Jump to content
Anima

At flytte til Sverige - er det det rigitge?

Recommended Posts

De girokort der ikke er tilknyttet autogiro kan man jo selv taste ind hver gang man får dem. Det har jeg selv tidligere gjort med den månedlige andelsafgiften til HSB. Har aldrig betalt med et girokort herovre. Det er da tosset at gøre da det jo koster en formue.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Behageligere trafik (der virker som om svenskerne køre mere hensynsfuldt) Langt mindre jantelov :)
Jep, som briped skriver: de körer noget langsommere på motorvejen - til gengäld körer stort set alle, hvor jeg bor, 100-140 på de "mindre" veje, så de kommer da vist ret hurtigt frem alligevel :laugh: Ang. jantelov oplever man mere imödekommenhed og stötte indbyrdes (svensk arbejdsplads) end i DK. Jeg personligt synes fordelene langt opvejer ulemperne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skrev jeg også behageligere og ikke mere lovlydigt :) Personligt mener jeg at danskere kører meget retsskaffent ( ved egentlig ikke om det er dt korrekte ord), og står kraftigt på deres ret i trafikken, såsom at komme ud fra en sidevej til amagerbrogade i myldretiden kan være umuligt pga alle jo selvfølgelig mener at personen fra sidegaden SKAL holde tilbage (hvilket også lovmæssigt er korrekt, men ville de skade nogle at holde tilbage og lade dem komme ud) På vej til mit arbejde sidder jeg altid i kø ved et lyskryds hvor køen hurtigt kan blive en 1-200 meter. Der er dog en masse mindre indkørsler på denne strækning, men ingen udover mig holder tilbage så de er fri så modkørende kan komme ind istedet for at spære den modkørende vejbane. Selv når køen bevæger sig er der sjældent at der holdes tilbage. Alle holder på deres "ret" istedet for at vise hensyn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jow der ér automatisk betaling a la det danske betalingsservice i Sverige. Vi betaler ingen regninger manuelt i vor husholdning, medmindre vi selv har valgt ikke at tilmelde den "betalingsservice"
Jeg går ud fra at du taler om autogiro? Ikke alle tilbyder autogiro. Eks. gør den HSB Brf jeg er i, ikke.
Der er automatisk betaling. Men ikke alle der tilbyder som jeg oplever det
Præcis.
De girokort der ikke er tilknyttet autogiro kan man jo selv taste ind hver gang man får dem. Det har jeg selv tidligere gjort med den månedlige andelsafgiften til HSB. Har aldrig betalt med et girokort herovre. Det er da tosset at gøre da det jo koster en formue.
Også HSB hvor jeg er nødt til det. Og ja, jeg taster dem jo bare selv ind i netbanken, jeg tog den del lidt som en selvfølge, men det er stadig noget man selv skal huske på, og hvis man lige er på lang ferie (eller som jeg har været et par gange, længere tjenesterejser), kan man godt risikere at komme hjem til en rykker. Hvis der er en betalingsservice der er lige så omfattende og effektiv som den PBS har stablet på benene i Danmark, vil jeg da gerne høre om den. Hader at skulle spekulere på at betale regninger. Det skal bare ske automatisk hvis det stod til mig :) Men det er da ikke noget der trækker fra at bo i Sverige :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så den store "farlige" bagdel, som vi allesammen aldrig tror sker for os: Hvis du bliver arbejdsløs mens du bor i Sverige er du helt på skideren. Her gik du og betalte høje summer glad til A-kasse og fagforening i mange år i Danmark (for det skal du, når du arbejder i Danmark.. og du får det jo tilbage hvis...) MEN; her knækker kæden. Det øjeblik du mister jobbet i Danmark kaster din danske A-kasse dig ud. Du skal nu overføres til en svensk A-kasse, og modtager et tilskud som du hverken kan betale renter, lån, mad, eller bil af. Omkring 5.500 s.kr. om måneden - hvis du er heldig. Og du skal søge job i Sverige - for det er nu det arbejdsmarked du er tilknyttet til. Du har tabt retten og tilknytningen til Danmark. Du kan ikke længere gå til læge eller komme på hospitalet i Danmark. Du har ingen kontakt til A-kassen i Danmark, eller hjælp til job-søgning i Danmark. Kun i Sverige. Bedste mulighed er, at tegne en ekstra forsikring mod løntab (i et svensk forsikringsselskab) - men generelt skal du ikke regne med, at kunne overleve på 1 indkomst hvis du har købt hus og en bil i den klasse du påtænker, hvis du mister jobbet. Det er nok det helt store minus ved at bo her. Men, som sagt. Du kan forsikre dig ud af det. Fuld a-kasse i Danmark + en forsikring i Sverige. Så har du en chance for at klare dig igennem til det næste job. Hvilket ikke er en sjov situation i en global krise (som Sverige kun så småt er ved at vågne op til at anerkende eksistensen af). Bortset fra det: Superglad for at bo her. Klarer bro-udgiften ved at pendle med en gut der arbejder i nærheden af mig. Vi betaler 1 måned hver. Kunne aldrig have fået et hus i denne kvalitet og størrelse i Danmark uden at vinde i lotto. Har fået mange, gode venner i løbet af ingen tid herover. Mangler ikke sociale arrangementer eller invitationer. Elsker naturen. Og priserne er generelt bedre (jeg køber vinterstøvler for alle veninderne her) :) Håber du kommer herover - du vil sandsynligvis blive glad for det. Vi er.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvor er det dog smukt og troværdigt skrevet' date=' hvis man tror på glansbilleder! En venlig advarsel: Tag ikke ovenstående for gode varer![/quote'] Nu ved jeg ikke hvor åben og imødekommen du selv er, men jeg tænker her, at du ikke er det særligt meget, med den indstilling du lægger for dagen. Jeg fortalte om mine personlige erfaringer og de er som beskrevet uden at det skal opfattes som et af dine "glansbilleder"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg går ud fra at du taler om autogiro?
Ja og det fungerer langt hen ad vejen som betalingsservice gør det i DK. At sige nej til mandens spørgsmål vil i min verden være et vildledende svar. Ann er inde på en negativ forskel mellem S og DK for os danskere - at systemet ikke fungerer godt nok i S for os vedr. ArbejdløshedsUnderstøttelse. Derfor ska man sørge for at ha en lønsikring eller en lille opsparing at tære på...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fuld akasse i DK og ved evt. arbejdsløshed, være sikker på man kan flytte sin adresse til DK i en overgangsperiode til man finder et nyt arbejde. Når man betaler for den gode ydelse, så ser jeg ingen problemer i at man også lige flytter sin adresse, problem løst.......

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Når man betaler for den gode ydelse' date=' så ser jeg ingen problemer i at man også lige flytter sin adresse, problem løst.......[/quote']Som en detalje, så skal man også lige huske at den svenske bil kun kan køres i 14 dage efter man er flyttet tilbage. Medmindre man tør gamble registreringsafgift og tilsvarende bøder - og så er arbejdsløsheden pludselig vand ved siden af. Derudover skal man så også lige tænke på selvangivelse, og det ekstra arbejde der kommer oveni, når man flytter frem og tilbage. ...og sikkert en bunke andre interessante ting.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

flyt hellere til tyskland jeg tror sgu ikke på at der længere er penge at spare på bolig i malmø sammenlignet med kbh. sverige er jo i kollosal vækst hvorimod dk er ved at gå nedenom og hjem og dette smitter af på boligmarkedet. man kan få 2 og 3 værelses ejerlejligheder i feks vanløse og valby for langt under en million og de kan pruttes yderligere ned. ka man få en lejlighed ii malmø for denne pris? huspriserne i malmø lader til at starte fra 2,5 milioner og man ka dermed også få billigere huse i feks valby/vanløse pga krisen. hvis argumentet for at flytte er billigere bolig og leveomkostninger så er tyskland et langt bedre alternativ for jyder (ingen bro og lave fartbøder), hvis man ellers kan holde prøjserne ud. :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
jeg tror sgu ikke på at der længere er penge at spare på bolig i malmø sammenlignet med kbh. sverige er jo i kollosal vækst hvorimod dk er ved at gå nedenom og hjem og dette smitter af på boligmarkedet. man kan få 2 og 3 værelses ejerlejligheder i feks vanløse og valby for langt under en million og de kan pruttes yderligere ned. ka man få en lejlighed ii malmø for denne pris? huspriserne i malmø lader til at starte fra 2,5 milioner og man ka dermed også få billigere huse i feks valby/vanløse pga krisen. hvis argumentet for at flytte er billigere bolig og leveomkostninger så er tyskland et langt bedre alternativ for jyder (ingen bro og lave fartbøder), hvis man ellers kan holde prøjserne ud. :laugh:
Problemet med Tyskland er et helt, helt andet sprog, hvor man ikke bliver taget godt imod hvis man taler engelsk. Det er mine erfaringer. Dertil, Malmø nævnes kontant når man taler Sverige.. der er vel billigere boliger hvis man ikke behøver bo hvor ALLE andre vil bo..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg fortalte om mine personlige erfaringer og de er som beskrevet uden at det skal opfattes som et af dine "glansbilleder"
Du talte sikkert om dine personlige erfaringer, men du skrev noget andet.
Mht. det sociale...hvis man selv er lidt åben og imødekommende, så får man hurtigt gode venner herovre og så får man det meget bedre og føler sig ikke så alene.
Som du selv kan se, udtrykte du dig i generelle vendinger. Lad mig lige rette teksten, så det svarer til et personligt udsagn: ;) Mht. det sociale... da jeg er åben og imødekommende, så har jeg hurtigt fået gode venner herovre og så har jeg fået det meget bedre og føler mig ikke så alene. Der er mange danskere i Malmø, som ikke har gode svenske venner, og det er ikke fordi de hverken er åbne eller imødekommende. Kontaktfladen med svenskerne mangler bare i det daglige, hvis man arbejder og netværker i Danmark. Helt tosset bliver det, hvis man også dyrker sport med de gamle venner på den danske side. Nu kommer du sikkert med et svar om at man selvfølgelig skal gøre en indsats, hvilket også er rigtigt, men det var bare ikke det du skrev i første omgang og derfor min kommentar om et "glansbillede".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen som kan forklare præcis hvordan jeg finder lejelejligheder og ikke kun ejerlejligheder på hemnet? - alle dem jeg finder koster x.xxx tusind SEK og så er der en månedlig udgift (som er huslejen).. Fandt ellers en næsten perfekt ejerlejlighed i Malmø.. en skam jeg skal vente til sommer (ca.) til at skulle lede.:th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er der nogen som kan forklare præcis hvordan jeg finder lejelejligheder og ikke kun ejerlejligheder på hemnet? - alle dem jeg finder koster x.xxx tusind SEK og så er der en månedlig udgift (som er huslejen).. Fandt ellers en næsten perfekt ejerlejlighed i Malmø.. en skam jeg skal vente til sommer (ca.) til at skulle lede.:th2:
En "lejelejlighed" kaldes for en "hyresrätt", og den slags kan man vist ikke (officielt) købe. Man skal vel skrives op - eller være heldig at finde en ledig af slagsen - og der er sikkert masser af svenskere som ligger langt foran dig i racet efter en "lejelejlighed".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
En "lejelejlighed" kaldes for en "hyresrätt", og den slags kan man vist ikke (officielt) købe. Man skal vel skrives op - eller være heldig at finde en ledig af slagsen - og der er sikkert masser af svenskere som ligger langt foran dig i racet efter en "lejelejlighed".
Nej, jeg så godt det hed det i pendlerguiden bolig her på siden, men jeg troede også man brugte hemnet til at søge efter (ledige) lejligheder.. men sådan er det åbenbart ikke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nej' date=' jeg så godt det hed det i pendlerguiden bolig her på siden, men jeg troede også man brugte hemnet til at søge efter (ledige) lejligheder.. men sådan er det åbenbart ikke.[/quote'] Du bad helt specifikt om "Er der evt. nogle som kan henvise til en populær boligportal så jeg kan se hvad en lejlighed koster i SE og hvor meget et hus koster i SE?" og det fik du med henvisningen til hemnet. :) Jeg tror altså det bliver svært for dig at finde lejebolig med en garage til hvor du kan CNC fræse. Du må købe noget, ude på landet, et godt stykke væk fra kysten. Der skal lægges 15% i udbetaling, så du skal lige spare 200.000 eller lignende op. Det er de færreste der går direkte fra studier og SU til med det samme at være hus og bilejere. Jeg tror måske du er ved at erkende at Sverige ikke er nogen genvej til det? Hvis du ser nogen som har taget denne direkte vej, så har de formentlig belånt sig ud i teknisk insolvens i de næste 10 år. Det er bestemt ikke lykken.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er de færreste der går direkte fra studier og SU til med det samme at være hus og bilejere. Jeg tror måske du er ved at erkende at Sverige ikke er nogen genvej til det? Hvis du ser nogen som har taget denne direkte vej, så har de formentlig belånt sig ud i teknisk insolvens i de næste 10 år. Det er bestemt ikke lykken.
Tja, jeg har brugt en del dage her i julen på at kigge på boligpriser og bilpriser og selvfølgelig ser jeg en genvej i det - når nu jeg kan klare mig med at låne til 1/3 når vi snakker bil og at jeg kan være heldig at finde noget at bo i til få penge. Hvad få penge er, er altid relativt, men jeg fandt noget til en mio svenske som var noget nær det perfekte. Jo, det er nok ikke dét sted jeg starter med at bo, men det er vel fint nok at se hvad man gerne vil flytte ind i i fremtiden. Jeg tror bestemt ikke jeg er den eneste som er blevet grebet i "nøj hvor er biler og boliger billige i Sverige!"-mentaliteten.. Jeg tror det spiller mere ind i folks beslutning om at flytte til S mere end de fleste vil indrømme. Danmark har skam også fin natur og man kan også finde noget godt at bo i i Danmark til få penge, men standarden er alt andet lige højere i S end i DK..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tja, jeg har brugt en del dage her i julen på at kigge på boligpriser og bilpriser og selvfølgelig ser jeg en genvej i det - når nu jeg kan klare mig med at låne til 1/3 når vi snakker bil og at jeg kan være heldig at finde noget at bo i til få penge. Hvad få penge er, er altid relativt, men jeg fandt noget til en mio svenske som var noget nær det perfekte. Jo, det er nok ikke dét sted jeg starter med at bo, men det er vel fint nok at se hvad man gerne vil flytte ind i i fremtiden. Jeg tror bestemt ikke jeg er den eneste som er blevet grebet i "nøj hvor er biler og boliger billige i Sverige!"-mentaliteten.. Jeg tror det spiller mere ind i folks beslutning om at flytte til S mere end de fleste vil indrømme. Danmark har skam også fin natur og man kan også finde noget godt at bo i i Danmark til få penge, men standarden er alt andet lige højere i S end i DK..
hej Anima, Vedr. billån har jeg erfaret, at private udlånere ikke vil låne noget til danskere der ikke arbejder i Sverige. De kan nemlig ikke kredit-checke dig når du arbejder i Danmark. Og dermed får du nej til lånet. Bankerne vil gerne låne de max. 80% til hus eller lejlighed, men ikke til bil. Med mindre du er en særdeles god, mangeårig kunde - hvad du jo ikke lige præcis er når du lige er flyttet herover. Så du skal få en dansk bank til at stå bag et evt. billån. Svenskerne er meget hysteriske med kredit-check. Jeg kiggede på et par ekstra briller her i julen , og ville egentlig gerne have dem på afbetaling får at kunne købe her og nu med det lækre - som kan løbe op i 6.000 kr. - men da jeg ikke arbejder her skulle jeg stille med første og sidste lønseddel og ansættelseskontrakt !!!!! (Vi får løn over eboks, så findes ikke på skrift, og min første lønseddel var for 11 år siden). Så jeg sagde glem det - jeg køber mine næste briller i Danmark. Og det var bare en ny brille. Du skal bruge en ny bil :) Så nej, du får ikke bare lige 1/3 af et lån til hvad som helst.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
[...]Vedr. billån har jeg erfaret' date= at private udlånere ikke vil låne noget til danskere der ikke arbejder i Sverige. De kan nemlig ikke kredit-checke dig når du arbejder i Danmark.[...]
Det har jeg ikke haft problemer med. Skal bare aflevere sidste X antal måneders lønsedler, og da jeg skulle have bolånet i banken, ansættelseskontrakt. Så var der ingen problemer. Det var dog før krisen rigtig satte i gear.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg flyttede til Sverige sidste år, fik jeg at vide at for at kunne få finansieret bil, skulle jeg have boet i sverige i min.6 mdr inden, men jeg fik snakket mig igennem, samt at forhandleren kendte ham som sad med kreditvurderinger hos santander, så jeg fik den finansieret med det samme alligevel. Så det kan altså godt lade sig gøre, men ja det kan være meget svært at låne penge, som nytilflytter. Jeg har prøvet et par gange at låne penge i sverige, så jeg kan komme af med det jeg har i dk, men de er sgu ikke så meget for det, da jeg ikke har nogen indtægt i sverige. Ellers ærgerligt, da jeg kan spare mindst 6-8% :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites