lovebuine 10 Anmeld indhold Skrevet December 30, 2011 Jeg bor i et gasbeton hus og har et ventilationsanlæg i hele huset. Da jeg ikke er hjemme så meget, har jeg det slukket til tider, men her hvor det er koldt, så begynder det at dryppe ned med vand, i et af mine rum. hvordan kan det lade sig gøre? kan det virkelig ikke stå slukket sådanne et anlæg? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2011 Hvorfor slukker du det? Og det kunne tænkes at der måske dannes kondens i ventilationsrørene når du slukker fordi de så bliver kolde. Når de bliver kolde dannes der kondens hvis de er fuldt med varm luft. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
lovebuine 10 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2011 jeg slukker det, fordi der sidder et varmelegeme i, som kun aktiveres hvis det er minus 7 mener jeg udenfor, men det slås til næsten hele tiden, så min El regning er tårnhøj, jeg har netop tændt det igen, og vandet er stoppet med at dråbe. så du har nok ret i, det er kondens der dannes. så hvis det skal slukkes, så kan det åbentbart ikke være for lang tid af gangen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2011 Ah... Hmmm - hvis det bliver slået "for meget" så er løsningen nok at finde en servicemand til at kigge på det? Eller måske termostaten der styrer varmelegmet blot står forkert? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
lovebuine 10 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2011 der sidder ikke som sådan en termostat man kan dreje på, så ja løsningen bliver nok en servicemand. ved ikke om der er nogen her, der kender sådan en. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2011 Jeg kender ikke nogen desværre - hvad mærke/producent er anlægget så burde du kunne finde nogen på eniro fx... Edit: Ellers hvis der er en manual til det så pløj den igennem? I mit IVT varmepumpe-fyr er der en række justeringsmuligheder hvis man tager fronten af som ikke umiddelbart giver mening før man har læst manualen. Den time det tager er hurtigt tjent ind ved glæden og besparelsen når man undgår at skulle betale en formue for at nogen andre kommer ud og skruer for én... :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
lovebuine 10 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2011 prob er, der står ikke noget mærke, er helt sikkert noget der kom i huset, da det blev bygget i 1967, noget gammelt noget. det lykkdes mig for nogle år siden at skaffe filter til anlægget, men det var også det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2011 Ah.. Bummer! Hmm - ja så er det nok uanset hvad ikke det mest el-økonomiske man kan få i dag :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2011 Og det kunne tænkes at der måske dannes kondens i ventilationsrørene når du slukker fordi de så bliver kolde. Når de bliver kolde dannes der kondens hvis de er fuldt med varm luft. Jep - og da det kun er i eet rum, kan det skyldes manglende eller iturevet isolationsmateriale rundt om røret dér. Du må op på loftet og checke :) Du skriver, at et varmelegeme aktiveres, hvis temperaturen er lavere end 7 grader? Dét må jo betyde, at der er en sensor tilknyttet anlægget - og at sensoren er defekt, hvis varmelegemet er "på" hele tiden... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
lovebuine 10 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2011 ja det kunne tænkes det var isolationsmateriale der var i stykker, men hvor forsvinder vandet så hen? Det kunne tænkes der var en sensor, må jeg lige undersøge. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2011 ja det kunne tænkes det var isolationsmateriale der var i stykker' date=' men hvor forsvinder vandet så hen?[/quote'] Hva mener du? - du siger, det drypper, når varmen slukkes? Der opstår kondens, fordi den ringe isolering gør kulde i stand til at møde varm luft fra rummet - og når varmen tændes, opstår denne problematik jo ikke. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2011 Når det kører - så forvinder fugten måske udenfor hvis den har aftræk ud? Ligesom med en tørretumbler... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
lovebuine 10 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2011 ja hvis anlægget har stået slukket i et stykke tid, så drypper det. anlægget er ikke et varmeanlæg, kun et udluftningsanlæg, hvor der er et aftræk ud. og varmelegemet skal slå til ved minus 7 udenfor. men jeg må kigge på isolering også. netop derfor det er slukket, fordi der er en del problemer med det anlæg. men hvis jeg sørger for at isolationen er ok alle steder, så burde anlægget vel kunne være slukket, uden vand render ned i huset?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2011 hvis jeg sørger for at isolationen er ok alle steder' date=' så burde anlægget vel kunne være slukket, uden vand render ned i huset??[/quote'] Ja. Du kan sammenligne det med din em-hætte - er aftræksrøret til den ikke isoleret, vil røret dryppe, fordi kulde / varme mødes. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
PSAUSA 10 Anmeld indhold Besvaret December 31, 2011 ja det kunne tænkes det var isolationsmateriale der var i stykker, men hvor forsvinder vandet så hen? Det kunne tænkes der var en sensor, må jeg lige undersøge. Når kold og varm luft mødes kondenser den kolde luft. Har selv set at det kan løbe ud af et rør som om det var en vandhane! En sensor luder meget sandsynligt!!! en anden mulighed kunne også være at det var et relæ som sidder fast så varmelemætte konstant får strøm! (tror dog mest på sensoren er defekt hvis anlægget er så gammelt! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites