Jump to content
Marraffay

SKAT har brug for materiale fra mig?

Recommended Posts

Fik et brev ind af døren for at par dage siden, hvor SKAT gerne vil have jeg skal indsende noget materiale. Det drejer sig om "specifikation af befordringsfradrag for 2010 - selvangivet med xx.xxx kr" Så er det bare jeg tænker, hvorfor skal de have en specifikation når jeg nu allerede har oplyst via selvangivelse tidligere, at jeg har fradrag for dette beløb? Hvorfor mon denne "kontrol"?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fik et brev ind af døren for at par dage siden, hvor SKAT gerne vil have jeg skal indsende noget materiale. Det drejer sig om "specifikation af befordringsfradrag for 2010 - selvangivet med xx.xxx kr" Så er det bare jeg tænker, hvorfor skal de have en specifikation når jeg nu allerede har oplyst via selvangivelse tidligere, at jeg har fradrag for dette beløb? Hvorfor mon denne "kontrol"?
For at se om du faktisk er berettiget til fradraget. Du skal bare sende dine kvitteringer for bro/tog ind - så kigger de på det, og retter måske en smule i dit fradrag. Ren stikprøve - medmindre de har en anden grund til at kigge dine data nærmere igennem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du er formentlig tilfældigt udvalgt til kontrol. Det er meget normalt og som sådan ikke noget du skal frygte (medmindre du har snydt). Hvis du kører bil over broen er udskrifter af dine passager god dokumentation. Dit fradrag skal selvfølgelig hænge sammen med antallet af arbejdsdage osv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er skam ingen snyd her. Det undrer mig bare, for som jeg læser brevet skal jeg bare opgive det antal kroner og ører jeg mener jeg er berettiget til, sætte en underskrift, og sende ind. Der fremgår ikke noget med nogen kvitteringer fra øresund eller andet? Det er bare det undrer mig lidt. Og ja, jeg bliver altid nervøs når jeg modtager breve fra SKAT, da det sjældent er glædelige nyheder de bringer!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kvitteringer for bro-overfater lyder som overkill. Nu ved jeg ikke om du arbejder et fast sted. I så fald vil jeg mene at en specifikation består af at man angiver hvor mange arbejdsdage man havde og at man forklarer rejselængden + brotillæg - husk på at for danske adresser, kan Skat nu om dage tjekke rejselænden i ca. km ved at bruge en kortservice, men for adresser i "udlandet" (i.e. Sverige) er de lost!. På den anden side skal man huske at alt, hvad man sender kan blive brugt mod en selv og/eller misforstået, så derfor er det bedst ikke at sende mere end der bliver bedt om.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kvitteringer for bro-overfater lyder som overkill. Nu ved jeg ikke om du arbejder et fast sted. I så fald vil jeg mene at en specifikation består af at man angiver hvor mange arbejdsdage man havde og at man forklarer rejselængden + brotillæg - husk på at for danske adresser, kan Skat nu om dage tjekke rejselænden i ca. km ved at bruge en kortservice, men for adresser i "udlandet" (i.e. Sverige) er de lost!. På den anden side skal man huske at alt, hvad man sender kan blive brugt mod en selv og/eller misforstået, så derfor er det bedst ikke at sende mere end der bliver bedt om.
Det er ikke overkill. Retten til brofradraget skal ofte dokumenteres som SKAT også skriver. http://www.skm.dk/tal_statistik/tidsserieoversigter/1291.html "Fra og med 2004 kan personer, der benytter den faste forbindelse over Øresund ved befordringen mellem hjem og arbejdsplads, mod dokumentation for afholdte udgifter, foretage et ekstra fradrag ud over det almindelige befordringsfradrag." Så det "plejer" at være det de beder om.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu ved jeg ikke om du arbejder et fast sted. I så fald vil jeg mene at en specifikation består af at man angiver hvor mange arbejdsdage man havde og at man forklarer rejselængden + brotillæg - husk på at for danske adresser, kan Skat nu om dage tjekke rejselænden i ca. km ved at bruge en kortservice, men for adresser i "udlandet" (i.e. Sverige) er de lost!.
Er det ikke verdens mindste problem at taste en udenlandsk (evt. svensk) ind i evt. Map24.dk (som Skat forskrev i 2009, det gør de vist ikke mere) eller noget linende????

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg læser det, står der specifikation af befordringsfradrag og ikke dokumentation. Jeg ville bare skrive antal arbejdsdage, kilometer pr. dag og antal bropassager. Jeg ville også lige regne på det en ekstra gang, for at være helt sikker på at jeg havde regnet rigtig første gang:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

vi er 3 gange hevet ud til "kontrol" Min kone har fremvist udprint fra broens "min side" samt antal arbejdsdage og km. pr dag efter at de krævede mere da hun fremviste antal arbejdsdage, kilometer pr. dag og antal bropassager. Jeg har 2 gange skrevet antal arbejdsdage, kilometer pr. dag og antal bropassager Så... hvis antal arbejdsdage, kilometer pr. dag og antal bropassager ikke er nok, så beder de om et udprint....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det undrer mig bare' date=' for som jeg læser brevet skal jeg bare opgive det antal kroner og ører jeg mener jeg er berettiget til, sætte en underskrift, og sende ind.[/quote'] Måske har du det lige som jeg, befordringsfradraget er det eneste SKAT ikke allerede har inde i sit system, og hvis du sidste år kun tilførte denne oplysning til din selvangivelse - så tror jeg de måske bare vil have det ud af verden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er det ikke verdens mindste problem at taste en udenlandsk (evt. svensk) ind i evt. Map24.dk (som Skat forskrev i 2009' date=' det gør de vist ikke mere) eller noget linende????[/quote'] Jo! Men af uransagelige grunde går altså galt alligevel! Hvad de burde have skrevet i bøgerne omkring organisationsteori på side 1: Undervurder aldrig offentlige myndigheder og/eller større organisationers evner til at overse selv de mest simple løsninger!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak til jer alle der har skrevet i denne tråd, det er altid rart at høre om andre har været igennem noget lignende. Jeg tror også at jeg bare til at starte med skriver antal km, overfarter, og arbejdsdage på skemaet og venter derefter på om de beder om en udskrift fra mine overfarter over Øresund. Jeg har haft 3 forskellige arbejdspladser i DK i 2010 og er netop flyttet tilbage i 2011. Måske jeg stikker lidt ud over "normalen" og derfor de gerne vil have min oplysninger endnu engang... Who knows. Jeg har i hvert fald printet mine overfarter ud, men det er lidt af et regnestykke hvis det skal passe helt ned i detaljen. For nogen gange tog jeg til DK søndag og overnattede til mandag for at derefter tage på arbejde og derefter tilbage til SE. Nogen gange blev jeg en ekstra overnatning i DK, men tog tilgengæld til DK nogen gange på en lørdag/søndag for at arbejde. Hvis jeg skal holde styr på alt hvad jeg lavede i 2010 kommer det til at tage mig mange timer at regne det ud. Så tror jeg indtil videre sender dem et regnestykke, og hvis de beder om mere, må jeg jo fremlægge dem mine prints. Jeg lagde mærke til en detalje. I "Skemaet til opgørelse af fradrag for befordring mellem bopæl og arbejdsplads" står der nemlig under punkt "C. særligt brofradrag" at bilbroforbindelsen har været benyttet x antal gange med "(dokumentation foreligger") i parentes. Mon der menes at jeg KAN dokumentere mine overfarter eller om jeg SKAL med dette skema, dokumentere mine overfarter vha. udprints? Vi får se...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg lagde mærke til en detalje. I "Skemaet til opgørelse af fradrag for befordring mellem bopæl og arbejdsplads" står der nemlig under punkt "C. særligt brofradrag" at bilbroforbindelsen har været benyttet x antal gange med "(dokumentation foreligger") i parentes. Mon der menes at jeg KAN dokumentere mine overfarter eller om jeg SKAL med dette skema' date=' dokumentere mine overfarter vha. udprints? Vi får se...[/quote'] Jeg kan selvfølgelig ikke sige det med sikkerhed da jeg aldrig selv har prøvet det, men jeg kender flere der har. Du skal dokumentere brofradraget med udskrifter af bropassage, og det virker ret åbenlyst, at det er det der lægges op til her. Hvis jeg var dig ville jeg skrive antal km, antal arbejdsdage og så vedlægge print for alle passager i 2010. Så er du efter min emning rimeligt godt dækket ind. Om du rent teknisk har ret til brofradrag hvis du kører til DK på en fridag og overnatter, for derefter at tage på arbejde dagen efter...hmm... det er et godt spørgsmål.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites