Jump to content
hpn

kuglelejer, som ryger ud af hjulene?

Recommended Posts

Vi skal have opfrisket vores Emmaljunga-vogn til brug igen, og nu kommer jeg til at tänke på, at vi havde problemer med kuglelejerne i lufthjulene sidst, da den var i brug for et par år siden. Jeg fik aldrig gjort noget ved det og undrer nu, om der er nogle gode forslag. Det er almindelige lufthjul med kuglelejer, men kuglelejerne "ryger ud" af hjulene og ud på stangen, som de sidder fast på, når den bliver brugt. Jeg må så stå manuelt og "presse"/trykke dem ind i hjulene igen, men det kan da ikke väre rigtigt, at det er den eneste lösning? Det er samme problem med alle 4 hjul.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
nej, det mener jeg ikke, vi gjorde. Det er lukkede kuglelejer.
Skal der ikke sidde en låsering, eller "noget andet" der holder dem på plads?? Man kan få så mange "limtyper" i dag, metal pasta også. Mon ikke du kan lime dem fast på en måde. Tag et par billeder af problemet, så er der måske nogen der kan komme med et forslag til en løsning...!!??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det förste er, hvor kuglelejet er "på vej ud" af hjulet [ATTACH]4225[/ATTACH] Det andet er selv hjulet med kugleleje [ATTACH]4226[/ATTACH] Det sidste er "pinden" som sidder på barnevognen, og som hjulet sidder fast på, hvor kuglelejet glider ud på [ATTACH]4227[/ATTACH] edt: Der har aldrig väret nogen låsemekanisme til at holde dem på plads. Begynder vi at lime dem fast inde i hjulet, hvilken konsekvens vil det så få for hjulets egenskaber?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja' date=' men det kan ikke väre rigtigt, at man skal stå og hive hjulene af efter 500 m og trykke kuglelejerne ind i hjulene igen?![/quote'] Det er muligt at "hullet" det sidder i er lidt konisk, så oprindeligt har det været trykket ind i hullet. Med langt større kraft end det du kan med fingerne. Hvad med at spørge hvor den er købt? Hvis du sørger for at limen kun kommer hvor den skal være, så skulle der intet problem være....men overfladerne skal være grundigt rene for at det skal holde...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, det kan godt väre tilfäldet, jeg undrer mig bare over, at det er på alle 4 hjul, og jeg kan ikke trykke det 100% ind med fingrene, men må tage kropsvägten til hjälp, så jeg står og trykker med foden, og alligevel triller de lige så stille ud igen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tag en kørner og slå et par kørnerprikker eller 4, rundt i periferien på hjulet hvor lejet sidder. Så klemmer prikkerne lejet fast. Evt køb en pose kørneprikker hos Karl Ras:scared: Hilsener Thage
Bare fordi man er kvinde er det ikke ensbetydende med, at man er decideret dum :) Jeg havde håbet på lidt "gode" forslag af den brugbare slags :tongue2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare fordi man er kvinde er det ikke ensbetydende med, at man er decideret dum :) Jeg havde håbet på lidt "gode" forslag af den brugbare slags :tongue2:
Jeg har lidt svært ved at se køn ud fra et tre-bogstavers brugernavn, så det var faktisk slet ikke med i mine overvejelser, da jeg svarede. Var bare i generelt drille humør. Og synes også Thages kommentar var morsom, som han selv forklarer hvorfor ;) En kørnerprik er ikke ligefrem transporterbar på den måde ;) (det er sådan set bare en fordybning/prik, som regel i metal, lavet af en kørner, som minder lidt om en tyk syl). Fordybningen vil også skabe en lille forhøjning, som måske kunne være med til at holde lejerne på plads :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
De fleste kalder den bare for en dorn.... :D
NIX - en dorn har ingen spids og anvendes til at drive noget ud af et hul. Kørnerens konstruktion og brugsområde er fint beskrevet af BRIPED. Til HPN: Ingen kønsdriskrimination i mine råd, tror faktisk godt kvinder kan håndtere kørnerprikker Thage

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
NIX - en dorn har ingen spids og anvendes til at drive noget ud af et hul. Kørnerens konstruktion og brugsområde er fint beskrevet af BRIPED. Til HPN: Ingen kønsdriskrimination i mine råd, tror faktisk godt kvinder kan håndtere kørnerprikker Thage
Og en dorn findes i flere tykkelser.... Tror kun jeg har set en størrelse kørner.....der findes også en der ligner kørneren, den har bare en fordybning, i stedet for en spids, det er en dyknagle....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

dorn, (af ty. Dorn torn), stålstang til at udvide et hul med el. smede en ring over; tap i nøglehul. kørner, de to spidser på en drejebænk, mellem hvilke arbejdsstykket fastspændes. kørner - metal, lille stålstang med afrundet spids; anvendes til at lave små fordybninger i metal. Bare lige så alle er på det klare. Thage snakker om en kørner. I andre snakker om noget helt andet ;) Og blot for at tage den på forhånd ift. ovenstående beskrivelse af hhv. "kørner" og "kørner - metal". Gæt hvad sådan en kørner på en drejebænk laver i emnet? :) You got it. Fordybninger hvorom emnet roterer. Altså det samme som "kørner - metal" laver, her bruger man det typisk bare til at stabilisere ting som et metalbor.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites