Jump to content
mickjensen

særeje? (äktenskapsförord?)

Recommended Posts

Hej Jeg vil høre om nogen ved noget om særeje. Jeg har et lille IT firma ApS i København. Jeg har boet med en kæreste i Danmark i cirka 2 år. Så flyttede vi til Malmo for over 2 år siden snart 3 år. Så det er mere end 4 år vi har boet sammen. Her i Malmo har vi købt en lejlighed sammen 50%/50%/ står vi som ejere. Vi har også en bil hver som vi har betalt hver for sig. Vi skal nu til at have et barn i 2012. Jeg vil høre om det var smart at lave særeje og hvad der gælder? 1: Vi er ikke gift 2: Hvad vil der ske hvis hun pludseligt finder en anden skal hun så have 50%? 3: Er det smart at lave særeje papir ved en advokat så der er klare linier? 4: Skal det være i Danmark eller i Sverige? 5: Er det en fordel at blive gift?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

1: Vi er ikke gift - Jeg ville kontakte en advokat og få lavet et testamente, det koster ca. SEK 2200,- 2: Hvad vil der ske hvis hun pludseligt finder en anden skal hun så have 50%? af lejligheden mener du? Ja, I ejer den jo begge med lige andele, så den skal gøres op 3: Er det smart at lave særeje papir ved en advokat så der er klare linier? se 1 4: Skal det være i Danmark eller i Sverige? Jeg ville gøre det i SE, da I bor her 5: Er det en fordel at blive gift? Det er det vist næsten altid - papirmæssigt set My 5 cents

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, Ja det er klart 50% af lejligheden. Men hvad med de ting jeg har før jeg kom ind i forholdet fx IT firma i Danmark? Er der noget der tilkommer hende automatisk fordi vi bor sammen eller skal have barn sammen. Jeg har hørt noget om at det er der selvom vi ikke er gift?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej, Ja det er klart 50% af lejligheden. Men hvad med de ting jeg har før jeg kom ind i forholdet fx IT firma i Danmark? Er der noget der tilkommer hende automatisk fordi vi bor sammen eller skal have barn sammen. Jeg har hørt noget om at det er der selvom vi ikke er gift?
Sambolagen. Sög på denne. Der er meget forskellige meninger om hvad samboloven indebär eller ikke, men ejer man et hus og/eller (fremforalt) er der börn i billedet er det retsmässigt det eneste rigtige at blive gift i tilfälde af at en af jer dör! Jeg ved ikke med dit firma om hun kan göre krav på noget der. Men hvis du läser om sambolagen blir du nok klogere :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg læst på diverse hjemmesider omkring særeje og arveloven, og det sætter lidt tanker igang. Jeg er blevet gift med en svensk mand som har to børn fra et tidligere ægteskab. Børnene bor hos os på fuld tid. Jeg kan se iflg arveloven at hvis min mand går bort, så arver børnene 50% af vores fælles værdier og jeg de sidste 50%. Hvis vi så laver et testamente kan vi ændre det til at jeg arver 75% og børnene 25% (altså 12,5% hver) men da det er mig der har bragt mest værdi ind i ægteskabet syntes jeg ikke det er fair at børnene skal have noget som egentlig et mit. Kan man lave særeje så f.eks alle mine aktier forbliver mine i tilfælde af min mand går bort, da det er nogle jeg har haft før vi blev gift. Det er jo ikke fordi jeg ikke vil have at børnene skal arve, men syntes det ville være mest fair hvis de kun arver deres far. Man skal selvfølgelig ikke gå og tænke på det værste der sker, men det er jo bedre at have styr på det hele. For sker der noget så står jeg pludselig med et halvt hus og kun halvdelen af mine værdier selvom huset står i hans navn og eventuel opsparing og aktier var mine fra starten. Nogen der har gået med samme tanker, eller har hørt om lignende?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen, der kan anbefale en advokat til at få lavet et testamente? Er gift og den bedre halvdel har en datter, og vi har desuden en søn sammen. Så hvis én af os voksne dør, er der sikkert en masse bøvl, som vi nok skal skrive os ud af inden det bliver aktuelt...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites