland og arbejder her som lærer og har ikke tænkt nogensinde at vende tilbage. Langt mere positive mennesker her, eleverne er meget mere ligetil. Som lærer i udskolingen her får man langt mere positiv og direkte respons. Arbejdstiden er også mere ens fordelt over året (ingen lange uger med et hav af skolehjemsamtaler) Lønnen er den samme når man slipper transporten. Elsker naturen her, bor omgivet af fjelde. Livskvalitet her for alle pengene. Boede tidligere i Helsingborg og pendlede til DK. Flyttede til Sverige i 2004 og til Dalsland i 2010.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Cathrine. Flyttede til Brödåkra med min eks i 2006, blev mor i 2009 og flyttede så til Gårdstånga sidste år, da eksen og jeg blev skilt. Jeg valgte at blive herovre efter skilsmissen, da jeg rigtig godt kan lide Sverige, jeg kan lide mentaliteten, jeg elsker mit hus og tingene er på mange måder bare så meget lettere herovre. Ydermere har min datter den mest vidunderlige dagis, som hun og jeg elsker højt og når tingene ellers spiller med økonomien (er nu på SU), så har jeg intet at klage over. Förskola og skolesystemet fungerer - fx med daglig, varm mad og det er jo superflexibelt, at jeg kan få passet min datter mellem 6 morgen og 18 aften (ikke at hun er der så længe!!! Men jeg bliver da ikke stresset over at vuggestuen lukker klokken 16!!! :rolleye:) Jeg elsker, at jeg kan købe ind kl. 21 om aftenen. Der er mange små ting jeg kan lide ved SE, og at den danske mentalitet er kræve-ind-ego-skrid-alle-andre kan jeg ikke holde ud! Jeg er ikke længere skidestolt af at være dansker. Vil dog sige, at jeg også overvejer at rykke tilbage. Jeg er dødtræt af at køre så langt (bor lidt længere væk fra DK end så mange andre) og at broen skal koste det hvide ud af øjnene. Derudover er jeg træt af at slås med myndighederne i to lande, når det handler om børnepenge, skat, a-kasse, boligsikring osv. Men mest af alt vil jeg sige, at jeg lever meget af mit liv i KBH for tiden med studie, venner og familie. Og det spiller bare ikke, når min datter har det meste af sit liv herovre. Så lige for tiden er jeg meget splittet. Jeg har søde svenske venner, men tror ikke jeg lige render ind i en svensk, fremtidig kæreste eller en dansk mand, der har lyst til at bo herovre med mig. Så hvis jeg vil udvide min og min datters liv med en eller anden form for kæreste til mig, så skal jeg nok finde ham i DK ;) Derudover så tænker jeg lidt, at hvis jeg kan sælge mit hus her til foråret/sommeren, så er det jo absolut købers marked i DK - og så ville det jo være idiotisk ikke at købe nu, hvis jeg alligevel skal tilbage på et tidspunkt. Jeg har hele tiden sagt, at min datters skolestart ville være deadline for eventuel tilbageflytning. Måske bliver det bare lidt før... Så intet er afgjort. Jeg vil gerne blive, men jeg vil også hjem. What to do!? :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
What to do!?
Følg mavefornemmelsen - hva siger den? Vi har boet her siden 2006 og er superglade for det. Børnene er forlængst fløjet fra reden, så dét har vi ikke at tænke på :) Alle fordelene er nævnt tidligere, og vi ser ganske få ulemper, som ikke "ophæves" ved at returnere til DK. Det største problem synes transportudgifterne, der er steget markant igennem tiden - vi lever dog med dem...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Bor I malmö med min kone og min søn. Vi har boet her siden starten af maj, efter 2 år i asien. Før det boede vi også i Malmö. Kunne aldrig finde på at flytte til Danmark. Synes at alt det offentlige, inkl. skatteverket, vuggestue etc. fungerer voldsomt meget bedre herovre. Naturen er bedre herovre, og der er flere muligheder med hund.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites