Jump to content
PJKB

Svinedyrt at köbe i malmö?

Recommended Posts

Vi har boet herovre i mange år og önsker et nyere större hus (ca 200m2) i et af de attraktive områder limhamn, Bunkeflo, Klagshamn, vellinge kommune. (ja der findes også andre) Men gud hvor er det bare blevet billigere i DK og renten er under det halve på 1-5 årige rentetilpasningslån. Jeg kan ikke finde ökonomiske argumenter for at köbe i Malmö med den kämpe renteforskel der er i öjeblikket. For en gangs skyld forstår jeg godt at mange rykker tilbage, da man kan binde renten i 5 år i DK for lidt over 2%. Vi betaler 4,7% for en 3mdr rörlig!! Men igen alt er ikke penge, men at det ligefrem skulle blive klart dyrere herovre overrasker mig lidt!! Andre med samme tanker?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja....broen oveni og det kan slet ikke betale sig længere....vi rykker retur til dk inden 6mdr. Så bruger vi bare den lejl vi har som weekendbolig. Har været ude at kigge på noget i 8-tallet og andre steder i Ørestaden da det er det eneste sted vi gider i Kbh og omegn. Går man mod Ballerup/Ølstykke osv så kan du finde et lækkert hus til lige omkring 2mill. Ligeså vest for Roskilde... Og med den nye motorvej dernede er pinerne snart forbi morgen og aften.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja....broen oveni og det kan slet ikke betale sig længere...
Nu er penge ikke alt - der ka jo være andre forhold, som gør sig gældende :th2: Men enig - det ér blevet markant dyrere at køre i bil over broen, mens at ta toget reducerer transportudgiften en del. Jeg har tidligere brugt det at vælge firmabil inkl. bro betalt, men det er jo ikke alle arbejdsgivere, som giver denne option ifm. ansættelsen. Vedr. bolig er merudgiften DK vs S skrumpet ind. Dog er det mit indtryk, at en lidt mere fancy bolig nær havet stadig er betydelig billigere i Sverige (Malmö VH & Limhamn samt Lomma & Bjärred) end Danmark (Sydhavnen / nord for Kbh)...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Husk at indregne alle ejendomsskatter i regnestykket. 4,7% på 3 mdr. rörlig lugter af dårligt bankengagement. Men ellers enig - men intet der p.t. kan rykke os tilbage til DK
Man skal også have alle brugsudgifterne i et hus med. El priserne fx. Daginstitutions pladser er dyre i dk. Div andre sjove skatter regeringen nok skal finde på. INTET ville få os til at flytte til dk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
4' date='7% på 3 mdr. rörlig lugter af dårligt bankengagement[/quote'] Eller et mindre engagement. Mindre lån har ikke samme lave rente som større engagementer, ka jeg se i vor forening, hvor jeg er viceordførende...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Dyrere daginstitution (2 børn) i DK mere end opvejes af den sparede udgift til Broen (ikke medregnet sparet diesel og slitage samt service). Udgiften til offentlig transport vil for mit vedkommende blive halveret. Dyrere el kommer jo også her i SydSverige nu. Er det af økonomiske grunde man bor i SE kan det ikke længere betale sig. Vi funder på at rykke tilbage i løbet af 2012 bla.a. Pga. økonomi, sygdom i familien og andre årsager.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kommer aldrig til at flytte tilbage til Danmark! Nu er man jo heldigt stillet, at man kan købe tingene, hvor det er billigst - Danmark eller Sverige. Men det er klart for de fleste, at den største økonomiske hindring er prisen på at transportere sig over broen det være sig bil eller tog. Jeg har gjort noget andet, jeg startede for snart et halvt år siden med at arbejde i Sverige, så udover at slippe for en masse transport (dyrt både pris og tidsmæssigt), så har jeg mere til mig selv efter skat. Hvis man skal have havudsigt, så husk på, at i Malmö kan man jo kigge på solnedgang over Øresund, mens man på den danske side kigger på solopgang :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men gud hvor er det bare blevet billigere i DK og renten er under det halve på 1-5 årige rentetilpasningslån. Jeg kan ikke finde ökonomiske argumenter for at köbe i Malmö med den kämpe renteforskel der er i öjeblikket.
Der er jo ikke noget til hinder for at låne i Danmark til boligkøb i Sverige. Det gjorde jeg for 5 år siden og på daværende tidspunkt var jeg sikkert en af de enste der gjorde det og det var absolut ikke nogen fordel rent økonomisk, men det er det nu. Ved at gøre det opnår du også sikkerheden ved at have løn og hovedudgift (huslån) i samme valuta, noget som ikke er så dumt i usikre tider.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

For os som kom fra almennyttig lejebolig i Danmark kan det stadig bedst betale sig at bo i en bostadsrätt i Sverige. Transporten er en bet, til gengæld kan alt andet svare sig. Om jeg har lyst til at flytte tilbage til Danmark - nope. Jeg synes danskeres flokmentalitet suger, det er bare utroligt sjældent jeg møder aggressive og uvenlige svenskere. Og så er naturen bare i Sveriges favør - fedt at kunne køre en hel dag og stadig ikke være fremme. :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

4,7% er Nordea´s kommende rörlige når de som planlagt sätter den op! Samme type lån koster ca 1% i DK!! Altså F1 afdragsfrit! Vi rykker heller ikke tilbage pga firma i Sverige, og man skal selvfölgelig se det hele over en längere periode og her har renten generelt väret billigere i Sverige. Men jeg tog emnet op fordi jeg undrede mig over at mange jeg mödte herovre er på vej tilbage og det er ikke kun unge mänd i hurtige biler!! Nå men personligt tror jeg også rente falder i Sverige i 2012!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der er jo ikke noget til hinder for at låne i Danmark til boligkøb i Sverige. Det gjorde jeg for 5 år siden og på daværende tidspunkt var jeg sikkert en af de enste der gjorde det og det var absolut ikke nogen fordel rent økonomisk' date=' men det er det nu. Ved at gøre det opnår du også sikkerheden ved at have løn og hovedudgift (huslån) i samme valuta, noget som ikke er så dumt i usikre tider.[/quote'] Det har vi også overvejet, men det er også ekstremt farligt når kursen svinger den forkerte vej i forhold til lånet. Vil ikke risikere at restgälden foröges 10-20% hvis man pludselig skal indfri lånet af en eller anden årsag. Desuden tror jeg ikke en dansk bank vil låne 3-5 milloner til et svensk hus, medmindre man tilhörer "privat banking" segmentet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Desuden tror jeg ikke en dansk bank vil låne 3-5 milloner til et svensk hus' date=' medmindre man tilhörer "privat banking" segmentet.[/quote'] Det vil de nok godt, men det bliver næppe helt så billigt rentemæssigt som hvis du købte et hus i DK. De kan godt have huset som sikkerhed for lånet, så man kan så vidt jeg husker låne på samme vilkår som man kan til andelsboliger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Husene i Sverige er stadig i halv pris i forhold til DK. Husk på at det er beliggenheden der afgører prisen. Der er naturligvis prisforskel når man sammenligner et hus i limhamn med et hus i Ølstykke. - Det burde sige sig selv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja for det hus i Ølstykke er langt bedre kvalitet....Samt afstand til Kbh er den samme og naturen er lige rundt om hjørnet i Ølstykke men det er den ikke i Limhamn... :D
Der er næppe megen hold i påstand om kvaltiteten - desuden dækker garantien her i Sverige ud over al fornuft. Vi får udført reparationer på husets garanti, selvom det er fra 2001. Vedr. beliggenhed har Limhamn havet som nabo, og man ska være ualmindelig uheldig ikke at finde et hus med vandudsigt - muligheden er i alt fald meget til stede. Desuden ligger der en større by et stenkast derfra - Malmö !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja bevares....sig det til dem der fik bygget en helt ny bydel i Tygelsjö og som sidder med huse der er værdiløse pga dårligt håndværk og fordi bygherre er gået konkurs.... :D Kig på kontakter og materiale valg, så ved du hvorfor et dansk murstenshus står om 100 år og de svenske gips-slotte er smuldret væk pgs fugtskader og skimmelsvamp...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja bevares....sig det til dem der fik bygget en helt ny bydel i Tygelsjö og som sidder med huse der er værdiløse pga dårligt håndværk og fordi bygherre er gået konkurs.... :D Kig på kontakter og materiale valg, så ved du hvorfor et dansk murstenshus står om 100 år og de svenske gips-slotte er smuldret væk pgs fugtskader og skimmelsvamp...
For den slags sker nemlig ALDRIG i Danmark ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har sgu ikke hørt om det Anders....der var også lige de 175 huse i Lund der nærmest skulle rives ned og bygges om igen... Jeg ville ikke turde sætte mig i et svensk hus bygget efter 2005....
Fordi man ikke har hørt det betyder det ikke at det ikke findes... Men jeg har sku hørt en masse igennem tiden omkring sjuskeri i DK, og kender også selv folk som sidder med noget lort der hvor de bor... Så jeg tror hverken Sverige er værre eller bedre end DK på det område, jeg tror mere det har med det faktum at gøre at der skulle bygges en hel masse og man havde ikke tid til at lave det ordentligt inden man skulle videre til næste byggeri...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvem i alverden vil dog også bo i Ølstykke når man kan bo i Malmö?! Ølstykke/Stenløse området er og bliver altså noget af en soveby-forstad......
For ikke at tale om vejret - ringe og regnfuldt. Man tror det næppe, men jeg arbejdede gennem nogle år i den vestlige del af Ballerup, og vejret var det helt store samtaleemne. Dette skyldes, at man ofte kunne opleve tørvejr i Ballerup og regn i Måløv mv. - det skiller ved Vestbuen som en streg i sandet. Gang på gang... (det modsatte er tilfældet i Solrød Strand - der er jo en grund til, at stedet benævnes Solrød he he)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites