Jump to content
larscph

Mac OSX Lion 10.7.2 location feature - how??

Recommended Posts

Jeg har installeret seneste update til Mac OSX hvor der som en del af det dér iCloud halløj der følger med er en "locate my Mac" feature så jeg kan se hvor min MacBook er henne i verden hvis jeg skulle have forlagt den. Sjov lille feature - men hvordan fungerer det mon teknisk? Der er da ikke GPS i en MacBook - eller? Jeg har lige prøvet og den rammer ret præcist, godt nok mener den at den befinder sig i naboens hus og ikke her - men ja virker det gør det da tilsyneladende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
[...]men hvordan fungerer det mon teknisk? Der er da ikke GPS i en MacBook - eller?
Den bruger omkringliggende trådløse accesspunkter til at triangulere din position. En feature Skyhook har brugt i lang tid, i hvert fald helt tilbage til iPod Touch 1G. Det er bl.a. det Google er blevet hakket på for at samle lidt for meget data ind, da de kørte rundt i deres Google StreetView biler og samtidig indsamlede Wi-Fi oplysninger. Hvis du slukker Wi-Fi vil den ikke kunne triangulere din position længere, hvis du eks. smider den på med kabel i stedet. Så skal det da være fordi de så bruger GeoIP lokalisering også, som ikke altid fortæller ret meget, det er nemlig op til administratoren af IP-segmentet om de sørger for at holde de informationer korrekt opdateret. F.eks. vil mange af os her i Malmø sikkert blive vist som værende i Stockholm gennem GeoIP fordi det er der udbyderens hovedsæde ligger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Briped> Ah... Ja det giver jo fin mening - bortset fra hvor i alverden ved Access Point'ene fra hvor de er? Hmm... GeoIP er jeg enig i er for upræcist. Telias er dog korrekte nok min står som værende i "Malmö, Skåne". Og ja maskinen skal være tændt og på internet for at det virker. Men man kan sende en location request som så ligger og "venter" til den bliver tændt hvorefter man får en mail sendt om hvor cen er "set" henne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Briped> Ah... Ja det giver jo fin mening - bortset fra hvor i alverden ved Access Point'ene fra hvor de er? Hmm...
Den bruger omkringliggende trådløse accesspunkter til at triangulere din position. En feature Skyhook har brugt i lang tid' date=' i hvert fald helt tilbage til iPod Touch 1G. Det er bl.a. det Google er blevet hakket på for at samle lidt for meget data ind, da de kørte rundt i deres Google StreetView biler og samtidig indsamlede Wi-Fi oplysninger.[/quote'] Det er oplysninger der er indsamlet af eks. Google bilen, eller tilsvarende fra Skyhook. Helt præcis hvordan det fungerer ved jeg ikke, men jeg forestiller mig det er noget i stil med at et AP's BSSID (mac-adressen) bliver kædet sammen med en GPS position, og så er der sikkert nogen smarte algoritmer der siger at det pågældende AP sendte med X styrke og derfor er indenfor Y omkreds. Jeg vil også tro at hvis et AP flyttes mere end Z afstand fra det sted den oprindeligt blev fundet (hvis nu ejeren flytter) så viser den ikke længere placeringen af ens AP. Ellers kunne man jo hurtig skabe forvirring ved at låne et AP fra en ven i Aarhus osv :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites