Jump to content
bonne

Centrum for livsinteresse og køre i udenlandsk bil i DK

Recommended Posts

Synes at have opfattelsen af, at hvis man har sin livsinteresse i Danmark, må man ikke køre en bil på udenlandske plader (hvad enten det er ens egen eller ej). Nu sidder jeg og ser TV2-programmet "Razzia", hvor en bulgarer bliver stoppet i en udenlandsk registreret bil. Det viser sig, at han har boet i Danmark i fire år. Hans barn er født i DK, han arbejder i DK... mon ikke at hans centrum for livsinteresse ligger i DK? Nå, men pointen er, at manden fra SKAT ikke kunne tage bilen/give bulgaren bøde og opkræve skat på bilen fordi.... at bilen var hans svigerfars og altså ikke hans egen... Hmmmm. Vil det sige, at min kammerat, der bor 100% i DK, godt må køre min svenske bil uden at få problemer med Skat? Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det sjove er, at skattemanden fandt hans egen bil (Volvoen), som han jo måtte have kørt i, fordi han havde trukket kilometer fra som kørselsfradag... (hvor står der, at man skal bruge sin egen bil for at kunne trække det fra på selvangivelsen?) Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det sjove er, at skattemanden fandt hans egen bil (Volvoen), som han jo måtte have kørt i, fordi han havde trukket kilometer fra som kørselsfradag... (hvor står der, at man skal bruge sin egen bil for at kunne trække det fra på selvangivelsen?) Vh, Lars.
Der står ingen steder at det skal være din egen bil, du skal blot være den som afholder udgifterne relateret til transporten for at du kan få dit fradrag... Så medmindre de kan bevise at turen er foregået i Volvoen, så dur den ikke...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der står ingen steder at det skal være din egen bil' date=' du skal blot være den som afholder udgifterne relateret til transporten for at du kan få dit fradrag... Så medmindre de kan bevise at turen er foregået i Volvoen, så dur den ikke...[/quote'] Der står heller ikke nogle steder at du skal afholde udgifterne! du kan gå frem og tilbage fra job og stadige får dit fradrag!!! ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der står heller ikke nogle steder at du skal afholde udgifterne! du kan gå frem og tilbage fra job og stadige får dit fradrag!!! ;)
Nja, mener der er noget med taksten er lavere hvis du cykler eller går... Må lige se om jeg kan finde det når jeg kommer til en computer :) EDIT: Det var så kørselsgodtgørelse hvor taksten var lavere hvis transportformen var rugbrødsdrevet, og ikke kørselsfradraget...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=130748 Hvis det her link virker så kan du et stykke nede i teksten læse følgende: Det er uden betydning, hvilket transportmiddel du bruger, og hvis flere kører i samme bil, har hver enkelt ret til befordringsfradrag. Når du beregner fradraget, skal du regne med den normale transportvej ved bilkørsel, uanset hvilket transportmiddel du rent faktisk bruger. Desuden skal du regne med den sædvanlige bopæl, også hvis du fx i en periode af året bor i sommerhus og derfor har længere til arbejde. Sorry, det er hvis lidt ude af en tangent og har ikke ret meget med trådens start at gøre!!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes også at ham SKAT-manden ævlede noget om at "nu har han opholdt sig mere end et halv år i DK, så derfor er han bosiddende her". Hvad så med os vi opholder os jo også mere end halvdelen af et år i DK - hvor er "centrum for livsinteresse" blevet af ?? SKAT havde jo intet belæg for at vide om ham fra Bulgarien rent faktisk tog ud af DK dagligt, og havde sit liv der (nok ikke tænkeligt - men alligevel) - han kunne jo have samme livs mønster som os, og så kan jeg ikke forstå deres udtagelse med det halve år - blev denne "beregning" ikke erstattet med netop "centrum for livsinteresse" for nogle år siden ??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg syntes også at ham SKAT-manden ævlede noget om at "nu har han opholdt sig mere end et halv år i DK, så derfor er han bosiddende her". Hvad så med os vi opholder os jo også mere end halvdelen af et år i DK - hvor er "centrum for livsinteresse" blevet af ?? SKAT havde jo intet belæg for at vide om ham fra Bulgarien rent faktisk tog ud af DK dagligt, og havde sit liv der (nok ikke tænkeligt - men alligevel) - han kunne jo have samme livs mønster som os, og så kan jeg ikke forstå deres udtagelse med det halve år - blev denne "beregning" ikke erstattet med netop "centrum for livsinteresse" for nogle år siden ??
Husk på der gælder omvendt bevisbyrde i skattesager, det er dig der skal påvise at det ikke forholder sig som SKAT siger...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites