sup3rior 22 Anmeld indhold Skrevet November 17, 2011 Hej folkens, Nu sidder der jo et par *nix nørder herinde, så måske en af jer kan svare på dette spørgsmål... Nu er VNC som jeg kan se den mest udbredte fjernstyringsulighed (hvis det skal være GUI baseret) til *nix OS. Findes der en løsning i *nix verdenen som muliggør publicering af interne servere via VNC (eller anden GUI baseret fjernstyringsprotokol) uden at disse skal eksponeres direkte gennem router/firewall mod nettet, og som samtidig muliggør publicering af flere servere bag samme WAN IP? Nu er jeg jo funderet i Microsoft verdenen og her findes der Remote Desktop Gateway, som muliggør at publicere en lang række terminal servere ud gennem 1 serverløsning ud fra en række definerede politikker (fungerende således at en klient opretter en SSL forbindelse til gateway, som derfra forbinder til brugerens terminal server)... //Anders Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2011 Foreslår at du dropper VNC og kører den her: http://www.teamviewer.com/da/download/index.aspx Den kræver ikke NAT'ning idet klienten ringer hjem så at sige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2011 Foreslår at du dropper VNC og kører den her: http://www.teamviewer.com/da/download/index.aspx Den kræver ikke NAT'ning idet klienten ringer hjem så at sige. Den funker ikke helt til sagen, idet den skal køre i en user session eller console session. Dvs. enten skal der være startet X antal sessioner op på serveren som kører med klienten alternativt kan kun 1 bruger forbinde sig til serveren. Jeg søger en måde at få en bruger som befinder sig på den "forkerte" side af en NAT device til at kunne tilgå en LTSP *nix server uden brugen af VPN... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CAC 10 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2011 Hvis jeg forstår dig rigtigt, så er svaret ja. Men det er ikke gratis det jeg kender, så hvis det er freeware du leder efter kan jeg ikke hjælpe. Det er noget jeg ved ifbm. mit job, så hvis du vil høre lidt mere så skyd mig en pm Hej folkens, Nu sidder der jo et par *nix nørder herinde, så måske en af jer kan svare på dette spørgsmål... Nu er VNC som jeg kan se den mest udbredte fjernstyringsulighed (hvis det skal være GUI baseret) til *nix OS. Findes der en løsning i *nix verdenen som muliggør publicering af interne servere via VNC (eller anden GUI baseret fjernstyringsprotokol) uden at disse skal eksponeres direkte gennem router/firewall mod nettet, og som samtidig muliggør publicering af flere servere bag samme WAN IP? Nu er jeg jo funderet i Microsoft verdenen og her findes der Remote Desktop Gateway, som muliggør at publicere en lang række terminal servere ud gennem 1 serverløsning ud fra en række definerede politikker (fungerende således at en klient opretter en SSL forbindelse til gateway, som derfra forbinder til brugerens terminal server)... //Anders Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2011 Betalingssoftware er ikke et problem hvis det løser opgaven... Men jeg hører gerne nærmere om hvad du ser som mulighed for at imødegå problemstillingen :) Som jeg umiddelbart ser det kunne VNC-LTSP være en mulighed, hvor VNC klienten så forbinder via en SSH tunnel... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites