Jakriborg 10 Anmeld indhold Skrevet October 6, 2011 Jeg har nu for 2. gang fået udskiftet min iPhone, dækket af garanti og reklamationsret. Da jeg så får min nye og 3. telefon udleveret i butikken, påstår sælgeren, at der kun er 3 måneders garanti på min nye telefon. Kan det virkelig være rigtigt? Det er jo en spritny telefon, så jeg vil mene, der burde være 12 måneders garanti og 36 måneders reklamationsret. Og da 2 telefoner af samme model jo har været fejlbehæftet, så er det jo ikke godt at vide, om noget lignende kan ske igen. Derfor: er der nogen, som ved, hvad som gælder med hensyn til garanti, når man får en ny telefon udleveret som erstatning for en fejlbehæftet telefon? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Swan 10 Anmeld indhold Besvaret October 6, 2011 Med forbehold for det er en Dansk butik: Du skal have nye 24 måneders reklamationsret efter du har modtaget den ombyttede telefon.. http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/reklamationefter2aar?tc=740F1814A3D24C089538501A55EC0D6A Ny reklamationsret ved ombytning Hvis sælger derimod har ombyttet varen, løber der fra ombytningsdagen en ny 2 års reklamationsfrist. Det gælder også for nye fejl, som måtte vise sig inden 2 år efter ombytningen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret October 6, 2011 Hvad dato og år er den købt da? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2011 I Sverige har vi 3 års reklamationsret, og telefonen er købt i Sverige. Men mit spørgsmål handler om garantien, når man får en ny telefon udleveret. En ny telefon burde jo være en ny telefon med samme garanti som en ny telefon. Jeg købte min 1. telefon i januar 2010. Den blev udskiftet på garanti i marts 2010. Oktober 2011 blev den så udskiftet på reklamationsret. Og da jeg nu er på min 3. Telefon på mindre end 2 år, så kan tilliden til, at den faktisk holder og fungerer i de næste 3 år, som reklamatipnsretten er på i Sverige, jo ligge på et meget lille sted. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2011 Jeg har tidl arbejdet hos Daimler/MB og sad med garanti og reklamationer og den gang var der ikke noget der hed garanti på garanti.... så med andre ord så er din garanti dato jan. 2010. (foruden at noget er ændret siden, det er nogle år siden nu) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Swan 10 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2011 Garanti er der kun hvis telebutikken giver det specifikt. Du har kun reklamationsret ifølge konsumentköplagen. Men om den "nulstilles" ved ombytning kan jeg ikke finde noget om. Jeg ville nok kontakte nogen på denne side: http://www.konsumentverket.se/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2011 Nå, jeg kan på Konsumentverkets side läse mig til, at garanti er frivilligt: "Garanti är ett löfte som en säljare eller tillverkare kan ge dig och som innebär att de ansvarar för att en vara eller tjänst är på ett visst sätt eller har en viss hållbarhet under en bestämd tid. Det är frivilligt för säljare och tillverkare att erbjuda garanti och alltså inte något du kan kräva enligt lag." Dvs., jeg må affinde mig med 3 måneders garanti, men har i det mindste nu 36 måneders reklamationsret fra ombytningsdatoen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2011 Forbrugerbeskyttelseslovene er så vidt jeg ved blevet harmoniseret over hele EU. Så hvis en regel gælder i Danmark, er det også meget muligt at Sverige har den samme regel. Jeg købte for lidt over 3 år siden en Samsung 305T skærm med 3 års garanti. Der er simpelthen en design fejl i dem, så en eller anden komponent, brænder sammen efter ca. 6-12 måneders brug og skærmen begynder at flimre. Jeg har fået byttet skærmen til en tilsvarende 3 eller 4 gange. Jeg troede egentlig, at det var slut nu da garantien var løbet ud, men måske kan jeg få den byttet igen alligevel?? (den er brændt sammen igen). Det model har vist kostet boksen for Samsung. Og hvis man kan komme tilbage med hver "bytter" i 2-3 år, så er det vist en evig udgift for dem!:D Så kan de lære at lave deres ting ordentligt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2011 Forbrugerbeskyttelseslovene er så vidt jeg ved blevet harmoniseret over hele EU. Så hvis en regel gælder i Danmark, er det også meget muligt at Sverige har den samme regel. Jeg købte for lidt over 3 år siden en Samsung 305T skærm med 3 års garanti. Der er simpelthen en design fejl i dem, så en eller anden komponent, brænder sammen efter ca. 6-12 måneders brug og skærmen begynder at flimre. Jeg har fået byttet skærmen til en tilsvarende 3 eller 4 gange. Jeg troede egentlig, at det var slut nu da garantien var løbet ud, men måske kan jeg få den byttet igen alligevel?? (den er brændt sammen igen). Det model har vist kostet boksen for Samsung. Og hvis man kan komme tilbage med hver "bytter" i 2-3 år, så er det vist en evig udgift for dem!:D Så kan de lære at lave deres ting ordentligt. Knock yourself out... Du tropper bare op med skærmen under armen og beder om at det bliver lavet... For hver gang de bytter den får du ny reklamationsperiode, alternativt ved reparation får du ny reklamationsperiode på den konkrete fejl... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
briped 10 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2011 Jeg er ikke sikker på hvordan reglerne er i Sverige på området, men i Danmark har du iflg. købeloven 2 års reklamationsret, hvoraf de første 6 måneder går ind under "formodningsreglen". Formodningsreglen betyder grundlæggende, at hvis nogen problemer skulle opstå med varen indenfor de første 6 måneder, må det formodes at have været der fra fabrikken. Endnu mere sort hvidt kan man sige at de første 6 måneder er det op til forhandleren at dokumentere at du evt. har forvoldt skaden, de efterfølgende 18 måneder er det op til dig som forbruger at dokumentere det. Jeg kan se det samme er gældende i Sverige: 20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art. Riksdagen, Konsumentverket. I Danmark, hvis en vare bliver repareret, er der 90 dages garanti på reparationen. Det gælder også ved refurbished varer (ombytning til en "brugt" vare som er blevet repareret til at gå for ny). Uden at turde sige det med sikkerhed, vil jeg dog ikke mene at en ombyttet vare kan mindske din, fra købstidspunktet, berettigede "garanti" og reklamation jf. Konsumentköplagen. Måske det er her de 3 måneder kommer ind i billedet som forhandleren nævner? Ydermere har du i Danmark også krav om at ophæve købet, hvis forhandleren efter gentagende forsøg på at udbedre fejlen, ikke kan udbedre den. Loven specificerer ikke hvor mange gange, men jeg mener forbrugerstyrelsen har specificeret det til 3 (kan ikke huske med sikkerhed, blot at de har specificeret det). Jeg kan se det samme er gældende i Sverige: Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet, om han vägrar eller det av någon anledning inte är lämpligt att reparera eller lämna en ersättningsvara, kan du begära prisavdrag, få ersättning för att reparera varan på annat håll, eller häva köpet. Prisavdraget ska vara rimligt i förhållande till felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad. Konsumentverket Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites