Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret December 18, 2011 Jeg er klar over det Michael....men derfor kan jeg jo godt sige at de ikke må således folk er klar over at de overtræder lovgivningen..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MKE 10 Anmeld indhold Besvaret December 18, 2011 Nogle gange kan... ...man køre meget for stærkt, og så sker der heller ikke noget; http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-46812623:fartsynder-går-fri-for-straf.html?forside Mvh. Michael Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
spinner 0 Anmeld indhold Besvaret December 18, 2011 Ja...Det er korrekt. Fortæl mig gerne noget andet hvis du mener det er anderledes fat! :) Umiddelbart mener jeg, det står anderledes fat. Min opfattelse er, at man er omfattet af en lov, med mindre det står i en undtagelse at man ikke er. Da der ikke står i loven, at reglerne for inddragelse af et kørekort kun gælder for folk med dansk kørekort der er bosat i Danmark, og der ikke står i en undtagelse, at den ikke gælder for folk med dansk kørekort bosat i udlandet, er min opfattelse at den gælder alle med dansk kørekort uanset bopæl. Det må de ikke....for du har ingen mulighed for at få det tilbage....og de kan ikke stille krav om at du skal ta' en prøve i dit nye land....sæt det var Kina eller Rusland og du lige skal lære russisk inden du fatter hvad undervisningen går ud på... Derfor ;) Nu er det jo ikke en menneskeret at have kørekort. Det er et privilegie man kan opnå ved at tage undervisning og prøver og som man kan beholde indtil man har bevist, at man ikke kan håndtere det. At man så har valgt at bosætte sig i et andet land, hvor man ikke er i stand til at tage kørekortet på ny, kan kun blive ens egen hovedpine. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret December 18, 2011 Lovgivningen er indrettet således at det der står beskrevet i loven er det der er gældende i riget. Står der ingenting i loven omkring det scenarie vi taler om, er der ingen lovgivning på området og politiet har derfor ingen ret. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
spinner 0 Anmeld indhold Besvaret December 18, 2011 Lovgivningen er indrettet således at det der står beskrevet i loven er det der er gældende i riget. Edit: Læste lige sætningen igen og ser nu, at det var ment som et "oplæg" til næste sætning. Står der ingenting i loven omkring det scenarie vi taler om' date=' er der ingen lovgivning på området og politiet har derfor ingen ret.[/quote'] Loven beskriver det scenarie, at politiet kan inddrage et kørekort for forseelser af tilstrækkelig grov karakter. Havde man ment det var nødvendigt at skelne med personer med dansk bopæl og personer uden, havde man gjort det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret December 18, 2011 §2 stk2 Stk. 2. Kørekort kan kun udstedes til personer, der har sædvanlig bopæl i Danmark, jf. § 6 §6 § 6. Med sædvanlig bopæl forstås i denne bekendtgørelse det sted, hvor en person sædvanligvis opholder sig, det vil sige i mindst 185 dage inden for et kalenderår, som følge af sin personlige eller erhvervsmæssige tilknytning. Er den pågældende en person uden erhvervsmæssig tilknytning, skal der bestå en personlig tilknytning, der viser, at der består en tæt forbindelse mellem vedkommende og dennes bopælssted. Stk. 2. Sædvanlig bopæl anses for etableret på det tidspunkt, hvor en person har bosat sig i Danmark med henblik på opfyldelse af en af de i stk. 1 nævnte betingelser. Stk. 3. En person, som alene har sin erhvervsmæssige tilknytning til Danmark, anses for at have sædvanlig bopæl i det land, hvor den pågældende har sin personlige tilknytning, såfremt vedkommende regelmæssigt vender tilbage dertil. Sidstnævnte betingelse kræves ikke opfyldt, hvis den pågældende opholder sig i Danmark med henblik på at udføre et tidsbegrænset erhverv. Stk. 4. Optagelse på en uddannelsesinstitution indebærer ikke i sig selv, at den pågældende opnår sædvanlig bopæl i Danmark. Den er soleklar i mine øjne....Du kan IKKE frakendes et kørekort i DK, idet du ingen mulighed har for at komme op til ny prøve. Du kan få klip...alle dem de lyster og de har en løbetid som normalt. De står opsparet på kontoen til den dag du flytter hjem.... Men de har ingen mulighed for at inddrage dit kørekort. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret December 18, 2011 Kan i ikke bare ringe til nærmeste politi-station, og høre hvad de normalt gør!? I så fald må det være gældende praksis - og så må næste utilfredse kunde tage kampen, hvis han/hun mener der er ugler i mosen. Indtil da, så gør politiet som de plejer - eftersom der vel er en slags præcedens/rutine omkring emnet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Swan 10 Anmeld indhold Besvaret December 18, 2011 Hvem ringer? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
spinner 0 Anmeld indhold Besvaret December 18, 2011 Den er soleklar i mine øjne....Du kan IKKE frakendes et kørekort i DK, idet du ingen mulighed har for at komme op til ny prøve. Du kan få klip...alle dem de lyster og de har en løbetid som normalt. De står opsparet på kontoen til den dag du flytter hjem.... Men de har ingen mulighed for at inddrage dit kørekort. Og i mine øjne er det soleklart, at reglerne for hvordan du kan miste dit kørekort, intet har at gøre med, hvordan du evt. kan få det igen. Hvis jeg har forstået dig ret, mener du ikke at dansk politi på noget tidspunkt kan fratage dig dit danske kørekort, sålænge du er bosiddende uden for landet? Kan i ikke bare ringe til nærmeste politi-station, og høre hvad de normalt gør!? I så fald må det være gældende praksis - og så må næste utilfredse kunde tage kampen, hvis han/hun mener der er ugler i mosen. Indtil da, så gør politiet som de plejer - eftersom der vel er en slags præcedens/rutine omkring emnet. Nu er politiet næppe de rigtige at ringe til i dette tilfælde, da det allerede har været og vende, at de ikke efterlever reglerne. Men tanken havde strejfet mig, at sende spørgsmålet til Justitsministeriet, hvilket jeg vil gøre en af de nærmeste dage, hvis jeg får tid. Hvem ringer? Jeg skal gerne ringe til en station, for at høre hvad deres praksis er. Men igen, er det næppe et svar vi kan bruge til ret meget. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret December 18, 2011 Nu er politiet næppe de rigtige at ringe til i dette tilfælde, da det allerede har været og vende, at de ikke efterlever reglerne. Men tanken havde strejfet mig, at sende spørgsmålet til Justitsministeriet, hvilket jeg vil gøre en af de nærmeste dage, hvis jeg får tid. Jeg skal gerne ringe til en station, for at høre hvad deres praksis er. Men igen, er det næppe et svar vi kan bruge til ret meget.Vi skal vel egentlig, qua denne diskussion, have afklaret hvad de gør, til at starte med - ikke hvad der egentlig, efter nogle påstande, er juridisk korrekt. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrmike 10 Anmeld indhold Besvaret December 19, 2011 Hejsa Nu har jeg lige en spørgsmål, til denne spænende tråd der er i gang.... Hvad vil der ske, hvis men har skiftet sit Dk-kørekort ud men en Svensk... Og efter et par måneder bliver kaldt inde retten i DK, og få atvide at man få en kørelseforbud på 6 månder og skal generhverv sit kørekort... Problemet er nu jo, men ikke kan generhverv det i DK fordi men er bosat i SE.. Nu kommer så millionspørgsmål Må men køre i Dk efter de 6 måneder med sit SE-kørekort ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret December 19, 2011 Som jeg forstår det, så er der en verserende sag med dit danske kørekort...inden denne sag er afsluttet, vil du konvertere til et svensk kørekort? Hejsa Nu har jeg lige en spørgsmål, til denne spænende tråd der er i gang.... Hvad vil der ske, hvis men har skiftet sit Dk-kørekort ud men en Svensk... Og efter et par måneder bliver kaldt inde retten i DK, og få atvide at man få en kørelseforbud på 6 månder og skal generhverv sit kørekort... Problemet er nu jo, men ikke kan generhverv det i DK fordi men er bosat i SE.. Nu kommer så millionspørgsmål Må men køre i Dk efter de 6 måneder med sit SE-kørekort ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrmike 10 Anmeld indhold Besvaret December 19, 2011 Hej Rikke Person som jeg skriver om, havde skiftet den til SE-kørekort inden han han fik kørelseforbud i DK. Der er gået over et år nu men, han er total forvirret over hvad han skal gøre. Han har kontaktet Dansk politi de har mange forskellige forklaringer på hvad skal gøre:rolleye:... Skriver derfor i dette forum, der er måske nogen som har erfaringer i denne tilfælde. Han er min kollega vi køre sammen i min bil... Men igen, hvis han har en mulighed selv vil det være meget nemmer for os engang imellem,, Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret December 19, 2011 Du blir nødt til at uddybe tingene en smule mere... Der står ingenting i deres papirer omkring hans svenske cprnr og hans svenske kørekortsnr. Så han skal bare la' væ'r med at oplyse sit danske cprnr hvis de stopper ham. Så kan han snildt køre rundt som normalt.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrmike 10 Anmeld indhold Besvaret December 19, 2011 Dengang han blev kaldt op i retten og dommeren sagde at han skal aflevere sin kørekort, fortalte han ikke dem om at har skiftet til svensk... Han fik 6 måneders kørelseforbud.... Men har stædigvæk sit svensk kørekort ... Han har været forbi svensk køreskole, men de kan ikke hjælpe ham med at generhverv kørekort fordi han har allerede et et gyldigt svensk kørekort Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret December 19, 2011 Så skal han bare lade som ingenting....hans kørekort er gyldigt og det skal han være glad for. Han kan snildt køre i DK med det svenske kort. :) Han skal bare ikke opgi' sit danske personnr til politiet, men kun det svenske. Så ser de om han har et gyldigt svensk kørekort og det har han... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrmike 10 Anmeld indhold Besvaret December 19, 2011 Og hva nu hvis de presser ham til sige sit dansk cpr... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
spinner 0 Anmeld indhold Besvaret December 19, 2011 Nå, kørekort-kontoret er så kun at træffe mellem 9 og 12, så det blev ikke i dag. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret December 19, 2011 Hvorfor skulle de det? Ikke sikkert han kan huske det....:D Og hva nu hvis de presser ham til sige sit dansk cpr... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrmike 10 Anmeld indhold Besvaret December 19, 2011 Jeg fik klip nok til at de kunne inddrage mit dk kørekort men inden jeg skulle til retten byttede jeg mit dk over til sv og fik derfor 1års kørselsforbud da de ikke har lov til at inddrage et udenlandsk kørekort. Bor du i sverige og har et dansk kørekort så kan jeg love dig for at de tager dit kørekort! Hej øresunds Hvad så efter 1 år, ville du kunne køre i dk med med se-kørekort ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret December 19, 2011 Så skal han bare lade som ingenting....hans kørekort er gyldigt og det skal han være glad for. Han kan snildt køre i DK med det svenske kort. :) Han skal bare ikke opgi' sit danske personnr til politiet, men kun det svenske. Så ser de om han har et gyldigt svensk kørekort og det har han... PÅ bagsiden af den "nye" svenske kørekort er angivet nummeret på det oprindeligt ombyttede danske kørekort, så de kan sagtens spore dig uden CPR-nr. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret December 19, 2011 Det vidste jeg ikke....dét virker da lidt sært?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret December 19, 2011 Tja, sært eller ej - that's how it is.... PÅ mit svenske står der i nederste række (under alle kategorierne): 70. (DNK20580XXX)+70 - det er mit gamle DK-kørekort-nr. (Men tvivler på at en dansk gennemsnitsbetjent ved, hvad det dækker over...) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrmike 10 Anmeld indhold Besvaret December 19, 2011 Hej Homer Det vil sige men ikke kan køre bil DK når ens kørelseforbud er overstået Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret December 19, 2011 Hej Homer Det vil sige men ikke kan køre bil DK når ens kørelseforbud er overstået Hvordan kan du udlede det??? Du har da stadig et svensk kort (som de ikke umiddelbart kan inddrage). Kørselsforbuddet gælder vel i den periode det er udstedt - ikke længere... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites