vagn16 10 Anmeld indhold Skrevet November 25, 2011 Hej, Regeringen (Arg!) vil nu ændre reglerne for bruttolønsordninger. I artiklerne nævnes goder som PC, printer, mobil etc. som folk køber gennem deres arbejde. Men dem af os der har brobizz på en bruttolønsordning bliver vel også ramt? Nogen der har noget mere indsigt i emnet? Vh Pelle http://www.b.dk/politiko/regeringen-klar-med-skat-paa-150-procent Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret November 25, 2011 Hej Pelle BroBizz'ere bliver ikke ramt. Regeringen foreslår at afskaffe multimedieskatten og erstatte den med skat af fri telefon. Samtidig vil man ændre beskatningen af PC, som arbejdsgiveren har stillet til rådighed gennem en bruttolønsordning, så det nu bliver ret dyrt at anskaffe sig en PC over bruttolønnen. Jeg har regnet lidt på det og kommet frem til at det kan være op til 50 % dyrere over 36 måneder at få sig en PC over bruttolønsordningen fremfor at bare købe PCen med det samme. Der er selvfølgelig noget finansiering og support indbygget i prisen over de 36 måneder, men mange, og her er det rigtig mange, vil nok ikke udnytte muligheden, hvis man vinker farvel til en del af sin løn og skal beskattes af 150 % af PCens nypris. Så en 36 måneders ordning på PC er altså en død sild, hvis den bliver leveret i løbet af 2012. Om man kan købe en mobiltelefon over bruttolønnen er et godt spørgsmål, der skal klogere hoveder end mig til at svare på, da det ikke specifikt er nævnt i lovforslaget. Men BroBizz, erhvervskort, avis og andre småting bliver der altså ikke ændret ved. Måske kommer det senere, hvis de ordninger skulle blive meget mere populære end nu, men fremtiden er jo usikker. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret November 25, 2011 Om man kan købe en mobiltelefon over bruttolønnen er et godt spørgsmål, der skal klogere hoveder end mig til at svare på, da det ikke specifikt er nævnt i lovforslaget. Som lovforslaget ser ud nu, vil værnsreglen kun gælde for pc og pc-udstyr - og ikke for telefoner, så det formodes at der fortsat vil kunne erhverves telefoner på bruttolønsordninger. Der er i øvrigt ikke mange af de nuværende ordninger som kører på 36 mdr., så 150% beskatning bliver næppe aktuel. Der er dog ikke noget der forhindrer at man i fremtiden laver pc-ordninger med bruttolønsnedgang - for at være rentable skal de dog næppe løbe over længere tid end 12 mdr. Du vil få tillagt 50% af pc'ens pris til beskatning, men får fradrag for det fulde beløb. Besparelsen vil dog være mindre end i dag, men stadig signifikant. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret November 25, 2011 Det efterlyste klogere hovede meldte sig på banen :-) og tak for det! Jeg har regnet lidt på en 12-måneders ordning med en MacBook 13", som blev tilbudt i vores bruttolønsordning. Løntrækket pr. måned på en 12-måneders ordning er beregnet til at være 1/12 af 36 måneders gammelt løntræk. Værdien af PCen er sat til Apples pris, og der er beregnet AM-bidrag og skat af værdien. Efter de 12 måneder køber man så PCen for 1½ gang det månedlige løntræk. Beregningen viser, at man samlet set kommer af med 400 kr. mere for PCen, når man bruger bruttolønsordningen end når man går ned til Apple og beder om den samme PC. På en iPad kan man dog spare næsten 600 kr. på topmodellen via bruttolønsordningen frem for at skulle have 6.000 kr. op af lommen nu og her i butikken. Beregninger er lavet ud fra en topskatte-indkomst og ser værre ud for en bundskatte-indkomst. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret November 25, 2011 Velbekomme! Imidlertid er der en række forudsætninger i din beregning som er forkerte: Din nuværende bruttolønsordning er formentlig lavet som en leasingaftale (imellem din arbejdsgiver og leverandøren), og når leasingperioden forkortes kan du ikke antage at den månedlige ydelse vil være proportionalt mindre - dels da den oprindelige investering er rentebærende, og dels da der er i den månedlige ydelse er berenget en restværdi ved udløb af kontrakten, ligesom en række garantier, support og forsikringer er medfinansierede. Restværdien efter 36 mdr. er typisk ca. 5% af oprindelig anskaffelsesværdi (som er godkendt af Skat som værende "Markedsværdi"). Denne vil være væsentlig højere ved en 12 mdr's ordning - måske omkring 20%, men det har Skat endnu ikk taget stilling til. Denne restværdi er din udkøbspris hvis du vælger at overtage godet ved udløb, og skal betales af beskattede midler - dvs. som løntræk efter skat. Som nævnt vil en ordning typisk indeholde en masse (til tider overflødige) forsikringer, garantier og andet (som skal dække ud over den almindelige producentgaranti på 12 mdr.) som gør den dyrere end et kontantkøb hvis ikke du kunne få den på en bruttolønsordning. Disse tillægsydelser kan fravælges ved en løbetid på 12 mdr., og vil gøre den månedlige ydelse yderligere forholdsmæssigt billig. Sidst, men ikke mindst, så er der en lang række forhandlere (og formentlig også den som har leveret den nævnte MacBook 13") som har skruet gevaldigt op for avancen - og det har de haft mulighed for, fordi det over en 36 mdr. periode ikke er nemmere at skjule dette blandt alle de andre omkostninger. Kortere løbetid giver tværtiod bedre gennemskuelighed i prisbilledet. Ydermere vil en ordning under de nye regler kunne betale sig for alle (forudsat leverandøren holder prisniveauet fornuftigt), uanset om man er topskatter eller ej, og uanset om man betaler multimedieskat (som ingen jo skal) eller ej - modsat de allerede eksisterende ordninger. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret November 25, 2011 Med andre ord: Køb skidtet selv. Gid skatteregler bare var så simple. ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret November 25, 2011 Med andre ord: Køb skidtet selv. Gid skatteregler bare var så simple. ;) Det bliver faktisk mere simpelt efter 1.1., men ikke nødvendigvis billigere end nu. Og kan det ikke betale sig, skal man jo bare lade være med at købe.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret November 25, 2011 Det vil sige at det er nu jeg skal sige jeg har 600 stks Lenovo tablets på lager til omgående levering ;) Bundlet med lidt guffelade oveni.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret November 25, 2011 Det vil sige at det er nu jeg skal sige jeg har 600 stks Lenovo tablets på lager til omgående levering ;) Bundlet med lidt guffelade oveni.... Hvis du kan få den klassificeret som en telefon, så går det nok ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret November 26, 2011 De har WWAN option indbygget, så det er intet problem :D Et BT headset og problem solved ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret November 26, 2011 De har WWAN option indbygget, så det er intet problem :D Et BT headset og problem solved ;) Jeg tror bare ikke SKAT er enig med dig ;) Sent from my Windows 7 Phone using Board Express Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret November 26, 2011 Det vil sige at det er nu jeg skal sige jeg har 600 stks Lenovo tablets på lager til omgående levering ;) Bundlet med lidt guffelade oveni.... Så skulle du se at få dem afsat til levering inden 31. december på en bruttolønsordning, da Skal anser tablets som pc, uagtet at de også kan anvendes som telefon. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites