Jump to content
Lollikken

Kontanthjælp vs. samfundsnasser tråden

Recommended Posts

Carina har åbenbart været brugt som eksempel tidligere for fattigdom af SF tilbage i 2008 http://www.b.dk/nationalt/sf-har-foer-brugt-fattige-carina Et citat fra artiklen: "Det understreger bare, at SF og Özlem reelt mente og mener, at man er fattig, når man har et rådighedsbeløb som Carina. Der var altså ikke tale om en smutter"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Well' date=' min kommentar kan kun være den samme, som du finder i mit indlæg #30 i denne tråd.[/quote'] Det er over 2 år siden du skrev indlæg #30, har du virkelig ikke udviklet dig i 2 år:lol: Jeg er 100% enig:th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er mere interessant om du har.
+1 Har du noget at tilføje, Hr. Markowitch? :) Og inden der angribes fra rød kant, så nej - jeg siger ikke, at hver og én på kontakthjælp i DK får det uberettiget. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at nogle kan have brug for det - men skal det virkeligt være SÅ let at få fingrene i mine skattekroner, og helt uden at der stilles seriøse krav til ansøgerne?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Well' date=' min kommentar kan kun være den samme, som du finder i mit indlæg #30 i denne tråd.[/quote'] Videoen Bistandsland, fortjener at få nogle flere ord med på vejen, end at Danmark blot er et nasser paradis, som du skrev i indlæg #30. Holdet bag Bistandsland Som udgangspunkt er det en velproduceret video, med god lyd og grafik. Man fornemmer at folkene bag, ved hvordan man kommunikere et budskab. Dog virker dokumentaren noget "letbenet" og en anelse for underholdende, til at den kan placeres i den tunge ende af den journalistiske skala. Kigger man på persongalleriet bag Bistandsland, så finder man nogle unge mennesker, der har arbejdet sammen før i regi hos Douglas Entertainment, som er en medievirksomhed med Casper Christensen bag roret. Bistandslands fortæller er Nicolai Achton, som ikke er ubekendt med medier. Således var han en af hovedpersonerne bag "Kejserens nye klæder", hvor man opfandt en falsk designer og lod modeller gå nøgne til modeugen. Very funny haha. Derudover har Nicolai Achton også været fotograf og deltaget i Absurdistan på DR, som udstiller "velfærdssamfundets mærkværdigheder, uretfærdigheder og skæve begivenheder". Åbenbart var der ikke nok indhold, så man skabte bare sin egen virkelighed, hvor man bl.a. fabrikerede en historie om "Eye Candy" natklubben for smukke mennesker. Derudover skabte de også en falske hjemmeside islamdating.dk, og prøvede at få fup-historien i pressen. Med på redaktionen af Absurdistan, finder man en Mads Møller Lauritsen, der også deltog i Absurdistans fubnumre, og som er en af medhjælperne bag Bistandsland. Så langt så godt. En anden person bag Bistandsland er Sara Chloé Cantor, som er personlig assistent til Susanne Bier. Hun er også medievant og deltog i fupnummeret "Kejserens nye klæder", hvor hun udgav sig for en af Olsen tvillingerne. De to andre bag videon Max Cantor (bror til førnævnte Sara) og Jens Ulrik Hemlbæk, er ikke så belastede af google, så der er fundet noget nævneværdigt. Disse narrestreger og fupnumre førte til at DR's nyhedsdirektør, iflg. Bent Falbert, måtte indlægges med nervesammenbrud (!?) og at generaldirektøren i samme ombæring modtog en skriftlig advarsel. Som Bent Falbert meget rammende skriver: "Det vil blive trættende at fejre 1. april hver dag året rundt". Kommentar til videoen Videoen er frembragt af et hold professionelle mediefolk, som har en vis erfaring i at få usandheder bragt i pressen. Om Bistandsland ligeledes er en usandhed, vil jeg lade stå usagt, men det maler et skønmaleri af det danske bistandssystem. Når man siger sit job op, så skal man som udgangspunkt igennem en karenstid på 5 uger. Bistandsland gør intet for at fremhæve denne detalje. Tværtimod, får man indtrykket at man bare kan sige sit job op og hæve bistand med det samme. I starten vises et indslag med Karina Esbensen. Her har man valgt at gengive en kommentar om at hun får færre penge udbetalt end Fattig Carina. Dette skyldes jo så ikke bistandssystemet, men børnepenge og boligsikring, samt tillæg for at være enlig forsøger. Så Bistandsland er ikke helt seriøs her. For at bringe tingene i perspektiv, så var Karina Esbensen ansat i en af de mest lønpressede brancher, nemlig gartneribranchen. Hele arbejsstyrken i den sektor er så småt ved at blive erstattet af østarbejdere, der arbejder for fuldstændige umulige lønninger. Vi taler om lønniveauer, hvor selv fuldtidsarbejde ikke er nok. Der findes firmaer, som tilbyder helt ned til 80 kr. i timen. Endnu værre eksempler er set med "praktikanter" der får endnu mindre. Der er massere eksempler beskrevet hos fagbladet 3F. Kort sagt, tager man Karina Espensen, der arbejde i et af de mest lønpressede områder, og sammenlinger med Fattig Carina. Vi har ikke mindsteløn i Danmark, da alt er overenskomstbaseret. Derved er kontanthjælp praktisk set vores mindsteløn og derfor ser arbejdsgiverne den som en vigtig brik i lønspillet. Det kan bilve svært at føre en værdig tilværelse for mindre end de nuværende satser, derfor skal nedskæringerne forsødes med social harme. En harme, som Bistandsland gør sit til at fyre op under. I Bistandsland vises der en
der viser at summen af udbetalt kontanthjælp er eksploderet i Danmark i perioden 2008-2011. BNP er vokset 2.2%, mens kontanthjælp er vokset med 42.1% i perioden. Det er de unge under 30 år, der står bag stigningen. Hvad Bistandsland ikke nævner med et eneste ord, er finanskrisen, en af de største og længstvarende kriser i dansk økonomi og i verdensøkonomien. Seriøs video, ikke sandt? Bistandsland bevæger sig også ud på gaden for at tage "pulsen" med en
Det ville dog have været bedre at stille spørgsmålene til nogle eksperter. Den gamle dame gennemskuer dog, at man ikke er berettiget, hvis man siger sit job op og 3-4 dage efter får kontanthjælp. Der er i så fald tale om socialt bedrageri. "Voxpop er et oplagt værktøj til skævvrid. Jeg anser det for uhæderligt, hvis man i en voxpop bringer tre enslydende holdninger. Derfor er der i vores voxpop altid lige mange for og imod en sag," sagde nyhedschef Jens Gaardbo, TV 2/NYHEDERNE. Man kan godt kritisere Bistandsland for at være anekdotisk, og for at forsøge at sige noget generelt ud fra et enkeltstående tilfælde. For at afmontere den kritik,
der i 7 år har været på kontanthjælp. Dette sandhedsvidne gør jo ikke dokumentaren mindre anekdotisk. Nu er der blot to skæbneforløb, i stedet for et.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Deres baggrund og motivation ændrer stadig ikke på det faktum, at det ganske enkelt var skræmmende let for dem at præsentere, hvor ultralet systemet kan misbruges. Vi viste jo allerede, at det er for nemt at udnytte systemet, men denne lille videoproduktion får mig bare til at ryste endnu mere på hovedet af systemet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Deres baggrund og motivation ændrer stadig ikke på det faktum' date=' at det ganske enkelt var skræmmende let for dem at præsentere, hvor ultralet systemet kan misbruges. Vi viste jo allerede, at det er for nemt at udnytte systemet, men denne lille videoproduktion får mig bare til at ryste [i']endnu mere på hovedet af systemet.
Det har du ganske ret i... Som skrevet tidligere i denne tråd har jeg i min (tidligere) omgangskreds set en del eksempler på den type personager som bare går op og rækker hånden frem fordi de ikke rigtigt gider passe deres arbejde... Så jo, det de viser i filmen er skam ikke forkert om end det naturligvis er simplificeret for underholdningens skyld...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites