Jump to content
maider

Børnefamilieydelse igen...

Recommended Posts

Vi har søgt børnefamilieydelse fra DK (har boet i SE I 4 MDR.) Vi fik blanketter fra Århus kommune og sendte dem retur så de havde dem d. 20/9 og den 21/9 sendte de dem til forsäkringskassan. Siden har vi intet hørt, før vi skrev til fs i går og de skriver at de modtog papirerne d. 23/9 og sendte dem videre samme dag... Så er spørgsmålet... hvor har de sendt dem hen? Eu-kontoret? Og hvor længe er de om at sende videre? Eller er de mon sendt til Århus? For så burde vi vel have fået ydelsen...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tak for svar' date=' utrolig så meget forskel der kan være. FK´s eu kontor, hvor ligger det? Er det det samme uanset om man bor i Malmøs eller Kävlinge kommune?[/quote'] Der er vist kun et EU kontor, og det er nok ikke et sted man kan møde op. Tror bare du kan ringe til FK's hovednummer og bede om EU kontoret. Kan ikke lige huske om det var det jeg gjorde, eller om jeg fandt et nummer på deres hemsida. De lokale FK'er behandler ikke den slags ting. Det sendes direkte til EU kontoret, så det er stensikkert der den hænger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mine papirer hang på FK's EU kontor i 6 måneder. Indtil jeg ringede og rykkede. Så kom de magisk til Århus 2 dage senere.
Havde samme oplevelse, papirerne lå på FK's kontor i 2-3 måneder. Så ringede jeg og rykkede dem, bad sagsbehandleren om at ringe tilbage, som de skal indenfor 48 timer. Efter 72 timer havde jeg intet hørt, ringede jeg igen og spurgte om de selv er tilfredse med deres egen indsats....hun svarede at 3 timer efter mit første opkald havde de returneret de danske papirer. Ganske rigtigt samme dag lå de hos den danske kommune. FK er nogle af de mest inkompetente personer i Sverige.... Men ok, de svarede da....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi sendte papirerne til Københavns kommune i august måned' date=' har netop fået besked på at de blev sendt til sverige i Oktober. Nu afventer vi svar på hvor de ligger i sverige.[/quote'] Tror at alle FK kontorer kan se dem under dit personnummer, det bør de kunne....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har vi snakket med Århus kommune og det skulle være gået i orden, så det er jo fint. Men vi fik så at vide at når man bor i udlandet, er børnepengene bagudbetalt, sådan at de penge vi skulle have haft her i oktober, dem får vi i januar, og dem fra januar får vi i april osv. Har det også været sådan for jer?? Vi mister jo så på en eller anden måde udbetalingen i oktober, sådan som jeg forstår det??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu har vi snakket med Århus kommune og det skulle være gået i orden' date=' så det er jo fint. Men vi fik så at vide at når man bor i udlandet, er børnepengene bagudbetalt, sådan at de penge vi skulle have haft her i oktober, dem får vi i januar, og dem fra januar får vi i april osv. Har det også været sådan for jer?? Vi mister jo så på en eller anden måde udbetalingen i oktober, sådan som jeg forstår det??[/quote']Vi får pengene samlet én gang årligt -i januar mener jeg. Mener at de dengang fortalte mig at det var lettest for dem at administrere os udlændinge på den måde, men om det rent faktisk er sådan for os alle ved jeg selvfølgelig ikke :) Nu er det også kun 1 forældre i vores tilfælde der arbejder i DK, så håber at for jer hvor begge parter arbejder i DK, at får pengene kvartalsvis, men i hvertfald bagudbetalt ja :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi får pengene samlet én gang årligt -i januar mener jeg. Mener at de dengang fortalte mig at det var lettest for dem at administrere os udlændinge på den måde' date=' men om det rent faktisk er sådan for os alle ved jeg selvfølgelig ikke :) Nu er det også kun 1 forældre i vores tilfælde der arbejder i DK, så håber at for jer hvor begge parter arbejder i DK, at får pengene kvartalsvis, men i hvertfald bagudbetalt ja :)[/quote'] Hvilken kommune kommer du fra? :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu har vi snakket med Århus kommune og det skulle være gået i orden' date=' så det er jo fint. Men vi fik så at vide at når man bor i udlandet, er børnepengene bagudbetalt, sådan at de penge vi skulle have haft her i oktober, dem får vi i januar, og dem fra januar får vi i april osv. Har det også været sådan for jer?? Vi mister jo så på en eller anden måde udbetalingen i oktober, sådan som jeg forstår det??[/quote'] Vi får vores penge som planlagt, i starten af hvert kvartal.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg undrer mig nok bare over den regel, som jeg aldrig har hørt om, at når man bor i DK= børnepenge forudbetalt, altså i januar for jan, feb og marts og bor man i SE_bagudbetalt, udbetaling i april for jan, feb og marts. Det må så betyde at vi får en ekstra gang i den anden ende, når børnene får for sidste gang. Men hvad så når vi flytter til DK igen, får vi så dobbelt den ene gang, når vi nu springer over en gang nu?:rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi får pengene samlet én gang årligt -i januar mener jeg. Mener at de dengang fortalte mig at det var lettest for dem at administrere os udlændinge på den måde' date=' men om det rent faktisk er sådan for os alle ved jeg selvfølgelig ikke :) Nu er det også kun 1 forældre i vores tilfælde der arbejder i DK, så håber at for jer hvor begge parter arbejder i DK, at får pengene kvartalsvis, men i hvertfald bagudbetalt ja :)[/quote'] Men det er bare differencen i får fra Dk, ikke?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men det er bare differencen i får fra Dk' date=' ikke?[/quote']Jo netop, og derfor er det jo meget muligt det er anderledes for dem hvor begge parter arbejder i DK... Så i virkeligheden er mit indläg måske ikke så meget värd...:-/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nej' date=' dit barn skal være født førend du kan modtage nogen ydelser af nogen art.[/quote'] det var nu heller ikke det jeg spurgte om, for sådan er da også i Danmark. Mit spørgsmål er: er der noget man gøre før man føder så sagsbehandlingen ikke tager 100 år? altså forberede nogle instanser på den forestående fødsel..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har en datter på 15 måneder, og vi er lige midt i en lidt irriterende sag. Konen gik hjemme med datteren indtil hun kunne starte i dagis og det bider os så lidt bagi nu. Sagen er den at konen gik på dagpenge indtil d. 24 Januar 2012, holdt herefter alt sit restferie, hvilket rækte til d. 8. Marts 2012. Fra d. 9. Marts til 14. April levede konen derfor af vores opsparing da der jo hverken var dagpenge eller feriepenge indblandet. Nu mener Københavns kommune så ikke vi er berettiget til børnefamilieydelse (eller hvad det nu hedder i dag), fordi konen ikke har haft indkomst imellem d. 9. Marts og 14. April. Jeg har arbejdet i DK i hele perioden, men konen har jo måttet blive hjemme og passe vores datter. Hun har på intet tidspunkt været udenfor ansættelsesforhold, hun har blot holdt fri uden løn i en måneds tid indtil vores datter kunne begynde i dagis. Vi har forsøgt at forklare forløbet for vores kontakt i systemet, men det går langsomt og på trods af at arbejdsgiver har tilkendegivet at hun på intet tidspunkt har stået uden ansættelsesforhold, blot holdt ferie uden løn har intet hjulpet. Derfor er jeg lidt interesseret i om nogen her kender reglerne bedre end vi gør. Hvis moderen i en periode holder fri uden løn, bortfalder retten til ydelsen så? Nogle gode råd til hvordan vi skal forholde os i denne sag?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder meget underligt. Vi har fået ydelsen fra Københavns kommune selvom kæresten stoppede med at arbejde april 2011 og var uden indtægt et par måneder og påbegyndte barsel juli 2011 med SVENSK föräldrapenning. Både danske og svenske myndigheder har været enige om at vi skulle beholde ydelsen fra DK og får nu for begge drenge. Den enslydende begrundelse fra begge sider af broen er at hun IKKE har haft lønindtægt i Sverige - föräldrapenning regnes i den henseende ikke for indtægt. Dette og mit job i DK gør at vi hele tiden har været omfattet af dansk børnefamilie ydelse. Flyttede tilbage til DK i maj 2012 og nu er det de svenske myndigheder der ikke fatter de regler de arbejder efter. Föräldrapenning påbegyndt i et nordisk land skal fortsætte selvom man flytter til et andet nordisk land. Men det er de idioter ligeglade med og har stoppet ydelsen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lyder meget underligt. Vi har fået ydelsen fra Københavns kommune selvom kæresten stoppede med at arbejde april 2011 og var uden indtægt et par måneder og påbegyndte barsel juli 2011 med SVENSK föräldrapenning. Både danske og svenske myndigheder har været enige om at vi skulle beholde ydelsen fra DK og får nu for begge drenge. Den enslydende begrundelse fra begge sider af broen er at hun IKKE har haft lønindtægt i Sverige - föräldrapenning regnes i den henseende ikke for indtægt. Dette og mit job i DK gør at vi hele tiden har været omfattet af dansk børnefamilie ydelse. Flyttede tilbage til DK i maj 2012 og nu er det de svenske myndigheder der ikke fatter de regler de arbejder efter. Föräldrapenning påbegyndt i et nordisk land skal fortsætte selvom man flytter til et andet nordisk land. Men det er de idioter ligeglade med og har stoppet ydelsen.
Det er fandeme også belastende at der er så meget uklarhed omkring reglerne hos sagsbehandlerne, irriterende at bruge så meget tid og krudt på noget som ikke burde være nødvendigt. Vi må kæmpe videre, nu er det principielt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites