Jump to content
vegaz

Forskellige fradrag som studerende bosat i Sverige

Recommended Posts

Hej folkens, Nu har jeg boet snart 10 måneder her i Malmö og har endelig fået mig et studiejob i Danmark som gør at jeg er berettiget til at blive grænsegænger. Jeg studerer i København. Jeg har prøvet at kigge forumet igennem for forskellige fradrag og "tricks" men jeg står stadig på bar bund. Jeg har fået min SU fritaget fra skat, men udover det (og befordringsfradrag - som der dog ikke er meget af da jeg arbejder i lufthavnen) så vil jeg høre om der findes andre små fiduser til os studerende? Min kæreste er svensk og arbejder fast her i Sverige, hun står derfor også som ejer af "vores" lejlighed. Er det f.eks. muligt at få en håndværker til at renovere noget op til 15.000,- i forbindelse med den boligjobplan? Håber der findes nogen kloge hoveder som kan hjælpe :) Det er sgu forvirrende med alt det skat. :sick: På forhånd tak. :thumbup:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej folkens, Nu har jeg boet snart 10 måneder her i Malmö og har endelig fået mig et studiejob i Danmark som gør at jeg er berettiget til at blive grænsegænger. Jeg studerer i København. Jeg har prøvet at kigge forumet igennem for forskellige fradrag og "tricks" men jeg står stadig på bar bund. Jeg har fået min SU fritaget fra skat, men udover det (og befordringsfradrag - som der dog ikke er meget af da jeg arbejder i lufthavnen) så vil jeg høre om der findes andre små fiduser til os studerende? Min kæreste er svensk og arbejder fast her i Sverige, hun står derfor også som ejer af "vores" lejlighed. Er det f.eks. muligt at få en håndværker til at renovere noget op til 15.000,- i forbindelse med den boligjobplan? Håber der findes nogen kloge hoveder som kan hjælpe :) Det er sgu forvirrende med alt det skat. :sick: På forhånd tak. :thumbup:
Hej vegaz (og jer andre). Det at du har fået et studiejob i DK gør dig ikke "berettiget" til at blive grænsegænger. Som studerende er det ret håbløst at gå efter at blive beskattet efter grænsegængerreglerne (dvs. man må undvære de fradrag som grænsegængerreglerne giver mulighed for). For at kunne blive beskattet efter grænsegængerreglerne kræves det, at din danske LØN udgør mindst 75% af din SAMLEDE indkomst (SU+LØN). Dvs. at det kan være svært at opnår grænsegængerstatus medmindre man fravælger en masse SU, og ens lønindkomst dermed udgør mindst 75% af den samlede indkomst. Selv hvis man har tjent hele sit fribeløb ved siden af SU'en er det ikke nok til at det udgør 75% af den samlede indkomst, og så kan man ikke blive beskattet efter grænsegængerreglerne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg står selv i situationen også - og som jolin skriver, så kan du ligeså godt opgive at blive beskattet efter grænsegængerreglerne. Sørg for, at der er tjek på at SKAT ikke medregner jeres SU på jeres skattebillet. Selvom SU styrelsen ikke trak skat fra mig, synes SKAT alligevel at den indkomst skulle medregnes... Efter et besøg hos SKAT fik jeg dog det hele i orden. Dem af jer, hvis kæreste studerer eller arbejder i SE - sørg for at I får eventuelle lån over til dem - I kan ikke bruge renterne til noget i DK. Det eneste guldkorn, jeg umiddelbart kan komme med, er at jeg får befordringsfradrag de dage jeg er på mit studie. Jeps! Det er fordi jeg vil have uforholdsmæssig lang rejsetid, hvis jeg skal tage det offentlige, så når jeg så selv kører bil, får jeg da lidt retur. Man kan oven i købet få for en omgang færge også - men sjovt nok ikke nogen bro!!! :sick:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, tak for svarene! Min pc har lige været til rep, så har ikke lige tænkt på denne post. :) Jeg har fået mit særlige grænsergænger kort, så jeg kan få sygesikring i DK, så det er helt super! Man kan ikke få nogle penge retur ved at tage det offentlige til skole hver dag? Det tager jo mellem 1:15-1:30 at komme til skole her fra.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej, tak for svarene! Min pc har lige været til rep, så har ikke lige tænkt på denne post. :) Jeg har fået mit særlige grænsergænger kort, så jeg kan få sygesikring i DK, så det er helt super! Man kan ikke få nogle penge retur ved at tage det offentlige til skole hver dag? Det tager jo mellem 1:15-1:30 at komme til skole her fra.
Det er desværre intet befordringsfradrag at få for at tage til/fra uddannelse. Du kan kun få befordringsfradrag til/fra arbejde. Men du får da en klækkelig rabat på månedskortet når du er SU-berrettiget. Med de nye satser kan et månedskort jo aldrig komme over (tror det er) 562,- kr

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites