Jump to content
seerudi

Hjælp til køb af pigdæk og reparationsskade af bule på bilen ?

Recommended Posts

Jeg skal snart købe pigdæk, men ved ikke hvilken størrelse det skal være, de skal sidde på en Mercedes E 500 Størrelsen på dem jeg har nu, er 245/45 R17 som er helår´s dæk. Kan i anbefale et godt sted at købe dem og også få dem sat på ? evt. et anbefalet dækmærke til sådan en bil ? Jeg skal samtidig have en mindre bule i bilen lavet, nogen andbefalninger hvor det kan blive gjordt i Malmø området ? På Forhånd Tak

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Pigdæk, er det en god ide? med mindre man kører på is oppe i Nordsverige :) Mon ikke nogle gode vinterdæk vil være en god løsning for dig. Vil anbefale dig at gå efter et kendt mærke, feks Bridgestone eller Continental. De er rigtig flinke her til at montere (personlige erfaringer): http://www.dackcenter.se/ - dog ved jeg ikke om de er billige med dæk. Måske du kan købe dem her selv: http://www.dackonline.se/ - en anden løsning kunne være at vælge et værksted direkte på siden, der så monterer dem. Ang buler så har jeg hørt godt om http://www.awtech.se/ - dog ingen personlige erfaringer.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger altid Citydäck inde i Malmö, men somregel har vi købt vores dæk på foran - men du kan jo prøve og høre om deres priser, dem ved jeg nemlig ikke så meget om... Bridgestone er et rigtig godt mærke - i hvert fald hvad vi har af erfaring med vores sommerdæk på Merceren... mon ikke det er det samme med deres vinterdæk :) Jeg vil ikke anbefale dig at købe pigdæk...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Der er lige den hage ved Citydäck at godt nok kan de være billige, men kontrollér altid dækkenes alder=DOT mærkning meget nøje! Jeg fik et "rigtigt godt tilbud" på Nokian Z sommerdæk forrige år som jeg så lige checkede datoen på: 2101= uge 21 2001, altså på daværende lidt mere end 8 år gamle! Selv ved evt. korrekt opbevaring syntes jeg at de var lige en tand for gamle, men billige det var de da..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Der er lige den hage ved Citydäck at godt nok kan de være billige, men kontrollér altid dækkenes alder=DOT mærkning meget nøje! Jeg fik et "rigtigt godt tilbud" på Nokian Z sommerdæk forrige år som jeg så lige checkede datoen på: 2101= uge 21 2001, altså på daværende lidt mere end 8 år gamle! Selv ved evt. korrekt opbevaring syntes jeg at de var lige en tand for gamle, men billige det var de da..
Okay, det vidste jeg ikke :S Jeg har aldrig købt dæk af dem... Kun benyttet dem til skift af dæk, afbalancering og sådan...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du vil sætte vinterdæk på dine oprindelige fælge, skal det selvfølgelig være 17" - du kan måske sætte 225 dæk på. Men er jeg ikke sikker på - det afhænger vel af hvor brede dine fælge er. Hør med dækmanden. Hvis du skal ud at købe nye fælge vil jeg anbefale at købe dem så små/smalle som muligt. Vær opmærksom på om der er krav til fælgstørrelse mht bremseskivestørrelse.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Med hensyn til pigdæk - så... Vi købte en fin lille brugt BMW 120i i vinters fra en forhandler i Stockholm, og den kom på tæt med helt nye pigdæk. Først og fremmest så larmer de markant mere end almindelige vinterdæk! Til gengæld vil jeg sige at de bestemt giver et nøk bedre vejgreb hvis man kører på fastkørt sne eller is sammenlignet med vinterdæk uden pigge. Hvis du udelukkende kører i Malmö og Københavnsområdet - så ville jeg nok vælge almindelige vinterdæk. Men kunne du finde på at køre på vinterferie er pigdæk måske værd at overveje. Vi var i Norge med vores på skiferie - hvor der er rigtig meget vej som er belagt med fastkørt sne - og her syntes jeg bestemt dæktypen kommer til sin ret. Uden at kunne sammenligne direkte havde den et mærkbart og konstant bedre greb i underlaget end hvad jeg ellers kender fra min 330'er som har helt almindelige vinterdæk af god kvalitet uden pigge. Ulempen ved pigdæk udover støjen er at de styrer noget mere "løst" på tør vej ligesom bremseevnerne på tør og almindelig våd vej så vidt jeg ved er længere end ved pigdæk.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Med de seneste vintre i baghovedet (inkl. "sort is"! *brrrr*), så blev min forkærlighed for dubb-däck fornyet et par gange. Samtidig skal det jo også lige noteres at jeg bor lidt ude på landet, hvor forbindelsesvejen til E22 ikke er blandt de første til at blive ryddet, efter en kold snefyldt nat - inkl. fygning og andet vinterligt guf. Oven i dét, så dikterer mine arbejdstider meget tidlige kørsler, og altså ekstra chance for at være den første i vinterväglag'et på 'mine' veje - så, dubb-däck til mig. Men - de koster en del mere end tilsvarende friktions-dæk. ...for 25 øre min mening.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også argumentere for pigdæk hvis du skal køre i dele af landet hvor der måske bliver sparet på saltningen, eller hvis du kører når det er lavere end -7 til -10 grader (for der virker salten ikke). Dette er resultatet af 60 km/t på sydmotorvejen på midt/sydsjælland lille juleaften med ca. -10 grader. 00199887_86452.jpg Jeg har bekendte som i moderne biler tog samme tur. Så pigdæk giver lidt mere frihed på de hårde dage, men hvis man bor i byen og kører i byen, så tag vinterdækkene og lad bilen stå når de snakker om sort is og -10 grader på kørebanen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...