alex 0 Anmeld indhold Skrevet August 7, 2011 Haløj, er der nogle her på forummet som har prøvet en udstationering udenfor EU, f.eks. i Kina ? Jeg tænker mig at der kan gå rigtigt rod i det skattemæssige, med bolig i Sverige, udsendt for dansk arbejdsgiver, og arbejdende i Kina Kan også godt bruge en henvisning til en revisor med erfaring indenfor den slags :th2: På forhånd tak for hjælpen ! Mvh Alex Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret August 7, 2011 Så længe det er mere end 6 måneder, så er der vist ingen problemer mht. skat. Men hvorfor ikke spørge de respektive skattemyndigheder før du kaster dig over revisoren? Start evt. din øvrige research her: http://www.ambbeijing.um.dk/da/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
alex 0 Anmeld indhold Besvaret August 7, 2011 Tak ;o) det er en 2 årig kontrakt... Skattemyndighederne skal selvfølgeligt kontaktes, tænkte bare at en revisor kunne fortælle mig mere omkring hvad jeg skal være opmærksom på... f.eks. i forbindelse med udlejning af bolig i Sverige under udstationeringen, fradrag, m.m. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret August 7, 2011 Bemærk at der er stor forskel på om du er udstationeret for en offentlig eller privat arbejdsgiver. Førstnævnte er fuldstændigt problemfrit idet det du rent skatteteknisk slet ikke betragtes anderledes end inden du flyttede ud. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret August 7, 2011 Bemærk at der er stor forskel på om du er udstationeret for en offentlig eller privat arbejdsgiver. Førstnævnte er fuldstændigt problemfrit idet det du rent skatteteknisk slet ikke betragtes anderledes end inden du flyttede ud. Hvilket egentlig er dybt grotesk... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret August 7, 2011 Hvilket egentlig er dybt grotesk...+1! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
alex 0 Anmeld indhold Besvaret August 7, 2011 Bemærk at der er stor forskel på om du er udstationeret for en offentlig eller privat arbejdsgiver. Førstnævnte er fuldstændigt problemfrit idet det du rent skatteteknisk slet ikke betragtes anderledes end inden du flyttede ud. Ok tak, det er for privat arbejdsgiver i København (Nokia) Men præcis den type oplysninger jeg er interesseret i :th2: Mvh Alex Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
briped 10 Anmeld indhold Besvaret August 7, 2011 Har en kammerat der arbejdede som rejsemontør. Han spurgte engang om han kunne få adresse hos mig, da han så ville kunne undgå skat, fordi han så ville være ansat i Danmark, bo i Sverige og arbejde i eks. Norge. Jeg ved ikke om der er hold i det, men kan bare huske det scenarie fra ham :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret August 8, 2011 Men har Nokia ikke en (HR) afdeling der tager sig af alt vedr. udstationering.....også det skattemæssige? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
alex 0 Anmeld indhold Besvaret August 8, 2011 Men har Nokia ikke en (HR) afdeling der tager sig af alt vedr. udstationering.....også det skattemæssige? Jo da, og vi får også Ernst&Young rådgivning.... Balladen er at jeg alligevel i sidste ende er personligt ansvarlig for at alt er i henhold til reglerne, det var derfor det ville være rart med erfaring fra andre som har prøvet det ;o) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret August 8, 2011 Jeg har en kammerat som har været igennem møllen, hvor Skatteverket mente, at han skulle betale skat i Sverige alligevel. Han tog hjælp af en svensk skatteadvokat, som lagde sag an i retten og vandt. Jeg skal få ham til at skrive advokatens kontaktoplysninger. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Porter 10 Anmeld indhold Besvaret August 8, 2011 Pas på med udstationering Jeg var udstationeret i Ghana for en dansk virksomhed mens jeg ejede bopæl i Sverige. Jeg var ude i 18 måneder men var hjemme på besøg i ny og næ. Skatteverket betragtede det som 3x6 måneder og mente derfor at jeg ikke faldt ind under et årsreglen men kun 6 månedersreglen. Dermed skulle jeg svare skat i Sverige hvis ikke jeg havde svaret skat i Ghana. Jeg har brugt: Skatte- & Affärsjuridik Bo Lindgren Göran Olsgatan 1, SE 211 22 Malmö Telefon +46 (0)40-231470 Cell +46 (0)70-6729114 bo.lindgren@skattekonsulten-norrland.se Hvor dele har Skatteverket allerede bøjet sig overfor inden rettens afgørelse og dele venter stadigt rettens svar. Skatteverket er meget standhaftige og acceptere ikke udenvidere ens bevismateriale, men når en advokat kommer på får piben en anden lyd. Næste gang jeg rejser ud klipper jeg alle bånd til Sverige (incl at sælge min bolig) da jeg ikke ønsker at komme igennem det helvede igen. På det punkt virker Danmark nemmer at snakke fornuft med. Men hør dig hos en skatteexpert og dokumenter din gøren og laden. Flybiletter, passtempler mv. og lav en opgørelse over hvornår du er undenfor arbejdslandet. Få en arbejdstilladelse fra arbejdslandet og vis du har svaret skat dér om end den er 0%. Den slags dokumentation er vigtig. Held og lykke...og rejs endligt og lad dig ikke skræmme. Det give gode oplevelser i udlandet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
alex 0 Anmeld indhold Besvaret August 8, 2011 Jeg har en kammerat som har været igennem møllen' date=' hvor Skatteverket mente, at han skulle betale skat i Sverige alligevel. Han tog hjælp af en svensk skatteadvokat, som lagde sag an i retten og vandt. Jeg skal få ham til at skrive advokatens kontaktoplysninger.[/quote'] Perfekt, tak ! Håber dog ikke jeg for brug for en advokat... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
alex 0 Anmeld indhold Besvaret August 8, 2011 Jeg var udstationeret i Ghana for en dansk virksomhed mens jeg ejede bopæl i Sverige. Jeg var ude i 18 måneder men var hjemme på besøg i ny og næ. Skatteverket betragtede det som 3x6 måneder og mente derfor at jeg ikke faldt ind under et årsreglen men kun 6 månedersreglen. Dermed skulle jeg svare skat i Sverige hvis ikke jeg havde svaret skat i Ghana........ Suk - det er præcis sådanne ting jeg kunne frygte for.... nu er det godt nok en bostädsrätt vi har, så vi er vel reelt ikke ejere ? Vi kommer nok på besøg engang imellem - men det bliver nok kun i København hos familien... Tak for henvisningen - jeg prøver at hive fat i dem.... mvh Alex Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites