Jump to content
Hvalen

Tømreruddannelse i Sverige?

Recommended Posts

Er der nogen herinde, der ved, hvordan man uddanner sig til tømrer i Sverige? Findes uddannelsen ligesom i Danmark udelukkende i et mester-lærling forhold, eller kan man også blive tømrer ved en nogenlunde ren skoleuddannelse i Sverige? Og ved I, hvad muligheden er for at blive optaget på sådan en uddannelse for en dansker? Jeg er 31 år. Håber der er nogen herinde, der kan hjælpe... Hvalen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke helt jeg forstår det svenske system mht. tømrer-uddannelser:rolleye: :fight: Efter at have søgt lidt på snickare og snickarutbildning osv. har jeg fundet ud af, at man alligevel godt kan blive tømrer ved at blive "lärling" i et byggefirma i Sverige. Jeg kan dog ikke finde ud af, om det er den almindeligste måde at blive tømrer på i Sverige??? Jeg kan også se, at der findes byggeuddannelser på de svenske gymnasier, men tilsyneladende virker det ikke som om at man kan blive færdigudlært ad den vej. Hvad skal man sammenligne de svenske gymnasiale byggeuddannelser med, HTX i Danmark? Eller er det mere end HTX? Hvad gør svenskere, der gerne vil blive tømrere? Skal man blive lærling i et bygge/tømrer-firma, eller findes der også andre veje? Det er sgu lidt svært at finde ud af det her, når de svenske betegnelser er helt anderledes og man ikke ved, hvad man skal sammenligne det med. Jeg har prøvet at kigge på studentum.se om "snickare", men jeg synes ikke at det virker som om at der findes særlig mange uddannelser til det i Sverige. Eller også er det bare fordi jeg ikke ved, hvad jeg skal søge efter. F.eks. hvis jeg klikker på Bygg/Anläggning/Fastighet kommer der en masse forskellige uddannelser op indenfor forskellige grupper, men jeg synes ikke der er noget af det, der lyder som en helt almindelig standard tømreruddannelse: http://www.studentum.se/bygg_anlaeggning_fastighet___153__.html Folkhögskoleutbildning = Dansk: Højskole/Folkehøjskole YH-utbildning = ?? KY-utbildning = ?? Yrkesutbildning = ?? Universitet/Högskola = Dansk: Universitet Vuxenutbildning/Komvux = Svarer dette til gymnasiet/HTX? Det ligner meget noget gymnasialt når jeg går ind og kigger på komvux-sider? Ville blive meget glad for noget input fra nogen, der kender lidt til byggebranchen/uddannelser i Sverige... Skallstorp nævner både Komvux og yrkesvux (er det det samme??:confused:) Men når jeg ser under komvux inde på studentum.se findes der næsten ikke nogen uddannelser i Sverige indenfor "bygg"-kategorien og ingen der ligner tømreruddannelser:sick: Suk! Al hjælp og forslag modtages...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites