Jump to content
anton

Selvangivelse 2011

Recommended Posts

SKAT har den 5. marts en masse årsopgørelser klar til de danske skatteydere. Går det som sidste år, får mange kaffen galt i halsen, inden de indser at befordringsfradrag og svenske renteudgifter ikke er med på åropgørelsen. Så hav gerne befordringsfradraget for 2011 regnet ud på forhånd sammen med de svenske renteudgifter. Gennemsnitskursen på SEK for 2011 var 82,5205 i følge Nationalbanken. Sidste år gik der tre uger fra min indberetning af befordring og renteudgifter til den overskydende skat havnede på min konto. SKAT forventer sikkert heftig trafik på www.tastselv.skat.dk 5. marts, og det bliver spændende at se om serverne kan klare presset i år. God fornøjelse!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har du fuldstandig ret Anton. Jeg er "en af dem, som fik kaffen galt i halsen". Jeg skylder skaten idag 20.488 DKK. Trods for at jeg har angivet min lønindkomst højere, end det var, plus min trækprocent blev hævet med 2% up. Efter nærmere kig kunne jeg se, at det er hverken Befordningsfradrag er med eller mine renteudgifter. :))) Så må der ringes til dem!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved at trykke 'Ændre årsopgørelsen' i venstre kolonne, kan man uden problemer selvangive befordringsfradrag. Man trykker så næstnederst på indtastning af grænsegængerdata for at selvangive renteudgifter, hvorefter man gemmer og trykker retur. Når man er kommet retur, kan man trykke godkend, og så har man resultatet af sin årsopgørelse et par tryk senere. Jeg er dog så uheldig at være gift, og der går altid ged i den, når man i den ene skriver at man er gift, går ud og ind i den anden, hvor man giver udtryk for at være gift. Så jeg må pænt vente på at SkatØresund får rettet samebskatningskoderne til for mig og min kones vedkommende. Men så har jeg også noget at sidde i kø med mandag morgen :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg får denne besked når jeg prøver at tjekke åropgørelsen: Resultat af årsopgørelsen for 2011 er endnu ikke tilgængeligt. Årsagen kan være: Du har ikke indberettet selvangivelsen Der er oplysninger, som skattecentret er nødt til at rette Din ægtefælles selvangivelse er ikke indberettet Når jeg så vil indberette får jeg denne besked: Du kan ikke indtaste oplysninger til årsopgørelsen (oplysningskort/selvangivelse). Årsagen kan være en af følgende: Hvis du har udenlandsk indkomst eller er vekselerer, kan der ikke indtastes via TastSelv. Du skal derfor selvangive via blanket (papir). Du kan finde de selvangivelsesblanketter, du skal bruge, her. Du har forsøgt at indtaste efter fristens udløb. Kontakt SKAT på 72 22 18 18, hvis du har brug for at ændre årsopgørelsen. Er det normal procedure når man er begrænset skattepligtig? Og skal jeg virkelig til at printe og og sende nu?...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak skal du have, Anton. Det har jeg også gjort. Dog jeg bliver nødt til at rette den en gang til, siden jeg ikke har mine renteudgifter for sidste år under hånden. Jeg har dog et spørgsmål til. Ti befordningen. Er det 200 arbejdsdage skal vi regne med eller tale, hvor mange dage vi kørte på et år med antal ture på øresundsbroens hjemmeside? På forhånd mange tak!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg får denne besked når jeg prøver at tjekke åropgørelsen: Resultat af årsopgørelsen for 2011 er endnu ikke tilgængeligt. Årsagen kan være: Du har ikke indberettet selvangivelsen Der er oplysninger, som skattecentret er nødt til at rette Din ægtefælles selvangivelse er ikke indberettet Når jeg så vil indberette får jeg denne besked: Du kan ikke indtaste oplysninger til årsopgørelsen (oplysningskort/selvangivelse). Årsagen kan være en af følgende: Hvis du har udenlandsk indkomst eller er vekselerer, kan der ikke indtastes via TastSelv. Du skal derfor selvangive via blanket (papir). Du kan finde de selvangivelsesblanketter, du skal bruge, her. Du har forsøgt at indtaste efter fristens udløb. Kontakt SKAT på 72 22 18 18, hvis du har brug for at ændre årsopgørelsen. Er det normal procedure når man er begrænset skattepligtig? Og skal jeg virkelig til at printe og og sende nu?...
Jeg ved ikke om det er den første årsopgørelse du har som "svensker" - der gik en rum tid til jeg kunne indberette noget som helst det første år jeg boede herovre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tak skal du have, Anton. Det har jeg også gjort. Dog jeg bliver nødt til at rette den en gang til, siden jeg ikke har mine renteudgifter for sidste år under hånden. Jeg har dog et spørgsmål til. Ti befordningen. Er det 200 arbejdsdage skal vi regne med eller tale, hvor mange dage vi kørte på et år med antal ture på øresundsbroens hjemmeside? På forhånd mange tak!
Du skal finde ud af hvor mange ture du har haft i arbejdsøjemed og så regne dem med. De kan jo finde på at tjekke om det man skriver er rigtigt. Jeg kan ikke helt huske hvor mange dage det er, men du kan finde alle oplysninger på SKATs hjemmeside

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du skal finde ud af hvor mange ture du har haft i arbejdsøjemed og så regne dem med. De kan jo finde på at tjekke om det man skriver er rigtigt. Jeg kan ikke helt huske hvor mange dage det er, men du kan finde alle oplysninger på SKATs hjemmeside
OG det er ikke altid at de har helt ret i det antal dage de skriver!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er dog så uheldig at være gift, og der går altid ged i den, når man i den ene skriver at man er gift, går ud og ind i den anden, hvor man giver udtryk for at være gift. Så jeg må pænt vente på at SkatØresund får rettet samebskatningskoderne til for mig og min kones vedkommende. Men så har jeg også noget at sidde i kø med mandag morgen :-)
Jeg er i samme situation, men tror du ikke at de selv ændrer sambeskatningskoderne, så al ting automatisk går iorden, uden af man behøver at ringe til dem og minde dem på det? - sådan syntes jeg da at der har været tidligere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
OG det er ikke altid at de har helt ret i det antal dage de skriver!
Nej det kommer jo an på hvor mange sygedage man har, eventuelle ekstravagter. Og arbejder men fx et sted med 12 timersvagter, så kan manjo heller ikke regne med de dage de skriver

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg begyndte at arbejde i Sverige med udgangen af juni måned 2011, er jeg blevet ramt af strafgebyret for at melde sig ud af det danske samfund - nemlig reglen om grænsegængere. Da min indkomst i Danmark ikke var over 75% af den samlede indkomst betyder det, at jeg ikke kan trække mine renter fra første halvår fra i skat (hvilket er ganske uretfærdigt naturligvis). Det er jo herligt at blive beskattet langt hårdere totalt end en normal arbejdstager - men det gør også, at jeg med stor sandsynlighed aldrig vil arbejde i Danmark igen! :fight: "For at blive grænsegænger skal din danske løn, pension eller indkomst fra selvstændig virksomhed udgøre mindst 75 % af din samlede årsindkomst. Din samlede årsindkomst er både din danske og din udenlandske indkomst, men efter fradrag af udgifter til at erhverve indkomsten. I de 75 % kan du kun medregne den indkomst, som du skal betale skat af i Danmark." Jeg går dog ud fra, at befordringsfradrag stadig kan trækkes fra, da jeg jo har haft udgifter med at erhverve mig indkomsten. Den er måske lidt længere ude, men hvad med eventuelle billån - man kan jo have brugt bilen til at transportere sig og dermed haft den udgift (nu tog jeg toget).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det har jeg allerede gjort, bare for 2 år siden, derfor spurgte jeg om jeg skulle gange det med 200 dage (angivet på skatens hjemmeside) eller med de ture, som jeg har haft over broen. Det er nemlig 215 dage i alt for 2011. Men tak for oplysningen. Glæder mig til at se den rigtige tal i stedet for restskat på 20.488 DKK :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har også restskat på knap 23000 kr. Så lige nogle spørgsmål som førstegangs-selvangivelses-udfylder: 1. Skal man beregne på grundlag af hele 2011? Altså fra 1. Jan - 31. Dec. ? 2. Fradrag på lån gælder vel alle typer lån? Altså både bolig-, bil- og forbrugslån? 3. Hvilket nummer har rubrikken hvor man kan udfylde renteudgifter på lån? Syntes ikke rigtigt jeg kan finde rubrikken? Der dukker nok flere spørgsmål op, men det var hvad jeg kunne komme i tanke om lige p.t.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, jeg opgiver at prøve mere i dag. Ventetiden i køen var ikke særligt slem selv om der var 90.000 før mig, men det spiller ikke rigtigt inde på siden. Jeg får ingen kvittering når jeg godkender selvangivelsen eller også timer den bare ud og siger at "der er travlt på tast-selv øjeblikket" hvilket nok også er helt rigtigt :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Håber der er en af jer der kan hjælpe mig, er lidt i chok, efter have set jeg skal tilbage betale 22.000 sidste år fik jeg 10000 retur. Hvor kan jeg beregne afstanden fra lyngby hovedgade til thomsond väg og lyngbyhovedgade til von lingens väg. Jeg har søgt og søgt kan ikke finde nogen hjemmeside der vil beregne. Og kan ikke huske hvilken hjemmeisde jeg brugte sidste år... Håber i kan hjælpe pft.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Den rigtige årsopgørelse er blevet frigivet her til aften. Der hvor i muligvis fejler er inde i Grænsegænger-dataerne. Når i har trykket gem og den bekræfter skal i igen scrolle ned i bunden og trykke på tilbage knappen så i ryger tilbage til hoved opgørelsen. Den skal så gemmes og godkendes før det hele spiller.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites