lassegadgaard 10 Anmeld indhold Skrevet December 1, 2011 Min kone har et problem med sin SU, som jeg håber det er muligt at få hjælp til. Problemet er som følger: Hun er 25 år gammel og læser pt enkeltfag på HF, med henblik på at starte som socialrådgiver til august. Vi bor i et hus som er opdelt i tre lejligheder, hvoraf vi har den ene, med egen indkørsel, indgang, have osv. Problemets kerne er at det er min kones mor som bor i en af de andre lejligheder, og hun ejer ligeledes huset, så i SU styrelsens terminologi er min kone hjemmeboende, og kan derfor kun få SU som hjemmeboende. Vi har udgifter som svarer til hvis vi boede i samme lejlighed et andet sted, dvs. husleje, fornødenheder, forsikringer og lignende. Jeg har haft svært ved at opnå forståelse for sagen hos SU styrelsen, da det virker til at de har en meget rigid holdning til deres regler, og absolut ikke er villige til at se på den enkelte sag. Så mit håb er at der findes andre derude som har siddet i samme situation og er kommet igennem med deres bøn, eller andre som har gode råd og forslag til hvad der er af muligheder. På forhånd tak, Lasse Gadgaard. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MissCath 10 Anmeld indhold Besvaret December 2, 2011 Hun skal tale med sin SU-vejleder på sit studiested. Medbring lejekontrakt osv. Det burde være vejlederen, der tog sig af det, og i det tilfælde at vejlederen ikke kan gøre noget, er det deres pligt at sørge for at .. vejlede ;-) Alternativt så skriv til SU - igen og igen. De er nogle regelryttere af værste skuffe! Håber, I finder en løsning. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret December 2, 2011 Det er faktisk også nogen lidt for simple regler de skal følge... uanset om man lejer sig ind på et værelse hos far og mor (hvor man så betragter det som en lejlighed) eller bare bor hos far og mor, så betragtes man som hjemmeboende. Men ja, det er SU-vejlederen på skolen der træffer afgørelsen og den kan der ikke klages over til SUstyrelsen, så det er vejlederen man skal have fat i og forklare sammenhængen. Men set sort/hvidt på reglerne, så er hun hjemmeboende. Jeg tror problemet ligger i at en del hjemmeboende betaler for at bo hjemme og spørgsmålet er så om deres værelser så er deres egen lejlighed og derfor burde de have udesats, hvis reglerne gav luft til sådan en tolkning...... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret December 2, 2011 Jeg kender ikke de præcise regler, men er enig med Menace i at problemstillingen nok ligger i, at man siger at man reelt er hjemmeboende, hvis man altid lige kan gå hen i en anden del af huset og få økonomisk hjælp fra forældrene. Er huset formelt delt op i 3 lejligheder juridisk set? Står det sådan hos folkeregistret? Både på det svenske og det danske? Kan problemet ligge i at SU vejlederen ser præcist den samme adresse? I Sverige har man jo tidligere hen ikke opgivet lejlighedsnummer i adresserne, men det er man begyndt på nu - om den "adresseændring" er blevet registreret på den danske side er dog tvivlsomt. Jeg vil tro at der må være forskel på om din kones mor juridisk og formelt ejer 3 lejligheder i samme hus, eller hun juridisk set blot ejer et hus, og lejer dele af det ud. Er der en minimumsafstand med hensyn til hvor langt væk man skal bo fysisk for at det tæller som udeboende? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites