Jump to content
ronny85

Ven med 2 klip i kørekortet

Recommended Posts

Det ville være klogt at overholde færdselsloven, så han ikke får klip. Selvom han får svensk kort, så gælder de 2 klip i DK stadig, og han kan få køreforbud i DK hvis det 3. indtræffer.
Men han mister ikke kørekortet (ved høj hastighed), hvis det er svensk! Det er den store forskel - at han "teoretisk" kan straffes (køreforbud), men ikke mister kortet helt, hvis han tages med 250 km/t i DK. Og dét betyder, at han med et svensk kørekort stadig kan køre en bil i hele verden undtaget DK, hvis han snuppes :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Derfor kan han stadigvæk ikke udføre sit job. Ikke lovligt i hvert fald.
I know - men der er lige en detalje. Han har et kørekort at vise on location... - og som de ikke ka checke på skærmen umiddelbart. Jeg appelerer ikke til ulovligheder, men nævner blot en faktualitet...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I know - men der er lige en detalje. Han har et kørekort at vise on location... - og som de ikke ka checke på skærmen umiddelbart. Jeg appelerer ikke til ulovligheder, men nævner blot en faktualitet...
Helt Enig der. hvornår fanden er gode råd blevet ulovligheder?? :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
De må ikke inddrage et dansk kørekort fordi du bor i udlandet...og fordi han får 3 klip er det ikke ensbetydende med køreforbud...Dér skal langt mere til som regel. Så det vil være dumt at få et svensk kort af den grund...
Får man ikke kørebud blot ved, at køre 30% mere end den tilladte grænse? F.eks. hvis man kører 66 km/t, hvor man må køre 50 km/t? Mvh. Michael

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Får man ikke kørebud blot ved, at køre 30% mere end den tilladte grænse? F.eks. hvis man kører 66 km/t, hvor man må køre 50 km/t? Mvh. Michael
PS: Dette gælder naturligvis "kun", hvis man er bosat i f.eks. SE - og køreforbuddet gælder "kun" 1 år. Mvh. Michael

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Absolut ikke.... :) Så ville der jo være uendeligt mange turister der ikke må køre i DK. Der skal som regel nogle meget grove overtrædelser til og sprit skal som regel være indblandet på samme tid. Så overtræder du ikke kun færdselsloven men også straffeloven.

Hvad er et kørselsforbud? Har du fået et kørselsforbud, skal du aflevere dit kørekort til politiet. Du kan først få kørekortet igen, når du har gennemgået særlig køreundervisning og har bestået en kontrollerende køreprøve. Skyldes kørselsforbudet alene spirituskørsel, skal du i stedet gennemgå et kursus i Alkohol og Trafik.
Læg især mærke til det med fed skrift....De kan ikke kalde dig ind til en sådan prøve og derfor kan du ikke bare lige få et kørselsforbud i DK

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Absolut ikke.... :) Så ville der jo være uendeligt mange turister der ikke må køre i DK. Der skal som regel nogle meget grove overtrædelser til og sprit skal som regel være indblandet på samme tid. Så overtræder du ikke kun færdselsloven men også straffeloven.
Så siger jeg, undskyld. Mvh. Michael

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

du kan sagtens miste dit danske kørekort i dk og få et køreselsforbud i dk ved høje hastigheder, det har jeg prøvet så der skal absolut ikke sprit eller andet til. har du allerede 2 klip så gør dig selv den tjeneste at få dig et svensk kørekort alt andet vil være dumt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det sket for dig, er det et eksempel på fejl fra politiets side. Og det løser du ikke ved at at få et svensk kort...er overtrædelsen stor nok, kan de sende den til Sverige og dømme efter svenske regler og så mister du det svenske kørekort.

du kan sagtens miste dit danske kørekort i dk og få et køreselsforbud i dk ved høje hastigheder' date=' det har jeg prøvet så der skal absolut ikke sprit eller andet til. har du allerede 2 klip så gør dig selv den tjeneste at få dig et svensk kørekort alt andet vil være dumt.[/quote']

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I kan læse her.... https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=123635#K9 Der står intet om at politiet kan inddrage et dansk kørekort, såfremt indehaveren er bosat i udlandet idet de ikke kan bestå kontrollerende prøve fordi det kræver bopæl i DK.
Ehmm, er din påstand, at dansk politi ikke kan inddrage et dansk kørekort for en tilstrækkelig grov forseelse begået i danmark, fordi man så ikke har mulighed for at gå op til kontrollerende køreprøve?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det ville være klogt at overholde færdselsloven, så han ikke får klip. Selvom han får svensk kort, så gælder de 2 klip i DK stadig, og han kan få køreforbud i DK hvis det 3. indtræffer.
De 2 klip gælder stadig, hvis han skifter tilbage til sit danske i de antal år de står på kortet. Hvis han får et udenlandsk, kan de kun give køreforbud i danmark alt efter forseelsen. Så vidt jeg har læst mig til, giver 1 klip = 6 måneders køreforbud. Danmark må ikke registrere fiktive "klip" på udenlandske kørekort i danmark giver 3 klip, i et dansk kort, inden for en periode på tre år, en betinget frakendelse af kortet (hvis man har taget kortet mindre end for 3 år siden, er det dog kun 2 klip) Et svenskt kørekort giver 6 måneder køreforbud i danmark pr. overtrædelse der giver 1 klip. Jeg ville skifte med det samme hvis jeg havde 2 klip.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er ganske enig.
Så si´r du jo samtidig, at det gør du. Dvs. "overholde reglerne". Det beyder så, at du f.eks. aldrig kører for stærkt, aldrig går over for rødt, ikke snyder i skat osv. Jeg ta´r hatten af for dig. Mvh. Michael

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skal vi lige holde fast i det pågældende emne - klip i kørekortet. Jeg har aldrig sagt jeg ikke kører for stærkt - jeg ved nemlig hvornår man kører hurtigt nok til at få et klip, og derfor kører jeg ikke stærkere end dette. En bøde kan jeg leve med. Jeg har haft en 300 hk bil som blev skudt af i ny og næ, men gjorde det på tidspunkter og steder hvor risikoen for indblande andre i uheld er lille, og politiet nok ikke er ude med laseren. Har ikke fået nogen bøder og 0 klip i kørekortet. Jeg går gerne over for rødt, men kun når jeg kan se der ikke kommer krydsende biler. Det kan jeg godt finde ud af at administrere. Ingen bøder = held? Måske. Eller har jeg bare tænkt lidt over hvad jeg gør, og hvornår.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er det sket for dig, er det et eksempel på fejl fra politiets side. Og det løser du ikke ved at at få et svensk kort...er overtrædelsen stor nok, kan de sende den til Sverige og dømme efter svenske regler og så mister du det svenske kørekort.
Jeg fik klip nok til at de kunne inddrage mit dk kørekort men inden jeg skulle til retten byttede jeg mit dk over til sv og fik derfor 1års kørselsforbud da de ikke har lov til at inddrage et udenlandsk kørekort. Bor du i sverige og har et dansk kørekort så kan jeg love dig for at de tager dit kørekort!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må de ikke....for du har ingen mulighed for at få det tilbage....og de kan ikke stille krav om at du skal ta' en prøve i dit nye land....sæt det var Kina eller Rusland og du lige skal lære russisk inden du fatter hvad undervisningen går ud på... Derfor ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det må de ikke....for du har ingen mulighed for at få det tilbage....og de kan ikke stille krav om at du skal ta' en prøve i dit nye land....sæt det var Kina eller Rusland og du lige skal lære russisk inden du fatter hvad undervisningen går ud på... Derfor ;)
Det er jo ikke altid, at politiet gør, hvad de må... Nogle gange sker det også, at de gør, hvad de ikke må. Mvh. Michael

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites