Jump to content
larscph

Hvad er rimeligt at fakturere mig som privatperson?

Recommended Posts

Jeg vil lige vende et spørgsmål - hvad der egentlig er rimeligt. Vi går og pusler med at bygge om / til hjemme og i den forbindelse har vi kontaktet en arkitekt. Da arkitekten ikke lige var at træffe på telefon skrev kæresten en mail til hende. Henvendelsen gik på at vi havde fået en forhåndsbesked fra kommunen vedr hvad vi må og ikke må tilbygningsmæssigt og at vi gerne ville have input til hvad man så kunne gøre i praksis. Arkitekten svarer til os: "Hej Alice, tack för ditt mail. Vi arbetar med projekt som ditt. Innan vi kunna ge ett pris brukar vi ha ett konsultbesök för att definiera uppdraget och diskutera lösningar. Vi tar betalt när vi kommer ut och bollar idéer. Ett sådant första möte brukar vara en timme. Vi debiterar 750:-/tim. Du är välkommen att boka tid maila så ringer jag upp dig och berättar lite om enkla förberedelser för att göra ett först möte så kreativt som möjligt. Trevlig helg" Alice svarer at det lyder fint og der aftales så en dato. Vi har et rigtig fint besøg af cirka en times varighed med god dialog og relevant input. Efter besøget tygger vi lidt på det og bliver enige om at vi ikke gøre noget lige nu her, så Alice skriver tak for besøget til arkitekten og beder hende sende os regningen for besøget da vi ikke skal videre lige nu her. I går kommer der så en regning på 750 kr for besøget en time. 2 x 30 minutters transport dvs 750 kroner. Og det hele plus moms. Så 1.875 i alt. Det kan godt være vi er dummere end gennemsnittet men jeg havde faktisk forventet en regning i omegnen af 750 kroner. Der står intet i hendes mail omkring transport og excl. moms (ovenstående er præcist hvad hun skrev). Umiddelbart er jeg mest til skrive til hende at det må være en fejl da vi havde aftalt 750 kr for en times besøg. Er det helt urimeligt at forvente? I min verden burde hun som minimum have oplyst at der tilkommer køretid og moms også uden at vi proaktivt spørger efter det....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sku da godt der ikke var kø på vejen...... 2 timer ekstra Jeg kan forstå at man skal betale for kørelse, men man betaler da normalt pr. km og ikke på timebasis. Desuden burde tilbuddet indholde fulde pris inkl. moms. Jeg havde skrevet en mail tilbage til dem om at jeg ikke kan forstå regningen på 1875 kr, da der hverken er nævnt eksl moms og kørelse i deres mail. De 750 kr for selve besøget ville jeg godt kunne forstå.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft mit eget konsulent firma, og jeg (samt for dens sags skyld mine kolleger ) fakturerede ikke kørsel til kunden, hvis den lå indenfor rimelighedens grænse. Og i negativ fald blev det altid aftalt ifm. indgåelse af aftalen - at kørsel skulle afregnes. Det lyder ikke rigtigt, hvad du har fået en faktura på IMO...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt - så er det ikke kun mig der er helt gal på den :) Vi skriver til arkitekten og ser hvad de siger. Enig, jeg kan da sådan set godt forstå hvis hun vil have penge for transport - men hun nævnte intet om det og foreslog selv passende datoer/tider så egentlig forventede vi bare at hun alligevel var i omegnen når det nu var.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

ahhh det er sgu lige at stramme den lidt...... ved ik om det er i SE som i DK med at man snakker inkl moms når det er private, men syntes ikke kørslen er helt ok. Ikke at du kan bruge det til noget, men antager at det er den samme person vi taler om, og vi betalte ikke noget for at hun var hos os. Men hun bor privat i område og fik også ordren så ved ikke om det kunne have noget at sige.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er samme person. Jeg syntes det er helt OK at betale for den time hun var hos os - og hun havde også rigtig god input og ideer. Vores tanke var faktisk også at anvende hende når vi skal videre på et tidspunkt (der kommer så bare til at gå 6+ mdr før vi gør mere). Og jeg syn's med sådan en "surprise-fordobling plus moms" af den aftalte pris er det måske ikke lige det vi har mest lyst til. Nå men nu må vi se hvad hun siger - der er skrevet til hende nu med et forslag om at vi betaler de aftalte 750 kroner....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Prisinformationslagen. Lagens ändamål och tillämpningsområde 1 § Denna lag har till ändamål att främja god prisinformation till konsumenter. 2 § I denna lag avses medkonsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet, näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten, produkt: vara, tjänst eller annan nyttighet, dock inte fast egendom och arbetstillfälle, pris: det slutliga priset för en bestämd produkt eller en bestämd enhet av en produkt, uttryckt i kronor, inbegripet mervärdesskatt och andra skatter,jämförpris: det slutliga priset för en produkt per kilogram, liter, meter eller annat vanligen använt mått för produkten, uttryckt i kronor, inbegripet mervärdesskatt och andra skatter. Så uppgiften att de debiterar 750:- per timme måste ju gå under denna regeln; priset för en produkt per timme. Här är mer: Prisinformation för tjänster Om du inte kan få ett slutligt pris för en tjänst ska den som utför tjänsten, exempelvis en hantverkare, kunna förklara hur prissättningen går till. Information om prissättningen ska finnas lätt tillgänglig där hantverkaren bedriver sin rörelse eller marknadsför sina tjänster.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Melder mig i koret Det er absolut ikke ok. Hverken at i ikke er blevet oplyst om moms eller körsel. Jeg ville vende den med kommunens konsument hvis jeg var jer. Oplever også det med körsel er lidt underligt herovre. Vi bestilte en til vores varmepumpe lokalt. I stedet kommer der en fra langt fanden i vold fordi den lokale ikke har tid. Ikke ok.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hmm - så dumpede der en "ny" faktura ned i brevkassen på de aftalte 750 dkk. Ingen yderligere kommentarer hverken på mail eller vedlagt. Ja-ja... Går den så går den - og det gjorde det så ikke...
Kan være at krisen krasser, også for Alice?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej larscph' date=' kan man ikke lige få firmanavn osv. på det arkitektfirma?, bare så de kommer på den sorte liste :)[/quote'] Der er vel ingen grund til at decideret hænge virksomheden ud, de rettede jo trods alt fakturaen til aftalte tilbud. Det her må jo være en opfordring til at man skal have øjnene åbne ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der er vel ingen grund til at decideret hænge virksomheden ud, de rettede jo trods alt fakturaen til aftalte tilbud. Det her må jo være en opfordring til at man skal have øjnene åbne ;-)
Det jeg har lært af det her sted er, at man *skal* svine folk / firmaer til, så meget, som overhovedet muligt. Og så lidt til. Så din besked med, at "de bare skal åbne deres øjne", er vist tabt på gulvet... Mvh. Michael

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der er vel ingen grund til at decideret hænge virksomheden ud, de rettede jo trods alt fakturaen til aftalte tilbud. Det her må jo være en opfordring til at man skal have øjnene åbne ;-)
haha ja, men de sendte stadig ikke den rigtige regning første gang, først da man "overklagede" begyndte der at ske noget, sådan er hele sverige skruet sammen :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
haha ja' date=' men de sendte stadig ikke den rigtige regning første gang, først da man "overklagede" begyndte der at ske noget, sådan er hele sverige skruet sammen :)[/quote'] Ja, *alle* er i Sverige, Danmark, og alle andre lande - er nogle fuskere, som kun er ude på, at ta´ røven på dig. Lige undtaget, *Breznew*, selvfølgelig. Mvh. Michael

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke lyst til at namedroppe herinde. De rettede trods alt omgående da vi klagede. Underligt at de ikke lige svarede på mail'en dog - evt med en "god" forklaring. Den leverede service fra firmaet fejlede i øvrigt intet som helst.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LOL er færdig af grin, hvorfor så alt det volapyk, flæberi, tuderi? lidt ligesom en anden sag der kørte herinde, en havde aftalt med en gut han faktisk skulle hente hans bil? og så var det tyveri?
Var det bilejeren der havde aftalt det....?? Er det den historie med Audi ejeren?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites