Jump to content
Lollikken

Arbejde i Danmark og Sverige samtidigt?

Recommended Posts

Hejsa Er der nogen herinde der har erfaringer med at have to jobs på tværs af sundet. Altså et i DK og et i Sverige, samtidigt? Jeg har ladet mig fortælle at svenskerne/skatteverket vil opkræve socialforsikring (eller noget) og arbejdsmarkedsbidrag af min danske arbejdsgiver svarende til ca. 33% af det som jeg har tjent. Det er dog ikke noget problem hvis at man stopper i DK og begynder i S eller omvendt, kun hvis man arbejder i begge lande samtidigt. Er der nogen som har prøvet det eller har nogle informationer/kilder omkring det?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Man er socialt sikret i arbejdslandet, men hvis man udfører arbejde parallelt i Danmark og Sverige, er man socialt sikret i bopælslandet, hvilket jo vil sige Sverige. Så kommer ens danske arbejdsgiver til at skulle betale 25-30 % af din løn i sociale afgifter til Skatteverket. Nogle arbejdsgivere forbyder helt enkelt bijob i Sverige, mens andre blot vil trække de 25-30 % i ens danske løn. Så står man tilbage med fx 21.000 før skat af en løn på 30.000, hvilket nok ikke er ens hedeste drøm. Stopper du med udgangen af fx oktober med at arbejde i Danmark, er det ikke noget problem at begynde 1. november på svensk arbejde. Selv om du er opsagt med fx tre måneders løn og bliver fritstillet, vil start på arbejde i Sverige inden udløbet af fritstillingsperioden udløse svenske sociale afgifter for den danske arbejdsgiver. EU-reglerne om social sikring ligger bag dette sindrige system, så det bliver nok ikke lavet om, bare fordi 20.000 pendlere gerne vil have det lavet om - så meget magt har vi ikke...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Selv om du er opsagt med fx tre måneders løn og bliver fritstillet, vil start på arbejde i Sverige inden udløbet af fritstillingsperioden udløse svenske sociale afgifter for den danske arbejdsgiver.
Lol - det lyder som en god måde at sige "tak for fyringen" til sin danske arbejdsgiver, hvis de ikke har taget meget specifikke forbehold, og man har en længere opsigelsesperiode, og kan få en mulighed for at vende lidt burgere på den lokale McDonalds eller lign.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lol - det lyder som en god måde at sige "tak for fyringen" til sin danske arbejdsgiver' date=' hvis de ikke har taget meget specifikke forbehold, [/quote']Dyr spøg. Jokeren skal jo så af med 25-30% af sin løn i opsigelsesperioden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
http://www.penst.dk/da/Regler-og-tal/Regler/EF-forordninger/Forordning-1408%2071/~/media/PST/Files/Lovstof%20og%20regler/EF-forordninger/Oeresundsaftalenpdf.ashx Den nye forordning hedder 883/04, hvor de samme principper om social sikring stadig gælder. Dvs. social sikring i arbejdslandet, men hvis man arbejder både i arbejdslandet og bopælslandet samtidig, er man socialt sikret i bopælslandet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
http://www.penst.dk/da/Regler-og-tal/Regler/EF-forordninger/Forordning-1408%2071/~/media/PST/Files/Lovstof%20og%20regler/EF-forordninger/Oeresundsaftalenpdf.ashx Den nye forordning hedder 883/04, hvor de samme principper om social sikring stadig gælder. Dvs. social sikring i arbejdslandet, men hvis man arbejder både i arbejdslandet og bopælslandet samtidig, er man socialt sikret i bopælslandet.
Mange tak =)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvilket i min verden lyder som om du skal betale begge steder... Teksten som forklarer at det alene gælder socialsikring og ikke skattebetalinger gør at eftersom socialsikringen opkræves separat i SE, mens den i DK skjules under skattebetalingen gør at der nok kommer en regning af den anden verden...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Dyr spøg. Jokeren skal jo så af med 25-30% af sin løn i opsigelsesperioden.
Hvis vedkommende er ansat under funktionærloven - hvilket ret mange jo er - er det direkte ulovligt at trække dem i løn, også selvom det koster arbejdsgiveren svenske sociale bidrag. Man kan fyre den ansatte med korrekte opsigelsesvarsler, hvis der lå et konkret tillæg til ansættelseskontrakten, som sagde, at man ikke måtte tage bijob i Sverige - men i dette tilfælde havde man jo allerede fyret vedkommende. Eneste lovlige måde at trække en funktionær i løn på som jeg kan forestille mig er, hvis man specifikt i ansættelseskontrakten har skrevet, at det betragtes som grov misligholdelse af ansættelseforholdet, hvis man tager bijob i Sverige og gør sin arbejdsgiver pligtig at betale svenske sociale bidrag. I så fald kan der ske bortvisning pga. den grove misligholdelse (bortvisning medfører ingen løn). Men selv den er tvivlsom da funktionærloven indeholder følgende paragraf: § 21. De i denne lov indeholdte bestemmelser kan ikke ved aftale mellem parterne fraviges til ugunst for funktionæren, jf. dog § 18, stk. 5, og § 18 a, stk. 6. Og vil en domstol betragte det som "grov misligholdelse" at en person hurtigst muligt begynder på et andet job i nærheden af sin bopæl efter at være blevet fyret? Derudover tør jeg godt udstede noget nær garanti for, at de svenske myndigheder er så langsomme, at de ikke når at reagere inden at lønnen er udbetalt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvilket i min verden lyder som om du skal betale begge steder... Teksten som forklarer at det alene gælder socialsikring og ikke skattebetalinger gør at eftersom socialsikringen opkræves separat i SE' date=' mens den i DK skjules under skattebetalingen gør at der nok kommer en regning af den anden verden...[/quote'] Jeps - den faktiske reelle skatteprocent nærmer sig de 100%, hvis man begynder at bijobbe på begge sider samtidigt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu er det mere held end forstand at regel kollisionerne ikke har medført at den samlede reelle skattesats er kommet OVER 100% - det kunne selv Enhedslisten ikke finde på.
Nu skal man aldrig sige aldrig når det kommer til tosserne i det parti :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

A-kasse

Er der nogen, der har nogen anelse om det også gælder vikararbejde!? Altså, hvis jeg har en vikarkontrakt i DK, kan jeg så tage vikararbejde (eller tilsvarende korterevarende ansættelser) i SE..?
Er man med i en A-kasse kan det ikke lade sig göre at flytte rundt. Og hvor skal man väre socialt forsikret?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Lolikken Har du fået svar fra skatteverket? Hvordan forholder det sig med skatten i virkeligheden? skal man betale skat i dk for d man tjener der og skat af det svenske indkomst i sverige eller bliver man yderligere beskattet, dvs straffet for at arbejde i begge lande? Og hvordan er det med A kasse. kan man være tilmeldt a-kasse i begge lande samtidigt? Ku læse at iflg de nye EU regler så skal den danske arbejdsgiver ik betale ngt til svensk side hvis medarbejderen har et bijob i sverige på optil 25%. ser frem til nogle svar.

Så blev det aktuelt at få et svar. Jeg har kontaktet skatteverket og så må jeg høre hva' de siger til det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

uha den er godt nok svær. Jeg fik en seddel, hvor jeg skulle underskrive på, at hvis jeg arb. i sverige, så ville jeg blive bortvist fra mit arb i dk. Det er noget at gøre med, at en dansk virksomhed, betaler noget AM bidrag til sverige, eller sådan noget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
uha den er godt nok svær. Jeg fik en seddel, hvor jeg skulle underskrive på, at hvis jeg arb. i sverige, så ville jeg blive bortvist fra mit arb i dk. Det er noget at gøre med, at en dansk virksomhed, betaler noget AM bidrag til sverige, eller sådan noget.
Det tror jeg en del herinde har fået.... selvfølgelig gider ingen danske virksomheder få en opkrævning på 30% af den løn de allerede har betalt dig

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er det i forbindelse med et ny arbejde eller hvordan?? Det lyder ikke helt lovligt "bare at komme med en seddel", der giver ret til at bortvise dig, og sige at du skal skrive under. Hvad sker der hvis du ikke skriver under eller kommer med ændringsforslag til "seddelen"? Hvad er situationen helt præcist. Og din danske arbejdsgiver er nok ikke klar over de nye regler, der tillader op til 25% arbejde i Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites