plup 10 Anmeld indhold Skrevet December 28, 2011 En bekendts søster har købt lösgodis i en butik i Malmö. Da hun ser på sin betalingsoversigt ser hun, at butikken har taget 30 kr i gebyr. Hun påstår at hun ikke er blevet gjort opmærksom på det (mundtligt), men hun husker til gengæld heller ikke om der har været en seddel eller lignende om det i butikken. Spørgsmålet er om de godt må det Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2011 En bekendts søster har købt lösgodis i en butik i Malmö. Da hun ser på sin betalingsoversigt ser hun, at butikken har taget 30 kr i gebyr. Hun påstår at hun ikke er blevet gjort opmærksom på det (mundtligt), men hun husker til gengæld heller ikke om der har været en seddel eller lignende om det i butikken. Spørgsmålet er om de godt må det Hvis du inden købet er blevet gjort opmærksom på at butikken takserer et gebyr må de såmænd gerne... Og med gjort opmærksom menes der enten mundtligt eller med opslag som ikke man ikke kan undgå at se inden betalingen finder sted... Men det burde da også fremgå af kvitteringen fra butikken at de har taget det...? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2011 Er det hævet som en separat transaktion på hendes konto? For i så fald kunne det også være en fejl at banken har taget f.ex. et kontanthævningsgebyr. Specielt hvis beløbet er DKK 30 (og ikke SEK 30). Jeg mindes ikke at nogensinde have betalt 30 kr i gebyr for at betale med kort i en svensk butik. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
plup 10 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2011 Hvis du inden købet er blevet gjort opmærksom på at butikken takserer et gebyr må de såmænd gerne... Og med gjort opmærksom menes der enten mundtligt eller med opslag som ikke man ikke kan undgå at se inden betalingen finder sted... Men det burde da også fremgå af kvitteringen fra butikken at de har taget det...? Er det hævet som en separat transaktion på hendes konto? For i så fald kunne det også være en fejl at banken har taget f.ex. et kontanthævningsgebyr. Specielt hvis beløbet er DKK 30 (og ikke SEK 30). Jeg mindes ikke at nogensinde have betalt 30 kr i gebyr for at betale med kort i en svensk butik. Jeg ved ikke om det har stået på hendes kvittering, men det må man da næsten gå ud fra. Jeg må dog indrømme at jeg sjældent selv kigger på min kvittering, selvom det jo i sidste ende er mit eget problem. Jeg tror bestemt heller aldrig, at jeg har betalt så højt et gebyr, maks 10 kr. Jeg har ikke fået at vide, hvilken butik det drejer sig om, det ville hun lige vende tilbage om, når hun har talt med søsteren igen. Men noget dæmrer lidt i mig, jeg mindes at jeg engang gik fra den slikbutik der ligger på Engelbrecktsgatan pga noget med et gebyr (eller også tog de bare ikke imod kort, jeg husker det ikke helt præcist, udover at jeg blev ret irriteret). Altså nu går jorden selvfølgelig ikke under pga 30 kr - herregud....og dog, så er det sgu mange penge i gebyr! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2011 Hvis du inden købet er blevet gjort opmærksom på at butikken takserer et gebyr må de såmænd gerne... Og med gjort opmærksom menes der enten mundtligt eller med opslag som ikke man ikke kan undgå at se inden betalingen finder sted... Men det burde da også fremgå af kvitteringen fra butikken at de har taget det...? Nej det må de ikke. Det er ulovligt i Sverige at tage denne form for gebyr. Det er også ulovligt at sætte krav om et minimumskøb for at slippe for kortgebyr. Altså alle de steder hvor de skriver at der er gebyr på x kr for kortkøb under x kroner, det er ikke lovligt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2011 Nej det må de ikke. Det er ulovligt i Sverige at tage denne form for gebyr. Det er også ulovligt at sætte krav om et minimumskøb for at slippe for kortgebyr. Altså alle de steder hvor de skriver at der er gebyr på x kr for kortkøb under x kroner' date=' det er ikke lovligt.[/quote'] Efter at have spurgt Fader Google må jeg hermed bøje mig i støvet... Det er korrekt, forretningen må ikke tage gebyr ved betaling med kreditkort... Men spørgsmålet er så naturligvis om det er taget af butikken eller banken... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fætter 10 Anmeld indhold Besvaret May 8, 2012 30 kroner i gebyr? Det var da helt forrygt! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites