Martin_M 10 Anmeld indhold Skrevet December 29, 2011 Jeg ved, at der i 2010 var en debat om fritagelse for PAL skat, da dette blev muligt for os grænsegængere. Der var på det tidspunkt en del tvivl om, hvad det reelt betød, og om der var nogen "hage" ved ordningen. Jeg har endelig taget mig sammen og fået taget en snak med mit pensionsfirma, og har fået følgende svar: Hvis XXXX ikke er fuld skattepligtig til Danmark efter kildeskattelovens § 1 eller er fuldt skattepligtig til Danmark efter kildeskattelovens § 1, men er hjemmehørende i udlandet, Grønland eller på Færøerne efter bestemmelserne i en dobbeltbeskatningsoverenskomst, kan XXXX få PAL-fritagelse for den periode, han opfylder en af ovennævnte betingelser. Der vil ikke senere blive opkrævet PAL for den periode med tilbagevirkende kraft. Reelt betyder det en merforrentning af ordningen, dette merafkast vil som al anden forrentning blive tilskrevet ordningen og blive beskattet i forbindelse med udbetaling fra ordningen. Efter dette har jeg straks søgt om fritagelse - og fået den med tilbagevirkende kraft. Håber der er nogen der kan bruge denne oplysning til noget... :) Godt nytår til debatten Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret December 29, 2011 Som jeg husker den debat var det mere et spørgsmål om hvad det betød for beskatningen i Sverige, eftersom du frasiger dig beskatningen i DK og derved potentielt gør ordningen skattepligtig i Sverige da reglerne så vidt jeg husker foreskriver at er der ikke betalt skat af pengene i andet land vil Sverige hævde deres ret til at beskatte dem... Bananas var vidst rimeligt inde i de regler, så det kan være han kan kaste lys over det (endnu) en gang :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret December 29, 2011 Tusinde tak for dit bidrag Martin M. Det kunne være interressant at høre hvilket pensionsfirma det er som tør udtale sig så sikkert om den sag. Der er dog stadig den mulige 'hage' ved ordningen at svenske skattemyndigheder evt. kan finde på at opkræve skat med tilbagevirkende kraft på pensionsopsparingsafkstet. Har du eller andre en holdning til om dette er sandsynligt? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2011 Den tidligere tråd, hvor vi har diskuteret dansk PAL-skattefritagelse af danske pensionsordninger for grænsegængere er her: http://www.sunddebat.com/showthread.php?t=18273&page=3 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2011 Tusinde tak for dit bidrag Martin M. Det kunne være interressant at høre hvilket pensionsfirma det er som tør udtale sig så sikkert om den sag. Der er dog stadig den mulige 'hage' ved ordningen at svenske skattemyndigheder evt. kan finde på at opkræve skat med tilbagevirkende kraft på pensionsopsparingsafkstet. Har du eller andre en holdning til om dette er sandsynligt? Bemærk at Martin M's pensionsselskab udelukkende har udtalt sig om den danske PAL skat. Om og hvor meget resten af verdens bananrepublik-agtige skattemyndigheder (læs svenske) vil kradse ind fra deres egne indbyggere som har "udenlandske" pensionsordninger på mere eller mindre løsagtig baggrund, udtaler pensionsselskabet sig ikke om. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin_M 10 Anmeld indhold Besvaret January 17, 2012 Her er der også et godt svar... Sverige beskatter ikke på nuværende tidspunkt afkast på pensionsordninger. Så pt. er det en gangske god løsning... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MissCath 10 Anmeld indhold Besvaret January 17, 2012 Har du et link til det, Martin? :p Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret January 17, 2012 Her er der også et godt svar... Sverige beskatter ikke på nuværende tidspunkt afkast på pensionsordninger. Hvad eller hvem er kilden til den påstand? Jeg tror ikke at Skatteverket er enig: http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/skatter/betalafatillbaka/avkastningsskattpapensionssparande.4.18e1b10334ebe8bc80003559.html Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin_M 10 Anmeld indhold Besvaret January 22, 2012 Mit pensionsinstitut kom med ovenstående påstand.... Men har sendt ovenstående link videre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin_M 10 Anmeld indhold Besvaret February 22, 2012 Har fået nyt input, men aftalt med mit pensionsselskab at jeg også lige checker op med Skatteverket. Men her er input fra mit pensionsselskab: Jeg mener ikke du kan blive ramt af afkastskatten, da det er pensionsinstituttet, der skal afregne afkastskatten. Dvs. der er tale om, at det er pensionsleverandøren der er pligtig til at afregne og indeholde afkastskatten ikke dig som person. Denne afkastskat er pålagt de svenske pensionsleverandører, da din pensionsleverandør er dansk, vil din ordning ikke blive ramt af afkastskatten før de svenske skattemyndigheder ændre beskatningen fra en selskabsbeskatning til en individ beskatning, dvs. ændre skattepligten fra den svenske pensionsleverandør til personen, der ejer pensionsordningen. Det er det samme der er sket i Danmark med PAL-skatten, for at kunne pålægge den udenlandske pensionsleverandører, har vi i Danmark skulle ændre PAL-skatten fra en selskabsbeskatning til en individbeskatning. Ændringen af de danske regler har været en fordel for dig, da du som person kan få PAL-fritagelse, da du ikke er skattepligtig til Danmark, den PAL-fritagelse kunne du ikke have fået, hvis det stadig havde været en selskabsbeskatning. For mig ligner det mere og mere en fantastisk mulighed for at slippe for de 15% PAL skat... Men jeg skal nok vende tilbage med mit resultat fra Skatteverket... PS. Er der slet ikke andre der har undersøgt ovenstående? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
martin_–_grevie 0 Anmeld indhold Besvaret February 22, 2012 Hejsa Har tidligere blandet mig i netop denne debat og drøftet den med et par af jer. Lad mig lige indledningsvis nævne at jeg ikke har brugt tid på at overveje det en rum tid, så det er muligt at jeg tager fejl og at det er skattefidusen over alle fiduser. Det tog mig dog blot 5 min. at google nedenstående frem fra skatteverket.se Jeg tror at danske pensionsrådgivere, hvor velmenende deres gode råd end er, skal være meget varsomme. Nedenstående handler om kapitalforsikringer som kan sidestilles med de danske kapital- og ratepensioner. Livrenter er en anden snak og måske er der andre regler her - MEN sidste afsnit er i hvertfald ikke enig med dit danske pensionsselskab. Bemærk at statslånerenten jo kan ændre sig og den er lav lige nu, alligevel ville et pensionsdepot på 1 mio. udløse en skat på 4.950 pr. år - dertil kommer vel en eller anden straf for ikke at have oplyst omkring sin danske pension og unddraget sig skat i Sverige igennem en årrække ??? MEN bemærk at vi jo sikkert alle undlader at gøre dette i dag, uanset hvad man har valgt at gøre i forhold til PAL i DK... Kapitalförsäkringar - Nya regler från 2012 De nya reglerna börjar gälla den 1 januari 2012. Reglerna för avkastningskatt på kapitalförsäkringar ändras. Även sådana avtal om tjänstepension som är jämförbara med kapitalförsäkringar omfattas av förslaget. Liksom i dag ska för kapitalförsäkring betalas avkastningsskatt. Underlaget för avkastningsskatten ska baseras på värdet i försäkringen vid ingången av beskattningsåret ökat med de premier som betalats in under året. De premier som betalats in under den andra halvan av beskattningsåret ska bara räknas med till hälften. Avkastningen ska beskattas med samma skattesats som gäller för investeringssparkonto, dvs. 30 procent. Det innebär att skattesatsen för kapitalförsäkringar höjs från 27 till 30 procent. Exempel Värdet på kapitalförsäkringen vid ingången av 2012 är 30 000 kr. Under 2012 betalar Peter in 10 000 kr under första kvartalet och sedan ytterligare 15 000 kr under tredje kvartalet. Det innebär att avkastningsskatten räknas ut så här: Värdet vid årets början 30 000 kr Premieinbetalningar under första halvåret 10 000 kr ½ av premieinbetalningar under andra halvåret 7 500 kr Kapitalunderlaget som är summan av värde och premieinbetalningar 47 500 kr Underlaget till avkastningskatten räknas fram genom att kapitalunderlaget multipliceras med statslåneräntan. Statslåneräntan den 30 november 2011 var 1,65 %. Det innebär att underlaget för avkastningsskatt som Peters kapitalförsäkring får blir 784 kr (47 500 kr x 1,65 %). Avkastningsskatten blir då 235 kr (784 kr x 30 %) för Peters kapitalförsäkring. Redovisning i din deklaration Har du en svensk kapitalförsäkring behöver du inte redovisa detta i din deklaration. Ditt försäkringsbolag både redovisar detta och betalar in avkastningsskatten åt dig. Om du istället har en utländsk kapitalförsäkring måste du själv redovisa underlaget för avkastningsskatten i din deklaration (ruta 62). Försäkringsföretaget ska dock i vissa fall lämna kontrolluppgift på försäkringens värde vid beskattningsårets ingång. Lämnar försäkringsföretaget kontrolluppgiften senast den 31 januari året efter beskattningsåret så är ditt skatteunderlag redan ifyllt på inkomstdeklarationen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
martin_–_grevie 0 Anmeld indhold Besvaret February 22, 2012 Læste lige lidt videre...og der findes lidt info her http://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapperforsakringar/forsakringar/avkastningsskattpautlandskalivforsakringar.4.3a7aab801183dd6bfd3800013657.html Desuden vil jeg da mene at nedenstående afsnit trods alt taler for at bevare PAL skat i DK, så har man da noget at modregne med hvis de svenske myndigheder en dag får øje på vores danske pensioner. Nedsättning av avkastningsskatt på utländsk livförsäkring Du har rätt att sätta ned den svenska avkastningsskatten med utländsk skatt som du själv eller försäkringsföretaget har betalat för försäkringen. Nedsättningen görs med sådan skatt som har betalats året före beskattningsåret. Redovisar du exempelvis ett skatteunderlag för avkastningsskatt i deklarationen 2011 för beskattningsåret 2010 begär du nedsättning för skatt som har betalats under 2009. Med utländsk skatt menas utländsk avkastningsskatt eller inkomstskatt, men det kan även vara punktskatt eller förmögenhetsskatt. Du har också rätt att sätta ned din avkastningsskatt med svensk kupongskatt (faktiskt belopp efter att skatteavtal beaktats) som belastat försäkringen. Det är du som ska lämna de uppgifter som behövs för att den svenska avkastningsskatten ska kunna sättas ned. I vissa fall är det svårt att få fram uppgifter om det exakta beloppet för den utländska skatt som har belastat försäkringen. Detta gäller exempelvis den skatt som tas ut på fondförsäkringar i Storbritannien. Har du visat att det finns förutsättningar för att få nedsättning av den svenska avkastningsskatten, men inte kan visa hur stor skatt som är betald, kan du få nedsättning med ett skäligt belopp. Är den utländska skatten högre än den svenska avkastningsskatten får du spara det överskjutande beloppet till ett senare år för att räkna av det mot avkastningsskatt på samma försäkring. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peter M 10 Anmeld indhold Besvaret February 22, 2012 Kan bundfradraget i DK bruges til at modregne PAL skat fra en dansk pension ? Det kan jo være aktuelt hvis man har en dansk pensionsopsparing men ikke har nogen indkomst i DK (fx arbejder i SE). /Peter Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
martin_–_grevie 0 Anmeld indhold Besvaret February 22, 2012 Nej! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret October 1, 2013 Er der nogen der har fået mere erfaring omkring dette siden tråden sluttede ? Er først for nyligt blevet oplyst om dette af en pensionsrådgiver, men kommer nu pludselig i tvivl. Altså, kan skatteverket komme efter en ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret October 1, 2013 Jeg har ikke hørt noget. Jeg har heller ikke gjort noget aktivt. Som jeg læser reglerne, kan det være at Skatteverket en dag vågner op til dåd, og vil have deres andel. I teorien kan de hente penge fra næsten alle pendlere, som arbejder i Danmark. I praksis bliver det nok ret svært. Og hvis folk har ret til at modregne den faktisk betalte danske PAL-skat bliver det måske ikke til så meget det svenske Skatteverket har ret til eftersom at de fleste nok ikke har vidst at man kunne/skulle afmelde den danske PAL-skat. Derudover vil jeg mene at den svenske foreløbige beskatningsmodel er diskriminerende mod arbejdskraftens frie bevægelighed inden for EU fordi den giver et vanvittigt stort likviditetstræk for dem som er tæt på pensioneringstidspunktet og har store pensionsdepoter. I både Danmark og Sverige betaler man jo pensionsafkastskat INDEN for pensionsordningen, hvis man arbejder og bor i samme land. Her vil Skatteverket have at man skal komme op med skattekronerne UDEN for ordningen, hvis man bor i Sverige, men arbejder udenfor. Ved lidt højere renteniveauer kan man sagtens forestille sig at fx. en 59-årig, kan ende med at få et skattekrav, som overstiger hans nuværende efter skat indtægt. Hvis han fx. har arbejdet hårdt og længe i sine yngre år og derfor opbygget et kæmpe pensionsdepot, men nu er han kun i stand til at arbejde en lille smule og har derfor en begrænset indtægt indtil han rammer pensionstidspunktet (man må jo ikke udbetale pesnionen førtidigt). Summa Sumarum: Ingen ved reelt hvad der gælder og hvordan det skal foregå. Slutresultatet er sammenligneligt med en middelalderligt skattesystem, hvor skatteopkræverne flår en så meget som muligt, hvis de opdager at man har penge. Men de opdager ikke at man har noget, med mindre man er dum nok til selv at gøre opmærksom på det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret October 2, 2013 ok, takker bananas :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites