Jump to content
larscph

Försäkringskassan og föräldrapenning

Recommended Posts

Er der nogen af jer svensk-ansatte herinde som har haft "afprøvet" systemet med föräldrapenning i praksis? Kæresten har pænt indsendt blanketten om forventet fødsel til försäkringskassan hvilket afstedkom et brev fra dem hvor de bad om information vedr ansættelse og løn. Hun har været ansat hos en svensk arbejdsgiver i mere end 240 dage (og tidligere i Danmark, men det burde jo så være underordnet). Nu er der så dumpet endnu et brev ind fra f.k. om at de har modtaget informationerne og behandler ansøgningen om foräldrapenning, herunder bl.a. afklarer om hun er dækket af den svenske ordning for föräldrapenning. Samt at afklaringen kan tage mere end 30 dage (!?). Nu var det bare jeg var lidt nysgerrig om det er "normalt" ... eller? Den dér formulering omkring at de "lige" skal afklare hvilken ordning hun er dækket under virker lidt mystisk - for umiddelbart kan der vel ikke være så meget tvivl. Ansat i Sverige, på svensk løn og skat --- så er det vel det som gælder. Og yes, jeg ved vi bare kan spørge f.k. - så det gør vi på mandag :) Blandt andet er det lidt spændende hvordan det så lige fungerer hvis nu man går på barsel før deres 30+ dages afklaring er afsluttet.... :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm, næ, jeg har ikke oplevet noget lignende. Men jeg havde også været ansat i Sverige i et antal år inden jeg skulle ha föräldrapenning. Kan det være fordi hun ikke har arbejdet et helt år i Sverige? Der er jo noget med SGI-beregningen er fra det seneste år eller sådan noget? (er ikke 100% på dette). Jeg må dog sige at al kontakt jeg har haft med Försäkringskassan har fungeret upåklageligt, med rimelige behandlingstider og alt og situationen "mand arbejder i DK, kvinde i SE" har heller ikke været noget problem. Men den pågældende situation er vel efterhånden også ren rutine... :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan sagtens tænke sig at det er fordi hun har været ansat i mindre end et år. Hun var faktisk nede forbi dem i sidste uge for at spørge om der skulle afleveres nogen form for supplerende dokumentation for indkomst fra Danmark, men fik der bekræftet at kravet er 240 dages arbejde - og det opfylder hun uden problemer. Og de skulle ikke bruge yderligere lønsedler eller andet fra hendes tidligere arbejde i DK. Men 2011 er det første år hun er ansat i Sverige så der er ikke lavet nogen skattedeklaration osv endnu overhovedet - det kan jo godt være det bare er dérfor. Som jeg har forstået SGI beregner man det normalt ud fra ens nuværende lønniveau og ikke det du HAR haft. Ideen er vel at man modtager erstatning for den løn man "mister" ved at gå på barsel og ikke det man tidligere har haft. f.k. skriver "Det är i allmänhet din aktuella inkomst som ligger till grund för din sjukpenninggrundande inkomst." og de skriver desuden "De första 180 dagarna som föräldrapenningen betalas ut gäller speciella regler. För att du under de dagarna ska få föräldrapenning beräknad på din sjukpenninggrundande inkomst måste du ha haft rätt till en ersättning som överstiger 180 kronor per dag i 240 dagar i följd före barnets beräknade eller faktiska födelse.". Nå, men nå det så er på plads skal vi også have helt styr på det med "mand i DK og kvinde i SE" men det er vel primært noget med at jeg afstår den barsel i SE som jeg ikke holder til hende. Eller er der andet på den svenske side vi skal være specielt OBS på når vi har det split?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Blandt andet er det lidt spændende hvordan det så lige fungerer hvis nu man går på barsel før deres 30+ dages afklaring er afsluttet.... :rolleye:
så får man pengene efterfölgende, hvis man er berettiget til det :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det viser sig at det formenlig blot er fordi hun ikke er registreret hos f.k. som svensk ansat via "Uppgifter för registrering" blanketten (den der hedder 5456). Primært fordi det svenske job først kom til et års tid efter flytningen - men man skal så åbenbart proaktivt udfylde og indsende blanketten med de nye oplysninger når man så skifter job. Ja ja - papirnusseriet har ikke levet forgæves :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites