Jump to content
Hvalen

Afgifter når man er selvforsynende med el?

Recommended Posts

Er der nogen, der ved, om man kan afkoble sig elnettet fra et hus, der allerede har el indlagt fra det offentlige elnet? Jeg vil gerne blive selvforsynende med el og vil derfor helst ikke blive ved med at betale for afgifter for opkoblingen til elnettet, når jeg er blevet selvforsynende. /Hvalen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan rent forsikringsmæssigt? Pludselig skal man jo selv stå for installation og vedligehold af tavle m.m. - og det kræver vel en autoriseret installation, gennemgang og godkendelse - og efterfølgende tiggergang hos forsikringsselskaberne, for at få dem til at forstå man ikke er en del af Det Store Stygge El-net længere(?). Ville jo være surt ikke at have på plads, skulle hytten futte af p.g.a. en el-fejl :scared:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

fantastisk ide, har selv haft den nogen gange så bliver lidt nysgerig. Hvordan vil du forsyne digselv med EL ? rejser du en vindmölle eller bygger et lille kraftvärk ? fortäl fortäl :thumbup:

Er der nogen, der ved, om man kan afkoble sig elnettet fra et hus, der allerede har el indlagt fra det offentlige elnet? Jeg vil gerne blive selvforsynende med el og vil derfor helst ikke blive ved med at betale for afgifter for opkoblingen til elnettet, når jeg er blevet selvforsynende. /Hvalen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg vil gerne blive selvforsynende med el og vil derfor helst ikke blive ved med at betale for afgifter for opkoblingen til elnettet' date=' når jeg er blevet selvforsynende.[/quote'] Samtidig kan du så heller ikke sælge dit overskydende el - har du tænkt på det?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Samtidig kan du så heller ikke sælge dit overskydende el - har du tænkt på det?
Det kan du ikke herovre i forvejen med mindre de lige har indført det. Iflg. IVT sidste år kunne man ikke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
fantastisk ide, har selv haft den nogen gange så bliver lidt nysgerig. Hvordan vil du forsyne digselv med EL ? rejser du en vindmölle eller bygger et lille kraftvärk ? fortäl fortäl :thumbup:
Jeg vil gøre det dels 1) med solceller på mit tag 2) med små tekniske ændringer såsom at gå fra apparater med højt strømforbrug til et lavt eller meget lavt forbrug, f.eks.: vælge gaskøleskab og gaskomfur frem for elkøleskab og diodepærer frem for spare/gløde/krystal-pærer, samt skifte til computer, der næsten ikke bruger noget strøm (7-11 watt) som f.eks. denne: http://www.opencompany.dk/products.php?showvariant_id=9153 3) og endelig ved ændring i livsstil. Jeg tror ikke man kan komme uden om denne, hvis man ikke vil have 300 kg blybatterier i kælderen med alle de tekniske udfordringer og risici det medfører. F.eks. tjekke mail i løbet af dagen. Tøjvask har jeg endnu ikke fundet ud af, men der må være en løsning på dette også. Jeg ved for eksempel at meget af den strøm en vaskemaskine bruger, bruges på at varme vandet op, og at man kan spare meget ved at slutte solvarme-opvarmet kredsløb til vaskemaskinen. Dette ved jeg er muligt, for jeg har hørt at nogen gør det, men jeg ved ikke om det er den bedste løsning eller om det er den jeg vælger. Der er flere udfordringer i at koble sig fra nettet, men ikke noget, der ikke kan løses uden at man behøver at give afkald på alle sine moderne bekvemmeligheder. For mig handler det om at finde den balance, jeg vil have det godt med. En anden mulig og god løsning, som jeg bestemt også overvejer er at blive ved med at være tilsluttet til elnettet, og sende overskudsstrømmen tilbage på det. Jeg ved bare ikke, hvordan reglerne er for dette i Sverige, om man bliver refunderet og i hvor høj grad, eller om man stadig skal betale et gebyr hvert år for bare at være opkoblet. Det ville være rarest, hvis man ikke havde en masse ekstraomkostninger forbundet med det. Ellers vil jeg bare koble mig fra. Det er i hvert fald rart at vide at I mener at det er muligt at gøre dette.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Og mere hypotetisk: Er der i øvrigt nogen, der ved, om man også kan koble sig af vandforsyningen i Sverige? Huset ligger i et villaområde, så jeg har ikke tænkt mig at lave egen vandboring, men jeg har tænkt at man kunne installere et regnvandsanlæg med filtre. Rent teknisk tror jeg godt at det kan lade sig gøre, men jeg er lidt i tvivl om, hvordan det offentlige stiller sig, da jeg tror at de tænker på folkesundheden og kræver, at den valgte vandtilførsel til en husstand skal være det mest driftsikre. Formentligt ender det nok med at jeg laver et regnvandsanlæg til toilet, tøjvask og havevanding og bevarer vandforsyning til drikkevand, håndvask, køkken mm., det ved jeg i hvert fald, at der er husejere, der er begyndt at lave: http://www.bolius.dk/alt-om/vand/artikel/genbrug-af-regnvand-1/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Betyder det noget? Det er jo ikke ham der går glip af noget....han har jo det el han bruger.
Principielt kan man jo gøre som man vil... Men, jeg synes jo det vil være lidt fjollet, hvis det var mig som skulle have et sådan anlæg, at installere et anlæg til måske 100.000+ kroner, og så lade den overskydende strøm gå til spilde. At sælge den overskydende strøm vil i længden gøre anlægget (næsten) gratis, så der er god økonomi i stadig at være tilsluttet, om naturligvis det kan lade sig gøre i Sverige at sælge den overskydende strøm.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Principielt kan man jo gøre som man vil... Men, jeg synes jo det vil være lidt fjollet, hvis det var mig som skulle have et sådan anlæg, at installere et anlæg til måske 100.000+ kroner, og så lade den overskydende strøm gå til spilde. At sælge den overskydende strøm vil i længden gøre anlægget (næsten) gratis, så der er god økonomi i stadig at være tilsluttet, om naturligvis det kan lade sig gøre i Sverige at sælge den overskydende strøm.
Nu bliver det godt nok ikke så stort et anlæg. Højst et til 30.000,- Men ja du har helt ret, det ville helt sikkert være bedst at blive ved med at være opkoblet elnettet, men det afhænger for mig lidt af, hvordan man bliver kompenseret for strømmen. Hvis elregningen kan gå i nul hvert år eller hvis man endda havde et plus på sin elregning ville det være optimalt. Jeg ved ikke, hvordan reglerne er i Sverige, men i Danmark kan ens elregning maksimalt gå i nul, da al ekstra el man måtte producere og sende ud på elnettet ikke bliver godtgjort.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites