larscph 18 Anmeld indhold Skrevet December 16, 2011 Er der nogen som har været "ude for" at kollidere med den svenske navnelov? :) Vi vil gerne have at vores datter får mit mellemnavn som sit mellemnavn og det må man ikke iflg den svenske navnelov. Det er intet problem at gøre i Danmark og vi skal have hende døbt i Danmark så der vil jeg formode at vi får en dåbsattest med det ønskede mellemnavn. Men er der "noget" at gøre i forhold til registreringen i Sverige? Vi har fået en "beslut" fra Skatteverket om at hun ikke kan få mit mellemnavn hvor de bl.a. henviser til §51 i namnlagen hvor der også står "51 § Lagen tillämpas på danska, finska och norska medborgare som har hemvist i Sverige.". Men hvis hun nu bliver døbt i DK med mellemnavn og det hele - så ville hun jo få lov at have det hvis hun nyflyttede til SE efter hun var døbt. Hmm - men hvad gør man når man nu bor her allerede...?! Er der bare ikke noget at gøre --- eller kan man mon med henvisning til at hun bliver døbt med det andet navn i DK få dem til at acceptere det? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
PSAUSA 10 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2011 Er der nogen som har været "ude for" at kollidere med den svenske navnelov? :) Vi vil gerne have at vores datter får mit mellemnavn som sit mellemnavn og det må man ikke iflg den svenske navnelov. Det er intet problem at gøre i Danmark og vi skal have hende døbt i Danmark så der vil jeg formode at vi får en dåbsattest med det ønskede mellemnavn. Men er der "noget" at gøre i forhold til registreringen i Sverige? Vi har fået en "beslut" fra Skatteverket om at hun ikke kan få mit mellemnavn hvor de bl.a. henviser til §51 i namnlagen hvor der også står "51 § Lagen tillämpas på danska, finska och norska medborgare som har hemvist i Sverige.". Men hvis hun nu bliver døbt i DK med mellemnavn og det hele - så ville hun jo få lov at have det hvis hun nyflyttede til SE efter hun var døbt. Hmm - men hvad gør man når man nu bor her allerede...?! Er der bare ikke noget at gøre --- eller kan man mon med henvisning til at hun bliver døbt med det andet navn i DK få dem til at acceptere det? Det er ikke noget jeg har undersøgt men vores tidligere naboer, havde samme problem og de fik døbe den lille i DK og så var der ikke noget problem i at få det hele på papiret her over (SE). Det er godt nok 3-4 år siden. Håber det kommer til at lykkes for jer! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skov76 10 Anmeld indhold Besvaret December 18, 2011 Hej Lars, Jeg sidder selv og er igang med at klage til Skatteverket over deres afgørelse i en navnesag. Min problematik er dog ikke helt den samme. Jeg vil gerne have slettet mit nuværende efternavn og udelukkende bruge mit mellemnavn. Det har jeg villet i lang tid, men aldrig gjort noget ved det - det er fuldt ud muligt hvis jeg boede i DK! Da fruen og jeg skulle giftes i september, kom drøftelsen dog op omkring hvilket navn vi skulle have fremadrettet og det blev mit mellemnavn - men ansøgningen blev afvist. Men nok om min udfordring!! Et vennepar her i Malmø havde en proces med den svenske navnelov ifm. at deres barn skulle have begge forældres efternavn (hun er svensk han er dansk). De fik afslag i første omgang (som alle andre der ansøger formentlig) og de kørte sagen hele vejen - se presseomtalen (http://www.sydsvenskan.se/sverige/article372795/EUs-regler-gar-fore-svenska-namnlagen.html). Som du kan læse i artiklen fik de medhold med konklusionen, at "Skatteverket måste ta hänsyn til andra EU-länders namnregler" og "enligt domstolens tolkning ska barn med dubbelt medborgarskap inom EU få rätt att få följa den namlag föräldrarna vill, oavset vilket land de bor i". Dvs. man skal som EU-borger ikke diskrimineres. Ift. min egen problematik så hæfter jeg mig ved, at "man som EU-borger ellers bliver tvunget til at flytte rundt for at skifte navn, hvilket er urimeligt". Da jeg kan skifte navn i DK burde det være ligetil - men lad os nu se... Håber ovenstående kan anvendes - held og lykke med det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 18, 2011 Tak for et par super gode svar... :) Jeg skriver en klage til Skatteverket og henviser til at dansk navnelov tillader det vi vil - og så krydser fingre for at den går igennem uden videre bøvl... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jenny 10 Anmeld indhold Besvaret December 19, 2011 Läste en artkel för ett tag sedan om en svensk familj som fick avslag på deras namnansökan, de passade på att skicka in en ny ansökan när det var dax att deklarera , då har skatteverket fullt upp med deklarationer och godkände ansökan. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret December 20, 2011 Min sön kunne ikke få samme navn som os andre. Hans mellemnavn og efternavn var begge 2 fra min side. De ringede og spurgte om de skulle söge om at få mellemnavnet godkendt som et Svensk drengenavn. Öh, ja. Der gik mindre end en uge, så var der svar fra et eller andet ministerie om at det var ok. Så nu har min datter og jeg et Svensk drengenavn som mellemnavn... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MissCath 10 Anmeld indhold Besvaret December 21, 2011 Okay, jeg har jo været hele møllen igennem med begge problemstillinger. Med hensyn til mig selv: Jeg skulle have min (eks)mands efternavn - og han skulle have mit mellemnavn til mellemnavn! Meget besværligt. Lad os for nemheds skyld sætte nogle navn på: Jeg hed (inden vi blev gift) Cathrine Møller Hansen. Min tilkommende hed Johnny Petersen. Vi skulle begge hedde Møller Petersen når vi blev gift. Først måtte jeg slette mit efternavn Hansen og kun kalde mig Cathrine Møller. Det kunne godt lade sig gøre gennem Skatteverket. Da vi så skulle giftes, kunne jeg få lov til at få mit tidligere efternavn (nu Møller) som mellemnavn (pigenavn). Min mand kunne tage mit tidligere efternavn (Møller) til mellemnavn. Det lykkedes og det krævede en mængde af papirer frem og tilbage med Skatteverket. Så kom turen til vores datter. Hun skulle jo have både Møller og Petersen, men da SE ikke tillader mellemnavne hedder vores datter nu Cecilie Møller til fornavn og Petersen til efternavn! Og hun er altså døbt i SE, men den dag hun flytter til DK, kan hun få flyttet rundt på det, og dermed hedde Møller til mellemnavn - hvis den dag nogensinde skulle komme. Jeg har skrevet det før herinde: Ring til Karin Pålsson, som sidder hos Skatteverket i Kristianstad. HUN har styr på hvad man må og ikke må, og hvordan man skal gribe sagen an med DK, hvis de skal blandes ind i noget. Fang hende på 044-137419. Hun ved desuden hvordan man bedst griber sagen an, når man skal giftes/navngive børn/ændre efternavn osv. og i hvilken rækkefølge man skal gøre tingene - det er nemlig det mest besværlige! Held og lykke! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MissCath 10 Anmeld indhold Besvaret December 21, 2011 Tak for et par super gode svar... :) Jeg skriver en klage til Skatteverket og henviser til at dansk navnelov tillader det vi vil - og så krydser fingre for at den går igennem uden videre bøvl... Glem det - det er ikke besværet værd. PLUS! DK er ligeglade med at hjælpe, når man ikke bor i DK. Sådan fik jeg det forklaret fra Lindevangs Sogn, som var blandet ind i vores sag i sin tid. Kontakt Karin - hun kan hjælpe og er god til at finde løsninger :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret April 24, 2012 Nå løsningen blev at Skatteverket nu har godkendt mit mellemnavn "Østergaard" som fornavn... :) Så det er åbenbart "bare" det man skal gøre... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kress & Betina 10 Anmeld indhold Besvaret April 25, 2012 Jeg er desværre også ude i lidt af det samme problem som jer ang. navn. (LORTE REGLER!!!!) Min kæreste og jeg har boet i Sverige i 7 år. For 4 år siden fødte jeg min første søn -i Danmark. Efterfølgende blev han døbt i Danmark og vi tænkte meget over, hvad vi alle gerne ville hedde til efternavn, den dag vi skulle giftes. Det blev til Kærager-Bøtel. Der var dengang ingen der stillede spørgsmålstegn ved dette navn -jo Sverige selvfølgelig, de gav os selvsagt afslag i første omgang, men da vi medsendte dåbsattest fra Danmark godtog de det alligevel. 3 år gik der og nummer 2 blev født på Malmø Sygehus (big mistake). For her opstår problemmet. Han kan ikke få en dansk dåbsattest (er nu døbt) før de har set en navneattest fra Sverige. Denne vil de ikke give os på Kærager-Bøtel. Jeg skrev flere gange, at det ikke kunne være rigtigt at det var fødestedet der afgjorde om han kunne hedde Kærager-Bøtel eller ej. Og under alle omstændigheder kan det ikke være rigtig at han ikke kan kommer til at hedde det samme som sin bror -regler eller ej. Der er diskussionen kørt fast... Vi tænkte at vi kunne komme uden om reglerne ved at blive gift i Danmark (skal ske til september) men der støder vi på samme problematik som jer. Det er stadig Sverige der skal godkende navnet. Hvad tænker de på? Pga en fødsel i DK kan familien nu ikke komme til at hedde det samme ? Det er da helt håbløst. Vi kan ikke engang komme uden om reglerne ved at gøre noget til mellemnavn eller fornavn eller hvordan i andre har gjort det, for vores navn er med bindestreg! Jeg er så frustreret over det. Andre gode råd?? Betina Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kress & Betina 10 Anmeld indhold Besvaret April 25, 2012 Iøvrigt kan jeg ikke forstå at vi har disse problemer. Artiklen som linket til tidligere i tråden siger jo det hele! Vi bør kunne vælge at følge dansk navnelov!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MissCath 10 Anmeld indhold Besvaret April 25, 2012 Problemet er, hvor stor tilknytning I har til DK. Hvis den er stor nok (dvs. ingen fast ejendom i SE fx.) kan DK godt hjælpe. Ellers ikke. Har I talt med Karin??? :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret April 25, 2012 Vi bør kunne vælge at følge dansk navnelov!!! Jaeh - ja det er mega surt. Vi prøvede at klage og henviste til at iflg dansk navnelov var det intet problem at min datter skulle kunne få mit mellemnavn. Niks - blankt afvist - og henvisning til at der i den svenske navnelov står at den OGSÅ finder anvendelse for danske statsborgere. Jeg prøvede ikke Karin for at høre om hun havde nogen gode råd, da vi fandt ud af at det var ret let at lade vores pige få mit mellemnavn som fornavn. Men held og lykke med det - håber det lykkes for jer! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret May 7, 2012 Jaeh - ja det er mega surt. Vi prøvede at klage og henviste til at iflg dansk navnelov var det intet problem at min datter skulle kunne få mit mellemnavn. Niks - blankt afvist - og henvisning til at der i den svenske navnelov står at den OGSÅ finder anvendelse for danske statsborgere. Jeg prøvede ikke Karin for at høre om hun havde nogen gode råd, da vi fandt ud af at det var ret let at lade vores pige få mit mellemnavn som fornavn. Men held og lykke med det - håber det lykkes for jer! Hvad nu hvis du får en dreng en dag? Kan han så få et pige navn som fornavn:rolleye: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Defformero 10 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2012 Förkortning av långt efternamn på PRV Jeg har søgt at forkorte mit efternavn på PVR. 8 uger efter + 1800 sek. fik jeg afslag med forklaring at et eller andet firma fra Stockholm hedder sådan (og det gør det ikke). Sindsygt! Eksempel: Vil forkorte efternavn Knudsen til Knud og så får jeg afslag fordi et firma hedder Cnuds Production. Det hedder med C ikke med K og har S til sidst. Jeg kan ikke klage. Penger kan jeg ikke få tilbage. Ved nogen om jeg kan flytte tilbage til DK i et stykke tid, skifte efternavn der og så komme tilbage med nyt efternavn, og så fu*cke deres sinsyge regler i SE. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2012 Ja, hvis du flytter reelt til Danmark og bliver boende der i mindst 6 måneder, så kommer du naturligvis under danske regler. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Defformero 10 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2012 Ja' date=' hvis du flytter reelt til Danmark og bliver boende der i mindst 6 måneder, så kommer du naturligvis under danske regler.[/quote'] Hvorfor mindst 6 måneder? :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret November 10, 2012 Pga. folkeregisterregler. Du kan kun blive afregistreret i Sverige, hvis du er borte fra Sverige i 6 måneder eller derover. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites