Alexia 10 Anmeld indhold Skrevet November 9, 2011 Jeg står pt i et job som jeg ikke vil have mere, har ikke fundet noget nyt men er ret ulykkelig på jobbet så vil stoppe - også selvom jeg selv skal sige op. Har idag dansk akasse da jeg arbejder i DK men bor i SE, jeg ved godt jeg skal overflyttes osv og så vidt jeg kan forstå så er der kun en dagpengesats i sverige? Men kommer jeg i 3 ugers karantæne når jeg opsiger mit job i DK? og kan jeg evt have et job i dk og få supplerende dagpenge? Jeg har skrevet til dem og spurgt men de er lidt sløve om at svare. - jeg ved godt at en overflytning tager omkring de 2 mdr. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Troejborg 10 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2011 Dagpengesatsen i SE bliver beregnet ud fra din tidligere løn... De har nogle procentsatser man får af sin løn - som jo så bliver lavere med tiden - og det er vist nok maks 680 svkr om dagen, eller deromrking.. Har ingen anelse om det med karantænen.. Hvis du har et deltidsjob over 8 timer men mindre end 25 timer (tror jeg nok, kan ikke huske præcis timeantal), så kan man komme i betragtning til supplerende dagpenge fra danmark.. Det er noget akassen vurderer om man er beretiget til.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jpc 10 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2011 Her får man kun avstängning (karantäne) hvis man ikke har en gyldig grund, läs f.eks. her Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Alexia 10 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2011 Hmm... det er noget møg - har nu fået besked om at jeg ikke kan få penge fra akassen hvis jeg selv opsiger min stilling - det lyder jo helt sindsygt i min verden, betaler jo ikke 500 kr om måneden for ingenting! Så ifølge dem SKAL jeg have lægebevis for at det ikke er godt for mig at fortsætte. Altså jeg vil jo stoppe grundet dårlige og ændrede forhold på arbejdet men det er åbenbart ikke GYLDIG grund. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MKE 10 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2011 Hmm... det er noget møg - har nu fået besked om at jeg ikke kan få penge fra akassen hvis jeg selv opsiger min stilling - det lyder jo helt sindsygt i min verden, betaler jo ikke 500 kr om måneden for ingenting! Så ifølge dem SKAL jeg have lægebevis for at det ikke er godt for mig at fortsætte. Altså jeg vil jo stoppe grundet dårlige og ændrede forhold på arbejdet men det er åbenbart ikke GYLDIG grund. Tja, men du betaler jo heller ikke pengene i SE, så måske du skulle flytte tilbage..? I DK får du jo også noget for dine penge..!! Mvh. Michael Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Alexia 10 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2011 Tja, men du betaler jo heller ikke pengene i SE, så måske du skulle flytte tilbage..? I DK får du jo også noget for dine penge..!! Mvh. Michael Det var dog en yderst provokerende kommentar, synes du skal passe dig selv hvis du ikke vil være behjælpelig men bare provokere - jeg skriver nok ikke for sjov skal du se! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MKE 10 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2011 Det var dog en yderst provokerende kommentar' date=' synes du skal passe dig selv hvis du ikke vil være behjælpelig men bare provokere - jeg skriver nok ikke for sjov skal du se![/quote'] "Møg, sindsygt"... Jamen du farer op over, at de samme regler ikke er ens for 2 lande. C´est la vie... Mvh. Michael Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MKE 10 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2011 "Møg, sindsygt"... Jamen du farer op over, at de samme regler ikke er ens for 2 lande. C´est la vie... Mvh. Michael PS: Skal DK så sænke deres bilpriser, eller skal SE sætte deres bilpriser op? Mvh. Michael Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2011 De 3 uger karantæne er jo reglerne, akasse er en forsikring når du bliver fyret. Men forstår godt at du bliver overrasket over reglerne, men sådan er de bare, i DK. Hvis du bliver mobbet på dit arbejde eller bliver syg pga. dit arbejde, så sygemeld dig, evt. mens du finder noget andet, så får du sygedagpenge fra DK da du stadig er tilknyttet din arbejdsplads. Kan dog se at det er 4-5 måneder siden du har fundet dit arbejde, så husk der er andre regler for at få akasse som f.eks at du skal have arbejdet 1924 timer (dvs. et helt årsværk) og offentlige løntilskudordninger tæller ikke med i de timer. (det er bare info og sikkert ikke møntet på dig) Du skal reelt tjene meget meget lidt for at få supplerende. Det lyder dyrt at du giver 500 kr om måneden, det er faktisk meget dyrt for akasse, normalt plejer det at ligge på under 300 kr. efter skat. Det er lettere, i en overgangsperiode, at flytte sin adresse til DK, indtil du får et arbejde, når du mister dit arbejde (siger op/bliver fyret), husk du har betalt den "dyre forsikring" i dk, så du har faktisk ret til pengene også.... jeg synes det er mega snyd at vi der bor i sverige, skal betale for dyr akasse og så kun få en lille sats (men sådan reglern jo og de kan bøjes begge veje) Du har også muligheden for at snakke med din chef om en fyreseddel, da det rent faktisk er den bedste løsning for begge parter, men du må på ingen måde indgå en aftale om at det er en aftale mellem begge parter. Din chef slipper for evt. sygemelding/langtidsygemeldt og du slipper for 3 ugers karantæne. Husk dog at hvis du bliver fyret, så vil du ved fremtidige jobsamtaler skulle evt. kunne argumentere hvorfor, så nogen gang er det lettest bare at bide i det sure æble, arbejde videre mens du søger job. Du kan evt. tage lidt ferie i perioden..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jpc 10 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2011 ja, hvis man vil slippe for karantänen skal man närmest gå ned med stress/sygdom - og derpå få en lägeerkläring. For du vil stadig kunne få dagpenge, når de 45 arbejdsdage er passeret. Det er to måneder - og det er länge uden lön. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2011 Min A-kasse har 55 arbejdsdage som karantäne, ingen lägeerkläring gälder. Det gälder bare ikke herovre. Jeg kan ikke tänke mig at nogen Svensk A-kasse giver ved dören når der kommer en fra DK. Så...... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret November 10, 2011 Hmm... det er noget møg - har nu fået besked om at jeg ikke kan få penge fra akassen hvis jeg selv opsiger min stilling - det lyder jo helt sindsygt i min verden, betaler jo ikke 500 kr om måneden for ingenting! Så ifølge dem SKAL jeg have lægebevis for at det ikke er godt for mig at fortsætte. Altså jeg vil jo stoppe grundet dårlige og ændrede forhold på arbejdet men det er åbenbart ikke GYLDIG grund. Tja, men du betaler jo heller ikke pengene i SE, så måske du skulle flytte tilbage..? I DK får du jo også noget for dine penge..!! Mvh. Michael A-kassen er jo ikke til når man ikke gider sit arbejde, men hvis man ufrivilligt mister det... Jeg ser intet problem i manglende dækning hvis man selv opsiger sin stilling, ellers kunne folk jo bare gøre det når de ikke lige "gad" og så rende derhjemme på vores andres regning... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret November 10, 2011 A-kassen er jo ikke til når man ikke gider sit arbejde' date=' men hvis man ufrivilligt mister det... Jeg ser intet problem i manglende dækning hvis man selv opsiger sin stilling, ellers kunne folk jo bare gøre det når de ikke lige "gad" og så rende derhjemme på vores andres regning...[/quote'] Fuldstændig enig. Hvis man ikke kan lide sit job, så må man finde et andet. Man skal ikke have lov at gøre det til alle andres problem. (Hvor tror OP egentlig at dagpenge kommer fra? Et pengetræ?) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret November 10, 2011 Hmm... det er noget møg - har nu fået besked om at jeg ikke kan få penge fra akassen hvis jeg selv opsiger min stilling - det lyder jo helt sindsygt i min verden' date=' betaler jo ikke 500 kr om måneden for ingenting! Så ifølge dem SKAL jeg have lægebevis for at det ikke er godt for mig at fortsætte. Altså jeg vil jo stoppe grundet dårlige og ændrede forhold på arbejdet men det er åbenbart ikke GYLDIG grund.[/quote'] Som en anden skrev for noget tid siden: Det mest enkle i en arbejdsløshedssituation er den at flytte til DK - ikke engang et deltidsjob redder situationen mere. Jeg ka ikke appellere til at "snyde på vægten" men blot konstatere, at Øresundsregionen ikke fungere på dét punkt. Jeg ved det - det er ikke en antagelse. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Alexia 10 Anmeld indhold Besvaret November 22, 2011 A-kassen er jo ikke til når man ikke gider sit arbejde' date=' men hvis man ufrivilligt mister det... Jeg ser intet problem i manglende dækning hvis man selv opsiger sin stilling, ellers kunne folk jo bare gøre det når de ikke lige "gad" og så rende derhjemme på vores andres regning...[/quote'] Når man kan i DK gik jeg faktisk ud fra at det også var muligt i Sverige. Jeg har dog imellemtiden fået et nyt job jeg starter på d. 1. Jeg synes bare ikke at det burde være nødvendigt at folk skal gå ned med stress, depressioner og andre hyggelige ting for at man kan få understøttelse. Jeg synes det er langt værre end at acceptere at folk siger deres job op - det er jo ikke noget man gør for sjov, men noget man kun gør hvis det er u-udholdeligt. og ja, jeg ved godt at nogen folk udnytter systemet - men det er ikke det det her handler om. Under alle omstændigheder har jeg nu fundet en anden løsning, så skal jeg bare finde ud af hvad jeg gør med min a-kasse for det kan da virkelig ikke betale sig! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret November 22, 2011 Når man kan i DK gik jeg faktisk ud fra at det også var muligt i Sverige. Jeg har dog imellemtiden fået et nyt job jeg starter på d. 1. Jeg synes bare ikke at det burde være nødvendigt at folk skal gå ned med stress, depressioner og andre hyggelige ting for at man kan få understøttelse. Jeg synes det er langt værre end at acceptere at folk siger deres job op - det er jo ikke noget man gør for sjov, men noget man kun gør hvis det er u-udholdeligt. og ja, jeg ved godt at nogen folk udnytter systemet - men det er ikke det det her handler om. Under alle omstændigheder har jeg nu fundet en anden løsning, så skal jeg bare finde ud af hvad jeg gør med min a-kasse for det kan da virkelig ikke betale sig! Man kan jo som sådan heller ikke i DK, der ryger man også i karantæne... Diverse offentlige ydelser er ment til folk som ikke har mulighed for at forsøge sig selv, ikke folk som har et job de ikke gider men bare ikke får taget sig sammen til at finde noget andet... Og jo, det handler i allerhøjeste grad om udnyttelse af systemet, for folk foretager sig det som er dem tilladt at gøre... Støtter man en adfærd gennem en offentlig ydelse fremelsker man også den selvsamme adfærd... Og du har gjort det helt rigtige ved at finde et andet arbejde fordi du var utilfreds med det du havde nu... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret November 22, 2011 Når man kan i DK gik jeg faktisk ud fra at det også var muligt i Sverige. Jeg har dog imellemtiden fået et nyt job jeg starter på d. 1. Jeg synes bare ikke at det burde være nødvendigt at folk skal gå ned med stress, depressioner og andre hyggelige ting for at man kan få understøttelse. Jeg synes det er langt værre end at acceptere at folk siger deres job op - det er jo ikke noget man gør for sjov, men noget man kun gør hvis det er u-udholdeligt. og ja, jeg ved godt at nogen folk udnytter systemet - men det er ikke det det her handler om. Under alle omstændigheder har jeg nu fundet en anden løsning, så skal jeg bare finde ud af hvad jeg gør med min a-kasse for det kan da virkelig ikke betale sig! Det kan vel betale sig hvis du bliver fyret! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret November 22, 2011 Når man kan i DK gik jeg faktisk ud fra at det også var muligt i Sverige. Jeg har dog imellemtiden fået et nyt job jeg starter på d. 1. Jeg synes bare ikke at det burde være nødvendigt at folk skal gå ned med stress, depressioner og andre hyggelige ting for at man kan få understøttelse. Jeg synes det er langt værre end at acceptere at folk siger deres job op - det er jo ikke noget man gør for sjov, men noget man kun gør hvis det er u-udholdeligt. og ja, jeg ved godt at nogen folk udnytter systemet - men det er ikke det det her handler om. Under alle omstændigheder har jeg nu fundet en anden løsning, så skal jeg bare finde ud af hvad jeg gør med min a-kasse for det kan da virkelig ikke betale sig! Din holdning er et problem. Tanken om et system hvor folk som kan forsørge sig selv, hjælper folk som ikke kan, er fin, og det er det som du forsøger at sælge en red herring på her. Men i virkeligheden drejer det sig om et system hvor folk som IKKE VIL forsørge sig selv, får folk som VIL forsørge sig selv til at betale regningen for sig. Så basalt set føres velstand fra de der kan, til de der ikke vil. Og det siger du nu at der skal være ENDNU mere plads til end i det system som eksisterer i forvejen? Der er absolut intet som forhindrer dig i at sige dit job op. Det skulle måske lige være din egen manglende evne eller vilje til at bruge din opsparing på at forsørge dig selv i de 5 karantæneuger. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RS6 10 Anmeld indhold Besvaret November 22, 2011 Din holdning er et problem. Tanken om et system hvor folk som kan forsørge sig selv, hjælper folk som ikke kan, er fin, og det er det som du forsøger at sælge en red herring på her. Men i virkeligheden drejer det sig om et system hvor folk som IKKE VIL forsørge sig selv, får folk som VIL forsørge sig selv til at betale regningen for sig. Så basalt set føres velstand fra de der kan, til de der ikke vil. Og det siger du nu at der skal være ENDNU mere plads til end i det system som eksisterer i forvejen? Der er absolut intet som forhindrer dig i at sige dit job op. Det skulle måske lige være din egen manglende evne eller vilje til at bruge din opsparing på at forsørge dig selv i de 5 karantæneuger. Gad vide om man må sige "hørt"...!!! Jeg er ikke i en A-kasse af samme årsag....de håndøres de tilbyder i SV står ikke mål med det man skal betale i DK....jeg har sparet en skilling sammen.....jeg vil under ingen omstændigheder kunne leve af understøttelse, så skulle mit ansættelsesforhold blive truet, ringer jeg til mit nætværk....så må vi se om det kan bære... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites