Jump to content
jaz

Hjemmearbejde og ROT fradrag

Recommended Posts

Hej Har lige fundet ud af, at man skal indrapportere hjemmearbejdsdage til Försikringskassen, når man har sit daglige arbejde i DK. Man skal så betale skat til Sverige at de dage med har haft hjemmearbejde. Det beløb man betaler i skat til Sverige reduceres den danske skat med. Det må vel så betyde, at der er muligt at udnytte ROT fradraget i Sverige, hvis jeg har tilstrækkeligt mange hjemmearbejdsdage?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor har du fundet ud af det henne? Du bliver beskattet i danmark og skal ikke betale skat til sverige, men din arbejdsgiver kan komme ud for at skulle betale socialsikringbidrag til sverige:

Du skal arbejde mere end 25% af din arbejdsdage hjemme og dit firma skal betale socialsikringsbidrag som svarer til 24% af din løn til sverige, udover din løn til dig, når det sker.
Er sikker på dit firma ikke vil have du arbejde så meget hjemme.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige fået meddelelsen fra vores HR-afdeling. Hvis jeg kun arbejder hjemme en gang imellem, skal jeg selv fortælle Försikringskassen hvor meget det drejer sig om. Hvis man har en fast aftale med arb.giver og arbejder mere end 25% af tiden hjemme, skal HR-afdelingen lave en Øresundserklæring (ved ikke lige hvad det går ud på, da jeg ikke kommer i nærheden af 25%).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil lige nævne, at det ikke er vores HR-afd. som har sagt jeg skal betale skat til Sverige. De har blot spurgt "svenskerne" om de arbejder hjemme og om det drejer sig om mere end 25% af tiden, for hvis det er tilfældet skal firmaet lave en Øresundserklæringen. Jeg undrede mig blot over dette, da jeg ikke sådan lige har læst om det før. Derfor søgte jeg lidt på nettet og fandt det med Försikringskassen og svensk beskatning. Nu kan jeg selvfølgelig ikke lige finde det samme igen; men har til gengæld fundet en skattevejledning hvor der står, at man IKKE skal betale skat til Sverige. http://www.bdo.dk/Publikationer/Publikationer/Skat%20for%20%C3%98resundspendlere.pdf

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder som om at i bare skal skrive under på at i selv skal betale de 24% af jeres løn til sverige, hvis i har arbejde i sverige (deraf "hjemme" som nok skal tolkes som bijob) for mere end 25% af jeres arbejdstid, inkl. evt. bijob.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Förklara nu... om man sitter i Sverige (hemma) och kopplar upp sig med en VPN mot sina danska servrar - eller vad det nu är - så ska man betala skatt i Sverige? För att man befinner sig på svenskt territorie? Då kan jag tänka mig att svenska skatteverket har enorma summor att inhämta från tex. Indien. Säg att det är lögn, eller att jag missupfattat fullständigt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites