Jump to content
bonne

Hazarderet lastvognskørsel på broen i går 5/1-2012 - sandblæst bil?

Recommended Posts

Da der i går omkring kl. 9:00 fra Sverige til Danmark var hastighedsbegrænsning på 50 km/t, blev jeg overhalet af en lastvogn med påtrykt "Svend Sørensen & Søn eft. Rågeleje". Kørte selv 50 km/t, og jeg tror at han har kørt omkring de 80 km/t. Idet han passerede mig og et stykke tid indtil han var væk, hamrede der skidt/grus/sand op på min bil, og jeg kan se, at jeg har fået en masse småslag flere steder på ruden. Har ikke fået vasket bilen, men jeg tror også, at lakken har taget skade. Har nogle af jer oplevet samme fyr? Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tror du får svært ved at få dækket stenslag af vogmandens forsikring - medmindre du kan bevise at chaufføren kørte uforsvarligt. Stenslag er jo en af mange risici ved at køre på vejen, og ikke noget dine medtrafikanter kan tage højde for - og dermed undgå. Så du skal nok bare koncentrere dig om at snakke med din egen forsikring.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tror du får svært ved at få dækket stenslag af vogmandens forsikring - medmindre du kan bevise at chaufføren kørte uforsvarligt. Stenslag er jo en af mange risici ved at køre på vejen, og ikke noget dine medtrafikanter kan tage højde for - og dermed undgå. Så du skal nok bare koncentrere dig om at snakke med din egen forsikring.
Endnu en grund til at skulle smide sådan en GPS/kamera/blackbox ting i sin bil.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tror du får svært ved at få dækket stenslag af vogmandens forsikring - medmindre du kan bevise at chaufføren kørte uforsvarligt. Stenslag er jo en af mange risici ved at køre på vejen, og ikke noget dine medtrafikanter kan tage højde for - og dermed undgå. Så du skal nok bare koncentrere dig om at snakke med din egen forsikring.
Ikke helt enig, hvis du kører bag en lastbil med f.eks. grus(åben vogn) og du for stenslag i din bil plejer det ikke at være noget problem at få vognmandens forsikring til at betale. Helt sikkert ikke tilfældet her dog, men ikke SÅ langt fra. Jeg ville kontakte vognmanden med det samme og hører hvad han siger, man kan altid nævne at at EB gerne kører sådan en historie hvis han er totalt afvisende. Last biler der kører uforsvarligt syntes de altid er en go historie, og EB bruger jo ikke beviser til noget. De færreste vognmænd har lyst til den slags omtale. Ville dog ikke starte med denne "trussel", prøv at snakke fornuftigt med ham stille og roligt, så kan det sagtens være at i kan finde en ordning.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Idet han passerede mig og et stykke tid indtil han var væk' date=' hamrede der skidt/grus/sand [b']op på min bil
Ikke helt enig' date=' hvis du kører bag en lastbil med f.eks. grus(åben vogn) og du for stenslag i din bil plejer det ikke at være noget problem at få vognmandens forsikring til at betale. Helt sikkert ikke tilfældet her dog, men ikke SÅ langt fra.Nu lyder det som skidt fra vejen i dette tilfælde, hvis jeg læser bonne's indlæg korrekt. Så hvis der skal komme noget ud af denne sag forsikringsmæssigt, så skal der jo nok beviser til. Prøv bare at ringe til vogmanden. Det kan jo ikke skade.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nu lyder det som skidt fra vejen i dette tilfælde' date=' hvis jeg læser bonne's indlæg korrekt. Så hvis der skal komme noget ud af denne sag forsikringsmæssigt, så skal der jo nok beviser til[/quote'] En ny forrude til en bus er en stor dyr sag. Derfor er det meget brugt i busvognmandskredse at udvælge sig en lastvogn på landevejen til at være "betaler" for en ny forrude: Man lægger sig med bussen bag lastvognen, noterer tid og sted samt lastvognens nr. plade og indsender disse data til sit forsikringsselskab. Resten klarer de - og bussen får en ny forrude...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
En ny forrude til en bus er en stor dyr sag. Derfor er det meget brugt i busvognmandskredse at udvælge sig en lastvogn på landevejen til at være "betaler" for en ny forrude: Man lægger sig med bussen bag lastvognen' date=' noterer tid og sted samt lastvognens nr. plade og indsender disse data til sit forsikringsselskab. Resten klarer de - og bussen får en ny forrude...[/quote']Og vognmanden har ikke noget at skulle have sagt, selv om han/hans chauffør har overholdt alle nødvendige regler? Lyder som om der bør være mere til den sag, end det du lige griflede.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Der er ikke mere - moderator.
Undrede mig såmænd bare over vognmændene finder sig i det. Det må jo, alt andet lige, koste dem i forsikringspræmie, hvis de (mis)bruges sådan af dine nævnte buschauffører. Man kan undres, Hr. Kvalm.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nu lyder det som skidt fra vejen i dette tilfælde, hvis jeg læser bonne's indlæg korrekt. Så hvis der skal komme noget ud af denne sag forsikringsmæssigt, så skal der jo nok beviser til. Prøv bare at ringe til vogmanden. Det kan jo ikke skade.
Ved ikke om skidtet kommer fra vejen - men med de mængder, der kom, tror jeg ikke at det kan komme derfra. Ruden har hakker over det hele. Omvendt så det ikke ud til, at han kørte med åbent lad... Ringede til politiet først - de gav mig fingeren. Har meldt det til forsikringsselskabet, så må de tage den. Lidt surt... ruden er 1/2 år gammel, og har ikke helt overblik over, hvor galt det står til med lakken endnu. Mht. beviser - det er derfor, jeg spørger her, om nogle har været ude for samme fyr. Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hazarderet? Anbefalet hastighed men ikke lovbefalet! Så den bli´r nok svær!
Du mener den snak med om der skal en rød ring uden om tallet før det virkeligt ér påbud? Hvis man kørte 80 km/t den dag (især som lastvogn, men selv som personbil), kører man hazarderet. Bortset fra det, skete det efter efter grænsen til Danmark, og dér kommer der en rød ring rundt om tallet. Men selvom men kører under given maxhastighed kan man nu stadig køre hazarderet. Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Du mener den snak med om der skal en rød ring uden om tallet før det virkeligt ér påbud? Hvis man kørte 80 km/t den dag (især som lastvogn, men selv som personbil), kører man hazarderet. Bortset fra det, skete det efter efter grænsen til Danmark, og dér kommer der en rød ring rundt om tallet. Men selvom men kører under given maxhastighed kan man nu stadig køre hazarderet. Vh, Lars.
Nu er det vel ikke hastigheden der afgør om det er hazaderet.... Hvilke indflydelse havde det på om, "noget falder af" en lastbil, af hastigheden....ok hvis det er en huller jordvej kan det have indflydelse....men om han kørte 60-70-80 eller 90 på en motorvej kan jeg ikke se skulle påvirke det synderligt....når han når tunnelen må han jo køre 90.... Jeg kender ikke de præcise regler om kørsel med sand eller grus.....men selvfølgelig må man ikke tabe lasten......men om en "lille støvsky" regnes som at tabe lasten, der tror jeg det er en vurdering af en evt. politimand.....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det er ikke korrekt. Lastbiler og busser må aldrig køre mere end 80 km/t på motorvej i Danmark.
Og dem, som kører bil må højst køre 110 / 130 km/t på motorvejen. Det ved vi godt. Men hvor mange overholder det? Mvh. Michael

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Og det er en vurdering der er op til den enkelte, dvs. at hvis lastbilchaufføren mente at de lovlige 80 km/t var forsvarligt på det givne tidspunkt, ja så er det kun chaufføren evt. politiet og ikke du som kan dømme om hvorvidt det var uforsvarligt eller ej! Misforstå mig ikke, det er pisseanstrengende med alle de lastbiler med åbent lad der hælder alt deres lort ud over alle andre trafikanter! Har selv fået smadret en forrude på indre ringväg.. :(

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Uden at være inde i reglerne 100%, tænker jeg at du er blevet overhalet af en lastbil på broen?. Er der ikke overhalingsforbud for busser og lastbiler der? Hvis nogen kender til de regler vil jeg gerne høre om det, da jeg ofte bliver overhalet af øresundsbusser/bornholmerbusser i tunnellen, selvom jeg kører 90 km/t... Svenskeren.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Uden at være inde i reglerne 100%, tænker jeg at du er blevet overhalet af en lastbil på broen?. Er der ikke overhalingsforbud for busser og lastbiler der? Hvis nogen kender til de regler vil jeg gerne høre om det, da jeg ofte bliver overhalet af øresundsbusser/bornholmerbusser i tunnellen, selvom jeg kører 90 km/t... Svenskeren.
Så vidt jeg husker, starter det overhalingsforbud først kort før tunnelen, når du kører mod Danmark. Og jeg husker selvfølgelig forkert :-) Der er flere skilte (jf. Google Streetview) på broen, der indikerer at overhaling med lastbiler, ikke er tilladt: En på den svenske side (som jeg ikke kan huske): http://g.co/maps/xwn3k Og to på den danske side (hvoraf jeg ikke kan huske den første): http://g.co/maps/m4ybs http://g.co/maps/jvc3e Og så faktisk en jeg synes er lidt morsom: http://g.co/maps/tbhr3 Hvorfor placere et skilt ude midt på broen at kørsel med farligt gods er forbudt i visse tidsrum? Er det ikke lidt smartere, at placere sådan et skilt ved afkørslerne (der er der måske også)?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Okay. Kan ikke huske placeringen af skiltene. Men er der nogen der kender til reglerne?. Må de overhale under særligeg tilfælde (som f.eks. hvis der kører en langsomtkørende morfar, eller en særtransport), eller er det i de tilfælde bare surt at være lastvognschauffør?. Ingen sammenligning af kørselsmønstre, aldersgrupper og indlægs-starteren... :P Svenskeren

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Okay. Kan ikke huske placeringen af skiltene.
Det kan Google (hvis det ikke er ændret, siden Google bilen tog billeder). Se evt. min "edit" :)
Men er der nogen der kender til reglerne?. Må de overhale under særligeg tilfælde (som f.eks. hvis der kører en langsomtkørende morfar' date=' eller en særtransport), eller er det i de tilfælde bare surt at være lastvognschauffør?.[/quote']Uden at vide om der er nogen undtagelser, så gælder et forbud jo altid, indenfor den angivne strækning. Du må jo hellere ikke overhale højre om, selvom der er tosser der mener de skal køre i venstre bane (som de heller ikke må, når der er frit nok i højre bane til at kunne lave en overhaling højre om) :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...