lorup 10 Anmeld indhold Skrevet November 17, 2011 Hej alle, Har nu ledt og søgt på forummet udenn af finde svar. Har en bekendt det pt arbejder i DK, men er blevet tilbudt job i SE. Jeg har nu brug for hjælp til at vurdere/sammenligne løn i DK contra SE. Faktorer er: Fradrag (kan man udnytte hinandens fradrag hvis ægtefællerne arbejde i DK og SE) Lavere skat i SE etc. Er jeg så heldig at der findes en "formel" der kan hjælpe med denne vurdering? /Slorup Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2011 Jeg kan huske vi har diskuteret dette før, men det er jo ikke altid let at finde de rette tråde, men hvis din bekendte bor i SE er den største fordel nok at slippe Broen:) Og igen hvis vedkommende bor i SE kan man ved arbejde i SE udnytte ROT-avdrag... Ulemper: En arbejdsuge i SE er 40 timer. Ofte skal man selv betale frokost (men det er muligvis afhængig af arbejdsplads). Lønningerne er som regel lavere i SE, men den lavere skat (og "slippe for broen"-faktoren) opvejer ofte dette. Ferieordningen skal vedkommende vel også lige tjekke -men nu siger du jo vi skal snakke løn. Fradragene på selvangivelsen er også lidt anderledes, ihvertfald kørsel, men efter 7 års arbejde her kan jeg sgu ikke huske de danske skatteregler, men i SE får du i hvertfald først kørselsfradrag over en vis sum. Jeg ved ikke dette med ægtefællefradrag. Barsel er også værd at tage med i betragtning faktisk, hvis man er i den situation. Det er MEGET bedre (både for mænd og kvinder) i SE. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2011 Barn syg er også i SE favør! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2011 Det med barsel afhænger nok også af hvor man er ansat i DK. Men som almindelig funktionær uden specielle aftaler er SE klart og markant bedre end DK hvad barsel angår for måde mænd og kvinder. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2011 Fradrag (kan man udnytte hinandens fradrag hvis ægtefællerne arbejde i DK og SE) Dét tror jeg ikke er muligt... Hvis du er ansat og bosat i Sverige er du ikke skattepligtig til Danmark og har således jo ikke noget fradrag heller.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2011 Som Sanne skriver bare det at spare broen er meget värd. Og man arbejder så flere timer herovre og kan risikerer at man SKAL have en times frokost man selv skal betale. Og så bare 5 ugers ferie, men det er der stadig en del i DK der har. Men fordelene er store, man har ofte en arbejdsplads med meget mere forståelse for familie. Fradrag er nogenlunde det samme, men man kan ikke udnytte hinandens fradrag. Men det er vel også slut i DK!? Man har også mulighed for at få sit fradrag per måned herovre som man har det i DK. Men det er ikke så almindeligt, de fleste får istedet skat tilbage en gang om året. Hvis den ene arbejder herovre og man er gift kan man träkke rente fra begge steder. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jpc 10 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2011 Man har en karensdag, hvis man melder sig syg - og man får lavere lön udbetalt under sygdom, mener det er 80 %. Jeg har arbejdet i Sverige et par år nu og vil IKKE tilbage til danske forhold. Hele arbejdsklimaet her er langt at foreträkke. Langt större forståelse for familie, sygdom etc. Mere omsorg for hinanden (hvad jeg har oplevet). Mindre stress (jeg er lärer). Stress er naturligvis afhängig af arbejdspladsen. Jeg oplever også at man giver sig mere tid til snak og pauser - "fika" er fast indslag. Jeg får det samme udbetalt her som jeg fik i DK, når färgen og körslen var betalt (boede i Helsingborg tidligere). Livskvaliteten anser jeg for höjere her. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2011 Er også ansat i SE og bor her jo - får faktisk mindre løn end i DK omregnet brutto, men mere udbetalt grundet den lavere SKAT. Herudover sparer man benzin og bro, Det er super :-) Downsiden er dog ved sygdom, 1. sygedag betaler man selv (aka får ingen løn), herefter 80% i 40-90 dage, derefter går den yderligere ned. Men det kan arbejdspladsen forsikre sig ud af, hvis de har sådan en ordning med pension etc. Det er försäkringskassen der betaler sygepenge, ikke arbejdsgiver. Og din chef må ringe hjem til dig og høre hvad du fejler mv. som man f.eks ikke må i DK. Arbejdsugen svinger lidt i sverige, nogle har 40 andre 39 eller 38 timer. Nogle har også kun 30 min frokost, andre 60 min. Alt efter arbejdspladsen. Personligt syns jeg det er et hit man får alle sine fradrag en gang om året - hvert år i Juni er bonus hehe. Bor din ven i DK, kan han vælge at beskattes efter zink/sink ordningen, kan ikke huske hvordan det staves. Men det er vidst flad beskatning på 25% uden fradrag. Bor han i SE, så er skatten alt mellem 29-33% vil jeg skyde på. Malmø er 31,72% tror jeg nok. Dunno, mit arbejde trækker 32 % rent. Og fika-pause er geniale - det går svenskerne meget op i. Det er en helt institution, mine svenske kollegaer tager 15 min om formiddagen og 15 min om eftermiddagen heheh. Vær obs på at pensionen formentlig er lavere i % end du er vant til - hvor jeg arbejder er der heller ikke et eget-bidrag. Der er det kun arbejdsgiver der betaler ind. Det kan man self. selv styrer og spare op ved siden af. Hvis man bor og arbejder i SE har jeg også oplevet at ens bank blir ekstremt meget mere velvillige til at snakke lån og økonomi. Nu er risikoen jo minimeret betragtelig, eftersom de bare kan smide dig til kronofogeden hvis du ikke betaler. Du kan også søge om lån og kreditter(abn'er/benzinkort) mv. direkte på nettet, da din indkomst mv. er noteret i UC, uden at skulle først have et afslag og så sende lønsedler mv. ind. Er man 2 og planlægger børn/har børn, ja så er verdenen åben for en - konen er mammaledig og manden kan få pappaledighed. Og perioden kan deles imellem de 2 parter, man får vidst et total antal dage, man kan deles om. Og arbejdsgiver kan ikke sige nej til pappa-ledighed, eller bestemme hvornår - da det ikke er dem der betaler, det er försäkringskassan. Barns 1 og 2. sygedag er der ikke noget der hedder - det hedder du er hjemme til dit barn er raskt. Igen er det vidst försäkringskassan der betaler. Men ret mig hvis jeg tager fejl. Ok, man har kun 5 ugers ferie - nogle arbejdsplader giver en ekstra uge, og så betaler de f.eks ikke overarbejde. Hos andre får man 6 uger og overtid, det må man snakke med sin arbejdsgiver om. Fik jeg nævnt man slipper for broen, hvis man bor i SE ? hehe - det er guld værd. Seriøst mange penge at spare....... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2011 Personligt syns jeg det er et hit man får alle sine fradrag en gang om året - hvert år i Juni er bonus hehe. Stort set samme mulighed som i DK! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret November 18, 2011 Jeg har nu arbejdet i Sverige i 4½ måned og er indtil videre meget glad for, at jeg skiftede. Lønnen før skat er lavere, men efter skat bliver det mere, og som andre også skriver, så sparer man jo pendlingen over broen. Om det er 37 eller 40 timers arbejdsuge har jeg aldrig gået op i, det passer jo alligevel aldrig... Som regel mere. Jeg har tilgengæld 6 ugers ferie plus næsten 80 kompensationstimer - så det er næsten 8 ugers ferie! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites