Paul 26 Anmeld indhold Skrevet December 30, 2011 Kan ikke lade være med at fundere lidt over efterlønnen og den kendsgerning, at den kan udbetales i 2012 om man ikke længere ønsker at være tilmeldt efterlønsordningen. For mit vedkommende skal jeg tænke cirka 20 år frem i tiden, og forestille mig hvilke behov jeg vil have på den tid. Noget andet er, at jeg ved at tænke 20 år tilbage i tiden, synes at der er sket rigtig mange forandringer på 20 år - murens fald, vækstøkonomier i Asien, udlicitering og udflytning af arbejde osv. Det er lidt svært at forestille sig hvad de næste 20 år vil bringe - især, om den danske økonomi om 20 år overhovedet har råd til den skattefri præmie der udloves samt forlænget dagpengeret og seniorjobs. Én ting jeg meget livagtigt kan forestille mig er, at den danske stat bliver nødt til at æde sig ind på de store beløb der er sparet op til pensioner gennem årene. Den danske (og europæiske) befolkningssammensætning vil blive mere ulig rent aldersmæssigt, hvilket jeg allerede nu kan konstatere ved at kigge på fødselsraterne. Der vil være en overvægt af gamle til den tid, og de kommer til at betale dyrt for de sidste år af deres liv. Staten bliver ganske enkelt nødt til at tage penge fra dem som har, og det vil i stor stil være ældre mennesker med gode pensioner. Personligt, så tror jeg ikke samfundet får råd til hverken den skattefri præmie eller forlænget dagpengeret. Og jeg tror at seniorjobs er jobs for raske og rørige ældre, der passer de syge og svagelige ældre. Desuden vil rigtig mange funktioner indenfor ældresektoren overtages af maskiner. Og det alt sammen om vi undgår krig og andre elendigheder. Hmm, svært valg. PS. Sidst, men ikke mindst, så skal man huske på, at ikke alle lever længe nok til at få glæde af sin efterløn/pension. PPS. (edit) Efterlønsordningen er 32 år gammel, og er blevet ændret tre gange, og det under en økonomisk opgangstur for Danmark, sådan generelt set. Den vil højst sandsynlingt blive ændret igen under de næste 20 år, måske også tre gange, og kan derfor ende med at blive kraftigt udvandet. Det kommer meget an på i hvilken retning og med hvilken fart EU kører, da Danmarks udvikling totlat afhænger af udviklingen i EU, i hvert tilfælde sådan som tingene hænger sammen lige nu. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret March 8, 2012 Hej Gio! Kunne du ikke lave en "afstemning" vedr. efterlønnen, det kunne være meget sjovt at se hvad folk herinde gør/overvejer mht. udbetaling heraf. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret March 8, 2012 Hej Gio! Kunne du ikke lave en "afstemning" vedr. efterlønnen, det kunne være meget sjovt at se hvad folk herinde gør/overvejer mht. udbetaling heraf.Here you go -> http://www.sunddebat.com/showthread.php?t=22689 :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret March 8, 2012 DR1 Penge havde idag en genudsendelse af en meget interessant udsendelse om efterløn. Den bør enhver, som har tilmeldt sig (betalt til) efterlønsordningen, se. I udsendelsen kommer man bl.a. ind på ordningen med seniorjobs, hvor man uafhængigt af arbejdsmarkedet iøvrigt er sikret et arbejde fra 5 år før efterlønsmuligheden indtræden (endda med mulighed for forlængelse ind i efterlønsperioden). Der er nogle, der vil sige, hva fan rager det mig - der er jo lang tid til, jeg kan komme på efterløn - men dét er jo netop problemet: at du som led i de nye efterløns- og pensionsregler skal arbejde, indtil du er 68 år !! (jobsikring vha. seniorjob gælder kun for folk, der betaler til efterløn) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret March 8, 2012 Noget andet man skal tænke på Noget der for os grænsegængere også er vigtigt at tænke på er, at skulle vi få lyst til at få et arbejde i Sverige frem til efterlønsperioden, så er det skønt spildte penge at have betalt til efterlønnen og ikke fået dem udbetalt mens det var skattefrit. Der er lang tid til efterlønnen for de fleste af os hér på chatten, men ved man allerede nu at fremtiden ligger i Sverige, så er det måske en god idé at få udbetalt pengene. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret March 9, 2012 Noget der for os grænsegængere også er vigtigt at tænke på er' date=' at skulle vi få lyst til at få et arbejde i Sverige frem til efterlønsperioden, så er det skønt spildte penge at have betalt til efterlønnen og ikke fået dem udbetalt mens det var skattefrit. Der er lang tid til efterlønnen for de fleste af os hér på chatten, men ved man allerede nu at fremtiden ligger i Sverige, så er det måske en god idé at få udbetalt pengene.[/quote'] Nøh, indbetalingerne sættes på hold, hvor du skal ha arbejdet i DK 6 mdr op til efterlønsperioden for stadig at være med... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret March 9, 2012 Jeg er for ung til at tro på, at efterlønnen stadigvæk er der, når jeg en gang kommer op i den alder, hvor jeg burde kunne få den. Så jeg har aldrig indbetalt til den. Pengene derinde er kun et enkelt politisk krisetids-forlig væk fra at forsvinde. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lynge 10 Anmeld indhold Besvaret March 9, 2012 Jeg er for ung til at tro på, at efterlønnen stadigvæk er der, når jeg en gang kommer op i den alder, hvor jeg burde kunne få den. Jeg er 100% enig med det her. Har dog betalt lidt til den, og dem hiver jeg ud her til April. Hørte en i radion sige, "hvorvidt du skal have dine efterløns penge udbetalt eller fortsætte på ordningen, afhænger helt af din mave fornemmelse af hvorvidt den ordning eksistere når du er gammel nok til den" Jeg tror den ryger på et tidspunkt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret March 9, 2012 Jeg er 100% enig med det her. Har dog betalt lidt til den' date=' og dem hiver jeg ud her til April. Hørte en i radion sige, "hvorvidt du skal have dine efterløns penge udbetalt eller fortsætte på ordningen, afhænger helt af din mave fornemmelse af hvorvidt den ordning eksistere når du er gammel nok til den". Jeg tror den ryger på et tidspunkt.[/quote'] Der er mange forhold, der skal med i betragtningen - bl.a. "din" nuværende alder, sikkerhed i jobbet osv. Som sagt er TV-udsendelsen værd at se -> de 2 testpersoner blev meget overraskede ! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret March 9, 2012 Nøh' date=' indbetalingerne sættes på hold, hvor du skal ha arbejdet i DK 6 mdr op til efterlønsperioden for stadig at være med...[/quote'] Forstår ikke helt hvad du mener med "på hold" - kan ikke rigtig finde det omtalt på denne side om efterlønnen: Har du boet i udlandet?. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret March 9, 2012 Forstår ikke helt hvad du mener med "på hold" På et tidspunkt overvejede jeg at arbejde hos Vestas i Malmö, hvorfor jeg spurgte A-kassen om reglerne for efterlønnen. Beskeden var den, at indbetalingerne blev sat på hold "indtil videre" - og opfyldte jeg ikke beskæftigelseskravet med at arbejde i DK 6 mdr. inden efterlønnens start, ville jeg ikke kunne få efterløn, men istedet få overført pengene til en pensionsordning. Jeg er 55, så derfor er det jo relativt vigtigt for mig at gøre tingene rigtigt velvidende, at jeg nok kommer til at "arbejde igennem" uden efterløn. I så fald er den kontante skattefrie sum jo heller ikke at fornægte... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret March 9, 2012 Jeg er 55' date=' så derfor er det jo relativt vigtigt for mig at gøre tingene rigtigt velvidende, at jeg nok kommer til at "arbejde igennem" uden efterløn. I så fald er den kontante skattefrie sum jo heller ikke at fornægte...[/quote'] Det er jo sandt, og med din alder er efterlønnen jo heller ikke rigtig langt væk, så jeg forstår godt hvis du fortsætter med at betale til efterlønnen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret March 9, 2012 Det er jo sandt' date=' og med din alder er efterlønnen jo heller ikke rigtig langt væk, så jeg forstår godt hvis du fortsætter med at betale til efterlønnen.[/quote'] Jep - den rører vi ikke ved. Hvis man er over 48, bør man "kører" videre med efterlønsordningen, siger de. Men man ska tænke rigtig meget over seniorordningen (garanti for arbejde), som kun gælder for folk, som er med i "efterlønnen". Som det ser ud for een nu, tror man næppe, man får brug for dén sikkerhed, men sporene skræmmer... (det kan hurtigt vende næsten uanset, hvad man arbejder med) Her er en on-line beregner på, hvor meget private pensionsordninger (udbetaling EFTER efterlønsperioden) vil skære i efterlønsudbetalingerne: "Efterløn eller ej" -> www.hk.dk/www/temaer/den_nye_efterloen/hk_s_efterloensberegner Er de private pensionsordninger gode, er der trods månedlige indbetalinger 0 kr i efterløn ! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Henrik 10 Anmeld indhold Besvaret March 12, 2012 Hvad med BESKATNING I SVERIGE, hvis man vælger at få efterlønsbidraget udbetalt ? Det er skattefrit i Danmark, men derfor kan det jo godt være skattepligtigt i Sverige. Samme diskussion var der da SP-pensionen skulle udbetales. Er der nogen som har undersøgt dette ? Mvh Henrik Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret March 12, 2012 Samme diskussion var der da SP-pensionen skulle udbetales. Og hvad var svaret? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret March 12, 2012 Svaret var at for de flestes tilfælde var beløbet mindre end ens personlige fradrag i Sverige så der var ikke noget at være nervøs for Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Henrik 10 Anmeld indhold Besvaret March 12, 2012 Mere uddybende: Ved udbetaling af bidraget til SP-pension blev der betalt en afgift på 40% til Danmark. Skatteverket fastslog så at der ikke var betalt skat, men kun en afgift. Ergo var beløbet skattepligtigt i Sverige. Som BS skriver blev de fleste "reddet" af at beløbet var relativt lille, og kunne modregnes af fradragene. Men udbetaling af efterlønsbidraget er jo af en helt anden størrelse. Og her skal ikke engang betales nogen afgift, det er helt skattefrit (i Danmark). Hvad mon Skatteverket siger her ? m.v.h. Henrik Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret March 12, 2012 tjaa - det vides ikke om en udbetaling beskattes i Sverige. Hvis man betragter det som en pensionsordning, der bliver udbetalt, vil svenskerne nok have skat. På den anden side kunne man også argumentere for at det bare er en form for restskat eller opsparingsordning man får tilbage. Skete indbetalingerne med før eller efter skat midler??? Det er lige før man kunne påstå at man havde deltaget i et spil! Når "gevinsten" er skattefri et EU land, er den også skattefri i Sverige! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret March 12, 2012 Skete indbetalingerne med før eller efter skat midler? Som ved A-kasse og fagforening - indbetaling men med skattefradrag efterfølgende ;-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret April 3, 2012 DR1 Penge havde idag en genudsendelse af en meget interessant udsendelse om efterløn. Den bør enhver, som har tilmeldt sig (betalt til) efterlønsordningen, se. I udsendelsen kommer man bl.a. ind på ordningen med seniorjobs, hvor man uafhængigt af arbejdsmarkedet iøvrigt er sikret et arbejde fra 5 år før efterlønsmuligheden indtræden (endda med mulighed for forlængelse ind i efterlønsperioden). Der er nogle, der vil sige, hva fan rager det mig - der er jo lang tid til, jeg kan komme på efterløn - men dét er jo netop problemet: at du som led i de nye efterløns- og pensionsregler skal arbejde, indtil du er 68 år !! (jobsikring vha. seniorjob gælder kun for folk, der betaler til efterløn) Hmm - seniorjobordningen er blevet ændret uden videre: http://epn.dk/samfund/arbmarked/article2741412.ece Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Flemming40 10 Anmeld indhold Besvaret April 3, 2012 Hmm - seniorjobordningen er blevet ændret uden videre: http://epn.dk/samfund/arbmarked/article2741412.ece Well, teknisk set er seniorjobordningen ikke blevet ændret. Retten til seniorjob indtræder som hidtil, hvis man har nået varighedsbegrænsningen for arbejdsløshedsdagpenge inden for 5 år før den almindelige efterlønsalder. Det er vel egentlig også tvivlsomt, om folk som er bosat i Sverige er omfattet af seniorjobordningen. Man skal jo dels have nået varighedsbegrænsningen for dagpenge efter de danske regler, og dels kan der vel næppe siges at være en bopæl i en dansk kommune, som har pligten til at ansætte én i et seniorjob. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret April 4, 2012 Well' date=' teknisk set er seniorjobordningen ikke blevet ændret. Retten til seniorjob indtræder som hidtil, hvis man har nået varighedsbegrænsningen for arbejdsløshedsdagpenge inden for 5 år før den almindelige efterlønsalder. Det er vel egentlig også tvivlsomt, om folk som er bosat i Sverige er omfattet af seniorjobordningen. Man skal jo dels have nået varighedsbegrænsningen for dagpenge efter de danske regler, og dels kan der vel næppe siges at være en bopæl i en dansk kommune, som har pligten til at ansætte én i et seniorjob.[/quote'] Nej, man ka ikke være omfattet af ordningen, da understøttelse ikke udbetales med bopæl i S Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites